W jaki sposób można przekonać ludzi do robienia z własnej woli tego, co nie sprawia im przyjemności? Odpowiedź jest prosta: należy dodać trochę frajdy - wprowadzić element rywalizacji, zaoferować nagrody i obserwować, jak nielubiane do tej pory czynności zamieniają się w niezłą zabawę :-)
Grywalizacja, bo o niej mowa, polega na użyciu mechanizmów znanych z gier do zmiany zachowań ludzi w codziennych sytuacjach. W ten sposób można przekonać ludzi do recyclingu plastikowych butelek, chodzenia po schodach , logowania się na Foursquare w zamian za porcję karmy dla psa czy ekologicznej jazdy (w Hondach na wyświetlaczu deski rozdzielczej wyrastają małe roślinki, które obrastają w listki, gdy spada zużycie paliwa). Zresztą grywalizacja może przybierać także proste formy-kto z nas nie zbiera punktów w programach lojalnościowych albo pieczątek na kartach stałego klienta? :-)
Mechanizm grywalizacji wykorzystaliśmy także w Pracowniach Orange. Użytkownicy którzy zarejestrują się w serwisie www.pracownieorange.pl mogą zdobywać dla swojej pracowni punkty realizując zadania w realnym świecie. Za zorganizowanie dnia seniora czy akcji czytania dzieciom można zdobyć 20 punktów, za nagranie multimedialnych życzeń światęcznych 100, a za kreatywne przedstawienie swojej pracowni – nawet 150! Zdobyte punkty można wymieniać na nagrody - książki, gry edukacyjne czy sprzęt rtv dla swojej pracowni.
Aby dołączyć do gry należy zarejestrować się w serwisie pod wybraną Pracownią Orange. W zabawie mogą uczestniczyć wszyscy - osoby aktywnie działające w pracowniach, ale także wolontariusze, przyjaciele czy sympatycy. Warunkiem jest podejmowanie nowych wyzwań i zdobywanie punktów dla swojej pracowni. Wszystkie niezbędne informacje są dostępne na szarym pasku po prawej stronie serwisu. Tam można sprawdzić aktualne wyzwania, ranking pracowni, zdobyte medale czy dostępne nagrody. Dla ułatwienia serwis jest zintegrowany z mediami społecznościowymi, dzięki czemu można zarejestrować się z wykorzystaniem swojego konta na Facebooku lub Google+. Dodatkowo wizytówka każdej pracowni jest połączona z jej fanpagem na Facebooku, więc można na bieżąco obserwować aktywność na tablicy.
To dopiero początek gry. Obecnie w rankingu prowadzą dwie pracownie: z Radzynia Podlaskiego i Ryczywołu, zaraz za nimi jest pracownia w Strzelcach Małych. Jestem pewna, że wkrótce do rywalizacji dołączą kolejne pracownie – w końcu w tej grze można tylko zyskać :-)
Co sądzicie o grywalizacji? Znacie jakieś fajne przykłady? Podzielcie się nimi w komentarzach.