;

Odpowiedzialny biznes

Zachęcamy kobiety do kariery w branżach technologicznych (2)

Monika Kulik

16 listopada 2020

Zachęcamy kobiety do kariery w branżach technologicznych
2

Nową kampanią edukacyjno-informacyjną – „WłączOne” zachęcamy kobiety do rozwijania kariery w branży technologicznej, także w Orange Polska. Zależy nam, aby zespoły były budowanie w oparciu o różnorodność kompetencji i doświadczeń, bo wtedy możemy być bardziej innowacyjni, lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, rynku i zmiennego otoczenia. Stąd pomysł na kampanię „WłączOne”, której celem jest zmiana spojrzenia kobiet na branżę technologiczną i zainteresowanie ich rozwojem kariery w takich firmach jak nasza.

Dlaczego to robimy

Bo wciąż widzimy, jak niewiele kobiet zajmuje się tematami technologicznymi! W 2019 roku w Unii Europejskiej 17,2% wszystkich specjalistów w dziedzinie ICT stanowiły kobiety, a tylko 13,1% stopni naukowych w dziedzinie STEM (Science Technology Engineering Mathematic) przyznano kobietom. Natomiast według badań przeprowadzonych przez The Bureau, organizatorów „Digital Women’s Day”, na całym świecie w sektorze technologicznym pracuje tylko 5% kobiet.

Ta prawidłowość ma odzwierciedlenie także w statystykach Grupy Orange – w obszarze sieci pracuje 12 % kobiet, a w IT – 26%. W Polsce ok. 40 % naszego zespołu stanowią kobiety, jednak gdy przyjrzymy się działom technologicznym tylko 8% specjalistów w obszarze sieci to kobiety, a w  IT to 4%.

Według raportu Geek Girls Carrots 48% kobiet pracujących w IT studiowało nauki ścisłe, a 78% informatykę, ale aż ¾ badanych pracowało kiedyś poza branżą IT. Według Raportu No Fluff Jobs, ponad 40% obecnych specjalistek ICT przebranżowiło się, aby znaleźć zatrudnienie w tym obszarze. Badanie pokazuje też, że wśród kobiet niezwiązanych zawodowo z IT, aż 60% respondentek o takiej zmianie zawodowej myśli. Powodem są większe możliwości rozwoju, atmosfera w pracy oraz lepsze zarobki.

Wiele zależy od naszego sposobu myślenia

Zwiększenie udziału kobiet w zespołach technologicznych i technicznych to jedno z wyzwań naszego wewnętrznego programu Razem.One, którego celem jest ukazanie, jak ważne jest wykorzystanie potencjału pracowników poprzez budowanie zrównoważonych i różnorodnych zespołów.

Kształt programu to nie tylko analiza rynku i danych statystycznych, to również badanie opinii pracowników na różne kwestie związane z życiem zawodowym. Jak się okazuje kobiety i mężczyźni różnią się w opiniach i to dość znacznie. Zapytaliśmy na przykład komu łatwiej osiągnąć sukces zawodowy. 70% mężczyzn odpowiedziało, że płeć nie ma znaczenia, natomiast 70% kobiet stwierdziło, że zdecydowanie mężczyźnie. Zaledwie 4% badanych odpowiedziało, że sukces łatwiej osiągnąć kobiecie.

Zapytaliśmy też o pracę w sektorze IT – 55% ankietowanych mężczyzn i 35% kobiet chciałoby pracować w obszarze sieci i technologii lub IT. Dlaczego tylko 35% kobiet? Ponieważ zdaniem większości z nich nie posiadają odpowiednich kompetencji do takiej pracy.  Postawiliśmy sobie za cel to zmienić i „odczarować” świat techniki!

Stereotypy

Zmiany nie są łatwe – dotyczą bowiem spojrzenia na nasze role społeczne. Wspomniany Raport Geek Girls Carots pokazuje, że 53% kobiet pracujących w IT i aż 61% pracujących poza nią uważa, że kobiecie trudniej niż mężczyźnie jest poradzić sobie w branży nowych technologii. Jako najważniejszy powód gorszych perspektyw dla kobiet badane podają fakt, że kobiety same wykluczają taką możliwość z uwagi na panujące stereotypy i role społeczne (76%).

Stereotypy, upraszczając naszą interpretację świata, pomagają szybciej się w nim odnaleźć, ale ocenianie ludzi przez ten pryzmat jest zawsze krzywdzące. Wiele stereotypów dotyczy płci. Generalnie kobiety i mężczyźni nie różnią się poziomem inteligencji – w testach nie ma odrębnych dla kobiet i mężczyzn tabel z normami. Nawet wtedy, gdy wkraczają stereotypowe wyobrażenia – kobiety nie są w istotnym stopniu lepsze w testach słownych, nie są także gorsze w rozwiązywaniu zadań matematycznych, a w liczeniu są nawet odrobinę lepsze niż mężczyźni.  Warto uzupełnić ten obraz pomiarami subiektywnej pewności siebie w zadaniach, w których stereotyp głosi prymat mężczyzn – kobiety faktycznie są mniej pewne swoich umiejętności matematycznych i przeżywają silniejszy lęk rozwiązując takie zadania.

Wyniki pokazują, jak fałszywe stereotypowe wyobrażenia torują drogę do realnych lęków i braku pewności siebie, a to z kolei jest zapewne jednym z ważniejszych powodów zjawiska mniejszej obecności kobiet na kierunkach ścisłych i w zawodach wymagających wykształcenia matematycznego czy technologicznego.

Jak przełamać ten sposób myślenia

Sądzimy, że dobrym sposobem jest pokazanie kobiet, które odniosły sukces w obszarach technologicznych. Dobrze się tu czują, realizują i rozwijają karierę. Kampania pokazuje kobiety, które pracują w obszarach technologicznych w Orange Polska, po to aby zainspirować osoby spoza organizacji do „włączenia się” w ten świat. Dla wielu kobiet obszary technologiczne nadal wydają się niedostępne. Mają wątpliwości czy sobie poradzą, jak odnajdą się w tych nadal uznawanych za „typowo męskie” strefach. My pokazujemy, że to nie jest prawda, a bariery są często tylko w naszych głowach.

Dlatego w naszym filmie zachęcamy – zrób ten jednej krok i zobacz sama jak blisko jest świat nowych technologii, w którym jest miejsce także dla Ciebie.  Znajdziesz tu też inne dziewczyny.

Zapraszamy na stronę programu – www.hitechwoman.pl i włącz się!

Udostępnij: Zachęcamy kobiety do kariery w branżach technologicznych
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Cup. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 21:57 17-11-2020
    Drogie Kobiety trzymam za Was kciuki :) Pracuję z Wami na co dzień i wiem że potraficie myśleć za dwoje, czytaj za lekarza ;p
    Odpowiedz
    • komentarz
      emitelek 20:29 18-11-2020
      Ja też trzymam kciuki za wszystkie kobiety, które nie dały się wciągnąć... wiadomo gdzie... Nie lubię czerwonych błyskawic, jak by co ;P
      Odpowiedz

;

Inne

Okiem mamy: inspiracje na naukę zdalną w domu (1)

Kasia Barys

16 listopada 2020

Okiem mamy: inspiracje na naukę zdalną w domu
1

Kiedyś zgubiłam dziecko. Tak, po pracy wróciłam do domu, mąż także. Dzieci po szkole zostawiły plecaki i pobiegły na górę się bawić. Minęły dwie godziny, wołam wszystkich na podwieczorek i orientuje się, że brakuje najmniejszego dziecka – córki. Okazało się, że żadne z nas jej nie odebrało, bo było przekonane, że zrobi to drugie. Córka na szczęście czekała na świetlicy pochłonięta zabawą. Wtedy siedziała najdłużej, i był to jej – jak się później okazało – najfajniejszy dzień w szkole.

Niestety wróciły obostrzenia a co za tym idzie szkoła w całości wraca na tryb zdalny. Zdalna nauka to wyzwanie dla dzieci, nauczycieli i rodziców ale są także plusy zdalnej nauki – żadnego dziecka w najbliższym czasie nie zgubię.

Mała, subiektywna sonda – jesienna nauka zdalna

Minął tydzień nauki zdalnej dla dzieci klas 1-3 i kolejny dla klas starszych. Zrobiłam małą sondę wśród znajomych i widzę, także z własnego doświadczenia, że jesienna nauka zdalna jest łatwiejsza. Dzieci mają już doświadczenie z wcześniejszego lockdownu, lepiej radzą sobie z obsługą sprzętu. Moje dzieci w klasie 2 i 3 zupełnie samodzielnie korzystają z Teamsów. Widzę także, że i nauczyciele lepiej sobie radzą. Korzystają z eduelo, quizów czy matzoo. I najważniejsze, że jest nieco więcej lekcji. Na wiosnę mieliśmy tylko 2 godziny tygodniowo, a przerobienie całego materiału było po stronie … rodzica. Teraz lekcji mają ok 3-4 dziennie, ale są one skrócone do 30 min, by dziecko nie było za długo przed ekranem komputera. Dzisiaj lekcje zaczęliśmy od … zabaw ruchowych. Generalnie oceniam więc, że dla wszystkich jest łatwiej, prościej i mniej stresująco niż na wiosnę.

Jeśli potrzebujesz inspiracji dla rodzinnej rozrywki lub dla dzieci do edukacji – internet jest pełen podpowiedzi. Poniżej podsyłam garść inspiracji jako uzupełnienie choćby szkolnych lekcji.

Zamień smartfon w małą, podręczną galerię sztuki lub muzeum

Google Art&Culture – zapewne największe, obok Wikipedii miejsce z ze sztuką (od obrazów i rzeźb po fotografie i street-art) w sieci. Można do niego dotrzeć przez stronę oraz świetną aplikację mobilną na oba systemy operacyjne, Android i iOS. Umożliwia przeglądanie obrazów, wirtualnych wystaw, a nawet, dzięki opcji StreetView, pozwala spacerować po wnętrzach wielu muzeów z całego świata. Aplikacja umożliwia przeszukiwanie kolekcji: nie tylko po gatunkach, czasie powstania, muzeach i ich lokalizacjach, technice wykonania dzieła i nurtach w których one powstawały ale także po powiązanych wydarzeniach historycznych z jednej strony i po kolorach występujących w obrazach z drugiej. Zobaczymy tu najwyższej jakości reprodukcje. Kolekcje sztuki Art&Culture dopełnia ogromny zbiór artykułów (często uzupełnianych materiałami wideo) o sztuce.

Museum of Natural Scienses w Brukseli

Chcecie zobaczyć kawałek księżyca, albo największego żyjącego na Ziemi insekta? W Muzeum Nauk Przyrodniczych w Brukseli można spotkać Iguanodonsa w największej Galerii Dinozaurów w Europie, dowiedzieć się o ludzkim ciele i tym, jak ewoluowaliśmy w Galerii Ludzkości i cofnąć się w czasie w Galerii Ewolucji. Nie tylko dzieciaki będą miały frajdę z takiej podróży.

Muzeum Van Gogha w Amsterdamie

Muzeum to zawiera największą kolekcję dzieł Vincentego van Gogha W stałej kolekcji znajduje się ponad 200 jego obrazów oraz 500 rysunków. Z obecnych teraz wystaw możemy się dowiedzieć jakie książki lubił i jakie inspirowały go do malowania

Muzeum Motyli w Chinach

Insect Museum of West China jest pierwszym nowoczesnym muzeum owadów i największym muzeum owadów w Azji. Zgromadzono w nim ponad 700 000 okazów owadów, wśród których jest wiele unikalnych gatunków. Wirtualnie można obejrzeć owady z ponad 40 krajów na sześciu kontynentach, w tym największe i najmniejsze gatunki owadów na świecie, najstarsze na świecie skamieniałości mrówek i pszczół oraz różne skamieniałości owadów z epoki dinozaurów.

A co można zobaczyć z polskich zbiorów?

Bardzo wiele, a oferta poszerza się z miesiąca na miesiąc. Co prawda nic nie odda osobistego, realnego obcowania ze sztuką. Ale jeśli nie jest to możliwe, skorzystajmy z technologii. Do tej pory nie udało mi się z moimi dziećmi dotrzeć do Wieliczki. Może dlatego, że Kopalnia Soli w Wieliczce ma łącznie ponad 300 km chodników, co jest równoznaczne trasie z Wieliczki do Warszawy. Trasa turystyczna wynosi 3.5 km długości i obejmuje 20 komór, 800 schodów i schodzi do trzeciego poziomu kopalni – na głębokość 135 m pod ziemią.  Co roku kopalnię odwiedza, aż milion osób. Teraz zwiedzimy ją my, w najbliższy weekend, na kanapie…

Akurat Zamek Królewski w Warszawie dobrze znamy. Ale jeśli ktoś nie był polecam. Był rezydencją królewską, miejscem obrad sejmu, centrum administracyjnym i kulturalnym kraju. W 1984 roku udostępniono zwiedzającym odrestaurowane po II wojnie światowej komnaty. Teraz może je zwiedzić każdy – online.

Miłego zwiedzania. W następnym tygodniu podrzucę kolejne ułatwienia na czas edukacji zdalnej.

Udostępnij: Okiem mamy: inspiracje na naukę zdalną w domu
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Key. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 12:00 17-11-2020
    Fajne podsumowanie. Jak to mówią trening czyni mistrza z dzieci jak i nauczycieli.
    Odpowiedz

;

Oferta

Darmowy internet na otarcie łez (2)

Kasia Barys

16 listopada 2020

Darmowy internet na otarcie łez
2

Mamy dla Was kolejną odsłonę akcji GB dla wszystkich za gole. Niestety wczorajszy mecz nie potoczył się po naszej myśli, przegraliśmy z Włochami 0:2. Ale nie martwcie się, gramy dalej a dla swoich klientów Orange na pocieszenie daje 1 GB. Aby skorzystać należy wysłać SMS-a o treści GRAMYDALEJ pod numer 233 (opłata za SMS-a zgodna z cennikiem planu taryfowego, max 0,20zł). Także użytkownicy Flexa mogą zgarnąć dodatkowy 1 GB, wpisując GRAMYDALEJ w aplikacji, w zakładce „Kody promocyjne”.

Proszę pamiętajcie, że na jednym numerze można aktywować tylko raz dodatkowy pakiet GB za gole. Aktywacji można dokonać dzisiaj do godz ok. 23:15. Promocyjne GB ważne są 3 dni od daty aktywacji i obowiązują tylko w kraju.

Regulamin promocji GB za gole

Udostępnij: Darmowy internet na otarcie łez
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Heart. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    Łukasz 11:37 16-11-2020
    Dziękuję skorzystalem ☺👍
    Odpowiedz
  • komentarz
    pablo_ck 11:57 17-11-2020
    Dzięki po raz kolejny 🙂
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej