Wiele razy zabierałem się do skomentowania działań naszej młodej konkurencji, czyli CenterNetu. Pretekst był nie raz, ale odpuszczałem. Jednak nadrabiając wakacyjne zaległości znalazłem news, że firma zaoferuje telefon przedszkolakom http://www.wykop.pl/ramka/218022/telefon-dla-przedszkolaka-w-sieci-ojca-dyrektora Podziwiam zapał i pomysłowość, z jaką CenterNet stara się zapełniać telekomunikacyjne nisze. Po wędkarzach, słuchaczach Radia Maryja i widzach TV Trwam na celowniku znależli się rodzice kilkuletnich maluchów. Z marketingowego punktu widzenia rynek użytkowników komórek w wieku 7-14 lat rośnie szybko, tak samo jak i wymagania dzieci. Komórka musi mieć kolorowy wyświetlacz, radio, mp3 i aparat. Znam to doskonale, bo mam 10-letnią córkę. Ale targetowanie na poziomie 3-6 to przesada. Po pierwsze, jaka rozsądna wychowawczyni pozwoli, aby jej podopieczny miał ze sobą komórkę. Wszyscy rodzice, którzy posyłali lub posyłają dziecko do przedszkola doskonale wiedzą dlaczego. Po drugie, telefon musi być wyjątkowo prosty i odporny, żeby nie powiedzieć pancerno-nieprzemakalny. Po trzecie złośliwi komentatorzy powiedzą, że operator krwiopijca chce żerować nawet na najmłodszych, aby zarobić parę złotych i wykazać w tabelkach przyrost abonentów, najlepiej dynamiczny. Jak dla mnie ktoś mocno przeszarżował, a może po prostu już nie nadążam za rynkiem.
Dzisiaj wieczorem, kiedy byłem z prezesem w TVN CNBC Biznes, mój szef od wejścia dostawał gratulacje, że wreszcie udało się dogadać z UKE i operatorami. Prace nad podziałem zostały wstrzymane, regulator chwali kompromis, a kurs akcji TP poszedł w górę. Data 11 sierpnia może okazać się punktem zwrotnym. A jeszcze nie tak dawno temu, w tej samej telewizji prezes Netii mówił, że TP jest "genetycznie niezdolna do porozumienia". Tym bardziej warto się cieszyć, bo pierwszy duży krok dla rozwoju rynku telekomunikacyjnego został zrobiony, w czym duża zasługa prezes Anny Streżyńskiej. Jesteśmy jednak dopiero w połowie drogi. Wstrzymanie podziału otwiera możliwości rozmowy o stabilnych stawkach hurtowych opartych o realne koszty i inwestycjach. Jestem przekonany, że również w tych kluczowych sprawach uda się w kilka tygodni osiągnąć kompromis dobry dla rynku. Rozmowy już się toczą. Od trzech lat nie było lepszego klimatu, aby wreszcie wyjść z sal sądowych i przestać dawać zarobić prawnikom. Jeśli dogadamy się dziesiątki spraw opuści wokandę, a nasi konkurenci będa mieli klarowną sytuację finansową. TP będzie inwestować bez obawy o opłacalność biznesu, a na lepszej sieci skorzystają wszyscy klienci, zarówno nasi, jak i konkurencji. Na koniec dodam, że dziś rano w jednym z raportów analityków można było przeczytać, że jeśli nie dojdzie porozumienia stracą na tym zarazem TP i Netia. Trudno było się z tym nie zgodzić.
Wróciłem z urlopu i nie mogę skończyć czytać o tym, co działo się przez ostatnie 3 tygodnie na rynku telekomunikacyjnym, chociaż nie rozstałem się z moim BlackBerry. Bezspornie nie był to sezon ogórkowy, że wspomnę tylko szukanie porozumienia z UKE i operatorami w sprawie podziału TP, ogłoszenie wyników za pierwsze półrocze 2009, czy wprowadzenie nowego iPhone 3G S. Cieszę się też, że nowa promocja doładowań 2x2 cieszy się dużym powodzeniem, wrócił zetafon on-line, Orange Sport Info jest już dostępny na satelicie, a przenoszenie numerów w 1 dzień roboczy w naszym wypadku wygląda bardzo ok. zwłaszcza w obliczu kłopotów jednego z konkurentów. Tak jak skończył się mój urlop, tak samo nadchodzi koniec naszych dotychczasowych programów lojalnościowych: Profitu w Orange i o! dla użytkowników neo. Obydwa połączymy wkrótce w jedną, lepszą ofertę tj. program multipartnerski, oparty na współpracy z innymi firmami. Dzięki temu pojawią się atrakcyjniejsze sposoby wykorzystania gromadzonych punktów. Niestety dziś nie mogę jeszcze podać szczegółów, ani daty jego uruchomienia. Jeśli macie punkty, w którymś z obecnych programów to nie powinniście się martwić. Na ich na wykorzystanie pozostawiliśmy sporo czasu: do 15 września dla punktów Profit i do 31 października dla o!. O szczegółach będziemy na bieżąco informować m.in. na stronach www.tp.pl oraz www.orange.pl.