;

Odpowiedzialny biznes

Z „mroków niepamięci” zamiast wstępu (0)

Jarosław Konczak

18 listopada 2009

Z „mroków niepamięci” zamiast wstępu
0

W Orange Sport Info serwisy informacyjne są co pół godziny. A każdy z nich przynajmniej dla prezentera wygląda niemal tak samo, czyli …. prezenter (lub prezenterka) siada w studiu, wita się i co mniej więcej minutę wygłasza kilka zdań, nazywanych  „białą” (może dlatego „białą”, że są to białe litery na czarnym tle promptera, z którego się czyta) i znów ogląda materiał filmowy, najczęściej  wielokrotnie ten sam podczas jednego dyżuru. A jak ktoś ogląda coś wiele razy to zaczyna dostrzegać różne elementy, których za pierwszym razem nie dojrzał.

I rzeczywistość nagle postrzegana jest inaczej.

Zanim jednak tą ponownie odkrytą ale już nową rzeczywistość ubierzemy w odpowiednie słowa materiał filmowy się kończy i czytamy następną „białą” i następną, a to co w nagłym olśnieniu chcieliśmy jeszcze chwilę temu przekazać widzom zanika w „mrokach niepamięci”, jak śpiewał pewien gentleman o bynajmniej niesportowej sylwetce. Może ktoś wie o kogo chodzi?

Aby wydobyć jednak z tych mroków głębsze refleksje, dla których nie ma miejsca w błyskawicznym przekazie telewizyjnym to co niedopowiedziane, zapomniane i przeoczone, przynajmniej  w pewnym zakresie pojawi się na tym blogu, na którego pierwsze wpisy już dziś serdecznie zapraszam.

(po godzinach prezenter Orange Sport i Orange Sport Info)

Udostępnij: Z „mroków niepamięci” zamiast wstępu
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Truck. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

;

Innowacje

Kurtyna w górę! (0)

Tomasz Sulewski

18 listopada 2009

Kurtyna w górę!
0

Czekaliśmy na ten dzień z niecierpliwością i stało się – dziś możemy z uśmiechem powiedzieć: Witajcie!:) Startujemy z nowym projektem – uruchamiamy cały zespół blogów Orange i TP.
Zachęcił nas do blogowania sukces autorskiego bloga Wojtka Jabczyńskiego, rzecznika Grupy TP, który za kilkanaście dni będzie obchodził swoje pierwsze urodziny (blog, nie Wojtek). Źródłem sukcesu jesteście Wy. Pokazaliście poprzez interaktywność, że chcecie rozmawiać o tematach, które nas również interesują.
Pokazał on, że chcecie czytać o tym, co się u nas dzieje i – co chyba najważniejsze – chcecie o tym rozmawiać. Dlatego, poza blogiem Wojtka, który będzie kontynuował swoją działalność, oddajemy Wam do dyspozycji blog sportowy (Jarek Kończak), blog technologiczny (silny zespół kilku redaktorów) i przede wszystkim blog Orange i TP, który właśnie czytacie.
Świat Orange i TP to kilkanaście milionów osób – pracowników, klientów, partnerów, odbiorców… Każdy z nich ma własną historię. To o nich będzie ten blog. Zdecydowaliśmy się go wspólnie poprowadzić, bo to świetne miejsce, żeby móc uczciwie i bezpośrednio rozmawiać z każdym, kto chciałby dowiedzieć się czegoś o naszej pracy. Jesteśmy przekonani, że w naszej firmie i wokół niej dzieje się wiele niezmiernie ciekawych rzeczy. Chcemy Wam o nich opowiedzieć.
Zapraszamy Was do komentowania i zadawania nam pytań. Czekamy też na wszystkie Wasze sugestie. Chcemy, aby ten blog stał się dla Was nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale także dobrej zabawy. Dlatego będziemy starali się, żeby było tu interaktywnie, żywo i bezpośrednio. Mamy nadzieję, że wspólnie z Wami nam się to uda.
Czytajcie nas! 🙂

Kasia, Monika, Bartek, Marek i Tomek

Udostępnij: Kurtyna w górę!
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Flag. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

;

Innowacje

M-payments (0)

Krzysztof Sieczkowski

18 listopada 2009

M-payments
0

Temat mobilnych płatności pojawia się w mediach średnio raz w miesiącu. Większość publikacji ma charakter bardziej sensacyjny niż merytoryczny. Myślą przewodnią artykułów jest zbudowanie potencjału biznesowego pewnej firmy czy rozwiązania technologicznego. Czasem zaś chodzi o zwykłą promocję.

Świadomie postanowiłem nie pisać o rozwiązaniach technicznych, ale o modelu biznesowym dla usług m-płatności, którego zrozumienie jest kluczowym czynnikiem sukcesu dla rozwoju tych serwisów. Robię tak, gdyż nie do końca czuję, że jestem ekspertem w tych sprawach, a ponadto mój znajomy, będący wysokiej klasy informatykiem powiedział, iż obecnie wszystko w technologiach jest możliwe. To tylko kwestia pieniędzy i czasu potrzebnego na wdrożenie.

Mobilne płatności to temat, o którym się dyskutuje od początku powstania pierwszych sieci komórkowych. Na początku 2003 roku cztery największe grupy telekomunikacyjne w Europie założyły konsorcjum Simpay, którego celem było opracowanie systemu płatności przy użyciu telefonu komórkowego i karty SIM. Dodam, że system w założeniach miał replikować model transakcyjny stosowany przez Visa i Mastercard. Konsorcjum działało do lata 2005 roku, nie zostawiając po sobie nic konkretnego poza setkami prezentacji i analiz. Moim zdaniem, głównym powodem porażki była koncentracja na poszukiwaniu rozwiązania technicznego pozwalającego na zreplikowanie systemu płatniczego kart kredytowych i płatniczych.

Rok 2009 jest przełomowy dla rozwoju usług płacenia komórką w Polsce. Dwa kluczowe wydarzenia dają prawo do nadziei, że może tym razem coś się uda zrobić na skalę komercyjną. Pierwsze to powstanie wspólnej inicjatywy operatorów komórkowych, aby znaleźć rozwiązanie biznesowe nie będące elementem walki konkurencyjnej, a chęcią zrobienia wspólnie nowej grupy usług. Drugim spektakularnym wydarzeniem jest heroiczna walka firmy M-pay, aby komórką dało się płacić za parkowanie i przejazdy komunikacją miejską w Warszawie. Już raz udało się operatorom komórkowym znaleźć wspólne podejście do usług. W roku 2001 Idea, a 2 tygodnie później Era i Plus uruchomiły usługę smsowego głosowania w pierwszej edycji Big Brothera. Udało nam się ustalić plan numeracji dla usług opartych o SMS o podwyższonej opłacie, taką samą taryfikację dla klientów i podobny model biznesowy dla partnerów świadczących te usługi. Zasady, jakie udało nam się wtedy uzgodnić działają skutecznie do dziś i pozwalają nam realizować usługi wspólne dla wszystkich abonentów komórkowych w Polsce, a czasem wyłącznie dla klientów konkretnego operatora. Dlaczego o tym wspominam? Dlatego, że identyczna funkcjonalność dla klientów płacących i sprzedawców akceptujących transakcje płatnicze jest warunkiem koniecznym, aby sposób płacenia przy pomocy telefonu komórkowego stał się standardem w Polsce, a może i poza granicami kraju.

Okazując szacunek M-payowi za jego dokonania, chciałbym bez fałszywej skromności przypomnieć starszym klientom pamiętającym sieć Idea, o usłudze parkowania Idea Wapark SMS w Warszawie, którą wdrożyłem w 2002 roku i która działała kilkanaście miesięcy zanim zmiany prawne w zakresie pobierania opłat komunalnych nie zmusiły nas do jej zamknięcia. Idea miała w tamtych czasach tylko ok. 20 proc. rynku i z wiadomych przyczyn Plus i Era nie miały ochoty tej usługi wspierać, stąd nie udało się uzyskać masowości dla tej użytecznej skądinąd usługi.

M-płatności dla swojego rozwoju potrzebują czterech rzeczy:

1.Modelu biznesowo dającego wartość dodaną klientom, sprzedawcom, bankom i operatorom komórkowym

2.Systemu informatycznego i organizacji procesu otwartego na wszystkich jego uczestników, szczególnie płatników, sprzedawców i wszystkie banki.

3.Aplikacji płatniczych działających w oparciu o telefony komórkowe i karty SIM, wykorzystujących wszelkie metody wymiany informacji, jakie oferuje technologia GSM/UMTS i NFC (Near Field Communication).

4.Bezpieczeństwa transakcji adekwatnego do jej ryzyka i certyfikacji, co najmniej jednej organizacji płatniczych, która pozwoli na szerokie stosowanie i szybki rozwój nowej metody płatności.

 

W kolejnych odsłonach opiszę wszystkie cztery konieczne elementy, aby marzenia o płatnościach komórką na szeroką skalę stały się rzeczywistością.

Udostępnij: M-payments
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Key. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej