
Kontynuujemy proces modernizacji sieci mobilnej i sukcesywnie zamieniamy technologię 3G na LTE na kolejnych obszarach kraju. W pierwszym półroczu wyłączymy 3G w województwie świętokrzyskim i opolskim oraz w części województwa lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, łódzkiego, dolnośląskiego, śląskiego, wielkopolskiego i lubuskiego.
Wdrażanie LTE w miejsce 3G to krok w stronę bardziej wydajnej, nowoczesnej sieci, która jest lepiej dostosowana do potrzeb użytkowników. Po zmianie sygnał LTE będziemy nadawać w paśmie 900 MHz. To pasmo niskich częstotliwości, które pozwala objąć zasięgiem LTE więcej obszarów i użytkowników sieci. 4G umożliwia szybsze przesyłanie danych i lepszą jakość połączeń głosowych w technologii VoLTE.
Harmonogram wyłączeń na pierwsze półrocze z podziałem na województwa i powiaty przedstawia poniższa mapa. Więcej informacji o wyłączeniu 3G znaleźć można na stronie: https://www.orange.pl/zobacz/wylaczamy-3g

W związku ze zmianą sieci 3G na LTE, zdecydowana większość z Was nie musi nic robić - jeśli korzystacie z telefonu i karty SIM, które współpracują z LTE i obsługują VoLTE. W innym przypadku trzeba wymienić kartę i telefon na nowsze modele. W przeciwnym razie straci się możliwość korzystania z transferu danych komórkowych, a rozmowy realizowane będą w sieci 2G w gorszej jakości.
Żeby to sprawdzić, wystarczy wysłać bezpłatny SMS o treści KARTA na numer 80233. W odpowiedzi otrzymacie informację, czy karta i telefon wymagają wymiany. Usługa dostępna jest dla użytkowników sieci Orange oraz nju mobile, a osoby korzystające z Orange Flex mogą sprawdzić swoją kartę i telefon za pomocą dostępnego w aplikacji czatu. Jeśli karta SIM wymaga wymiany na nowszą, można zrobić to bezpłatnie w salonie Orange. Natomiast rekomendowaną listę telefonów, które wspierają VoLTE, znajdziecie na naszej stronie internetowej poświęconej wyłączeniu 3G.
Klienci korporacyjni także mogą sprawdzić swoją kartę SIM i telefon przez SMS. Gdyby konieczna była wymiana, pierwszym kontaktem będzie w ich przypadku opiekun klienta biznesowego.
Komentarze
Pani Kingo, polecam naprawić zasięg przy ulicy Józefa Wybickiego w Krakowie – dzielnica Krowodrza. Najbliższa stacja jest 1.25 KM od mojego bloku. LTE ma tylko jedną kreskę i często się przełącza na 3G lub EDGE. Czy możecie naprawić swój zasięg w tej lokalizacji?
OdpowiedzUlica Wybickiego jest dość długa i trudno w analizie odnieść się bez numeru budynku. Może Pan zgłosić problem z zasięgiem do obsługi klienta, wtedy możliwe będzie przeprowadzenie dokładniejszej analizy dla konkretnej usługi i lokalizacji.
OdpowiedzCzy za wyłączeniem technologii 3G idzie rozbudowa nadajników LTE? Już dzisiaj są problemy z obciążeniem nadajników, a jak wyłączony zostanie zasięg 3G może być jeszcze gorzej. Przykład miejscowość Baćkowice w woj. świętokrzyskim.
OdpowiedzTak, bo wyłączeniu 3G towarzyszy refarming. Oznacza to, że częstotliwości pasma 900 MHz, które do tej pory wykorzystywane były dla 3G, teraz przeznaczone są dla LTE. Mówiąc najprościej: wyłączamy 3G, a w to samo miejsce włączamy LTE (4G) i w ten sposób wzmacniamy sieć.
OdpowiedzPani Kingo, czekałem cierpliwie na dopięcie procesu w powiecie oleśnickim (woj. Dolnośląskie) w październiku. Mamy koniec listopada, a 3G nadal rządzi w tym rejonie. Raków, Bielawa, … Jest poślizg i proces nadal się toczy?
OdpowiedzWyłączyliśmy 3G w całym powiecie oleśnickim zgodnie z planem w październiku. Raków to powiat wrocławski, Bielawa – powiat dzierżoniowski. Telefon może też łączyć się z siecią 3G ze stacji w sąsiednich powiatach, jeśli tam jeszcze nie było wyłączenia 3G. Mapa zasięgu jest dostępna na stronie Orange: https://www.orange.pl/view/mapazasiegu
OdpowiedzRzeczywiście, głupio wyszło. Pani Kingo, ale Krzeczyn powinien być zdecydowanie wolny od 3G w takim razie. Pozdrawiam.
OdpowiedzStacja w Krzeczynie nie nadaje już sygnału w 3G. Jeśli telefon łączy się z 3G, to musi być to stacja spoza powiatu oleśnickiego, nie ma innej możliwości. Również pozdrawiam! 🙂
OdpowiedzDzień dobry,
OdpowiedzA czy wygaszanie 3G wiąże się z modyfikacją nadajników również pod kątem uruchamiania 5G czy się ze sobą kompletnie nie łączy? W moim macierzystym dziale wjeżdżają właśnie urządzenie 5G dla klientów biznesowych i zacząłem baczniej obserwować mapy zasięgów i jest często trochę dziwnie – duże skupiska ludzi mają ciągle 4G a nie maja 5G, totalne odludzia mają zmodyfikowane maszty. Żeby n
Dzień dobry, od kilku miesięcy Google sprzedaje oficjalnie w Polsce telefony Google Pixel 8a oraz Pixel 9. W związku z planowanym wyłączeniem sieci 3G w województwie opolskim proszę o informację, czy wiadomo, kiedy oficjalnie usługi VoLTE na tych telefonach będzie działać w sieci Orange. Telefonów tych nie ma w wykazie urządzeń obsługujących tę usługę w sieci Orange. Pozdrawiam
OdpowiedzTo zależy nie tylko od operatora, ale także od producenta telefonu, więc niestety nie jestem w stanie podać terminu.
Odpowiedzdokładnie jest to Józefa Wybickiego 5A, Kraków – ostatnio rzadziej z LTE przełącza się na 3G i zamiast na 3G przełącza się na EDGE
Odpowiedzco z zasiegiem Beniaminów 05-127 w okolicach ul,sadowa/Letniskowa?
OdpowiedzSuper zmiany, w 3G w swojej miejscowości miałem stabilne połączenie HD Voice, po wyłączeniu 3G nie da się rozmawiać przez VoLTE, najczęściej przerywa, jakość połączenia spada poniżej komunikatywnej, w końcu rozłącza się. I tak po zmianach na „lepsze” musiałem wrócić do rozmów 2G żeby w ogóle móc się dogadać… 👏
OdpowiedzMożesz jeszcze spróbować VoWiFi. Dobrze słychać 🙂
OdpowiedzWe Wrocławiu też nie da się korzystać z VoLTE, ponieważ rozmowy są przerywane i nie da się spokojnie rozmawiać. Tak więc najlepiej wyłączyć tą opcję, nawet jeżeli mieszka się w pobliżu stacji bazowej
OdpowiedzOd strony sieciowej we Wrocławiu wszystko działa jak należy. Nie mamy żadnej awarii, która mogłaby spowodować niedostępność VoLTE, nie odnotowaliśmy także zgłoszeń od klientów. Jeśli pojawia się u Pana problem z działaniem VoLTE, warto to indywidualnie sprawdzić – dla konkretnego adresu, stacji bazowej, telefonu.
OdpowiedzNiestety problemy z VoLTE i nie tylko to fakt. Musiałem wyłączyć tą opcję na wszystkich telefonach (4 abonamenty), ponieważ połączenia były rwane w wielu miejscach we Wrocławiu i co najgorsze w miejscu zamieszkania pomimo, że stację bazową przy ul. Parafialna / Pszczelarska we Wrocławiu widzę z okna mojego domu (niska zabudowa, brak przeszkód, odległość ok. 700 m w linii prostej). Problem występował od września 2023 r. Składałem reklamację w tej sprawie (Z9704720 z dnia 21.10.2024) i została ona rozpatrzona pozytywnie (rekompensata). Wg. czatu: „Pogorszenie jakości występuje na granicy zasięgu stacji. Waga: normal Wplyw na uslugi: utrudnienia wszystkich uslug / Przewidywana data zakończenia 2026-12-25 17:03:00”
Kilka dni temu czytałem o rozbudowie IMS i postanowiłem ponownie włączyć rozmowy VoLTE. Odnoszę wrażenie, że sytuacja uległa poprawnie. Ponadto zauważyłem, że na jednym z numerów NJU subskrypcja zostały włączone „połączenia oczekujące”, natomiast na drugim numerze NJU subskrypcja dało się włączyć „połączenia oczekujące” krótkim kodem *43#. Usługa działała kilka dni poprawnie po czym została wyłączona po stronie operatora. W związku z tym mam pytanie: czy planujecie uruchomienie tej usługi między innymi w ofercie NJU subskrypcja? Poza tym w chwili obecnej nie ma możliwości migracji z oferty NJU subskrypcja do NJU abonament lub Orange Flex bez przenoszenia numeru „na chwilę” do innej sieci. Czy w związku ze zmianami w platformie IMS jest planowane umożliwienie bezpośredniej migracji (zmiany taryfy) z NJU subskrypcja do NJU abonament lub Orange Flex?
OdpowiedzNie jestem w stanie podać konkretnego terminu uruchomienia takiej migracji. Po stronie sieci połączenia oczekujące w nju działają, więc jeśli u Pana pojawił się problem to najlepszym sposobem będzie kontakt z obsługą klienta. Będą mogli sprawdzić co dzieje się konkretnie w przypadku Pana numeru.
OdpowiedzPodpinam się pod pytania Jarka. Czy planujecie udostępnienie bezpośredniej migracji z Nju subskrypcja do innych ofert Orange? Czy będą polączeniamia oczekujące w Nju?
OdpowiedzNa ten moment taka migracja nie jest dostępna i nie mogę podać terminu uruchomienia. Połączenia oczekujące w nju działają. Jeśli jest z nimi problem, to proszę o bezpośredni kontakt z obsługą klienta.
OdpowiedzSerdecznie dziękuję za odpowiedź i sugestię. Pomogła rozmowa z konsultantką i „odświeżenie” ustawień na koncie / karcie sim.
Odpowiedz