Czy wiesz z kim Twoje dziecko rozmawia w sieci

08 października 2025
Czy wiesz z kim Twoje dziecko rozmawia w sieci

Dzieci i nastolatki korzystają z komunikatorów, aplikacji społecznościowych i platform gamingowych, gdzie rozmowa z innymi użytkownikami odbywa się „przy okazji” gry. Nie każda nowa znajomość w sieci jest groźna, ale każda niesie pewne ryzyko. Choć starsze dzieci można przygotować do rozpoznawania zagrożeń, młodsze - nawet po rozmowach i edukacji - nie są w stanie skutecznie się bronić przed manipulacją. W ich przypadku kluczowe są ograniczenia dostępu do komunikatorów i stały nadzór dorosłych. Jak to mądrze zrobić?

Zacznijmy od tego, że zagrożenia w sieci są absolutnie realne i dotykają coraz większej grupy dzieci. Według badania „Nastolatki 3.0”  2 na 10 nastolatków spotkało się osobiście z dorosłymi osobami poznanymi w internecie. Aż 25% nie poinformowało o tym nikogo, a tylko 38% powiedziało o spotkaniu rodzicom*. Według innego raportu „Nastolatki wobec pornografii cyfrowej” 20,4% uczniów klas 6 i 8 szkoły podstawowej przyznało, że otrzymywało propozycje przesyłania własnych materiałów o charakterze seksualnym. Wśród uczniów 2 klasy szkoły ponadpodstawowej już 41,5% deklaruje otrzymywanie takich propozycji**. Te dane pokazują, że ryzyko niebezpiecznych kontaktów w sieci jest powszechne, a dzieci i nastolatki często pozostają z tym same.

Najpoważniejsze zagrożenia

  • Wyłudzanie danych osobowych wykorzystywanych do szantażu, kradzieży tożsamości lub innych przestępstw.
  • Namawianie do ryzykownych zachowań np. uczestnictwa w niebezpiecznych „wyzwaniach”.
  • Seksting, czyli przesyłanie lub udostępnianie własnych treści o charakterze intymnym - zdjęć, filmów, wiadomości - za pomocą internetu, najczęściej przez komunikatory lub media społecznościowe. Może przybierać dwie formy: w relacji między rówieśnikami jako materiał przesyłany np. w relacji romantycznej, pod wpływem manipulacji, kiedy rówieśnik lub obca osoba celowo próbuje wyłudzić zdjęcia lub filmy, używając presji emocjonalnej lub szantażu.
  • Uwodzenie dziecka (grooming), który często rozpoczyna się w internecie i prowadzi do zdobycia zaufania dziecka by później je skrzywdzić. Wbrew stereotypom, sprawca nie musi być anonimowym „kimś z internetu”. Może to być znajomy rodziny, kuzyn, sąsiad albo influencer, youtuber czy streamer. Dziecko, mając poczucie, że „zna” tę osobę, łatwiej traci czujność. Dawniej sprawcy uwodzenia dążyli głównie do spotkań offline. Dziś coraz częściej ich celem jest nakłonienie dziecka lub nastolatka do samodzielnego tworzenia materiałów pornograficznych. Według raportu Internet Watch Foundation ponad 90% zgłoszonych i usuniętych takich treści to materiały stworzone przez same dzieci.***

Jak zapobiegać zagrożeniom

Ustalcie zasady domowe:

  • Dziecko nie powinno kontaktować się online z osobami, których nie zna osobiście.
  • Żadna znajomość zawarta w sieci nie powinna być utrzymywana w tajemnicy przed rodzicami.
  • Intymne zdjęcia lub nagrania nie mogą być nigdy przesyłane, nawet osobie, którą dziecko darzy zaufaniem.
  • Nowe aplikacje i konta powinny być instalowane za zgodą rodziców.

Bardzo ważnym elementem prewencji są rozmowy z dzieckiem, nie tylko o zagrożeniach, ale też o relacjach i ich granicach. Istotne jest aktywne zainteresowanie rodzica cyfrowym życiem dziecka - wspólne oglądanie treści i komentowanie ich. Nie zapominajmy o spokojnej reakcji rodzica na pytania i zgłaszane problemy, bo krytyka i zakazy zniechęcają do szczerości.

Warto tłumaczyć dziecku, że w sieci nie każdy jest tym, za kogo się podaje. Intencje nie zawsze są zgodne z tym, jak ktoś się przedstawia. Najważniejsze jest to, jak dziecko czuje się w tej relacji. O każdej sytuacji, która wzbudza niepokój lub wstyd, dziecko powinno natychmiast powiedzieć dorosłemu. Warto nauczyć dziecko czym jest zgoda, jak rozpoznawać presję, manipulację i szantaż emocjonalny oraz jak reagować na niepokojące sytuacje.

Jeśli chcecie porozmawiać z Waszymi dziećmi o niebezpiecznych kontaktach w sieci i nie wiecie od czego zacząć, zachęcamy do posłuchania wspólnie z dzieckiem audiobooka Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Sieciaki. Kto jest po drugiej stronie”.

Jak reagować

Jeśli pojawiają się niepokojące Was sygnały np. dziecko spędza dużo czasu w sieci, szczególnie wieczorem i nocą, chroni komputer, kasuje historię, zmienia hasła, obserwujecie wycofanie, lęk, drażliwość, czy smutek warto zacząć od rozmowy. Zapewnić spokojną atmosferę, bez presji, bez przesłuchań i powiedzieć jasno: „To nie twoja wina. Zawiniła osoba, która cię skrzywdziła.”. Jeśli problem dotyczy Waszej rodziny, sposób postępowania jest bardzo podobny jak w przypadku cyberprzemocy o której pisaliśmy tutaj. Warto zabezpieczyć dowody i zgłosić sprawę policji. Jeśli materiały z udziałem dziecka zostały opublikowane online trzeba zgłosić je do administratora serwisu oraz do zespołu Dyżurnet.pl.

Pomocne kontakty:

  • Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111
  • Telefon dla rodziców i nauczycieli: 800 100 100
  • Kontakt mailowy z psychologiem lub prawnikiem: pomoc@800100100.pl

*”Nastolatki 3.0” (NASK, 2023)

**”Nastolatki wobec pornografii cyfrowej” (NASK, 2022)

***Raport Internet Watch Foundation (2024)


Środowa okazja – tańszy telewizor Samsunga

08 października 2025
Środowa okazja – tańszy telewizor Samsunga

Tylko dziś, w ofercie bez abonamentu, możecie kupić telewizor Samsung 65″ Neo QLED aż o 850 zł taniej. W systemie 20 rat to 199,95 zł miesięcznie, a jeśli chcecie zapłacić od razu 3 999 zł. Promocja obowiązuje wyłącznie w naszym sklepie online, w aplikacji Mój Orange i poprzez swoje konto internetowe. Taki smartTV idealnie sprawdzi się na rodzinne oglądanie jesiennych nowości w Orange VOD i Telewizji od Orange.


Tytuł Nauczycielki Jutr@ 2025 przyznany

07 października 2025
Tytuł Nauczycielki Jutr@ 2025 przyznany

Anna Bakker-Jaroszewska ze Szkoły Podstawowej im. Józefa Dambka w Leśniewie została laureatką konkursu Nauczyciel Jutr@ 2025. Pedagożkę wyróżniono za szczególną troskę o dobrostan swoich uczniów i uczennic oraz za edukowanie ich na temat bezpieczeństwa online i higieny cyfrowej. Doceniono też włączanie w te tematy rodziców. Organizatorem konkursu jest Fundacja Orange i Głos Nauczycielski. Inicjatywa towarzyszy wyborom Nauczyciela Roku.

W piątej edycji konkursu Nauczyciel Jutr@ laureatką została Anna Bakker-Jaroszewska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej ze Szkoły Podstawowej w Leśniewie w woj. pomorskim. Wyboru spośród wszystkich zgłoszonych kandydatur dokonało Jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego, wiceprzewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Wyróżnienie wręczono podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie. Ogłoszono także, że Nauczycielem Roku została Agnieszka Kopacz, nauczycielka języka polskiego i informatyki w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego im. Marii Skłodowskiej- Curie w Sopocie.

Nauczycielka, która łączy nowoczesne kompetencje z empatią i troską

Nauczycielka Jutr@ 2025, Anna Bakker-Jaroszewska w centrum swojej pracy stawia ogólny dobrostan uczniów i uczennic. Wspiera ich motywację wewnętrzną, stosuje ocenianie kształtujące i uczy rozwiązywania konfliktów w duchu komunikacji empatycznej. By lepiej pełnić zadania wychowawcy, skończyła szkołę terapii krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz kursy mediatora rodzinnego i mediatora w nurcie porozumienia bez przemocy.

Jest nauczycielką, która nie boi się cyfrowej rzeczywistości i pokazuje, że można połączyć nowoczesne kompetencje z empatią i troską o drugiego człowieka. Aby lepiej rozumieć wyzwania dzieci wychowywanych w świecie pełnym technologii, ukończyła studia podyplomowe z higieny cyfrowej. Pozwoliło jej to stworzyć autorską innowację pedagogiczną łączącą edukację emocjonalno-społeczną z cyfrową. Uczy dzieci świadomego korzystania z cyfrowych narzędzi, a rodziców włącza w ten proces poprzez comiesięczne zadania rodzinne. Prowadzi w szkole „Szkołę dla rodziców”, w ramach której mówi o świadomym, odpowiedzialnym rodzicielstwie i że to także od postawy dorosłych zależy, jak młodzi funkcjonować będą w świecie online. Jej zdaniem kluczem do sukcesu nie są zakazy i nakazy, ale budowanie zdrowych relacji, które zaprocentuje w trudnych wychowawczo momentach. O skuteczności jej działań świadczą konkretne zmiany. Dzieci, które były zagrożone niedostosowaniem społecznym, zaczynają funkcjonować jako zintegrowani członkowie grupy. Przy jej wsparciu uczniowie i rodzice podejmują różne wspólne inicjatywy, np. szyją misie na aukcje charytatywne, zakładają ogródki, organizują rodzinne spływy kajakowe.

Wśród finalistek 5. edycji konkursu Nauczyciel Jutr@ znalazły się także:

  • Agnieszka Bajer, nauczycielka języków polskiego i hiszpańskiego, dyrektorka w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 22 w Krakowie;
  • Agnieszka Bruska, nauczycielka współorganizująca kształcenie w klasie integracyjnej z Zespołu Szkół nr 19 im. Synów Pułków w Bydgoszczy;
  • Jadwiga Szydlak, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół Społecznych w Kłodzku;
  • Anna Tymoczko, nauczycielka plastyki, dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Króla Władysława Jagiełły w Mrzygłodzie.

- W konkursie Nauczyciel Jutr@ doceniamy osoby, które pracują z poczuciem misji, pasją i które podążają za potrzebami swoich uczennic i uczniów, rozumiejąc jednocześnie szanse i wyzwania świata cyfrowego – mówi Małgorzata Kowalewska z zarządu Fundacji Orange. - Cieszę się, że co roku, organizując konkurs wspólnie z Głosem Nauczycielskim, mamy przywilej poznawać historie takich właśnie nauczycieli i nauczycielek. Imponuje nam ich postawa, zaufanie, jakim darzą swoich podopiecznych oraz sposób, w jaki pozwalają im doświadczać sprawczości – dodaje.

Więcej informacji o nominowanych i zwyciężczyni na stronie konkursu www.nauczycieljutra.pl Konkurs Nauczyciel Jutr@ towarzyszy długoletniej inicjatywie Głosu Nauczycielskiego - Nauczyciel Roku.

Kontakt dla mediów
Magda Mierzwińska, Fundacja Orange
e-mail: magda.mierzwinska@orange.com
tel. +48 512 356 297
----------------------------------------------------------

20 lat na rzecz dzieci i edukacji W 2025 roku mija 20 lat działania Fundacji Orange. W tym czasie w jej projektach edukacyjnych wzięło udział łącznie prawie 650 tys. dzieci, a ponad 93 tys. nauczycieli skorzystało ze wsparcia w rozwoju kompetencji cyfrowych niezbędnych w pracy z młodzieżą, a kolejnych 11 tys. bierze udział w szkoleniach o AI. Fundacja utworzyła 124 multimedialne świetlice w małych miastach i wsiach, które tylko w 2024 roku dostępne były dla 112 tys. osób. Jest partnerem wielu działań i kampanii na rzecz bezpieczeństwa i higieny cyfrowej. Wydaje raporty i publikacje, poradniki i gotowe scenariusze zajęć edukacyjnych. Więcej na www.fundacja.orange.pl.

Scroll to Top
Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.