82 procent dużych firm uważa, że informatyzacja biznesu pozwala im na budowanie przewagi konkurencyjnej. Według 20 proc. przedstawicieli tego sektora przedsiębiorstw, głównymi kierunkami rozwoju informatyzacji jest integracja własnych systemów informatycznych, z systemami klientów. Kolejnym, najczęściej wskazywanym kierunkiem jest rozwój systemów integrujących pracę sprzedaży, produkcji i logistyki. Za najważniejszy uważa go 19 proc., wynika z kolejnego raportu Orange Insights, przygotowanego na podstawie badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy ICAN Research, na zlecenie Orange Polska.
Orange Insights to cykl raportów opracowanych na podstawie badań jakościowych oraz ilościowych realizowanych przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska - wśród działających w Polsce przedsiębiorców.
Pierwszy z raportów Orange Insights został poświęcony określeniu stanu informatyzacji w działających w Polsce małych i średnich firmach. Tematem kolejnego jest postrzeganie informatyzacji przez przedstawicieli dużych firm zatrudniających więcej niż 250 pracowników.
Raport bazuje na badaniu zrealizowanym w połowie 2014 roku, w oparciu o metodę CATI / CAWI. Składało się na nie 310 ankiet adresowanych do osób zarządzających, podejmujących decyzje o zakupach sprzętu, oprogramowania i technologii teleinformatycznych. W celu uzyskania reprezentatywności danych wyniki zostały przeważone według struktury branż uwzględniającej podział działalności gospodarczych realizowanych przez podmioty gospodarcze – tj. Polskiej Klasyfikacji Działalności.
Najważniejsze wnioski
W ciągu ostatnich lat duże firmy działające w Polsce przeszły transformację od prostych rozwiązań informatycznych, wspierających funkcjonowanie kadr i finansów do rozbudowanych systemów ERP zbierających dane oraz przetwarzających je w informacje o charakterze zarządczym. Myśląc o przyszłości, duże przedsiębiorstwa planują rozwijanie systemów informatycznych zintegrowanych w różnym stopniu z systemami IT klientów oraz wspieranie rozwiązaniami informatycznymi procesów produkcyjnych i logistycznych.
Przedstawiciele wszystkich badanych firm zgodnie twierdzą, że informatyka w ich przedsiębiorstwach wchodzi w nowy etap polegający na wykorzystaniu potencjału informatyzacji w możliwie jak największej liczbie obszarów biznesowych. Przedsiębiorstwa są świadome korzyści wynikających z takiej zmiany, dlatego u coraz większej liczby z nich rozwój IT jest stałym elementem strategii biznesowej.
Wykorzystanie informatyki w budowaniu przewagi konkurencyjnej badanych przedsiębiorstw rozwija się w dwóch kierunkach:
- Zwiększania orientacji na klienta - gromadzenia, przetwarzania i wykorzystania wiedzy o jego potrzebach oraz budowaniu dostosowanej do nich oferty,
- Zwiększania elastyczności o sprawności organizacyjnej, które umożliwiają firmom skuteczne dostosowywanie się do ciągle zmieniającej się rzeczywistości, w jakiej prowadzą swój biznes.
Według przedsiębiorców z sektora dużych firm, informatyzacja pełni najważniejszą rolę w takich obszarach jak:
- produkcja – 24 proc. wskazań,
- finanse – 18 proc. wskazań,
- sprzedaż – 15 proc. wskazań.
Co ciekawe, odpowiadając na pytanie w jakich obszarach działalności ich firmy najlepiej radzą sobie z informatyzacją, respondenci na pierwszym miejscu wymienili finanse (77 proc. wskazań) oraz w sprzedaż (68 proc. wskazań). Produkcja uznawana jako najważniejszy obszar IT, została wskazana jedynie przez 55 proc. badanych, co oznacza, że znaczna część przedsiębiorstw napotyka problemy przy jej informatyzacji. Podobny wynik uzyskała informatyzacja marketingu.
Finansowanie informatyzacji
Informatyzacja w przedsiębiorstwach to bardzo skomplikowana inwestycja wymagająca sporych nakładów finansowych. Duże firmy i korporacje najczęściej finansują ją ze środków własnych. Robi tak aż 98 proc. firm. Tylko co piąta korzysta z funduszy unijnych, a jedynie co dziesiąta z kredytów (11 proc. wskazań).
Prawie połowa badanych (47 proc.) w informatyzacji swoich firm stosuje model outsourcingu informatycznego. Najczęściej korporacje jako firmy z dużymi zasobami korzystają z pomocy wyspecjalizowanych firm zewnętrznych. Czyni tak aż 89% z nich.
Wartość wydatków na IT w dużych firmach w 2013:
- mniej niż 50 000 zł, to kwota jaką na informatyzację przeznaczyło jedynie 9 proc.,
- od 100 000 zł do 499 000 zł wydano w 11 proc.,
- więcej niż 5 000 000 zł, zainwestowało 12 proc. przedsiębiorstw.
W najbliższych latach rola IT w biznesie będzie rosła w coraz szybszym tempie, ponieważ inwestowanie w informatyzację jest warunkiem koniecznym do utrzymania konkurencyjności na błyskawicznie zmieniającym się rynku. Samodzielne inwestycje w IT wymagają odpowiedniego budżetu oraz wsparcia zarówno jeżeli chodzi o dostęp do narzędzi jak i do know-how, bez którego łatwo o błędne i niestety kosztowne decyzje – mówi Damian Biedulski, dyrektor Segmentu Klientów Kluczowych i Korporacyjnych w Orange Polska. Rozwiązaniem tego problemu jest nawiązanie współpracy z doświadczonymi partnerami działającymi w sektorze nowoczesnych usług telekomunikacyjnych i informatycznych. Dysponują oni odpowiednimi zasobami oraz doświadczeniem, pozwalającym im przygotować rozwiązania i usługi dobrze dopasowane do potrzeb IT różnych przedsiębiorstw. Dzięki przejrzystym i wygodnym metodom rozliczeń przedsiębiorcy mogą czerpać korzyści z informatyzacji poszczególnych obszarów działalności bez konieczności inwestowania znacznych środków finansowych i wprowadzania zmian w strukturze firmy.
Charakterystyka przedsiębiorstw inwestujących w informatyzację
Aż 93 proc. firm, dla których informatyzacja jest istotna, zgodnie twierdzi, że właśnie ten model rozwoju pozwolił im zwiększyć efektywność prowadzonego biznesu. W większości są to przedsiębiorstwa działające w sektorze produkcji i usług (45 i 43 proc).
Zdecydowanie intensywniej, w porównaniu do polskich firm, informatyzują się przedsiębiorstwa z udziałem kapitału zagranicznego. W większości (53 proc.) zajmują one wiodące pozycje w swoich sektorach, a co piąta (22 proc.) jest liderem w swojej branży. Ponadto, w firmach tych, dyrektorzy IT coraz częściej pełnią funkcję członków zarządu, dzięki czemu mają większy wpływ na decyzje w zakresie informatyzacji. Dodatkowo, już teraz firmy te posiadają więcej stanowisk informatycznych, pracowników IT i oddziałów, a także większe budżety na IT, niż grupa firm przywiązujących mniejszą uwagę do informatyzacji, wśród których większość stanowią firmy produkcyjne.
* * *
Główne wnioski z raportu i najważniejsze wyniki badania można pobrać także w postaci infografiki będącej załącznikiem do komunikatu prasowego na stronie www.biuroprasowe.orange.pl
Informacje o pierwszym raporcie z cyklu Orange Insights: Informatyzacja małych i średnich firm kluczem do przewagi konkurencyjnej, można znaleźć pod adresem:
http://biuroprasowe.orange.pl/biuroprasowe/pr/2667/orange-insights-informatyzacja-malych-i-srednich-firm-kluczem-do-przewagi-konkurencyjnej/
Wyniki kolejnych raportów będą udostępniane kolejno w pierwszej połowie 2015 roku.
Wojciech Jabczyński, Rzecznik Orange Polska
email: biuro.prasowe@orange.com