Informacje prasowe

Bardzo dobre wyniki finansowe Orange Polska za pierwszy kwartał 2021, coraz bardziej widoczny wpływ światłowodu

21 kwietnia 2021

Bardzo dobre wyniki finansowe Orange Polska za pierwszy kwartał 2021, coraz bardziej widoczny wpływ światłowodu

Orange Polska osiągnął w pierwszych trzech miesiącach bardzo dobre wyniki finansowe: przychody firmy wzrosły o ponad 4%, a EBITDAaL o ponad 5% rok do roku. Dużym zainteresowaniem cieszy się Orange Światłowód – w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku przybyło 54 tys. klientów superszybkiego internetu. W zasięgu sieci światłowodowej Orange jest już 5,2 mln gospodarstw domowych. Wyniki za 1 kwartał są zgodne z całorocznymi planami.

–  Pomimo ograniczeń związanych z pandemią, które wpłynęły także na zakupy w naszych sklepach, osiągnęliśmy dobre wyniki komercyjne. Cieszy nas zainteresowanie światłowodem, powtórzyliśmy drugi najlepszy kwartalny wynik tej usługi. Rośnie zainteresowanie wyższymi prędkościami, a my widzimy, że światłowód w coraz większym stopniu wpływa na wyniki finansowe firmy. W pierwszym kwartale zwiększyliśmy zasięg tej usługi o kolejne 176 tys. gospodarstw domowych. Ogłosiliśmy też  powstanie spółki Światłowód Inwestycje, która pozwoli nam budować superszybką sieć wspólnie z inwestorem, głównie tam, gdzie dziś brakuje infrastruktury. To istotny wkład w cyfryzację kraju, bo jak pokazał ostatni rok, potrzeby są wciąż bardzo duże – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska. – Nowoczesne, zdecydowanie mniej energochłonne technologie takie jak światłowód wspierają także zieloną transformację naszego biznesu, m.in. ograniczanie emisji CO2. Odpowiedzialność klimatyczna jest jednym z naszym długoterminowych priorytetów – właśnie ogłosiliśmy nasze cele w tym zakresie na najbliższe lata. Będzie to też widoczne w naszej nowej strategii, którą planujemy przedstawić w  czerwcu – dodał.

Solidne wyniki komercyjne: dalsze efekty strategii opartej na budowaniu wartości

W pierwszym kwartale przybyło 20 tysięcy indywidualnych klientów ofert konwergentnych, co oznacza 8% wzrost rok do roku. Klienci dokupują kolejne usługi do swoich pakietów, rośnie też udział klientów światłowodu, co przekłada się na wzrost ARPO (średni przychód na klienta) z ofert konwergentnych. Wynosi już 109,6 zł i wzrosło w ciągu roku o prawie 5%.

Na wzrost liczby klientów szerokopasmowego internetu (3,6% rok do roku) wpłynęło głównie  duże zainteresowanie światłowodem: liczba klientów światłowodowych zwiększyła się aż o 38% rok do roku. Stanowią oni już 29% wszystkich klientów usług internetowych Orange Polska. ARPO z usług światłowodowych jest też zdecydowanie wyższe niż z pozostałych usług internetowych – klienci chętnie wybierają wyższe opcje prędkości (stanowiły one w pierwszym kwartale niemal 1/3 zawartych umów), częściej korzystają z usług telewizyjnych.

Dzięki kolejnym inwestycjom światłowód jest coraz bardziej dostępny – obecnie w zasięgu jest już 5,2 mln gospodarstw domowych, w 168 miastach. Około połowa tego zasięgu znajduje się w małych lub średnich miastach. Rośnie także wykorzystanie sieci przez klientów – wskaźnik ten sięga już 16% (na koniec 1 kwartału 2020  było to 13%), a w 10 miastach przekroczył 30%.

W pierwszym kwartale przybyło także 88 tysięcy klientów abonamentowych mobilnych usług głosowych, co oznacza 5% wzrostu rok do roku. Na ARPO z usług mobilnych negatywnie wpłynęły niższe wpływy z roamingu spowodowane pandemią, niemniej trend w tym zakresie się poprawia: w pierwszym kwartale 2021 ARPO było niższe o 2,9% w porównaniu do 3,9% spadku rok wcześniej.

Liczba klientów usług prepaid nadal maleje, m.in. z powodu ograniczeń w podróżach spowodowanych pandemią, niemniej ARPO z tych usług wzrosło dzięki większemu korzystaniu przez klientów zarówno z usług głosowych, jak i transmisji danych.

Kluczowe wskaźniki finansowe: wzrost przychodów i EBITDAaL

Rentowność operacyjna EBITDAaL za pierwszy kwartał 2021 była wyższa o ponad 5% rok do roku. Co istotne, wynik ten – oprócz dalszych oszczędności kosztowych – w coraz większym stopniu odzwierciedla wzrost przychodów. To oznacza, że wzrost ma coraz bardziej solidne fundamenty.

Przychody Orange Polska za pierwszy kwartał wzrosły o 4,1% rok do roku. Na ten wynik wpłynęły przychody z konwergencji, które były wyższe o 14% rok do roku. Widać, że tempo tego wzrostu przyspiesza w porównaniu do poprzednich kwartałów – zarówno za sprawą rosnącej liczby klientów tych usług, a także wyższego ARPO. Drugim ważnym czynnikiem były przychody z usług IT i integratorskich, które wzrosły w minionym kwartale o 7% rok do roku. To zarówno efekt popytu na ten rodzaj usług, jak również wyniku należącej do Grupy spółki Craftware. Wyższe były także przychody ze sprzedaży sprzętu – o 12% rok do roku. Tegoroczny lockdown wpłynął na sprzedaż sprzętu już w nieco mniejszym stopniu niż w ubiegłym roku. W kategorii pozostałych przychodów firma odnotowała wzrost o 37% rok do roku, dzięki dobrym wynikom z odsprzedaży energii.

Wyniki Orange Polska za pierwszy kwartał tego roku potwierdzają, że firma jest na właściwej drodze do realizacji całorocznych planów.

Pełny raport z wynikami Orange Polska znajduje się na  www.orange-ir.pl

Mediateka

Udostępnij: Bardzo dobre wyniki finansowe Orange Polska za pierwszy kwartał 2021, coraz bardziej widoczny wpływ światłowodu

Informacje prasowe

#OrangeGoesGreen: Orange Polska ogłasza swoje cele klimatyczne – redukcja emisji CO2 i więcej energii ze źródeł odnawialnych

21 kwietnia 2021

#OrangeGoesGreen: Orange Polska ogłasza swoje cele klimatyczne – redukcja emisji CO2 i więcej energii ze źródeł odnawialnych

Zmiana klimatu i degradacja środowiska są realnymi zagrożenia dla przyszłości planety. Orange Polska ogłasza konkretne cele klimatyczne, które zobowiązuje się zrealizować, by zminimalizować wpływ działalności na środowisko naturalne. Firma do 2025 roku zmniejszy swoje emisje CO2 aż o 65% oraz zdecydowanie zwiększy wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych – do co najmniej 60%. Nadrzędnym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej netto (Net Zero Carbon) najpóźniej do 2040 roku.

 – W Orange wierzymy, że postęp technologiczny musi być dostępny dla wszystkich, ale nie może odbywać się kosztem środowiska naturalnego. Przyjmujemy odpowiedzialność za nasz wpływ na klimat. Wyznaczyliśmy sobie konkretne, ambitne cele i wiemy, że będziemy z nich rozliczani. Inwestujemy w nowe, energooszczędne i bardziej wydajne technologie jak np. światłowód, szukamy też zielonych źródeł energii. Oprócz ograniczania własnych emisji, branża technologiczna ma do spełnienia szczególną rolę. Nowoczesne technologie cyfrowe oraz usługi, które oferujemy, wspierają zieloną transformację wielu branż. Angażujemy też klientów w działania na rzecz środowiska. Jestem przekonany, że także codzienne wybory, jakich dokonujemy jako konsumenci, mają znaczenie – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.

Orange Polska, podobnie jak cała globalna Grupa Orange, chce  osiągnąć neutralność klimatyczną netto (Net Zero Carbon) do 2040 roku, dziesięć lat przed celami klimatycznymi UE w Strategii Zielonego Ładu czy rekomendacjami GSMA dla operatorów telekomunikacyjnych. Neutralność obejmie zarówno własne emisje bezpośrednie i pośrednie (Zakresy 1 i 2 Protokołu GHG) jak i emisje w łańcuchu wartości (Zakres 3).

W pierwszym okresie działań, do 2025 roku, Orange Polska zmniejszy emisje CO2 w zakresach 1 i 2  Protokołu GHG (tj. bezpośrednie i pośrednie emisje własne) aż o 65% w porównaniu do roku 2015. Osiągnięcie celu będzie możliwe przede wszystkim dzięki zwiększaniu udziału energii odnawialnej w strukturze energetycznej – do co najmniej 60% w roku 2025 w oparciu o długoterminowe umowy zakupowe bezpośrednio z producentami energii odnawialnej (PPA) a także poprzez dalszą pracę nad efektywnością energetyczną  sieci. Operator przyspiesza także działania zmierzające do redukcji emisji w całości łańcucha dostaw, tj. z uwzględnieniem dostawców i klientów (tzw. zakres 3).

To bezpośrednia kontynuacja dotychczasowych działań. Orange Polska zredukował o 20% emisje CO2 pomiędzy rokiem 2015 i 2020, pomimo zwielokrotnienia transmisji danych w sieciach.

Orange Polska w perspektywie 2025 roku skupia się wokół trzech priorytetów: odpowiedzialności za redukowanie emisji CO2 i zużycia zasobów; wartości, jakie chce zbudować dla klientów, akcjonariuszy i interesariuszy; oraz wpływu, jaki ma na cyfrową transformację polskiej gospodarki.

Orange Polska wdraża ponadto zasady gospodarki o obiegu zamkniętym, starając się redukować ślad klimatyczny w całości łańcucha wartości: odkupujemy  starsze modele smartfonów a niesprawne telefony komórkowe przyjmujemy do recyklingu w każdym salonie Orange;  co roku odnawiamy i kierujemy do ponownego wykorzystania  kilkaset tysięcy modemów i dekoderów; wprowadzamy innowacje w naszych urządzeniach wydłużające ich życie oraz redukujące zużycie energii; pracujemy nad rozszerzeniem oferty sprzedaży odnawianych smartfonów.

GSMA, globalne stowarzyszenie operatorów telekomunikacyjnych, oszacowała pod koniec 2019 roku, że 1 tona emisji CO2 w sektorze telekomunikacyjnym może się przyczynić do zredukowania nawet 10 ton emisji CO2 w innych sektorach gospodarki. Wpływ na redukcję emisji mają nawet tak proste rozwiązania takie jak praca zdalna redukująca emisje związane z dojazdami do pracy, ale najważniejszy wpływ mają zwłaszcza usługi oparte o Internet Rzeczy, takie jak rozwiązania smart city dla biznesu i  samorządów. Orange oferuje takie nowoczesne technologie cyfrowe oraz usługi, tym samym wspierając zieloną transformację.

Link do wideo z wypowiedzią prezesa Orange Polska.

Mediateka

Udostępnij: #OrangeGoesGreen: Orange Polska ogłasza swoje cele klimatyczne – redukcja emisji CO2 i więcej energii ze źródeł odnawialnych

Informacje prasowe

Nowy Raport CERT Orange Polska: pandemia wykorzystywana do oszustw, wyłudzania danych i pieniędzy. Kolejny rok pod znakiem phishingu

19 kwietnia 2021

Nowy Raport CERT Orange Polska: pandemia wykorzystywana do oszustw, wyłudzania danych i pieniędzy. Kolejny rok pod znakiem phishingu

Ponad 3,5 mln internautów ochroniła w 2020 roku CyberTarcza, uniemożliwiając im wejście na strony phishingowe, a w konsekwencji chroniąc przed utratą danych i pieniędzy. Oszuści często wykorzystywali emocje i zmiany stylu życia związane z pandemią, by przekonać internautów do szybkiego kliknięcia w niebezpieczny link lub pobrania fałszywej aplikacji. Najnowszy raport CERT Orange Polska jest już dostępny. Zawiera m.in. podsumowanie zagrożeń, z którymi mieliśmy do czynienia w internecie w minionym roku, ciekawe prognozy i podpowiedzi, jak pozostać bezpiecznym w sieci.

Phishing już kolejny rok z rzędu okazał się najczęstszym sposobem ataku na indywidualnych internautów. CyberTarcza w sieci Orange zareagowała w minionym roku ponad 40 milionów razy. Ochroniła w ten sposób ponad 3,5 mln osób przed wejściem na spreparowane strony internetowe, wyłudzające dane logowania do kont bankowych czy portali społecznościowych.

Najważniejszym narzędziem cyberprzestępców pozostaje socjotechnika. Oszuści doskonale wykorzystują bieżące wydarzenia i ludzkie emocje. W ubiegłym roku były to obawy związane z pandemią, głód informacji na temat rozwoju sytuacji, zmiana stylu życia – wzmożone zakupy przez internet, praca zdalna, potrzeba bycia w kontakcie z innymi. Miliony osób uchronionych przed skutkami wyłudzeń to efekt codziennej pracy naszego zespołu bezpieczeństwa i reagowania 24 godziny na dobę. Te najbardziej niebezpieczne zagrożenia obserwujemy i analizujemy, ale tu liczy się czas. Dlatego kładziemy nacisk na rozwój narzędzi i coraz większą automatyzację działań, aby poprawić wydajność i dostosowywać system do rosnącego obciążenia. Wykorzystujemy także najnowsze technologie – nasza CyberTarcza w ciągu 6 lat przeszła niesamowitą ewolucję. W ubiegłym roku została uznana za najlepsze operatorskie rozwiązanie z dziedziny bezpieczeństwa sieci, zdobywając nagrodę Światowego Forum Szerokopasmowego. To powód do dumy i  potwierdzenie, że chronimy naszych klientów na najwyższym poziomie.  – powiedział  Piotr Jaworski, członek zarządu Orange Polska ds. Sieci i Technologii.

Stare i nowe oblicza phishingu

Z najnowszego raportu CERT wynika, że w 2020 roku najpopularniejszym typem phishingu – podobnie jak w latach poprzednich, był ten związany z usługami firm kurierskich. Nowością były SMS-y z żądaniem dodatkowej opłaty za dezynfekcję przesyłki. Pojawiły się także m.in. strony udające Profil Zaufany, kampanie podszywające się pod akcje charytatywne i zbiórki na rzecz służby zdrowia. Zdarzały się również próby wyłudzeń związanych m.in. z Tarczą Antykryzysową dla przedsiębiorców czy szczepieniami. W końcówce roku dominowały oszustwa i wyłudzenia z wykorzystaniem portalu OLX i komunikatora WhatsApp.

Kampanie phishingowe różniły się zasięgiem i skutecznością. Prawie 20% wszystkich klientów Orange, których połączenia z fałszywymi stronami w związku z SMS-owymi kampaniami  phishingowymi zablokowała CyberTarcza, próbowało połączyć się z jedną domeną. A zaledwie 5% najpopularniejszych domen zwabiło aż 82% klientów.

Dla bezpieczeństwa internautów kluczowy jest czas reakcji zespołów bezpieczeństwa. Do działań phishingowych wykorzystywane są często domeny, które istnieją krócej niż dobę, nieraz zaledwie kilka godzin. By udaremnić ataki, niezbędna jest blokada takiej domeny w zaledwie kilkadziesiąt minut od jej rejestracji.

W ciągu roku do mechanizmu CyberTarczy dodano ponad 32 tysiące nowych domen phishingowych.

Uwaga na złośliwe aplikacje

Kolejnym sposobem wyłudzania danych były aplikacje zawierające złośliwe oprogramowanie.  W 2020 roku na telefony Polaków trafiały SMS-y podszywające się pod kilka czołowych banków, sklepy czy firmy kurierskie z linkami do rzekomych nowych wersji aplikacji. Instalacja takiej aplikacji groziła pobraniem na telefon czy tablet złośliwego oprogramowania np. trojana Cerberus, wyspecjalizowanego w wykradaniu danych logowania do bankowości elektronicznej.

Według statystyk CERT Orange Polska, złośliwe oprogramowanie było po phishingu drugim najczęstszym zagrożeniem w sieci w ubiegłym roku i jego udział wśród wszystkich incydentów odnotowanych w sieci operatora wzrósł najbardziej – z 11% w 2019 roku do niemal 25% w 2020.

– Phishing, w tym wyłudzenia danych do kart płatniczych poprzez social media i komunikatory, zdecydowanie dominował wśród zagrożeń, które  obserwowaliśmy w 2020 roku. Również  złośliwe oprogramowanie (malware), w porównaniu z 2019 rokiem stanowiło pokaźny procent wszystkich zagrożeń. W analizie incydentów i zasilaniu naszej CyberTarczy znaczącą pozycją są również mobilne bankery, agresywne kampanie Emoteta, wygaszonego przez Europol na początku tego roku, kradzież danych, czy ransomware. – mówi Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska – Dbałość o bezpieczeństwo warto zacząć od siebie. Chrońmy dane naszych kart płatniczych i potwierdzajmy podejrzane prośby czy linki od znajomych w bezpośredniej rozmowie. Omijajmy też serwisy obiecujące duże zarobki w krótkim czasie. Na stronach cert.orange.pl i na Twitterze cały czas informujemy o aktualnych podatnościach i zagrożeniach.

Rekordowe ataki DDoS odparte

Na podobnym poziomie jak w ubiegłych latach utrzymuje się zagrożenie atakami DDoS, które  stanowiły około 20% wszystkich incydentów obsłużonych przez CERT Orange Polska. Są one coraz krótsze – większość trwała mniej niż 10 minut – ich moc jest za to coraz większa. Ich celem są mi.n. indywidualni użytkownicy – często gracze online, których w ten sposób próbuje się wyeliminować z sieciowych rozgrywek.

Najsilniejszy atak zarejestrowany w sieci Orange Polska w 2020 roku miał moc 303 Gb/s. Ten rekord już został pobity w marcu tego roku, dwoma atakami o sile powyżej 400 Gb/s. Wszystkie zostały odparte na poziomie infrastruktury operatora, czyli nie dotarły do użytkowników.

Bezpieczna firmowa sieć – nie tylko w czasach pandemii

Ubiegły rok przyniósł wiele wyzwań związanych z bezpieczeństwem także firmom, zwłaszcza tym, które przenosiły pracowników z biur na pracę zdalną.

– Od początku ubiegłego roku powodzeniem cieszą się nasze usługi związane z bezpieczeństwem sieciowym i bezpieczną zdalną pracą (Orange Network Security, Zarządzany UTM, Cisco DUO). Podobnie jest z usługami zabezpieczającymi firmy przed atakami DDoS. Dziś tego rodzaju skuteczny atak na infrastrukturę VPN oznacza w wielu przypadkach praktycznie zablokowanie ciągłości działania firmy i uniemożliwia pracę zdalną.  Już ponad 1000 dużych firm i instytucji korzysta ze specjalistycznych usług cyberbezpieczeństwa Orange Polska opartych o całodobowy SOC (Security Operations Center). Ich liczba podwoiła się w 2020 roku. – mówi Krzysztof Białek, dyrektor  Marketingu i Rozwoju Produktów Cyberbezpieczeństwa.

Orange Polska przygotował nowe usługi bezpieczeństwa zarówno dla dużych korporacji, jak i dla mniejszych firm. Przed ryzykiem udanego ataku phishingowego chronią CyberTarcza i CyberWatch. Cyber Pakiet natomiast to zestaw profesjonalnych usług, dzięki którym firma ma zapewnione bieżące wykrywanie luk infrastruktury i aplikacji webowych, czy zwiększanie świadomości pracowników poprzez symulowane, kontrolowane ataki phishingowe. Zestaw usług w pakiecie można dopasować do potrzeb konkretnej firmy. Nowością jest również SOC Lite, usługa dla mniejszych firm, które chcą monitorować bezpieczeństwo i reagować na incydenty bezpieczeństwa swojej sieci, ale zależy im na szybkim uruchomieniu i kosztach usługi poniżej tysiąca złotych miesięcznie. Menedżerom, którzy potrzebują informacji o aktywności pracowników realizujących swoje czynności zdalnie, Orange Polska oferuje rozwiązanie raportujące, czy w godzinach pracy komputer jest rzeczywiście wykorzystywany do czynności służbowych i jednocześnie przeciwdziałające wyciekowi danych firmowych.

Jak pozostać bezpiecznym w sieci

Zasady bezpieczeństwa w sieci, o których regularnie przypominamy m.in. na stronie cert.orange.pl, na blogu Orange oraz na Twitterze pozostają nadal aktualne. Warto powtórzyć te najistotniejsze: Nie wchodźcie na strony, które zbyt wiele obiecują, nie dajcie się skusić na niewiarygodnie atrakcyjne oferty. Zachowajcie czujność przy otwieraniu maili czy załączników, których się nie spodziewaliście. W przypadku usług bankowych, urzędowych, zdrowotnych, kurierskich – nie korzystajcie z linków w mailach lub SMS-ach. Zawsze wpisujcie adres strony, którą chcecie odwiedzić bezpośrednio w przeglądarce.

Jeżeli ktoś prosi o kody BLIK. za pośrednictwem mediów społecznościowych lub komunikatorów, zanim je podacie potwierdźcie wiarygodność tej osoby. Nie klikajcie w sensacyjne reklamy i bannery. Zawsze instalujcie aplikacje tylko z pewnych źródeł. Aktualizujcie oprogramowanie na swoich urządzeniach. Jeśli to możliwe, korzystajcie z uwierzytelniania dwuskładnikowego.

Raport CERT Orange Polska do pobrania.


Mediateka

Udostępnij: Nowy Raport CERT Orange Polska: pandemia wykorzystywana do oszustw, wyłudzania danych i pieniędzy. Kolejny rok pod znakiem phishingu

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej