Informacje prasowe

BIHAPI w Warszawie, Poznaniu i Gdańsku

09 października 2014
BIHAPI w Warszawie, Poznaniu i Gdańsku

Rusza konkurs na stworzenie innowacyjnych aplikacji dla mieszkańców Inteligentnych Miast. Jego efektem mogą być aplikacje służące zwiększeniu bezpieczeństwa osób starszych czy platformy przydatne w miejskiej rekreacji. Do 4 listopada trwa zbieranie zgłoszeń.

BIHAPI (Business Intelligence Hackathon API) to konkurs na stworzenie nowych, innowacyjnych aplikacji, programów, czy platform przy wykorzystaniu miejskich danych. Przykładem takich aplikacji mogą być rozwiązania służące zwiększeniu bezpieczeństwa osób starszych, czy ochronie dzieci przed dostępem do nieodpowiednich treści w Internecie, a także aplikacje społecznościowe przydatne w turystyce i rekreacji. Konkurs łączy trzy niezależne obszary: otwarte dane udostępniane przez samorządy, Internet, oraz API (Aplikacyjne Interfejsy Programistyczne) ICT. Domeny te stanową unikalne, niewyczerpane źródła informacji, a połączenie ich na płaszczyźnie społecznej otwiera nowy rozdział w dziedzinie komunikacji.

To już druga edycja konkursu, organizowanego przez Centrum Badawczo Rozwojowe Orange Polska i Warszawę. W tym roku do inicjatywy dołączyły Poznań i Gdańsk. Orange udostępni swoje laboratoria oraz sieć, czyli 36 API z obszaru ICT. Szczególna rola miast w tym przedsięwzięciu polega na udostępnieniu swoich danych publicznych np. geodezyjnych, o rozkładzie kursowania komunikacji miejskiej, Park & Ride, ścieżek rowerowych, miejsc sportu, edukacji, urządzeń użytku publicznego i innych. Dane te mogą być kluczowe w fazie projektowania 
a następnie działania stworzonych aplikacji lub programów. Do dyspozycji uczestników będzie ponad 80 API.

W ubiegłorocznej edycji zwyciężyły 2 aplikacje: „Green Your Office with Orange” oraz „Veturilo Finder”. Pierwsza z nich automatyzuje zarządzanie zasilaniem urządzeń elektrycznych, co pozwala zaoszczędzić energię i poprawić bezpieczeństwo. Druga umożliwia wyświetlanie stacji rowerów miejskich sieci Veturilo i odnalezienie ich położenia poprzez moduł GPS telefonu.

„Warszawa wierzy w nowe technologie i ich znaczenie dla mieszkańców miast, i z powodzeniem je wykorzystuje. Mamy na swoim koncie np. Virtualną Warszawę – pierwszą na świecie mobilną nawigację dla osób niedowidzących, docenioną przez Bloomberg Philanthropies nagrodą w wys. 
1 mln euro. Liczę na to, że BIHAPI uszczęśliwi nie tylko zwycięzców, ale również mieszkańców naszych miast.” – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.

„Miasto Poznań coraz szerzej otwiera dostęp do zasobów informacji publicznej i jako pierwsze 
w Polsce wdrożyło projekt specjalnych interfejsów (tzw. API) umożliwiających w pełni automatyczne pobieranie treści publicznych i ich ponowne wykorzystanie. Miasto aktywnie angażuje się w przedsięwzięcia, których celem jest promocja korzystania z zasobów publicznych udostępnianych w formie API. W ostatnim czasie w Poznaniu zorganizowano już 2 hackathony, podczas których uczestnicy budowali rozwiązania dla mieszkańców miasta w oparciu o dane publiczne. Przystąpienie do udziału w BIHAPI jest dla Poznania  kolejnym krokiem w działaniach na rzecz popularyzacji idei otwartych danych i ich wykorzystania na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców” – mówi Ryszard Grobelny, prezydent Miasta Poznania.

„Otwarte dane, to nie tylko sposób na transparentność rządu, ale również udostępnianie posiadanych przez administrację publiczną zasobów, które mogą i powinny być wykorzystane 
z korzyścią dla obywateli, biznesu i świata nauki. Gdańsk, który kładzie duży nacisk na udostępnianie zasobów danych i prowadzi projekt Otwarty Gdańsk z dużą satysfakcją przystępuje do tegorocznej edycji projektu, licząc na to, że powstałe rozwiązania pozwolą skorzystać 
z udostępnianych danych większej rzeszy mieszkańców i turystów” – mówi Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska.

„Orange Polska po raz drugi uczestniczy w inicjatywie BIHAPI, wspólnie z prezydentami Warszawy, Poznania i Gdańska. Obecność „miast” nie jest przypadkowa. Mówimy o rozwiązaniach, które mają pomóc nam funkcjonować w przestrzeni miast, w których żyjemy. W ciągu najbliższych lat, siedmiu na dziesięciu mieszkańców naszego kraju będzie mieszkało w miastach. Przestrzeń składająca się 
z urbanistyki, z ‘Internetu Rzeczy’ musi połączyć się ze światem wirtualnym, w którym coraz częściej funkcjonujemy jako mieszkańcy. Naszą rolą jest stworzenie dla małych i średnich firm, przedsiębiorców i indywidualnych programistów możliwości kreowania rozwiązań, które później, 
w dystrybucji sieci Orange mogą stanowić wartość dodaną dla naszych klientów”  – mówi Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska.

Zasady konkursu

Do udziału w konkursie zapraszamy wszystkich programistów, z małych i średnich przedsiębiorstw, studentów, a także osoby indywidualne. Idea konkursu kładzie duży nacisk na młodych kreatywnych polskich programistów tak, aby mogli rozwijać się w Polsce, zakładając swoje firmy 
w ekosystemie stworzonym przez sektor samorządowy przy wsparciu sektora prywatnego.

Uczestnicy mogą się zgłaszać do 4 listopada br. Następnie do 18 listopada br. odbędzie się pierwszy etap, czyli preselekcja projektów. Od 21 listopada do 15 grudnia br. potrwa faza developerska. Wyniki konkursu ogłoszenie zostaną do 31 stycznia 2015 r.

Łączna pula nagród to 33,5 tys. zł, w tym główna nagroda pieniężna 12 tys. zł. Dodatkowo zwycięzca weźmie udział w konferencji Geecon w roku 2015 w Krakowie, z możliwością prezentacji swojego Projektu, a na 3 uczestników – studentów – czekają praktyki studenckie w Orange Labs 
o czasie trwania 3 miesięcy.

Rola partnerów

Partnerami konkursu są firmy: Oracle Communications (partner technologiczny), Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, IQ Partners, Black Pearls, SpeedUp Group, Investin; oraz następujące organizacje: Fundacja TechSoup, Fundacja Orange, Fundacja Pracownia badań 
i innowacji społecznych Stocznia, Centrum Cyfrowe Fundacja Projekt: Polska, geecon.org, Gdański Park Naukowo-Technologiczny, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Jak w przypadku pierwszej edycji głównym partnerem technologicznym jest Oracle Communications. Zgłaszane rozwiązania mogą wykorzystywać dane i funkcje telekomunikacyjne oparte na technologiach Oracle, w tym informacje pochodzące z systemów rozliczeń opłat, czy obsługi klienta, a także dane otwarte udostępnione przez miasta partnerskie, API programistyczne, czy WebRTC – najnowszy protokół umożliwiający wymianę dźwięku, wideo i innych danych multimedialnych pomiędzy przeglądarkami w technologii streamingu.

Partnerzy kapitałowi konkursu: IQ Partners, Black Pearls, SpeedUp Group, Grupa Investin to fundusze technologiczne wspierające wprowadzanie na rynek start – up’ów w dziedzinie nowych technologii. W BIHAPI szukają  rozwiązań, które podniosą jakość życia mieszkańców dużych miast 
i dopasują się do rytmu ich życia, wykorzystując najnowsze technologie. Ich udział w konkursie ma na celu wyłonienie rozwiązań łączących praktyczne zastosowanie danych miejskich, unikalny pomysł i potencjał biznesowy technologii oraz stojącego za nią zespołu. Wykorzystują przy tym wieloletnie doświadczenie i znajomość rynku start – up’ów w Polsce i zagranicą, aby wesprzeć uczestników konkursu w tworzeniu modeli biznesowych dostosowanych do realiów ekonomicznych 
i społecznych w naszym kraju.

Z kolei partnerzy społeczni konkursu, Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Fundacja Orange, Fundacja TechSoup i Pracownia Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia" to organizacje pozarządowe działające w zakresie m.in. otwartych danych, nowych technologii i innowacji społecznych. Ich udział w BIHAPI ma na celu skierowanie twórczego potencjału konkursu również w stronę usług, które będą skuteczną odpowiedzią na problemy i potrzeby społeczne, a nie tylko rozwiązań o charakterze biznesowym. Partnerzy wykorzystają wieloletnie doświadczenie 
i znajomość spraw społecznych, aby wesprzeć uczestników konkursu w dostosowaniu rozwiązań informatycznych do potrzeb wybranych grup, jak np. rodzice małych dzieci, osoby 
z niepełnosprawnościami czy uczestnicy wydarzeń kulturalnych.

Więcej informacji o konkursie:

www.bihapi.pl

 

Kontakt dla mediów:

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska

e-mail: wojciech.jabczynski@orange.com


Informacje prasowe

Po deregulacji szerokopasmowego dostępu do internetu Orange Polska zapowiada nową ofertę dla klientów indywidualnych

08 października 2014
Po deregulacji szerokopasmowego dostępu do internetu Orange Polska zapowiada nową ofertę dla klientów indywidualnych

Orange Polska zamierza nadal udostępniać swoją infrastrukturę internetową operatorom alternatywnym na obszarach objętych deregulacją. W najbliższym czasie wprowadzona zostanie nowa oferta internetowa dla klientów indywidualnych. Analizowane są także możliwości inwestycji w infrastrukturę szerokopasmową. To reakcja na decyzję Urzędu Komunikacji Elektronicznej  o uwolnieniu usług internetowych z ograniczeń regulacyjnych na terenie 76 gmin.

-UKE tworzy warunki do rozwoju rynku internetowego i realizacji Agendy Cyfrowej  w Polsce. Deregulacja szerokopasmowego dostępu do Internetu z pewnością się do tego przyczyni. To dobra wiadomość przede wszystkim dla klientów, którzy już wkrótce będą mogli skorzystać z nowej atrakcyjnej oferty internetowej - mówi prezes Orange Polska, Bruno Duthoit – Decyzja UKE tworzy też lepsze warunki dla inwestycji w bardzo szybki szerokopasmowy internet. Analizujemy wszystkie możliwe opcje i w ciągu kilku miesięcy zdefiniujemy plan w tej dziedzinie”.

Decyzja deregulacyjna UKE zmienia przepisy z 2006 r., kiedy to Telekomunikacja Polska (obecnie Orange Polska) miała pozycję dominującą na rynku usług internetowych i została zobowiązana do udostępniania operatorom alternatywnym na preferencyjnych warunkach swoich łączy internetowych. Obecnie  ograniczenia regulacyjne sprzed lat nie mają już racji bytu. Największą siłą na rynku dostępu do internetu w największych miastach Polski są operatorzy telewizji kablowych, których nie obejmują jakiekolwiek regulacje telekomunikacyjne.

Założenia deregulacji wprowadzonej przez UKE zatwierdziła Komisja Europejska. Pozytywną opinię wydał także UOKiK.

Kontakt dla mediów:

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska

e-mail: wojciech.jabczynski@orange.com


Informacje prasowe

Złote Effie dla nju mobile

07 października 2014
Złote Effie dla nju mobile

Kampania „Ograniczenia i limity nie interesują mnie” wprowadzająca markę nju mobile na rynek została doceniona w 15. polskiej edycji prestiżowego konkursu Effie Awards, zdobywając nagrodę w kategorii „Launch”. Nagrodę odebrały wspólnie Orange Polska, agencja Ogilvy&Mather oraz dom mediowy MEC.

Wręczając nagrodę Paweł Kastory, prezes zarządu DDB Warszawa powiedział: Nie chcieli pójść w ślady poprzedników, z których żaden nie odegrał jeszcze poważnej roli na rynku. Nie mają własnych punktów sprzedaży. Bardzo szybko jednak uzyskali 77% wspomaganej świadomości marki, przekroczyli znacząco plany sprzedaży i zrobili to efektywniej niż najagresywniejszy konkurent.

- Wyzwaniem było wprowadzenie nowej marki, na niezwykle zatłoczonym rynku. Dysponując wielokrotnie niższym budżetem komunikacyjnym niż konkurenci, musieliśmy szybko zbudować świadomość nowej marki. Kluczem do sukcesu była wyróżnialność. Kreatywność to najkrótsza, ale jednocześnie najtrudniejsza droga do efektywnej komunikacji. Najkrótsza, bo bardzo kreatywny pomysł oznacza lepsze wyróżnienie z tłumu. A jeśli coś się lepiej wyróżnia, to szybciej zapada w świadomość, przy mniejszych nakładach na media. Najtrudniejsza, bo niełatwo jest stworzyć coś naprawdę oryginalnego, co jednocześnie nie będzie przekombinowane. A skutecznie kreatywna komunikacja musi być jednocześnie angażująca i przekonująca - powiedział Paweł Patkowski, dyrektor wykonawczy ds. marki i komunikacji marketingowej Orange Polska.

Wczorajsza nagroda jest kolejną na koncie nju mobile. W listopadzie ubiegłego roku Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB przyznał marce Mixx Award w kategorii „Wprowadzenie nowego produktu na rynek”.

Effie Awards to jeden z najważniejszych na świecie konkursów marketingowych, zainicjowany w 1968 roku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu. W Polsce prowadzi go Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, a nasz kraj jest jednym z 40 na świecie, gdzie jest organizowany konkurs. Polska edycja konkursu Effie Awards odbyła się po raz piętnasty. Tegoroczne jury nominowało do nagród 77 kampanii.

Więcej informacji o konkursie na stronie: www.effie.pl

Kontakt dla mediów:

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska

e-mail: wojciech.jabczynski@orange.com

Scroll to Top