Informacje prasowe

Co Polacy myślą o technologiach?

04 grudnia 2020
Co Polacy myślą o technologiach?

Chętniej z cyfrowych rozwiązań korzystają kobiety, a co czwarty Polak deklaruje, że jest zaawansowany technologicznie. To niektóre wnioski z opublikowanego właśnie raportu „Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”.

Dane potwierdzają, że najbardziej lubimy rozwiązania, które już znamy. Wśród najczęściej wykorzystywanych przez konsumentów zastosowań technologicznych znalazły się: zakupy online (85%), e-mail jako narzędzie komunikacji (84%), bankowość internetowa, w tym mobilna (79%) oraz komunikatory wykorzystywane w celach prywatnych (78%) i media społecznościowe (77%). Co piąty badany deklaruje, że wie sporo o 5G i sztucznej inteligencji (22%), 35% interesowało się zabezpieczeniami biometrycznymi. 2/3 przyznaje, że jedynie słyszało o autonomicznych pojazdach czy zastosowaniach robotów w przemyśle. Aż 62% nigdy nie spotkało się z pojęciem blockchain.

Polki chętnie korzystają z technologii, ale są ostrożne

Polki wyprzedzają męską część społeczeństwa w robieniu zakupów online (88% : 82%), bankowości internetowej (82% : 76%) czy komunikatorów internetowych w celach prywatnych (83% : 74%). Biją też na głowę Polaków w korzystaniu z mediów społecznościowych (85% : 69%) – wymienia dr Dominika Kaczorowska-Spychalska. Dużo bardziej są też zainteresowane poradami medycznymi online i szeroko rozumianymi usługami w zakresie telemedycyny, na które wskazała co czwarta respondentka w tej grupie.

Mężczyźni wykazują większe zainteresowanie zakupem ubezpieczeń online, rozwiązaniami w zakresie smart home, stwarzającymi możliwość sterowania poszczególnymi systemami i sprzętami za pośrednictwem urządzeń mobilnych oraz dronami. Panowie są za to dużo bardziej przekonani, że znają się na nowych technologiach. W takich zagadnieniach jak 5G, robotyzacja, pojazdy autonomiczne czy sztuczna inteligencja niemal dwa razy częściej, w porównaniu do kobiet, uważają się za znawców tematu.

Kobiety są z kolei grupą, która dużo bardziej obawia się nowych technologii – mówi dr Agata Rudnicka. Jest to też grupa bardziej wrażliwa na kwestie związane z zarządzaniem danymi. Na przykład więcej Polek niż Polaków odczuwa obawy związane z wpływem fake newsów na naszą rzeczywistość.

Co czwarty Polak „zaawansowany technologicznie”

Jeden na czterech badanych deklaruje, że interesuje się nowinkami ze świata technologii, chętnie je testuje i korzysta z cyfrowych rozwiązań. Ta grupa najczęściej korzystała z mediów społecznościowych (83%), i rozwiązań chmurowych (67%). Częściej niż pozostałe sięgała też po komunikatory internetowe w celach zawodowych (64%), rozwiązania biometryczne (57%), inteligentne urządzenia monitorujące stan zdrowia (smartwatche, opaski fitness itp.) (51%), ubezpieczenia online (47%) i rozmawiała z chatbotami (43%). Ta grupa nieco częściej niż pozostali uczestnicy badania ufa naukowcom i odkryciom naukowym, na co zwraca uwagę dr hab. Janusz Reichel, prof. UŁ. Co ciekawe, różnica nie jest jednak zbyt duża.

Etyczne dylematy technologii

Zrealizowane badanie szeroko przygląda się zagadnieniom etyki w kontekście cyfrowych technologii. Wskazuje, że użytkownicy technologii obawiają się przede wszystkim o bezpieczeństwo swoich danych i zasobów, które udostępniają za jej pomocą oraz o to, czy przekazywane dane będą wykorzystywane właściwie i zgodnie z ich zamierzeniami. Jednocześnie, spora grupa badanych przyznaje, że chciałaby mieć pewność, że projektowane i uruchamiane rozwiązania cyfrowe nie będą ich dyskryminowały. Dostrzegalna jest potrzeba większej przejrzystości i otwartości ze strony cyfrowych graczy. Wątpliwości etyczne budzą przede wszystkimi manipulowanie informacjami (69% badanych), gromadzenie, agregowanie i handel danymi o zachowaniach online (63%) oraz ograniczenie prywatności związane z rozwojem systemów monitoringu (58%).

Konkretne obawy etyczne dotyczące korzystania z nowoczesnych technologii najmocniej zgłasza grupa „zaawansowanych technologicznie”. Ponad 80% z nich uważa za niewłaściwe manipulowanie informacjami w Internecie, handel danymi czy monitorowanie ich aktywności w sieci, np. w celu spersonalizowania reklam. Ponad 70% boi się bycia manipulowanymi.

Więcej informacji o kondycji wiedzy i stosunku Polaków i Polek do nowych technologii można znaleźć w raporcie „Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”. Jest on efektem współpracy Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i Orange Polska i obejmuje wyniki badań w czterech obszarach: wzorce moralne, znajomość i zakres korzystania z technologii, obawy oraz wątpliwości etyczne związane z technologią a także odpowiedzialność i bezpieczeństwo w świecie technologii.

Raport stał się już inspiracją do szerszej debaty o tym jak konsumenci korzystają z technologii w kontekście standardów etycznych i czy poziom zaawansowania technologicznego jest w tym przypadku kluczowy. Efektem było m.in. webinarium „Digital ethics – konsument a technologie”, w ramach GovTech Festiwal.

Mediateka


Informacje prasowe

Orange Flex otwiera sklep… w aplikacji

01 grudnia 2020
Orange Flex otwiera sklep… w aplikacji

Użytkownicy Orange Flex mogą już robić zakupy w sklepie uruchomionym w aplikacji. Można w nim kupić online choćby prezenty na zbliżające się święta. W szczególności kuszą wybrane telefony Xiaomi z rabatem nawet do 30%. Sklep Flex oferuje smartfony, tablety i inne urządzenia Internetu Rzeczy, jak inteligentne opaski, oczyszczacz powietrza czy słuchawki. Wśród nich znajdą się też odnowione produkty, którym dajemy drugie życie i są dostępne w wyjątkowo korzystnych cenach.

Sklep Flex jest dostępny zarówno dla klientów indywidualnych jak i biznesowych. Zakupu można dokonać po aktywacji dowolnego Planu. Za produkty ze Sklepu Flex można zapłacić za pomocą karty płatniczej połączonej z kontem, lub poprzez środki Flex doładowywane BLIK-iem. Klient może użyć metody płatności, którą obecnie opłaca usługi we Flexie lub zmienić ją na inną, ale wówczas będzie obowiązywać dla tych zakupów jak i dla wszystkich kolejnych płatności w aplikacji. Kurier dostarczy zakupiony sprzęt pod wskazany adres w ciągu kilku dni roboczych.

Święta z Xiaomi w Orange Flex

W grudniu w Sklepie Flex można kupić wybrane smartfony Xiaomi w cenach do 30% niższych w porównaniu do standardowej oferty online. Osoby zainteresowane nowinkami technologicznymi i testowaniem sieci 5G powinny zwrócić szczególną uwagę na Xiaomi Mi 10T Lite 5G. Hitem w Sklepie Flex są również inne urządzenia tego producenta, takie jak opaska Xiaomi Mi Smart Band 5 ze świątecznym rabatem 45%. W kolejnych dniach asortyment powiększy się o kolejne marki. Świąteczne ceny urządzeń Xiaomi na otwarcie sklepu w Orange Flex to prawdziwa gratka dla fanów gadżetów:

  • Smartfon Xiaomi Redmi 9C NFC 2/32GB za 349zł
  • Smartfon Xiaomi Redmi Note 9 za 649zł
  • Smartfon Xiaomi Mi 10T Lite 5G 6/64GB za 1299zł
  • Opaska Xiaomi Mi Smart Band 5 za 99zł
  • Drukarka Xiaomi Mi Photo Printer za 239zł
  • Oczyszczacz powietrza Xiaomi Mi Purifier 3H EU za 499zł

Intuicyjne zakupy przez aplikację

Do Sklepu Flex użytkownik wchodzi z głównego ekranu aplikacji, po kliknięciu w ikonę koszyka. Warto podkreślić, że w Sklepie Flex będą uruchamiane także okazyjne promocje z cenami niższymi niż standardowa oferta sklepu internetowego bez umowy, z ograniczoną liczbą dostępnych sztuk. Użytkownik może łatwo wyszukać interesujące go urządzenie dzięki opcji sortowania i filtrowania wyników na liście produktów. Dostępne kategorie będą obejmowały także urządzenia z technologią eSIM, która jest wspierana przez Orange Flex. Asortyment w Sklepie Flex posiada szczegółową kartę produktu ze zdjęciem, dostępnymi pojemnościami pamięci, opcjami kolorów oraz z dokładną specyfikacją. Dodatkiem są też specjalne kolorowe nakładki z informacją o tym, czy np. dane urządzenie współgra z siecią 5G.

Ceny promocyjne obowiązują w okresie od 1 do 31grudnia 2020 r. lub do wyczerpania zapasów urządzeń.

Ceny urządzeń nie zawierają kosztów dostawy. Oferta obowiązuje dla klientów Orange Flex. Szczegóły w aplikacji Orange Flex lub na flex.orange.pl

Smartfony jak nowe

W Sklepie Flex można kupić smartfony jak nowe. Telefony, m.in. powystawowe modele pochodzące z salonów, są odnawiane przez profesjonalną firmę serwisową. Mają aktualne oprogramowanie, a także 12 miesięcy gwarancji z tytułu rękojmi. Wszystkie produkty są dokładnie sprawdzone, a do tego w bardzo atrakcyjnych cenach. Orange Flex daje im drugie życie. To element działań Orange, który chce przeciwdziałać zmianom klimatu i wspierać klientów w ich codziennych wyborach. Starsze, sprawne modele telefonów, które odkładamy do szuflady na „wieczne nieużywanie” często mogą jeszcze długo pełnić swoją funkcję. Dlatego powinny dostać szansę na drugie życie. Natomiast zużyte, niedziałające urządzenia są źródłem cennych i rzadkich minerałów, które można odzyskać i ponownie wprowadzić do obiegu.. Niepotrzebne już telefony można przynieść do każdego salonu Orange, aby odsprzedać lub przekazać je do recyklingu. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronie poświęconej odkupowi telefonów.

Sklep Flex (nocą)

Kultowa już nocna akcja promocyjna dostępna do tej pory tylko dla członków Klubu Flex, od teraz przechodzi do Sklepu Flex. Z cotygodniowych promocji po zmroku będą mogli korzystać więc wszyscy użytkownicy Orange Flex. Pierwsza edycja już 8 grudnia.

Mediateka


Informacje prasowe

Orange szkoli pracowników z pomocą technologii VR

01 grudnia 2020
Orange szkoli pracowników z pomocą technologii VR

Do końca roku, 180 pracowników zajmujących się w Orange obsługą klientów skorzysta ze szkoleń opartych o wirtualną rzeczywistość. Przenosząc się do wirtualnego Laboratorium Orange, będą uczyć się obsługi urządzeń i różnych możliwości usług, z których korzystają klienci, takich jak Smart WiFi Box, FunBox, Orange TV GO czy multinagrywarka.

Już pierwsze wnioski z pilotażowego projektu dowodzą, że szkolenia VR zapewniają lepszą koncentrację, pozwalają na zapamiętanie większej liczby szczegółów, co ma ogromne znaczenie dla późniejszego skutecznego wsparcia klientów w podłączaniu, konfiguracji i codziennego używania urządzeń i korzystania z różnych ich funkcji.

- Gogle VR odcinają nas od rozpraszającego otoczenia, dzięki czemu łatwiej skupić się na nauce. Ponadto, w wirtualnej rzeczywistości nasi pracownicy niejako wcielają się w rolę klientów, przechodzą przez te same doświadczenia, począwszy od otwarcia opakowania z urządzeniem, poprzez jego podłączenie w domu czy sprawdzenie różnych jego funkcji . Łatwiej im w ten sposób będzie zrozumieć ich punkt widzenia i odpowiadać na pytania – mówi Ewa Krupa, dyrektor Kultury i Rozwoju w Orange Polska.

Uczestnicy pozytywnie oceniają nową formę szkoleń, już na etapie testów wszyscy zadeklarowali, że poleciliby szkolenie innym, a 2/3 z nich zastąpiłaby szkolenie stacjonarne jego odpowiednikiem w wirtualnej rzeczywistości.

Operator zaplanował, że do końca bieżącego roku przeszkoli 180 pracowników przy użyciu technologii VR, a w przyszłym roku rozszerzy zasięg na grupę przeszło 1000 osób. W planach jest dalszy rozwój narzędzia i tak np. obecna aplikacja zostanie rozbudowana, powstaną też zupełnie nowe szkolenia.

Aplikacja i materiały szkoleniowe powstały we współpracy ze startupem VRLearning, który stworzył to rozwiązanie w ramach programu Orange Fab.

Mediateka

Scroll to Top