Informacje prasowe

Fundacja Orange partnerem Tygodnia z Internetem

14 marca 2016

Fundacja Orange partnerem Tygodnia z Internetem
0

Rozpoczął się ogólnoeuropejski Tydzień z Internetem (14-20 marca). Motywem przewodnim kampanii jest świadome korzystanie z sieci i bezpieczne e-zakupy. Do edukacji na ten temat włączyło się ponad 400 placówek w Polsce – bibliotek, szkół, organizacji społecznych i świetlic komputerowych. Fundacja Orange jest partnerem inicjatywy.

Polska jest na 20.miejscu pośród 30 krajów europejskich pod względem odsetka osób kupujących online. W 2015 roku prawie 40 proc. Polaków (około 11 milionów osób) kupowało towary i usługi na użytek prywatny przez internet, wynika z danych GUS[1]. Transakcje online częściej robią mieszkańcy dużych miast – 50 proc., niż wsi, gdzie wskaźnik ten wynosi niecałe 30 proc. Zakupy w sieci najczęściej wykonują osoby w wieku 25-34 lata (64 proc.), najrzadziej 65-74latki (6 proc.).

Ogólnoeuropejska kampania Tydzień z Internetem (Get Online Week) – organizowana w dniach 14 – 20 marca 2016, ma na celu przybliżać ludziom praktyczne zastosowania internetu. W tym roku skupia się na świadomym korzystaniu z sieci i zakupach online, po to, aby internauci potrafili chronić swoje dane, tworzyć silne hasła do kont, weryfikować wiarygodność sklepów internetowych, bezpieczeństwo płatności i by znali swoje prawa i obowiązki jako konsumentów. Organizatorzy udostępnili specjalne scenariusze spotkań, które można przeprowadzić w bibliotekach, szkołach czy pracowniach komputerowych. Swój udział w ich organizowaniu zadeklarowało ponad 400 placówek     w Polsce, w tym multimedialne Pracownie Orange w małych miastach i wsiach.

Na stronie akcji (www.rejestracja.frsi.org.pl/pr/tzi16) można sprawdzić, która instytucja w okolicy włączyła się w Tydzień z Internetem i zaprasza mieszkańców na zajęcia. Znajdują się tam także materiały od partnerów kampanii – dodatkowe scenariusze spotkań dotyczące bezpieczeństwa danych, lekcje online dla rodziców czy linki do stron z informacjami o prawach konsumenckich.

Wiemy, że coraz więcej ludzi kupuje online. Tegoroczny Tydzień z Internetem dostarcza wiedzy o tym, jak sprawić, aby te transakcje były bezpieczne i bezproblemowe. Tylko wtedy będą prawdziwym ułatwieniem. – mówi Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange, partnera akcji. Do odpowiedzialnych zakupów w sieci warto też przygotować dzieci. Dlatego zachęcamy do skorzystania z platformy e-learningowej „Bezpiecznie Tu i Tam”, która dostępna jest bezpłatnie na www.fundacja.orange.pl/kurs. Do tej pory skorzystało z niej 8 tys. osób – dodaje. W ramach Tygodnia z Internetem Fundacja Orange przeprowadzi także trzecią edycję warsztatów #Superkoderzy czyli naukę podstaw programowania dla dzieci i młodzieży z 5 małych miast i wsi, w których działają Pracownie Orange.

Inauguracja tegorocznej kampanii odbywa się w sieci – każdy internauta może rozwiązać specjalnie przygotowany quiz na stronie akcji www.tydzienzinternetem.pl, który jest okazją do zabawy, ale też do przyswojenia ważnych informacji o zasadach bezpiecznych zakupów w sieci. Wynikami można podzielić się w mediach społecznościowych – na Facebooku i na Twitterze (#TZI2016).

Fundacja Orange od 10 lat działa na rzecz podnoszenia cyfrowych kompetencji Polaków. Jest jedyną fundacją wśród firm telekomunikacyjnych w Polsce. Nauczyła 38 tys. dzieci zasad bezpiecznego internetu, zaangażowała 25 tys. dzieci i młodzieży w projekty z  wykorzystaniem nowych mediów. Zakłada i pomaga prowadzić multimedialne pracownie dla mieszkańców 75 małych miast i wsi, w których mogą skorzystać z sieci, komputerów oraz kursów. We wrześniu 2015 otworzyła program edukacyjny dla świetlic szkolnych –  MegaMisja, w którym najmłodsi uczą się, jak ostrożnie i pożytecznie korzystać z technologii.
www.fundacja.orange.pl; www.facebook.com/FundacjaOrange


Dodatkowych informacji udziela:
Antonina Bojanowska, Fundacja Orange
e-mail: antonina.bojanowska@orange.com
tel.: (+48) 22 527 40 24   kom: (+48) 509 84 86 82

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange
Wojciech.Jabczynski@orange.com
https://twitter.com/RzecznikOrange
Nasz blog: www.blog.orange.pl

[1] („Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2011-2015”)

Udostępnij: Fundacja Orange partnerem Tygodnia z Internetem

Informacje prasowe

Lana Del Rey i Skrillex headlinerami Orange Warsaw Festival 2016! Poznajcie pierwszych 10 artystów warszawskiego festiwalu!

9 marca 2016

Lana Del Rey i Skrillex headlinerami Orange Warsaw Festival 2016! Poznajcie pierwszych 10 artystów warszawskiego festiwalu!
0

Lana Del Rey, Skrillex, Die Antwoord, Editors, Skunk Anansie, Tom Odell, MØ, Daughter, XXANAXX i Julia Marcell – oto gwiazdy Orange Warsaw Festival 2016, który odbędzie się w dniach 3-4 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Warszawa-Służewiec. Festiwal potrwa 2 dni, a na dwóch scenach wystąpi kilkunastu artystów. Sprzedaż karnetów rusza już jutro!

Przed nami 9 edycja festiwalu, który stał się największą i najważniejszą imprezą muzyczną w Warszawie. Ponownie zapraszamy Was na Tor Wyścigów Konnych Warszawa-Służewiec, który jest idealnym miejscem do stworzenia festiwalowej atmosfery przy jednoczesnym zachowaniu komfortu dojazdu na koncerty ulubionych wykonawców. Orange Warsaw Festival to wydarzenie, na które ze ścisłego centrum miasta można dojechać komunikacją w zaledwie 15 minut.

Orange Stage i Warsaw Stage – oto dwa najważniejsze elementy festiwalowej architektury, ale warto będzie zwrócić uwagę także na trybunę główną, która podczas Orange Warsaw Festival nabierze zupełnie nowego charakteru. W sumie, przez kilkanaście godzin, każdego dnia na obu scenach zaprezentuje się około 10 wykonawców. Będziemy świadkami koncertów wielkich gwiazd, doskonałych setów dj’skich czy rockowych widowisk. Nie zabraknie kameralnych występów czy spotkań z artystami, którzy budują swoją muzyczną pozycję. Słowem, wszystko to, co powinno znaleźć się na klasycznym, letnim festiwalu.

Sprzedaż karnetów rusza jutro, 10 marca o godzinie 14:00! Karnety Early Bird w promocyjnych cenach 349 PLN (dla klientów Orange 297 PLN) będą dostępne do 21 marca. Po upływie tego terminu lub wyczerpaniu puli, karnety będą dostępne w sprzedaży w cenach 379 PLN (dla klientów Orange 322 PLN). Tego samego dnia do sprzedaży trafią bilety jednodniowe w cenie 219 PLN (dla klientów Orange 186 PLN) oraz bilety ze zniżką dla dzieci.

23 maja cena karnetów wzrośnie do 399 PLN (dla klientów Orange 339 PLN) a cena biletów jednodniowych wzrośnie do 239 PLN (dla klientów Orange 203 PLN) i tak pozostanie już do drugiego dnia festiwalu – 4 czerwca.

Po raz pierwszy w historii będzie można kupić karnety na dwa festiwale, których partnerem jest Orange – Orange Warsaw Festival i Open’er Festival powered by Orange. Dla klientów Orange pakiet dwóch karnetów będzie miał promocyjną cenę.

Więcej szczegółów: www.orangewarsawfestival.pl.

Opis artystów poniżej.

Dodatkowych informacji udzielą:
z ramienia Organizatora – firmy Alter Art:
Ola Krakowska, Media & Marketing Department
media@alterart.pl

z ramienia Sponsora Tytularnego – Orange Polska:
Wojciech Jabczyński, Rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com
https://twitter.com/RzecznikOrange
Nasz blog: www.blog.orange.pl

***

Lana Del Rey
To obecnie jedna z najpopularniejszych światowych wokalistek. Prawdziwa ikona stylu. Gwiazda. Trochę w stylu retro, co doskonale koresponduje z jej uwielbieniem dla popkultury lat 50-tych i 60-tych.  Na scenie muzycznej pojawiła się dekadę temu, ale to za sprawą intrygującego singla „Video Games” i towarzyszącego mu teledysku o Lanie stało się głośno. Klip błyskawicznie stał się viralem, stawiając uzasadnione pytanie: „Kim jest ta dziewczyna?”. Wyjaśnienie przyszło błyskawicznie – nową twarzą współczesnego popu, którą pokochają miliony. Kolejne single: „Born To Die” czy „Blue Jeans” tylko potwierdziły gwiazdorski status młodej wokalistki. Jej debiut, „Born To Die”, ukazał się na początku 2012 roku i  był jedną z najważniejszych i najlepiej sprzedających się płyt tego roku na świecie.  W Polsce niezwykłą popularnością cieszył się melancholijny singiel „Summertime Sadness”. W muzyce Lany najważniejszy jest klimat, przywodzący na myśl muzykę i filmy lat 50-tych, 60-tych, stare „Hollywood”, elegancję i glamour, ale także współczesne elementy: hip hop, sporo samplingu, doskonałą produkcję i siłę internetowej popularności. Lana Del Rey na „Born To Die” stała się poniekąd definicją amerykańskiej dziewczyny, zakochanej w przeszłości, ale świetnie rozumiejącej teraźniejszość.

Na kolejnych dwóch albumach „Ultraviolence” i ubiegłorocznym „Honeymoon” Lana Del Rey rozwinęła swoje umiejętności, potwierdzając klasę znakomitej wokalistki i osoby, która świetnie potrafi dobrać sobie studyjnych współpracowników. Nad jej piosenkami pracowali m.in. Dan Auerbach, Paul Epworth czy Greg Kurstin. Do wielu z jej singli powstają bardzo filmowe teledyski, z rozbudowaną historią, trwające czasem nawet po kilkanaście minut. Niejako ich rozwinięciem stał się krótkometrażowy obraz „Tropico”, w którym zagrała główną rolę i do którego napisała scenariusz.

Lana Del Rey niezwykle rzadko występuje w Europie. Jej warszawski koncert jest jak na razie jednym z dwóch potwierdzonych występów w tym roku.

Skrillex
Drugim headlinerem Orange Warsaw Festival 2016 jest Skrillex, rewolucjonista, który w kilka lat zmienił (i nadal zmienia) oblicze sceny elektronicznej, a tym samym odcisnął znaczące piętno na całej scenie muzycznej. Sonny John Moore ma 28 lat i opinię jednego z najważniejszych współczesnych producentów, autora kilkunastu hitów, headlinera największych światowych festiwali i idola milionów osób, które śledzą jego konta w serwisach społecznościowych. Kilka lat temu Skrillex stał się synonimem dubstepu, pseudonimem jednoznacznie kojarzonym z tym niegdyś undergroundowym gatunkiem, dziś brzmieniem obecnym w popowych przebojach, reklamach, serialach czy grach komputerowych. Zresztą to te ostatnie były jednym z nośników utworów Skrillexa na początku jego producenckiej i dj’skiej kariery. Zaczynał jako wokalista w zespole post-hardcore’owym, by po kilku latach ujawnić niesamowity talent muzyka elektronicznego. Choć na koncie ma wyłącznie jeden album studyjny, Skrillex należy do najpłodniejszych artystów swojego pokolenia. Przez lata skupiał się na wydawaniu krótszych form muzycznych, co zaowocowało kilkunastoma epkami z autorskim materiałem, singlami i remixami. Dlatego w wypadku Skrillexa tak wielkie wrażenie robią liczby sprzedanych singli – ponad 10 milionów od momentu startu jego producenckiej kariery. Jak przedstawia się lista współpracowników Skrillexa? Imponująco! A$AP Rocky, Damian Marley, Ellie Goulding, Pusha T, Elliphant czy Korn. Warto pamiętać także o całej rzeszy młodych wykonawców z różnych rejonów muzycznych, którzy podpisują kontrakty z
OWSLA – wytwórnią założoną przez naszego headlinera.

Od 2013 roku Skrillex wspólnie z Diplo rozwija projekt pod nazwą Jack Ü. „Where Are Ü Know”, ich nagranie z Justinem Bieberem to jeden z przebojów 2015 roku, z wynikiem blisko pół miliarda odtworzeń w serwisie YT. Do listy swoich rekordów Skrillex może zapisać 8 statuetek Grammy, które zdobył na przestrzeni ostatnich 4 lat. Taką liczbą nie może pochwalić się żaden twórca nagradzany w kategoriach Dance/Electronica.

Die Antwoord
Die Antwoord od kilku lat nie schodzą z łamów serwisów muzycznych, a mieli być jednoroczną internetową sensacją. Do dziś wydali trzy albumy, nakręcili kilkanaście teledysków, wystąpili w filmie twórcy nominowanego do Oscara i zagrali setki K-O-N-C-E-R-T-Ó-W. Wyróżniliśmy to słowo, bo w jakiś sposób trzeba zaznaczyć to, co dzieje się na scenie podczas ich występów. Filigranowa, bawiąca się swoim wizerunkiem lolitki Yo-Landi, wytatuowany, trochę karykaturalny, trochę przerażający Ninja, ubrany w upiorną maskę DJ Hi-Tek, tuzin tancerek, „odpowiednie” wizualizacje – tak to mniej więcej wygląda. Jak brzmi? Jak coś, czego nigdy wcześniej nie słyszeliście. Ale Die Antwoord to nie tylko zapadające w pamięć koncerty, ale także klipy, małe dzieła sztuki, skrzące się setkami pomysłów i umacniające ich szalony wizerunek. Wystarczy, że włączycie „I Fink U Freeky” czy „Ugly Boy” by mieć małą próbkę ich możliwości. Na Orange Warsaw Festival Die Antwoord wystąpią dokładnie w drugą rocznicę wydania „Donker Mag”, choć nie jest wykluczone, że będą mieli ze sobą coś zupełnie nowego.

Editors
Od ponad dekady zabierają nas do swojego wyjątkowego świata. Zaczęło się w 2005 roku od „The Back Room”, debiutanckiego albumu, na którym przywoływali ducha Joy Division i całej post-punkowej fali rodem z Manchesteru. Do dziś „The Back Room” jest płytą umieszczaną w wielu podsumowaniach, jednym z najciekawszych albumów brytyjskiej fali indie-rocka. Na następcy debiutu wpuścili do swojej muzyki więcej światła, szybko trafiając na listy sprzedaży i wielkie stadiony. Premiera „The End Has A Start” to moment, kiedy Editors stali się ważnymi artystami na wielu światowych festiwalach, lądując w górnych rejonach line-upów, stając się popularni także w Polsce. Dwa lata później postanowili odłożyć gitary na rzecz syntezatorów. Do dziś wśród fanów toczą się spory, czy słusznie. Jakby na to nie patrzeć, album „In This Light and On This Evening” przyniósł dwa niezwykle ważne utwory w repertuarze Editors – „Papillon” i „You Don’t Know Love”. Po odejściu gitarzysty, Chrisa Urbanowicza, zespół po raz kolejny obrał nowy kierunek. W 2013 roku wydał inspirowany amerykańską sceną rockową album „The Weight of Your Love”, a jesienią ubiegłego roku, po raz pierwszy wyprodukowany własnymi siłami, album „In Dream”. Dorośli, przeszli przez różne fazy muzycznych fascynacji, ale nadal są rockową potęgą i takich ich zobaczymy na Orange Warsaw Festival.

Skunk Anansie
Był rok 1994, sam środek ekspansji Britpopu. A oni grali inaczej i mieli wokalistkę, która swoją charyzmą pożerała Damona Albarna i Noela Gallaghera. Skin i Skunk Anansie swój pierwszy koncert zagrali w marcu, 22 lata temu. Błyskawicznie podpisali kontrakt płytowy i jesienią 1995 roku cieszyli się z debiutanckiego albumu. Soczyste, rockowe brzmienie, będące alternatywą nie tylko z nazwy, ale przede wszystkim wobec aktualnych trendów, sporo kontrowersji, no i Skin na wokalu – to była gwarancja sukcesu. Kolejny album zespołu „Stoosh” ukazał się zaledwie pół roku później. To na nim znalazły się wykonywane do dziś podczas koncertów przeboje: „Hedonism”, Brazen” czy „Twisted (Everyday Hurts)”. Pierwszy etap kariery Skunk Anansie zamknęli płytą „Post Orgasmic Chill”. W 2001 roku zespół postanowił się rozwiązać. Wznowienie działalności przyszło wraz z oczekiwaniem nowych fanów, którzy trafiali na muzykę Skunk Anansie. Świetnie przyjęto składankę „Smashes and Trashes”, ale przede wszystkim nowe utwory i w dalszym ciągu znakomitą formę koncertową. Dziś, blisko 8 lat po reaktywacji, Skunk Anansie mają 3 nowe albumy, w tym tegoroczny „Anarchytecture”, z którym przyjdą na koncert do Warszawy.


To jej głos słyszymy w utworze „Lean On” Major Lazer, chyba największym przeboju 2015 roku. MØ, naprawdę Karen Marie Aagaard Ørsted Andersen (uff…) w Skandynawii jest już gwiazdą od kilku lat. Pozostałe terytoria opanowuje konsekwentnie i trzeba jasno napisać, że Polska poddała się właściwie bez walki. Nic dziwnego, MØ to chodząca charyzma, która w połączeniu z przebojowym repertuarem, a taki znalazł się na wydanym dokładnie dwa lata temu albumie „No Mythlogies to Follow”, dają mieszankę idealną. Single „Pilgrim”, „Waste of Time” czy „Walk This Way” to przebojowość popu zmieszana z charakterem, jaki noszą w sobie utwory z pogranicza elektroniki, r’n’b, a nawet rocka. To, co sprawdziło się na debiucie, mamy nadzieję otrzymać wkrótce na jej nowym albumie, na razie promowanym hitem „Kamikaze”. MØ jest niewiarygodnie dobra na żywo, co przynajmniej raz w życiu trzeba sprawdzić na własne oczy, uszy i… nogi.

Tom Odell
Każdy dzień przybliża nas do premiery nowego albumu Toma Odella. Podczas ostatniej trasy po Wielkiej Brytanii ten 26-letni wokalista i pianista wykonał kilka nowych kompozycji, wzbudzając entuzjazm fanów wyczekujących następcy pokrytego platyną „Long Way Down”. Debiut Toma Odella ma już trzy lata, więc czujemy, że dosłownie za moment możemy otrzymać informację o planach wydania jego nowej płyty. A w ślad za albumem warto zobaczyć Odella na żywo, kiedy doskonale prowadzi swój sceniczny zespół, jednocześnie nie pozwalając fanom oderwać oczu od swojej sylwetki przy pianinie. No i to zawsze kolejny dobry powód, by usłyszeć porywające wykonanie „Another Love” lub „I Know”, bezsprzecznie dwóch nagrań, których Odellowi mógłby pozazdrościć nawet Chris Martin z Coldplay.

Daughter
„Not to Disappear” to tytuł drugiej płyty londyńskiego tria Daughter. Album ukazał się na początku stycznia i jak na razie jest jedną z najlepiej ocenianych płyt 2016 roku. Poprzednie wydawnictwo grupy, „If You Leave”, również spotkało się z gorącym przyjęciem, rozpoczynając trzy lata temu światową karierę młodych muzyków. Wcześniej Daughter podpisali kontrakt płytowy z wytwórnią 4AD, która w swoim katalogu ma pieczołowicie dobranych artystów, żadnych przypadków. Muzyka Daughter to neo folk, delikatna elektronika, rozmarzony pop i alternatywny rock, dobrane w takich proporcjach, by stworzyć idealny podkład pod intymne opowieści śpiewane wzruszającym głosem Eleny Tonry. Brzmienie Daughter porównuje się do dokonań The xx, Massive Attack czy London Grammar, ale nie oznacza to, że autorzy „Not to Disappear” są ich epigonami. Raczej godnymi następcami, o których będzie coraz głośniej.

XXANAXX
XXANAXX, czyli duet Klaudii Szabrańskiej i Michała Wasilewskiego kończy właśnie prace nad swoim drugim albumem. Ich koncert na Orange Warsaw Festival będzie pierwszą okazją do zapoznania się  premierowym materiałem na żywo. XXANAXX pojawili się na scenie muzycznej stosunkowo niedawno. Pod koniec 2012 ukazał się ich debiutancki singiel „Disappear”. Do dziś utwór doczekał się ponad dwóch milionów odsłoń w serwisie YT i stał się świetnym punktem wyjścia do budowania bazy fanów. Pierwszy album XXANAXX, „Triangles” ukazał się wiosną 2014, zbierając w całość wszystkie udostępnianie (i uwielbiane) wcześniej nagrania: „Story”, „Stay” czy „Hurt Me”. To była jedna z tych rzadkich sytuacji, kiedy debiutu słucha się prawie jak składanki „the best of”. XXANAXX określali do tej pory swoją muzykę jak future chillout, w jaką stronę podąży teraz ten kreatywny duet, przekonamy się 3 czerwca.

Julia Marcell
Właśnie wydała nowy album, pierwszy całkowicie po polsku. Napisany z lekkością i dużą dozą humoru, „Proxy” opisuje naszą kolorową, dziwną, czasem niezrozumiałą rzeczywistość, choć nie bez pewnej dozy czułości. I, jak podkreśla sam artystka, jest to płyta pop. To już czwarty album wokalistki, która w 2012 roku została nagrodzona Paszportem Polityki w kategorii Muzyka Popularna. Julia jako jedna z niewielu polskich artystek udanie dzieli swoją karierę między Polskę a zachód, czego dowodem była popularność jej poprzednich albumów – „I Might Like You, „June” i „Sentiments” oraz liczne występy festiwalowe. Na Orange Warsaw Festival usłyszymy przede wszystkim materiał z „Proxy”.

Udostępnij: Lana Del Rey i Skrillex headlinerami Orange Warsaw Festival 2016! Poznajcie pierwszych 10 artystów warszawskiego festiwalu!

Informacje prasowe

Bezpieczeństwo w sieci – nowy raport CERT Orange Polska

9 marca 2016

Bezpieczeństwo w sieci – nowy raport CERT Orange Polska
0

Blisko 1700 incydentów miesięcznie obsługiwał w minionym roku CERT Orange Polska, czuwający nad bezpieczeństwem użytkowników sieci stacjonarnej i mobilnej. Udaremnił kilkadziesiąt kampanii malware (wykorzystujących złośliwe oprogramowanie) w sieci Orange Polska. Dzięki Cybertarczy, 88 tysięcy klientów Neostrady uniknęło utraty ważnych danych wskutek zainfekowania swojego komputera. Dane o zagrożeniach w internecie, wskazówki, jak chronić się przed ich skutkami, a także opinie ekspertów na temat trendów w zakresie bezpieczeństwa w sieci – to wszystko znajdą internauci w opublikowanym właśnie raporcie CERT Orange Polska.

Sieć Orange Polska obsługuje ponad 1/3 ruchu w polskim internecie. Skala działań firmy ma więc realne przełożenie na poziom cyberbezpieczeństwa w kraju. Zespół CERT Orange Polska pracuje w trybie 24/7/365, monitorując bezpieczeństwo użytkowników sieci, przyjmując zgłoszenia, reagując na incydenty bezpieczeństwa oraz minimalizując zagrożenia. Wspiera go zespół analityków i ekspertów, których zadaniem jest m.in. rozwój narzędzi wykrywania i minimalizacji zagrożeń.

– Skala zagrożeń jakie czyhają w internecie na prywatnych użytkowników, firmy i instytucje rośnie. Dla nas jako operatora jakość i bezpieczeństwo sieci to priorytet. Z jednej strony inwestujemy w dostępność szybkiego internetu światłowodowego i  rozbudowujemy zasięg mobilnego internetu LTE na bazie nowo otrzymanych częstotliwości. Z drugiej strony stale rozwijamy narzędzia ochrony użytkowników naszej sieci – powiedział Piotr Muszyński, wiceprezes Orange Polska ds. Operacyjnych. – Jako jedyny wśród polskich telekomów zdecydowaliśmy się na cykliczną publikację raportu podsumowującego prace naszego zespołu CERT dbającego o cyberbezpieczeństwo. Jeżeli pomoże on menedżerom i zwykłym internautom w zrozumieniu zagrożeń związanych z siecią i pozwoli uniknąć sytuacji, w których mogliby paść ich ofiarą, będzie to dla nas ogromna wartość – dodał.

Rok 2015 wg CERT Orange Polska

W sieci Orange Polska widoczna była rosnąca siła ataków DDoS, średnie szczytowe natężenie ataku DDoS odnotowane przez CERT Orange Polska w 2015 wyniosło ok. 1,1 Gbps, podczas gdy rok wcześniej ta wartość wyniosła ok. 0,9 Gbps. Największy odnotowany w sieci Orange Polska w 2015 roku atak miał wolumen ok. 46 Gbps. To z jednej strony prawie o połowę mniej niż w roku 2014 (ok. 90 Gbps), jednak warto zwrócić uwagę, że dziś duże organizacje – w tym banki – posiadają łącza do 10Gbps – większość z nich kilkaset Mbps. Zatem ataki DDoS nadal są realnym zagrożeniem dla tych firm i stąd konieczność ochrony przed nimi. Skutkiem ataku jest najczęściej zablokowanie dostępu do serwisów transakcyjnych, co powoduje ogromne straty dla firm oraz może doprowadzić do uszczerbku na reputacji.

Ataki DDoS stanowiły blisko jedną czwartą wszystkich incydentów, które obsługiwał w ubiegłym roku zespół CERT Orange Polska. Zidentyfikowano niemal 69 tys. alertów DDoS, co przekłada się na średnio 6 tys. alertów miesięcznie. Ponad 37% incydentów dotyczyło rozpowszechniania obraźliwych i nielegalnych  treści, a także spamu, z urządzeń pracujących w sieci Orange Polska lub do użytkowników sieci Orange Polska. Prawie 21% stanowiły  próby uzyskania nieautoryzowanego dostępu do systemu (np. zgadywanie haseł), których źródłem lub celem było urządzenie użytkownika sieci Orange Polska. Rozpowszechniania złośliwego oprogramowania oraz phishingu (prób wyłudzania poufnych informacji) dotyczyło po ok. 5 % incydentów.

Orange Polska stale poszerza listę narzędzi do walki z cyberprzestępczością, oferuje m.in. kilkanaście usług bezpieczeństwa dla biznesu. Dla internautów korzystających z Neostrady w kwietniu ubiegłego roku firma uruchomiła nowe rozwiązanie – bezpłatną Cybertarczę, ostrzegającą właścicieli zagrożonych komputerów i wskazującą, jak rozwiązać konkretny problem. W ciągu niespełna roku 88 tys. użytkowników uniknęło w ten sposób skutków działań cyberprzestępców.

Z kolei tzw. „ochroną pasywną”, czyli działaniami niewidocznymi dla internauty, polegającymi na eliminacji ruchu z zainfekowanych komputerów i smartfonów do serwerów zarządzanych przez atakujących, objęci są wszyscy użytkownicy sieci stacjonarnej i mobilnej Orange Polska.

Edukacja i świadomość

Równie ważne jak narzędzia informatyczne są edukacja i podnoszenie świadomości zagrożeń oraz możliwości chronienia się przed nimi. Na stronie CERT Orange Polska (cert.orange.pl) publikowane są bieżące alerty, a na stronie programu Bezpiecznie Tu i Tam http://www.orange.pl/bezpiecznie-tu-i-tam.phtml, internauci znajdą informacje na temat usług wspierających bezpieczeństwo w sieci (np. programy antywirusowe czy Bezpieczny Starter dla dzieci) oraz poradniki. Fundacja Orange opracowała kurs online dla rodziców o tym, jak chronić dziecko korzystające z internetu. Dostępny jest bezpłatnie na www.fundacja.orange.pl/kurs . Do tej pory skorzystało z niego ponad 8 tys. osób. Organizacja w 2015 roku przyznała granty na 22 projekty edukacyjne w tym zakresie.

Dzięki wolontariuszom Orange Polska, 38 tys. dzieci uczestniczyło w warsztatach dotyczących zasad cyberbezpieczeństwa, a kolejne 320 tys. uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych nauczyło się tych zasad w ramach kursów e-learningowych . To o tyle istotne, że dzieci coraz wcześniej rozpoczynają swoja przygodę z internetem – już w wieku 7-9 lat. Dlatego najnowszy program społeczny Fundacji Orange skierowany do świetlic szkolnych  – MegaMisja – ma na celu m.in. przygotowanie dzieci co rozważnego korzystania z nowych mediów.

Praktyczne informacje można też znaleźć na blogu Orange (blog.orange.pl), a na koncie Orange Polska w serwisie Youtube pod nazwą (nie)Bezpieczna Sieć dostępne są  krótkie filmy wideo, opisujące w prosty i zrozumiały sposób istotne aspekty związane z bezpieczeństwem w sieci.

Zagrożenia w internecie 2016

W opinii ekspertów CERT Orange Polska, w tym roku cyberprzestępcy w znaczącej części skupią się na kolejnych wektorach ataku na sieci firmowe. W tym celu będą wykorzystywać prywatne profile pracowników na portalach społecznościowych, słabość zabezpieczeń domowych komputerów, z których ci łączą się z firmową siecią, coraz bardziej wyrafinowane formy oprogramowania szpiegującego. Będą także poszukiwać luk nie tylko w oprogramowaniu, ale również w sprzęcie (np. routerach).

Jak przewidują eksperci, ataki nie będą się ograniczać do kradzieży danych czy pieniędzy – celem coraz częściej będą infrastruktura krytyczna, manipulacja rynkami w celu osiągnięcia korzyści finansowych w sposób pośredni, wewnętrzne struktury instytucji bankowych. Nie będzie maleć liczba ataków phishingowych ani też prób wykorzystania podatności w urządzeniach z systemem Android. Utrzyma się także trend częstego występowania ataków DDoS, o coraz większej sile i stopniu skomplikowania.

Raport CERT Orange Polska

Kontakt dla mediów:

Wojciech Jabczyński
Rzecznik Orange Polska
https://twitter.com/RzecznikOrange
Nasz blog: www.blog.orange.pl

Udostępnij: Bezpieczeństwo w sieci – nowy raport CERT Orange Polska

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej