Aż 75% śladu środowiskowego telefonów komórkowych pochodzi z procesu produkcyjnego, a 25% z ich codziennego użytkowania. Orange Polska rusza z kampanią zachęcającą do świadomego rozstawania się z nieużywanymi już smartfonami. Niepotrzebne telefony można odsprzedać w każdym salonie operatora. W ciągu 10 lat, Orange zebrał już ponad 15 milionów starych telefonów komórkowych na całym świecie.
Średnio wymieniamy telefon co trzy lata, a starszy, nieużywany już aparat często ląduje w szufladzie. Z naszych badań wynika, że taki los czeka blisko 40% smartfonów. Tylko w ubiegłym roku w Polsce sprzedano 8,5 mln telefonów, w tym 1,4 mln w Orange. Wprowadzając nowe sprzęty na rynek czujemy się odpowiedzialni za to, jaki będą miały wpływ na środowisko. Dlatego zachęcamy do świadomego rozstawania się z nieużywanym już sprzętem i proponujemy wygodne rozwiązanie, dostępne w każdym salonie Orange i online. To prosty sposób na pozbycie się niepotrzebnych urządzeń, dzięki któremu przywracamy sprzęty do obiegu, oszczędzamy zasoby naturalne i redukujemy ślad węglowy – mówi Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.
Dlaczego operator chce być zielony? Zobacz wywiad z Julienem Ducarroz, prezesem Orange Polska
Aby wzmacniać świadomość tego, jaki wpływ na środowisko mają popularne, użytkowane na co dzień urządzenia, Orange rusza z kampanią promującą drugie życie telefonów komórkowych i uruchamia portal www.orange.pl/razemdlaplanety. Można tam znaleźć m.in. praktyczne wskazówki pokazujące, jak korzystać z technologii w sposób bardziej przyjazny środowisku.
Szacuje się, że produkcja przeciętnego smartfonu kosztuje środowisko około 50-100 kg równoważnej emisji dwutlenku węgla, a do budowy telefonu o masie 120 g potrzeba aż 70 kg surowców. Wiele z tych zasobów można oszczędzić, m.in. przez ponowne wprowadzanie do obiegu sprawnych urządzeń i odzyskiwanie cennych komponentów z tych, które przestały już działać.
Z oferty odkupu smartfonów można w Orange korzystać już od roku. Wystarczy przynieść do dowolnego salonu operatora niepotrzebny, ale wciąż działający smartfon. Nie musi być zapakowany w oryginalne opakowanie, ani posiadać oryginalnych akcesoriów jak ładowarka, czy słuchawki. Na miejscu konsultant wyceni urządzenie i wystawi bon, który można zrealizować na zakup nowego urządzenia lub akcesorium z oferty Orange, ważny przez 60 dni. Bon można wykorzystać osobiście lub podarować go komuś, kto potrzebuje nowego urządzenia.
Z oferty odsprzedaży można też skorzystać w pełni zdalnie.
W każdym salonie Orange można też zostawić zużyty, niedziałający sprzęt. Może to być telefon komórkowy, telefon stacjonarny, tablet lub modem. W przypadku zakupu online, stary sprzęt zabierze kurier doręczający zamówienie. Zebrane w ten sposób urządzenia Orange przekazuje do uprawnionego odbiorcy, do dalszego zagospodarowania, bezpiecznie dla środowiska i zgodnie z prawem.
W ten sposób można odpowiedzialnie rozstać się z telefonem niezależnie od tego, czy został kupiony w Orange.
Więcej informacji na temat odkupu i recyklingu telefonów komórkowych można znaleźć na stronie Razem dla planety.
Zielony operator
Akcja jest częścią globalnego podejścia Orange do problemu zmian klimatu. W ramach planu strategicznego Engage 2025, Grupa Orange chce osiągnąć zerową emisję netto do 2040 roku – o 10 lat wcześniej niż cele określone przez Unię Europejską i międzynarodową organizację branży telekomunikacyjnej GSMA 10 lat. I to pomimo lawinowego wzrostu wykorzystania danych.
Aby zrealizować to zamierzenie, Orange od lat podejmuje szereg działań ograniczających wpływ firmy na środowisko m.in. również w swojej działalności korzysta z odnowionych sprzętów, zgodnie z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego. Operator odnawia i ponownie wprowadza do obiegu urządzenia klienckie, takie jak modemy czy dekodery. Rocznie w ten sposób na rynek wraca ok. pół miliona takich sprzętów. Po wygaśnięciu umowy na usługę, dzierżawione przez klientów urządzenia wracają do operatora, są poddawane procesowi regeneracji (refurbishment) i doprowadzane do stanu „jak nowy" w wyspecjalizowanym centrum odnowy Orange. To jedyne takie centrum w całej Grupie Orange.
W latach 2015-2019 Orange Polska, pomimo potrojenia ilości przetransmitowanych danych, ograniczył emisję dwutlenku węgla o 16%. Przygotowując się na coraz większe ilości przesyłanych danych, operator optymalizuje zarządzanie sieciami, aby były bardziej efektywne energetycznie, oraz inwestuje w czystą energię w swoim miksie energetycznym. Sieć światłowodowa, którą Orange intensywnie rozbudowuje, jest od pięciu do nawet kilkunastu razy bardziej efektywna energetycznie niż starsze technologie oparta o łącza miedziane. Dwie nowe farmy wiatrowe na wyłączne potrzeby Orange Polska powstaną do końca 2020 roku w okolicach Poznania. Łącznie dostarczą 50 GWh rocznie na potrzeby działalności Orange Polska. Energia wyprodukowana przez powstające instalacje pozwoliłaby przesłać użytkownikom komórek 265 petabajtów danych. Prąd z nowych wiatraków popłynie do 18 tys. obiektów w infrastrukturze Orange, takich jak stacje bazowe telefonii mobilnej czy szafy dostępowe znajdujące się na ulicach miast.