Dziś wchodzi w życie nowelizacja kodeksu karnego dotycząca uwodzenia dzieci w Internecie. Tego samego dnia Fundacja Dzieci Niczyje, Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa oraz Rzecznik Praw Dziecka ruszają z nową odsłoną kampanii „Dziecko w Sieci" pod hasłem „Każdy ruch w Internecie zostawia ślad". Głównym partnerem kampanii jest Fundacja Orange. Przypominając postacie Ani i Wojtka (bohaterów kampanii „Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie" z 2004 roku), organizatorzy chcą zwrócić uwagę społeczeństwa zarówno na sam problem, jak i na nowe prawo.
- Zmiany w prawie dają szansę na skuteczną walkę z pedofilią w sieci. Dlatego już od pierwszego dnia ich obowiązywania ruszamy z kampanią, w której przestrzegamy potencjalnych sprawców, że nie są ani anonimowi, ani bezkarni. Ofiarom krzywdzenia pokazujemy, że prawo jest po ich stronie i w sytuacji zagrożenia mogą oczekiwać pomocy - mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje, koordynator kampanii „Dziecko w Sieci".
Skala zjawiska jest niepokojąca. Do Helpline.org.pl, którego konsultanci świadczą pomoc młodym internautom, niemal co trzeci dzień trafia zgłoszenie dotyczące próby uwiedzenia dziecka w Internecie. To wierzchołek góry lodowej - statystyka ta uwzględnia jedynie osoby zdeterminowane na tyle, by szukać pomocy. Tymczasem wystarczy zajrzeć na dowolny czat, by znaleźć internautów kryjących się pod pseudonimami „Bogaty młodej" czy „Napalony na małolaty".
Zgodnie z nowymi przepisami, od 8 czerwca 2010 roku już za próbę uwiedzenia w Internecie osoby poniżej 15. roku życia w celach seksualnych lub skłaniania jej do udziału w produkcji pornografii grozi kara do dwóch lat pozbawienia wolności. Karą do trzech lat więzienia zagrożone jest nadużycie zaufania lub wykorzystanie niewiedzy dziecka w celach seksualnych.
- Penalizacja wykorzystywania seksualnego dzieci w Internecie to jeden ze środków prowadzących do ograniczenia skali problemu. Niezbędna jest również edukacja, by młodzi internauci sami potrafili uniknąć prób uwodzenia, a jeśli do nich dojdzie, wiedzieli, gdzie i w jaki sposób mogą szukać pomocy - mówi Anna Rywczyńska z Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, współorganizatora kampanii.
Kampania będzie widoczna dzięki przekazom w Internecie, telewizji, radio, prasie, na plakatach, bankomatach i reklamie zewnętrznej, m.in. w metrze. Działaniom medialnym towarzyszą propozycje edukacyjne. Od 8 czerwca na stronie www.dzieckowsieci.pl dostępny będzie kurs e-learning poświęcony problematyce bezpieczeństwa sieciowego. Kurs, przygotowany przez FDN i Fundację Orange, jest przeznaczony dla rodziców i profesjonalistów pracujących z dziećmi.
Organizatorzy: Fundacja Dzieci Niczyje, Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, Rzecznik Praw Dziecka
Główny partner: Fundacja Orange
Partnerzy: Arcabit, VA Strategy Communication, WP.pl, Allegro, Ströer, Przyjaznynet.pl oraz liczne stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe i tytuły prasowe
Patronat nad kampanią „Dziecko w Sieci": Komenda Główna Policji, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Minister Edukacji Narodowej oraz Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania.