
Orange Polska prezentuje dziś nowy, ambitny plan strategiczny Lead the Future, który odpowiada na dynamicznie zmieniające się wyzwania przyszłości, kształtowanej przez cyfrowe technologie. Przenosi on proces tworzenia wartości przez firmę na kolejny poziom.
Lead the Future następuje po zrealizowanej z sukcesem strategii .Grow, która wprowadziła Orange Polska na ścieżkę stabilnego, rentownego wzrostu, budowanego przez działalność komercyjną. Realizując nowy plan, Orange Polska zamierza umocnić wiodącą pozycję na rynku, opierając ją na zaufaniu, najlepszej jakości sieciach i usługach telekomunikacyjnych, a także zintegrowanych rozwiązaniach cyfrowych.
Celem Lead the Future jest dalszy rentowny wzrost oraz podniesienie efektywności. Pozwoli to znacznie zwiększyć przepływy pieniężne i wygenerować trwałą wartość dla akcjonariuszy. Odzwierciedleniem nowego planu strategicznego są nowe, ambitne, średniookresowe cele finansowe oraz polityka konsekwentnych wypłat dywidendy.
Aby osiągnąć te cele, Orange Polska wzmocni sprawdzone już strategie budowania wartości oraz podejmie nowe, istotne działania. Plan Lead the Future opiera się na czterech filarach:
- Rentowny WZROST – intensyfikując sprawdzone strategie budowania wartości, Orange Polska będzie pozyskiwać nowych klientów odpowiadając na rosnący popyt na rozwiązania cyfrowe. To przełoży się na wzorcowy wzrost.
- Nowoczesna SIEĆ – Orange Polska będzie wzmacniać wysokiej jakości sieć i infrastrukturę, by efektywnie wspierać wzrost komercyjny, a jednocześnie zwiększać jej monetyzację.
- TRANSFORMACJA i innowacje – poprzez kompleksową transformację sposobu działania, Orange Polska chce zapewnić najlepsze doświadczenia klientów, a także osiągnąć dalszy wzrost efektywności i oszczędności.
- Silny ZESPÓŁ – rozwój nowych kompetencji zespołu i kultury przedsiębiorczości będą wspierać realizację nowego planu.
Długoterminowy program motywacyjny, ściśle skorelowany ze wzrostem wartości spółki, połączy działania zarządu i wyższej kadry kierowniczej z interesem akcjonariuszy.
Komentując nową strategię, Liudmila Climoc, prezeska zarządu, powiedziała:
„Potrzeby klientów, otoczenie konkurencyjne oraz kształtujące naszą branżę technologie stale się zmieniają – i to w coraz szybszym tempie. Zdolność przewidywania, adaptacji i reagowania na pojawiające się w związku z tym wyzwania zdecyduje o naszych przyszłych sukcesach.
Mając to na uwadze, przedstawiamy dzisiaj nowy plan strategiczny Lead the Future, który wzmocni naszą wiodącą pozycję rynkową, dostosuje naszą działalność do przyszłych wyzwań i przyczyni się do wzrostu naszych zysków.”
Prognozy wskazują, że rynek usług telekomunikacyjnych i informatycznych będzie w najbliższych latach rósł. Wynika to z rosnącego zapotrzebowanie klientów na coraz lepszą jakość tych usług. Orange Polska jest doskonale przygotowany do tego, aby wykorzystać te trendy.
Konsumenci oczekują wygodnego korzystania z usług i chcą czuć się bezpiecznie w sieci. Orange Polska jest liderem rynku w zakresie jakości i komfortu usług oraz cyberbezpieczeństwa. Firma umocni swoją pozycję rynkową rozszerzając ofertę o usługi zintegrowane, które odpowiadają na nowe potrzeby gospodarstw domowych. Będzie przy tym korzystać ze sprawdzonych strategii konwergentnych skoncentrowanych na wartości. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji oraz nowe, spersonalizowane produkty i usługi, pomogą pozyskać nowych klientów. Będzie to baza dla przyszłego wzrostu w konwergencji.
Biznes coraz częściej poszukuje partnera technologicznego, popyt na usługi IT i integracyjne rośnie. Orange Polska wykorzysta swoje kompetencje na rynku dużych klientów biznesowych, a wprowadzany nowy, zintegrowany model operacyjny, pozwoli przynieść jeszcze większą wartość. Także mniejsze firmy - w miarę zwiększania się ich potrzeb cyfrowych - będą coraz częściej korzystać z naszych zintegrowanych rozwiązań.
Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska, dodała:
„Sztuczna inteligencja jest na ustach całego świata. Dla Orange Polska to nie tylko modne hasło, ale stosowane już dzisiaj narzędzie, które pomaga nam w pełni odkrywać nasz potencjał biznesowy. W kolejnych latach, AI zrewolucjonizuje doświadczenia klientów oraz naszą zdolność do identyfikowania, personalizacji i zaspokajania ich potrzeb. To przełoży się na wzrost przychodów. Sztuczna inteligencja zmieni również sposób działania naszej sieci, prowadzenia biznesu, podnosząc jakość usług i efektywność.
Aby sprostać wyzwaniom przyszłości, budujemy kulturę przedsiębiorczości, skupiamy się na podnoszeniu i zdobywaniu przez pracowników nowych kompetencji oraz pozyskiwaniu i utrzymaniu największych talentów.
Zrównoważony rozwój to dla nas kluczowa wartość, wbudowana w nasze DNA. Realizując strategię Lead the Future, będziemy się kierować jego zasadami w każdym aspekcie naszych działań.
Chcemy być najbardziej lubianym i darzonym największym zaufaniem dostawcą usług cyfrowych w Polsce oraz preferowanym pracodawcą. W ten sposób, będziemy budować wartość dla wszystkich interesariuszy.”
Jacek Kunicki, członek zarządu ds. finansów, kontynuował:
„Plan Lead the Future wyznacza nowy etap wzrostu, opartego na solidnych podstawach. Bazujemy na stworzonym już modelu, który sprostał ogromnym wyzwaniom makroekonomicznym. W okresie poprzedniej strategii zapewnił on akcjonariuszom łączny zwrot w wysokości ponad 40%, na który złożyły się dywidendy i wzrost kursu akcji. Wraz z planem Lead the Future, wynosimy rentowny wzrost na kolejny poziom, przykładając jeszcze większą wagę do wskaźników zwrotu, które budują wartość dla akcjonariuszy.
Średniookresowa prognoza finansowa
Cele | Prognoza na lata 2025-2028[1] |
EBITDAaL | Niski do średniego jednocyfrowy wzrost (CAGR) |
eCapex/przychody | <14% jako średni poziom w tym okresie |
Organiczne przepływy pieniężne | Co najmniej 1,2 mld zł w 2028 roku |
Dywidenda na akcję | 0,53 zł jako poziom bazowy w latach 2025-2028 |
Bardziej niż kiedykolwiek skupiamy się na generowaniu przepływów pieniężnych, co uwzględniliśmy w naszej prognozie. Postawiliśmy sobie nowy ambitny cel, aby w 2028 roku osiągnąć organiczne przepływy pieniężne w wysokości co najmniej 1,2 mld zł. Solidna generacja gotówki jest podstawą do budowania wartości dla akcjonariuszy.
Osiągniemy ten cel poprzez konsekwentny wzrost EBITDAaL, wsparty efektywnymi nakładami inwestycyjnymi, skoncentrowanymi na obszarach, które generują najwyższe zwroty.
Kluczem do uwolnienia wartości będzie wzrost komercyjny. To oznacza wykorzystanie naszych głównych motorów wzrostu, jakimi są kluczowe usługi telekomunikacyjne oraz usługi IT i integracji, odpowiadające za większość naszych przychodów i zysków.
Jednocześnie, zintensyfikujemy działania na rzecz transformacji i poprawy efektywności w celu zmniejszenia wskaźnika kosztów pośrednich i zwiększenia marż. Kluczowym narzędziem w tym procesie stanie się sztuczna inteligencja, wspierająca transformację we wszystkich elementach naszego modelu biznesowego.
W efekcie, w okresie objętym nowym planem, osiągniemy niski do średniego jednocyfrowy CAGR wskaźnika EBITDAaL – szybszy od wzrostu przychodów.
Nasze plany inwestycyjne będą wymagać nakładów w wysokości porównywalnej do 2024 roku. Priorytetem będą aktywa wspierające wzrost komercyjny, a konkretnie sieć 5G i sieć światłowodową. W ten sposób, poprzez poprawę alokacji nakładów podniesiemy ich produktywność, co znajdzie odzwierciedlenie w spadku wskaźnika nakładów inwestycyjnych do przychodów. Wszystkie te działania – osiągniecie wyższej EBITDAaL, poprawa alokacji nakładów inwestycyjnych i zwiększenie przepływów pieniężnych – przyczynią się do dalszego wzrostu stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału dla Orange Polska.
Naszym ambitnym celom finansowym towarzyszy zobowiązanie do zapewnienia akcjonariuszom trwałego i progresywnego wynagrodzenia – proponowana dywidenda za rok finansowy 2024 w wysokości 0,53 zł na akcję została przyjęta jako poziom bazowy dla całego okresu objętego nowym planem.”
Liudmila Climoc, prezeska zarządu, podsumowała:
„Plan strategiczny Lead the Future to dla Orange Polska nowy, ekscytujący etap na ścieżce wzrostu i budowania wartości.
Nasz biznes jest obecnie w doskonałej kondycji, a dzięki wsparciu utalentowanych i pełnych pasji zespołów, wejdziemy na kolejny etap rozwoju.
Dla klientów chcemy być najlepsi. Będziemy wyznaczać trendy w telekomunikacji i rozwiązaniach cyfrowych i osiągać rentowny wzrost, wspierany najlepszej jakości usługami. Kompleksowe działania transformacyjne pomogą stworzyć model działalności gotowy na przyszłość, wyznaczający standardy branży pod względem efektywności i rentowności.
Dla Orange Polska, przyszłość nie jest odległą wizją, lecz rzeczywistością, którą już teraz kreujemy. Chcemy być liderem tej przyszłości – patrząc w kierunku 2028 i kolejnych lat.”
Polityka dywidendowa
Orange Polska uznaje dywidendę w wysokości 0,53 zł na akcję jako poziom bazowy na lata 2025-2028. Decyzje o wzroście dywidendy będą podejmowane co roku, z uwzględnieniem prognozowanych bazowych trendów finansowych oraz kondycji bilansu.
-----------------------------------------------------------------------
[1] Z wyłączeniem istotnych nieorganicznych zmian w strukturze Orange Polska oraz płatności z tytułu istotnych roszczeń i spraw sądowych; CAGR względem 2024 roku.