Fundacja Orange i Głos Nauczycielski wyłonili laureatkę konkursu Nauczyciel Jutr@. To nowa inicjatywa wyróżniająca pedagoga, który rozwija swoje kompetencje, aby lepiej rozumieć potrzeby uczniów wychowywanych w cyfrowym świecie. Podąża za nimi, a zajęcia opiera na dobrej relacji. Wyróżnienie w konkursie Nauczyciel Jutr@ otrzymała Joanna Mikusek – Przystajko nauczycielka etyki w Społecznym Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Kudowie Zdroju.
Do konkursu Nauczyciel Jutr@, zainicjowanego przez Fundację Orange, a który po raz pierwszy towarzyszy prestiżowym wyborom Nauczyciela Roku, napłynęło ponad 300 zgłoszeń. Spośród tych, które spełniły wymogi formalne, jury wybrało pięć osób, a zwyciężczynią została Joanna Mikusek – Przystajko nauczycielka etyki, pedagożka szkolna z Społecznego Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Kudowie Zdroju. Nauczycielka, prowadzi również zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej i pracuje z młodzieżą uzależnioną. Nagrodą w konkursie jest wizyta studyjna w szkole w Finlandii, której system edukacji uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie. Celem wyjazdu jest rozwój i inspiracje, które będzie można wykorzystać w swojej codziennej pracy.
Podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie ogłoszono także Nauczyciela Roku. Został nim Dariusz Martynowicz z Małopolskiej Szkoły Gościnności w Myślenicach.
Jak połączyć etykę i roboty?
O tym między innymi pisała w swoim zgłoszeniu do konkursu Nauczyciel Jutr@ Pani Joanna Mikusek – Przystajko. Na zajęciach z etyki, które prowadzi, wspólnie z uczniami programuje roboty na przykład tak, by poruszały się one od wybranej wartości do drugiej. Razem budują też zbiory różnych sytuacji, po których robot musi się poruszać i reagować (światłami, dźwiękiem) w odpowiedni sposób.
Wydaje mi się, że technologia stała się mostem, który połączył mnie z młodymi ludźmi. Mam poczucie, że nasza relacja weszła na inny etap, a dzięki temu, że i ja korzystam z zasobów cyfrowych, lepiej rozumiem uczniów, a oni z kolei to czują. Jedną z trudności, jaką widzę, było pokonanie własnych barier w głowie i obawy, jak sobie poradzę. Powodem, dla którego zdecydowałam się "przekwalifikować", byli moi uczniowie – podsumowuje Pani Joanna Mikusek - Przystajko.
Choć przejście na "drugą stronę cyfrowej mocy" - jak mówi Pani Joanna, nastąpiło za sprawą edukacji zdalnej, a jej motywacja opierała się na tym, żeby „nie stracić” uczniów, to zmiana zaczęła się wcześniej, gdy nauczycielka, będąc humanistką, postanawiała podążać za uczniami i zgodnie z ich prośbą zgłosiła klasę do programu #SuperKoderzy. To doświadczenie stało się dla niej bodźcem, aby zainteresować się rozwojem kompetencji cyfrowych i nową technologią. Pandemia i edukacja zdalna, tylko umocniły te postanowienia, a Pani Joanna zaczęła regularnie się szkolić w tym zakresie.
Wśród nominowanych w konkursie Nauczyciel Jutr@ edukatorek i edukatorów znaleźli się także:
- Marek Grzywna ze Szkoły Podstawowej nr 23 w Toruniu, oraz TEB Edukacja w Toruniu;
- Michalina Ignaciuk z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej “Osiek” w Gdańsku;
- Agata Karolczyk-Kozyra z I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie;
- Aleksandra Schoen-Kamińska ze Szkoły Podstawowej nr 6 im. Lotników Polskich w Pile.
Kompetencje cyfrowe – to więcej niż znajomość programów i aplikacji
Cieszymy się, że do konkursu Nauczyciel Jutr@ zgłosiło się tak wiele fantastycznych nauczycielek i nauczycieli. Widzimy, że dla nich, podobnie jak dla nas, kompetencje cyfrowe to nie tylko znajomość aplikacji i programów, a przede wszystkim ich świadome i konstruktywne używanie. W konkursie chcieliśmy też docenić postawy nauczycielek i nauczycieli - podążanie za uczniem, otwieranie się na to, co nowe, przełamywanie swoich przyzwyczajeń i przede wszystkim dbanie o dobrą relację z dziećmi i młodzieżą – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange, która wspiera szkoły w prowadzeniu edukacji cyfrowej – szkoli nauczycieli, przygotowuje materiały i scenariusze zajęć z podstaw programowania czy dbania o zdrowe nawyki cyfrowe. Fundacja jest także liderem jednego z największych projektów edukacji cyfrowej „Lekcja:Enter”, którego celem jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek w prowadzeniu zajęć szkolnych z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi i zasobów.