Informacje prasowe

Nowy Raport CERT Orange Polska: pandemia wykorzystywana do oszustw, wyłudzania danych i pieniędzy. Kolejny rok pod znakiem phishingu

19 kwietnia 2021

Nowy Raport CERT Orange Polska: pandemia wykorzystywana do oszustw, wyłudzania danych i pieniędzy. Kolejny rok pod znakiem phishingu

Ponad 3,5 mln internautów ochroniła w 2020 roku CyberTarcza, uniemożliwiając im wejście na strony phishingowe, a w konsekwencji chroniąc przed utratą danych i pieniędzy. Oszuści często wykorzystywali emocje i zmiany stylu życia związane z pandemią, by przekonać internautów do szybkiego kliknięcia w niebezpieczny link lub pobrania fałszywej aplikacji. Najnowszy raport CERT Orange Polska jest już dostępny. Zawiera m.in. podsumowanie zagrożeń, z którymi mieliśmy do czynienia w internecie w minionym roku, ciekawe prognozy i podpowiedzi, jak pozostać bezpiecznym w sieci.

Phishing już kolejny rok z rzędu okazał się najczęstszym sposobem ataku na indywidualnych internautów. CyberTarcza w sieci Orange zareagowała w minionym roku ponad 40 milionów razy. Ochroniła w ten sposób ponad 3,5 mln osób przed wejściem na spreparowane strony internetowe, wyłudzające dane logowania do kont bankowych czy portali społecznościowych.

Najważniejszym narzędziem cyberprzestępców pozostaje socjotechnika. Oszuści doskonale wykorzystują bieżące wydarzenia i ludzkie emocje. W ubiegłym roku były to obawy związane z pandemią, głód informacji na temat rozwoju sytuacji, zmiana stylu życia – wzmożone zakupy przez internet, praca zdalna, potrzeba bycia w kontakcie z innymi. Miliony osób uchronionych przed skutkami wyłudzeń to efekt codziennej pracy naszego zespołu bezpieczeństwa i reagowania 24 godziny na dobę. Te najbardziej niebezpieczne zagrożenia obserwujemy i analizujemy, ale tu liczy się czas. Dlatego kładziemy nacisk na rozwój narzędzi i coraz większą automatyzację działań, aby poprawić wydajność i dostosowywać system do rosnącego obciążenia. Wykorzystujemy także najnowsze technologie – nasza CyberTarcza w ciągu 6 lat przeszła niesamowitą ewolucję. W ubiegłym roku została uznana za najlepsze operatorskie rozwiązanie z dziedziny bezpieczeństwa sieci, zdobywając nagrodę Światowego Forum Szerokopasmowego. To powód do dumy i  potwierdzenie, że chronimy naszych klientów na najwyższym poziomie.  – powiedział  Piotr Jaworski, członek zarządu Orange Polska ds. Sieci i Technologii.

Stare i nowe oblicza phishingu

Z najnowszego raportu CERT wynika, że w 2020 roku najpopularniejszym typem phishingu – podobnie jak w latach poprzednich, był ten związany z usługami firm kurierskich. Nowością były SMS-y z żądaniem dodatkowej opłaty za dezynfekcję przesyłki. Pojawiły się także m.in. strony udające Profil Zaufany, kampanie podszywające się pod akcje charytatywne i zbiórki na rzecz służby zdrowia. Zdarzały się również próby wyłudzeń związanych m.in. z Tarczą Antykryzysową dla przedsiębiorców czy szczepieniami. W końcówce roku dominowały oszustwa i wyłudzenia z wykorzystaniem portalu OLX i komunikatora WhatsApp.

Kampanie phishingowe różniły się zasięgiem i skutecznością. Prawie 20% wszystkich klientów Orange, których połączenia z fałszywymi stronami w związku z SMS-owymi kampaniami  phishingowymi zablokowała CyberTarcza, próbowało połączyć się z jedną domeną. A zaledwie 5% najpopularniejszych domen zwabiło aż 82% klientów.

Dla bezpieczeństwa internautów kluczowy jest czas reakcji zespołów bezpieczeństwa. Do działań phishingowych wykorzystywane są często domeny, które istnieją krócej niż dobę, nieraz zaledwie kilka godzin. By udaremnić ataki, niezbędna jest blokada takiej domeny w zaledwie kilkadziesiąt minut od jej rejestracji.

W ciągu roku do mechanizmu CyberTarczy dodano ponad 32 tysiące nowych domen phishingowych.

Uwaga na złośliwe aplikacje

Kolejnym sposobem wyłudzania danych były aplikacje zawierające złośliwe oprogramowanie.  W 2020 roku na telefony Polaków trafiały SMS-y podszywające się pod kilka czołowych banków, sklepy czy firmy kurierskie z linkami do rzekomych nowych wersji aplikacji. Instalacja takiej aplikacji groziła pobraniem na telefon czy tablet złośliwego oprogramowania np. trojana Cerberus, wyspecjalizowanego w wykradaniu danych logowania do bankowości elektronicznej.

Według statystyk CERT Orange Polska, złośliwe oprogramowanie było po phishingu drugim najczęstszym zagrożeniem w sieci w ubiegłym roku i jego udział wśród wszystkich incydentów odnotowanych w sieci operatora wzrósł najbardziej – z 11% w 2019 roku do niemal 25% w 2020.

– Phishing, w tym wyłudzenia danych do kart płatniczych poprzez social media i komunikatory, zdecydowanie dominował wśród zagrożeń, które  obserwowaliśmy w 2020 roku. Również  złośliwe oprogramowanie (malware), w porównaniu z 2019 rokiem stanowiło pokaźny procent wszystkich zagrożeń. W analizie incydentów i zasilaniu naszej CyberTarczy znaczącą pozycją są również mobilne bankery, agresywne kampanie Emoteta, wygaszonego przez Europol na początku tego roku, kradzież danych, czy ransomware. – mówi Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska – Dbałość o bezpieczeństwo warto zacząć od siebie. Chrońmy dane naszych kart płatniczych i potwierdzajmy podejrzane prośby czy linki od znajomych w bezpośredniej rozmowie. Omijajmy też serwisy obiecujące duże zarobki w krótkim czasie. Na stronach cert.orange.pl i na Twitterze cały czas informujemy o aktualnych podatnościach i zagrożeniach.

Rekordowe ataki DDoS odparte

Na podobnym poziomie jak w ubiegłych latach utrzymuje się zagrożenie atakami DDoS, które  stanowiły około 20% wszystkich incydentów obsłużonych przez CERT Orange Polska. Są one coraz krótsze – większość trwała mniej niż 10 minut – ich moc jest za to coraz większa. Ich celem są mi.n. indywidualni użytkownicy – często gracze online, których w ten sposób próbuje się wyeliminować z sieciowych rozgrywek.

Najsilniejszy atak zarejestrowany w sieci Orange Polska w 2020 roku miał moc 303 Gb/s. Ten rekord już został pobity w marcu tego roku, dwoma atakami o sile powyżej 400 Gb/s. Wszystkie zostały odparte na poziomie infrastruktury operatora, czyli nie dotarły do użytkowników.

Bezpieczna firmowa sieć – nie tylko w czasach pandemii

Ubiegły rok przyniósł wiele wyzwań związanych z bezpieczeństwem także firmom, zwłaszcza tym, które przenosiły pracowników z biur na pracę zdalną.

– Od początku ubiegłego roku powodzeniem cieszą się nasze usługi związane z bezpieczeństwem sieciowym i bezpieczną zdalną pracą (Orange Network Security, Zarządzany UTM, Cisco DUO). Podobnie jest z usługami zabezpieczającymi firmy przed atakami DDoS. Dziś tego rodzaju skuteczny atak na infrastrukturę VPN oznacza w wielu przypadkach praktycznie zablokowanie ciągłości działania firmy i uniemożliwia pracę zdalną.  Już ponad 1000 dużych firm i instytucji korzysta ze specjalistycznych usług cyberbezpieczeństwa Orange Polska opartych o całodobowy SOC (Security Operations Center). Ich liczba podwoiła się w 2020 roku. – mówi Krzysztof Białek, dyrektor  Marketingu i Rozwoju Produktów Cyberbezpieczeństwa.

Orange Polska przygotował nowe usługi bezpieczeństwa zarówno dla dużych korporacji, jak i dla mniejszych firm. Przed ryzykiem udanego ataku phishingowego chronią CyberTarcza i CyberWatch. Cyber Pakiet natomiast to zestaw profesjonalnych usług, dzięki którym firma ma zapewnione bieżące wykrywanie luk infrastruktury i aplikacji webowych, czy zwiększanie świadomości pracowników poprzez symulowane, kontrolowane ataki phishingowe. Zestaw usług w pakiecie można dopasować do potrzeb konkretnej firmy. Nowością jest również SOC Lite, usługa dla mniejszych firm, które chcą monitorować bezpieczeństwo i reagować na incydenty bezpieczeństwa swojej sieci, ale zależy im na szybkim uruchomieniu i kosztach usługi poniżej tysiąca złotych miesięcznie. Menedżerom, którzy potrzebują informacji o aktywności pracowników realizujących swoje czynności zdalnie, Orange Polska oferuje rozwiązanie raportujące, czy w godzinach pracy komputer jest rzeczywiście wykorzystywany do czynności służbowych i jednocześnie przeciwdziałające wyciekowi danych firmowych.

Jak pozostać bezpiecznym w sieci

Zasady bezpieczeństwa w sieci, o których regularnie przypominamy m.in. na stronie cert.orange.pl, na blogu Orange oraz na Twitterze pozostają nadal aktualne. Warto powtórzyć te najistotniejsze: Nie wchodźcie na strony, które zbyt wiele obiecują, nie dajcie się skusić na niewiarygodnie atrakcyjne oferty. Zachowajcie czujność przy otwieraniu maili czy załączników, których się nie spodziewaliście. W przypadku usług bankowych, urzędowych, zdrowotnych, kurierskich – nie korzystajcie z linków w mailach lub SMS-ach. Zawsze wpisujcie adres strony, którą chcecie odwiedzić bezpośrednio w przeglądarce.

Jeżeli ktoś prosi o kody BLIK. za pośrednictwem mediów społecznościowych lub komunikatorów, zanim je podacie potwierdźcie wiarygodność tej osoby. Nie klikajcie w sensacyjne reklamy i bannery. Zawsze instalujcie aplikacje tylko z pewnych źródeł. Aktualizujcie oprogramowanie na swoich urządzeniach. Jeśli to możliwe, korzystajcie z uwierzytelniania dwuskładnikowego.

Raport CERT Orange Polska do pobrania.


Mediateka

Udostępnij: Nowy Raport CERT Orange Polska: pandemia wykorzystywana do oszustw, wyłudzania danych i pieniędzy. Kolejny rok pod znakiem phishingu

Informacje prasowe

Warsaw Data Hub ma już certyfikat EN50600

16 kwietnia 2021

Warsaw Data Hub ma już certyfikat EN50600

Nowoczesne data center Orange Polska – Warsaw Data Hub – powstaje od jesieni 2020 w podwarszawskich Łazach. Ma być gotowe do użytku już jesienią tego roku. Teraz jako unikalny tego typu obiekt w Polsce uzyskało certyfikat zgodności z wymaganiami klasy 3 najnowszej wersji norm EN 50600. To potwierdzenie, że zaprojektowane rozwiązania gwarantują wysoki stopień niezawodności i dostępności infrastruktury krytycznej oraz przetwarzanie i transmisję danych praktycznie bez żadnych przerw.

Certyfikat zgodności z wymaganiami klasy 3 norm EN 50600  został przyznany Warsaw Data Hub na etapie projektu. Zgodnie z obowiązującymi zasadami drugi etap certyfikacji – dla gotowego obiektu – zostanie przeprowadzony po zakończeniu budowy i uruchomieniu wszystkich instalacji.

Od początku zależało nam na tym, aby Warsaw Data Hub spełniał najwyższe standardy  – powiedział Daniel Piechocki – Dyrektor Zarządzania Zasobami Sieci i IT w Orange Polska  – Stanowi to nie tylko gwarancję bezpieczeństwa naszych własnych systemów telekomunikacyjnych i informatycznych, które zostaną tu przeniesione, ale także potwierdzenie, że dane naszych klientów, którzy zdecydują się skorzystać z usług kolokacyjnych, sieciowych i chmurowych świadczonych przez Orange Polska będą całkowicie bezpieczne.

Centrum przetwarzania danych Orange powstaje w granicach aglomeracji warszawskiej – blisko najważniejszego węzła biznesowego i logistycznego w Polsce. Ma być jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce pod względem zastosowanych technologii, standardów bezpieczeństwa i rozwiązań proekologicznych. Wyposażone zostanie w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa fizycznego, przeciwpożarowego i technicznego. Zasilane będzie z dwóch niezależnych przyłączy energetycznych. Każda z komór posiadać będzie własne systemy zasilania energetycznego, wentylacji i klimatyzacji precyzyjnej, a także własny agregat z zapasem paliwa, pozwalającym na 72h nieprzerwanej pracy. Dla zagwarantowania najwyższego bezpieczeństwa przeciwpożarowego wykorzystane zostaną zaawansowane systemy wczesnej detekcji pożaru oraz system gaszenia gazem. Budynek chroniony będzie też przez systemy bezpieczeństwa wykorzystujące m.in. technologie laserowe i biometryczne, ochronę fizyczną, a całość infrastruktury technicznej nadzorowana będzie przez system monitorowania środowiska technicznego i dyżurnych centrum utrzymania pracującego w trybie 24/7. Warsaw Data Hub będzie też wyposażony w instalację fotowoltaiczną o mocy 0,5 MWp.

Mediateka

Udostępnij: Warsaw Data Hub ma już certyfikat EN50600

Informacje prasowe

Integrated Solutions z Grupy Orange Polska zmodyfikował centralny system backupu w Santander Bank Polska

15 kwietnia 2021

Integrated Solutions z Grupy Orange Polska zmodyfikował centralny system backupu w Santander Bank Polska

To największy zrealizowany projekt backupowy w całej dotychczasowej historii Integrated Solutions. Dzięki modyfikacji Bank będzie w stanie sprostać masowemu przyrostowi danych. Wykorzystanie najnowocześniejszych urządzeń firmy Dell gwarantuje, że dane są zabezpieczone na najwyższym osiągalnym obecnie poziomie.

Z naszej perspektywy kluczowa jest pewność, że kopie zapasowe składowane będą w sposób gwarantujący ich integralność, nienaruszalność i bezpieczeństwo. Zabezpieczone przy pomocy Data Domain kopie to najważniejszy „sejf”, jaki funkcjonuje w naszym banku. Gwarantowana retencja, zabezpieczenia przed nieautoryzowanym dostępem, usunięciem kopii, czy ich wrogim zaszyfrowaniem – to główne czynniki, które zdecydowały o wyborze tych konkretnych urządzeń. Doświadczenie Integrated Solutions w tego typu wdrożeniach jest dla nas dodatkową gwarancją niezawodności systemu. – mówi Piotr Nenkin – Dyrektor Infrastruktury IT w Santander Bank Polska.

Bank w swej działalności nieustannie polega na złożonej, nowoczesnej infrastrukturze IT, która obecnie przechowuje terabajty danych. Rozwój działalności biznesowej i postępująca cyfryzacja procesów w ostatnich latach powodują szybki przyrost ilości danych, a to oznacza coraz większe wyzwania także w tworzeniu zapasowych kopii danych przetwarzanych w systemach banku.

Dostarczone i wdrożone przez nas rozwiązanie przenosi Santander Bank Polska na najwyższy możliwy poziom tworzenia kopii zapasowych, a tym samym zapewnia bezpieczeństwo i ciągłość procesów biznesowych. Niezwykle cieszy nas, że jeden z największych banków w Polsce zaufał nam już kolejny raz i że możemy wspierać jego cyfrowe zaplecze. – mówi Andrzej Zając, Prezes Zarządu Integrated Solutions.

Z perspektywy Dell Technologies w Polsce jest to największy jednorazowy projekt systemu kopii bezpieczeństwa bazujący na największych i najszybszych sprzedanych dotychczas w Polsce urządzeniach Data Domain – technologii wiodącej w dziedzinie urządzeń realizujących tworzenie kopii zapasowych.

Dell Technologies jest globalnym Partnerem dla Grupy Santander. Bardzo cieszy nas fakt, że Santander Bank Polska do strategicznego projektu, jakim jest ochrona krytycznych danych bankowych, wybrał rozwiązanie oferowane przez Dell Polska. W obecnych czasach, dla klienta takiego jak bank, zabezpieczenie danych i krytycznych aplikacji jest absolutnym priorytetem. Proces ten dotyczy zarówno aplikacji już od lat pracujących w Santander Banku Polska, jak i dopiero tworzonych, a także danych przetwarzanych w data center banku. – powiedział Krzysztof Ducal, Sales Director w Dell Technologies.

Każde oprogramowanie zarządzające kopiami wymaga odpowiednio wydajnych urządzeń umożliwiających ich składowanie i przesyłanie. W tym obszarze od dawna liderem (ponad 60% rynku) są urządzenia deduplikujące Dell EMC Data Domain. Eliminują one powtarzające się części w zbiorach danych. To właśnie na tych urządzeniach oparty jest obecnie system Santander Banku Polska. Ich konfiguracja pozwala na przechowywanie przez bank i replikowanie blisko jednego petabajta kopii zapasowych. System umożliwia także szybki codzienny backup, efektywne składowanie, niezwłoczną replikację danych do oddzielnej lokalizacji i niemal natychmiastowy dostęp do wybranych kopii.

Należąca do grupy Orange Polska firma Integrated Solutions jest wieloletnim partnerem Dell Technologies (wcześniej EMC) i jest w czołówce polskiego rynku, jeśli chodzi o kwalifikacje techniczne i doświadczenie we wdrażaniu rozwiązań Data Protection. To dzięki nim Integrated Solutions, jako pierwszy w Polsce integrator, uzyskał najwyższy status partnerski – Titanium.

Mediateka

Udostępnij: Integrated Solutions z Grupy Orange Polska zmodyfikował centralny system backupu w Santander Bank Polska

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej