Informacje prasowe

O sztucznej inteligencji dla nauczycieli. Rusza bezpłatny kurs.

18 listopada 2022
O sztucznej inteligencji dla nauczycieli. Rusza bezpłatny kurs.

Z badań wynika, że Polacy obawiają się sztucznej inteligencji (AI), ale upatrują w niej też korzyści i codziennych ułatwień. Jak zrozumieć zjawisko sztucznej inteligencji i jej wpływ na nasze życie? Fundacja Orange wesprze nauczycielki i nauczycieli w poszerzaniu wiedzy o AI i w krytycznym podejściu do technologii. Rusza bezpłatny kurs online, który pokaże, jak działa sztuczna inteligencja i pobudzi do refleksji o tym, jakie niesie ona korzyści i zagrożenia w kontekście społecznym.

Wśród głównych zagrożeń związanych z AI Polacy wymieniają: utratę prywatności (60,5%), wzrost bezrobocia (40,1%) i zwiększoną liczbę cyberataków (37,7%). Ale upatrują też w AI poprawy komfortu życia (34%), lepszej personalizacji produktów i usług (30,3%) i wzrostu poziomu cyberbezpieczeństwa (33%)*.

Sztuczna inteligencja (AI –  ang. artificial intelligence) jest już częścią codziennego życia. Odgrywa ważną rolę choćby w funkcjonowaniu mediów społecznościowych, serwisów streamingowych, translatorów. Coraz bardziej przydatna staje się zatem wiedza o tym, gdzie i jak działa, jakie konsekwencje powoduje i może powodować, a także jakie decyzje możemy podejmować np. jako użytkownicy social mediów, aby zadbać o swój dobrostan i dobór treści, które są nam wyświetlane.

Fundacja Orange w rozwoju wiedzy na ten temat wesprze nauczycieli i nauczycielki szkół podstawowych. Właśnie startuje z projektem pod nazwą #BurzaMózgów. Jest to kurs e-learningowy o tym, jak działa sztuczna inteligencja i jak wpływać może na ludzi.

- Projekt ten kierujemy do nauczycielek i nauczycieli, aby wspierać ich w kształtowaniu krytycznego podejścia do świata cyfrowego. Są oni nie tylko jedną z najważniejszych grup w systemie edukacji, ale też „sercem całego społecznego krwiobiegu”. Ich kompetencje, świadomość nowoczesnych zjawisk, poczucie pewności, podmiotowości i ogólny dobrostan są niezbędne dla tworzenia lepszej szkoły i wzmacniania społecznego zaufania – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

- Jak większość dynamicznie rozwijających się technologii, sztuczna inteligencja ma wpływ na społeczeństwo, nawet jeśli nie wszyscy z niej korzystają lub nie mają świadomości, że towarzyszy ich aktywnościom. Wiedza o niej i o tym, jakie niesie możliwości i zagrożenia, to ważny element edukacji i higieny cyfrowej. To też szansa na lepsze rozumienie świata. – powiedział dr Tomasz Rożek, dziennikarz, popularyzator nauki, założyciel Fundacji „Nauka.To Lubię” na inauguracji projektu #BurzaMózgów.

Kurs Fundacji Orange pokazuje zastosowania AI, tłumaczy zjawiska i mechanizmy, w których uczestniczymy, kiedy korzystamy z różnych narzędzi cyfrowych. Zagadnienia prezentuje od bardziej społecznej niż technologicznej strony. Aby wziąć w nim udział, nie trzeba mieć technologicznych umiejętności. Mogą realizować go nauczycielki i nauczyciele wszystkich przedmiotów, szczególnie ci, którzy rozmowy o bezpieczeństwie w internecie i higienie cyfrowej wplatają w zajęcia z młodzieżą. Współorganizatorem projektu jest LOFI Robot.

Kurs ma przyjazną i przystępną formułę, zagadnienia tłumaczone są prostym językiem w krótkich filmach, pogrupowanych w 7 bloków tematycznych. Forma online pozwala na realizowanie kolejnych kroków w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Nauczyciele, którzy przejdą cykl szkoleniowy, otrzymają zaświadczenie Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl. Mogą też wykorzystać gotowe materiały – scenariusze zajęć i pomysły na ćwiczenia, aby rozmawiać z uczniami o sztucznej inteligencji i pobudzić młodzież do refleksji, uważności i krytycznego myślenia o środowisku cyfrowym. Zapisy do pierwszej edycji #BurzyMózgów trwają do 18 grudnia br. Aby się zgłosić, wystarczy założyć konto na: www.burzamozgow.com  Kurs ruszy w styczniu 2023.

Razem z zapisami do projektu, rusza kampania edukacyjna Fundacji i LOFI pod hasłem „To nie przypadek, że…”, która zwraca uwagę na to, w jak wielu aspektach codziennego życia jest już obecna sztuczna inteligencja. Pokazując konkretne przykłady jej zastosowania, kampania zachęca do poszerzania wiedzy i refleksji nad swoją relacją z technologiami.

-----

*Źródło: NASK – Państwowy Instytut Badawczy, Raport: „Sztuczna Inteligencja w społeczeństwie i gospodarce” (2019)

***

Kontakt dla mediów

Magda Mierzwińska, Fundacja Orange

e-mail: magda.mierzwinska@orange.com, tel. +48 512 356 297

Fundacja Orange  działa na rzecz edukacji. Założona w 2005 roku do realizacji celów zgodnych ze strategią społecznej odpowiedzialności Orange Polska. Wspiera dzieci, młodzież, nauczycieli w nabywaniu kompetencji przyszłości. A także grupy zagrożone wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Pomaga kształtować zdrowe nawyki cyfrowe, poznawać podstawy bezpieczeństwa w sieci, programowania, sztucznej inteligencji, druku 3d i realizować kreatywne pomysły z wykorzystaniem cyfrowych zasobów. Jej inicjatywy są oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami, do udziału angażując pracowników Orange jako wolontariuszy. www.fundacja.orange.pl

LOFI Robot Sp. z o.o. to firma z branży Ed-Tech powstała w 2015r. w Gdańsku, specjalizująca się w tworzeniu narzędzi edukacyjnych związanych z nauką programowania i kreatywnego wykorzystywania technologii cyfrowych zgodnie z ideą metodologii STEAM (Science, Technology, Engeneering, Art, Math). Głównym produktem LOFI jest edukacyjny system do konstruowania robotów oparty o unikatowy system drewnianych części konstrukcyjnych i elektroniczne technologie Open Source. Te zestawy wykorzystywane są w setkach szkół w Polsce i poza jej granicami.

 


Informacje prasowe

Orange pokazuje światłowód o przepustowości 10 Gb/s

16 listopada 2022
Orange pokazuje światłowód o przepustowości 10 Gb/s

Testy przeprowadzone w siedzibie firmy w Warszawie potwierdziły możliwości Orange Światłowodu Pro 10.0. Przepustowość 10 Gb/s pozwala na podłączenie wielu urządzeń i komfortowego korzystania z domowej sieci bez utraty jakości połączenia. Od 21 listopada br. klienci będą mogli sprawdzić możliwości technologii XGSPON w wybranych salonach w Gdańsku, Łodzi, Krakowie, Poznaniu i Warszawie.

- Dziesięć lat temu wyruszyliśmy w światłowodową podróż. Zaczynaliśmy od testów technologii, a dzisiaj Orange Polska jest największym dostawcą usług światłowodowych w kraju. Dostarczamy łączność internetową najwyższej jakości do miliona klientów indywidualnych, a w zasięgu światłowodu Orange znajduje się blisko 7 milionów gospodarstw domowych. Od początku wierzyliśmy, że doprowadzenie światłowodu bezpośrednio do domu użytkownika ma ogromny potencjał. Zmieniający się świat i coraz większa liczba inteligentnych urządzeń podłączonych do sieci domowej sprawiają, że zapotrzebowanie na szybką i wydajną sieć stale rośnie. Technologia XGSPON o przepustowości 10 Gb/s to odpowiedź na tę potrzebę – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.

Przepustowość, czyli maksimum możliwość technologii XGSPON wynosi 10 Gb/s, natomiast przepływność, czyli szybkość internetu, jaką użytkownik może osiągnąć na swoim urządzeniu to 8 Gb/s. Zaletą tej technologii jest możliwość podłączenia kolejnych urządzeń i komfortowego korzystania z domowej sieci bez utraty jakości połączenia. Dzięki wysokiej przepustowości, po WiFi można podłączyć nawet 256 urządzeń jednocześnie.

-  Łącze o najwyższej przepustowości w parze ze świetnym WiFi to podstawa domowej łączności. Badania rynkowe pokazują, że osoby rozważające zakup światłowodu wybierają usługę od Orange dwa razy chętniej niż propozycję kolejnego konkurenta[1]. Stale pracujemy nad przyspieszeniem naszego światłowodu i w kolejnych miesiącach zaproponujemy Orange Światłowód Pro 10.0 naszym klientom. A już od poniedziałku technologię XGSPON będzie mógł sprawdzić każdy, kto odwiedzi wybrane salony w największych miastach, m.in. w warszawskim Miasteczku Orange, w łódzkiej Manufakturze czy gdańskiej Galerii Bałtyckiej – powiedziała Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego.

Specjalne stanowiska do testowania nowego, superszybkiego światłowodu pojawią się w sześciu miastach:

  • w Gdańsku w Galerii Bałtyckiej,
  • w Łodzi w Manufakturze,
  • w Poznaniu w Galerii Pestka,
  • w Krakowie w Galerii Zakopiańskiej,
  • w Warszawie w Miasteczku Orange oraz w Domu Handlowym Sezam.

Co roku rośnie liczba danych przesyłanych w sieci. Użytkownicy przesyłają i streamują coraz więcej treści wideo, często wybierając jakość 4K zamiast Full HD, pobierają z platform cyfrowych gry, a w domach pojawia się coraz więcej urządzeń do streamingu video, gier online, wirtualnej rzeczywistości czy rozwiązań smart home. Internet o przepustowości 10 Gb/s to doskonałe rozwiązanie dla domów, gdzie kilku użytkowników korzysta równocześnie  z wielu urządzeń. To także świetne rozwiązanie dla małych firm.

Orange Polska ma wieloletnie doświadczenie w dostarczaniu internetu światłowodowego. W zasięgu sieci światłowodowej operatora znajduje się blisko 7 mln gospodarstw domowych, a z sieci korzysta już milion klientów.  Orange dostarcza światłowód w technologii FTTH (Fiber To The Home), czyli do samego mieszkania, która jest najbardziej efektywna i korzystna dla klienta.

 

[1] Badanie PBS na zlecenie Orange Polska, lipiec 2022.


Informacje prasowe

Rusza ekspercki monitoring praw i podmiotowości dziecka w środowisku cyfrowym

15 listopada 2022
Rusza ekspercki monitoring praw i podmiotowości dziecka w środowisku cyfrowym

Każde dziecko ma prawo do szacunku i poczucia bezpieczeństwa - także w środowisku cyfrowym.  Ważne jest, by wiedzieć, na ile te prawa są respektowane, a co może zagrażać ich realizacji. Fundacja Orange wraz z ekspertkami i ekspertami z dziedziny edukacji i nauk społecznych rozpoczyna monitorowanie poszanowania podmiotowości dziecka w sieci.

20 listopada przypada 33. rocznica przyjęcia Konwencji o prawach dziecka przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Przez te lata świat bardzo się zmienił, także w wyniku dynamicznego rozwoju technologii. Środowisko cyfrowe jest dziś jedną z przestrzeni, w której działają najmłodsi. A nawet jeśli nie są bezpośrednimi użytkownikami technologii, to rozwój cyfrowy ma na nich wpływ w wielu aspektach – tak jak i na całe społeczeństwo.

Prawa dziecka przysługują każdemu bez względu na płeć, pochodzenie, rasę czy wyznanie - także w środowisku cyfrowym, czyli w internecie, w korzystaniu z usług i produktów cyfrowych, z gier, aplikacji, komunikatorów czy mediów społecznościowych. Ich znajomość i przestrzeganie dotyczyć powinno nie tylko młodych internautek i internautów, ale całego społeczeństwa.

- Wspólnie z Radą Programową naszej Fundacji podjęliśmy się autorskiej analizy stanu poszanowania podmiotowości i praw dziecka w środowisku cyfrowym. Jest ono dziś integralną częścią dziecięcej codzienności. Data rozpoczęcia naszych prac nie jest przypadkowa, startujemy na chwilę przed Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka, a celem analizy jest też edukowanie na temat tych praw. Ich realizacja leży w najlepiej pojętym interesie społecznym i jest przede wszystkim powinnością dorosłych. – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Opracowanie będzie publikowane co roku (pierwsze w okolicach Dnia Dziecka 2023) i przygotowane na bazie dostępnych materiałów, a także obserwacji i opinii ekspertów i ekspertek, ma mieć charakter popularyzatorski.

- Analiza wskaże, co jest ważne, co optymistyczne, a co może niepokoić i szkodzić ochronie najmłodszych w środowisku cyfrowym. Zawarty w niej będzie m.in. opis nowych zjawisk społeczno-cyfrowych, trendów, mikrotrendów, zagrożeń wpływających na realizację praw dziecka w sieci.  – zapowiada Jan Herbst z Rady Programowej Fundacji Orange, socjolog, dyrektor ds. badań w Fundacji Stocznia. Opracowanie zawrze też rekomendacje systemowe dla tworzenia polityk publicznych, usług cyfrowych i edukacyjnych oraz dla organizacji działających na rzecz dzieci.

- Zależy nam na edukacyjnym wydźwięku tej inicjatywy. Bo żeby wspierać dzieci w realizacji ich praw w środowisku cyfrowym, warto także wspierać dorosłych – rodziców, opiekunów, edukatorów. Wielokrotnie ich brak uważności na te prawa może wynikać z braku wiedzy, braku znajomości standardów czy świadomości na temat szans i zagrożeń wirtualnego świata. – dodaje dr Anna Buchner, członkini Rady Programowej, socjolożka, antropolożka, współtwórczyni grupy badawczo-projektowej „Ciekawość”.

Jedną z inspiracji dla rozpoczęcia prac nad monitoringiem był Komentarz Ogólny nr 25 w sprawie praw dziecka w środowisku cyfrowym do Konwencji o prawach dziecka Organizacji Narodów Zjednoczonych. Komentarze ogólne (tzw. General comments) opracowuje i publikuje Komitet Praw Dziecka ONZ jako instrukcje dookreślające poszczególne aspekty Konwencji lub przekładające ją na nowe, bieżące wyzwania społeczne, dając rekomendacje dla państw-stron.

„Używanie technologii w sposób wartościowy może pomóc dzieciom w realizacji pełnego zakresu ich praw obywatelskich, kulturalnych, gospodarczych i społecznych. Jednakże brak włączenia cyfrowego może doprowadzić do pogłębienia się istniejących nierówności, a także pojawienia się nowych” – stwierdza dokument. Przytoczono w nim też opinie dzieci, które wskazywały, że środowisko cyfrowe daje im istotne możliwości zabierania głosu w sprawach, które ich dotyczą. „Chcielibyśmy, aby władze państwowe, firmy technologiczne i nauczyciele pomagali nam radzić sobie z nierzetelnymi informacjami w sieci”, „chciałbym wiedzieć, co naprawdę dzieje się z moimi danymi (...). Kto je gromadzi? W jaki sposób są one zbierane?”.

Na potrzeby prac nad analizą, Fundacja Orange przetłumaczyła i opublikowała Komentarz Ogólny nr 25 na swojej stronie www. Całą treść dokumentu, jego syntetyczny skrót oraz wersję dla dzieci można pobrać tutaj.

Rada Programowa Fundacji Orange to osoby o uznanym autorytecie w dziedzinach edukacji, pedagogiki, rozwoju kompetencji cyfrowych, działań lokalnych i wyrównywania szans społecznych, badacze/czki, naukowcy/czynie, trenerzy/rki i nauczyciele/lki.

 

 

Rada Programowa Fundacji Orange to ekspertki i eksperci ds. edukacji, rozwoju kompetencji cyfrowych, działań lokalnych i wyrównywania szans społecznych. Jej rolą jest doradztwo, wsparcie merytoryczne i konsultowanie kierunków programowych, celów, misji i pól rozwoju Fundacji Orange. Członkowie i członkinie swoją funkcję pełnią honorowo, w czasie dwuletniej kadencji.

  • Magdalena Bigaj - medioznawczyni, edukatorka i działaczka społeczna w temacie higieny cyfrowej i wpływu technologii na ludzi. Współautorka badań, publikacji naukowych. Założycielka Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.
  • dr Anna Buchner - socjolożka i antropolożka, realizatorka projektów badawczych i autorka wielu raportów. Współtwórczyni grupy badawczo-projektowej „Ciekawość”.
  • Zyta Czechowska - Nauczyciel Roku 2019. Współautorka książki “Jak nie zgubić dziecka w sieci?”. Dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli specjalni.pl, terapeutka i nauczycielka w szkole specjalnej.
  • Grażyna Gajewska - dr hab. prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Instytutu Pedagogiki, kierownik Zakładu Pedagogiki Opiekuńczej i Rodziny. Autorka publikacji i projektów badawczych - naukowych i metodycznych.
  • Oktawia Gorzeńska - autorka książki „Projekt zmiana – od frustracji do satysfakcji z pracy w szkole – warsztatownik”. Absolwentka Leadership Academy for Poland, założycielka dwóch szkół w Gdyni, liderka zmian w polskim szkolnictwie.
  • Jan Herbst – socjolog, autor książek i artykułów nt. kapitału społecznego, nierówności społecznych i przestrzennych, współautor raportu o wykluczeniu społeczno-cyfrowym. Dyrektor ds. badań w Fundacji “Stocznia”.
  • Anna Mierzyńska - analityczka dezinformacji w sieci oraz funkcjonowania polityki i marketingu sektora publicznego. Specjalistka ds. mediów społecznościowych i komunikacji społecznej, dziennikarka.
  • Joanna Mikusek-Przystajko - pedagożka i nauczycielka etyki w Społecznym Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kudowie-Zdroju, animatorka społeczno-kulturalna, psychoterapeutka uzależnień w trakcie certyfikacji.
  • Jacek Pyżalski – dr hab. prof. na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Specjalista Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Pomysłodawca, kierownik i wykonawca projektów badawczych, w tym prestiżowych projektów międzynarodowych.
  • Łukasz Szczepańczyk - koordynator i trener projektów rozwoju kompetencji społecznych i cyfrowych - głównie dla młodzieży i seniorów, lider Stowarzyszenia Inkubator Kreatywności Społecznej w Stoczku Łukowskim.
  • Kamil Śliwowski – trener kompetencji cyfrowych i kompetencji przyszłości, specjalizuje się w wykorzystaniu technologii w edukacji, prawie autorskim, w Creative Commons i ochronie prywatności, związany z wieloma NGO i autor na otwartezasoby.pl

Fundacja Orange  działa na rzecz nowoczesnej edukacji. Założona w 2005 roku do realizacji celów zgodnych ze strategią społecznej odpowiedzialności Orange Polska. Wspiera dzieci, młodzież, nauczycieli w nabywaniu kompetencji przyszłości. Działa na rzecz grup zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Pomaga kształtować zdrowe nawyki cyfrowe, poznawać podstawy bezpieczeństwa w sieci, programowania, sztucznej inteligencji, druku 3d i realizować kreatywne pomysły z wykorzystaniem cyfrowych zasobów. Jej inicjatywy są oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami, do udziału angażując pracowników Orange jako wolontariuszy. www.fundacja.orange.pl

Scroll to Top
Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.