Informacje prasowe

O sztucznej inteligencji dla nauczycieli. Rusza bezpłatny kurs.

18 listopada 2022

O sztucznej inteligencji dla nauczycieli. Rusza bezpłatny kurs.

Z badań wynika, że Polacy obawiają się sztucznej inteligencji (AI), ale upatrują w niej też korzyści i codziennych ułatwień. Jak zrozumieć zjawisko sztucznej inteligencji i jej wpływ na nasze życie? Fundacja Orange wesprze nauczycielki i nauczycieli w poszerzaniu wiedzy o AI i w krytycznym podejściu do technologii. Rusza bezpłatny kurs online, który pokaże, jak działa sztuczna inteligencja i pobudzi do refleksji o tym, jakie niesie ona korzyści i zagrożenia w kontekście społecznym.

Wśród głównych zagrożeń związanych z AI Polacy wymieniają: utratę prywatności (60,5%), wzrost bezrobocia (40,1%) i zwiększoną liczbę cyberataków (37,7%). Ale upatrują też w AI poprawy komfortu życia (34%), lepszej personalizacji produktów i usług (30,3%) i wzrostu poziomu cyberbezpieczeństwa (33%)*.

Sztuczna inteligencja (AI –  ang. artificial intelligence) jest już częścią codziennego życia. Odgrywa ważną rolę choćby w funkcjonowaniu mediów społecznościowych, serwisów streamingowych, translatorów. Coraz bardziej przydatna staje się zatem wiedza o tym, gdzie i jak działa, jakie konsekwencje powoduje i może powodować, a także jakie decyzje możemy podejmować np. jako użytkownicy social mediów, aby zadbać o swój dobrostan i dobór treści, które są nam wyświetlane.

Fundacja Orange w rozwoju wiedzy na ten temat wesprze nauczycieli i nauczycielki szkół podstawowych. Właśnie startuje z projektem pod nazwą #BurzaMózgów. Jest to kurs e-learningowy o tym, jak działa sztuczna inteligencja i jak wpływać może na ludzi.

Projekt ten kierujemy do nauczycielek i nauczycieli, aby wspierać ich w kształtowaniu krytycznego podejścia do świata cyfrowego. Są oni nie tylko jedną z najważniejszych grup w systemie edukacji, ale też „sercem całego społecznego krwiobiegu”. Ich kompetencje, świadomość nowoczesnych zjawisk, poczucie pewności, podmiotowości i ogólny dobrostan są niezbędne dla tworzenia lepszej szkoły i wzmacniania społecznego zaufania – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Jak większość dynamicznie rozwijających się technologii, sztuczna inteligencja ma wpływ na społeczeństwo, nawet jeśli nie wszyscy z niej korzystają lub nie mają świadomości, że towarzyszy ich aktywnościom. Wiedza o niej i o tym, jakie niesie możliwości i zagrożenia, to ważny element edukacji i higieny cyfrowej. To też szansa na lepsze rozumienie świata. – powiedział dr Tomasz Rożek, dziennikarz, popularyzator nauki, założyciel Fundacji „Nauka.To Lubię” na inauguracji projektu #BurzaMózgów.

Kurs Fundacji Orange pokazuje zastosowania AI, tłumaczy zjawiska i mechanizmy, w których uczestniczymy, kiedy korzystamy z różnych narzędzi cyfrowych. Zagadnienia prezentuje od bardziej społecznej niż technologicznej strony. Aby wziąć w nim udział, nie trzeba mieć technologicznych umiejętności. Mogą realizować go nauczycielki i nauczyciele wszystkich przedmiotów, szczególnie ci, którzy rozmowy o bezpieczeństwie w internecie i higienie cyfrowej wplatają w zajęcia z młodzieżą. Współorganizatorem projektu jest LOFI Robot.

Kurs ma przyjazną i przystępną formułę, zagadnienia tłumaczone są prostym językiem w krótkich filmach, pogrupowanych w 7 bloków tematycznych. Forma online pozwala na realizowanie kolejnych kroków w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Nauczyciele, którzy przejdą cykl szkoleniowy, otrzymają zaświadczenie Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl. Mogą też wykorzystać gotowe materiały – scenariusze zajęć i pomysły na ćwiczenia, aby rozmawiać z uczniami o sztucznej inteligencji i pobudzić młodzież do refleksji, uważności i krytycznego myślenia o środowisku cyfrowym. Zapisy do pierwszej edycji #BurzyMózgów trwają do 18 grudnia br. Aby się zgłosić, wystarczy założyć konto na: www.burzamozgow.com  Kurs ruszy w styczniu 2023.

Razem z zapisami do projektu, rusza kampania edukacyjna Fundacji i LOFI pod hasłem „To nie przypadek, że…”, która zwraca uwagę na to, w jak wielu aspektach codziennego życia jest już obecna sztuczna inteligencja. Pokazując konkretne przykłady jej zastosowania, kampania zachęca do poszerzania wiedzy i refleksji nad swoją relacją z technologiami.

—–

*Źródło: NASK – Państwowy Instytut Badawczy, Raport: „Sztuczna Inteligencja w społeczeństwie i gospodarce” (2019)

***

Kontakt dla mediów

Magda Mierzwińska, Fundacja Orange

e-mail: magda.mierzwinska@orange.com, tel. +48 512 356 297

Fundacja Orange  działa na rzecz edukacji. Założona w 2005 roku do realizacji celów zgodnych ze strategią społecznej odpowiedzialności Orange Polska. Wspiera dzieci, młodzież, nauczycieli w nabywaniu kompetencji przyszłości. A także grupy zagrożone wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Pomaga kształtować zdrowe nawyki cyfrowe, poznawać podstawy bezpieczeństwa w sieci, programowania, sztucznej inteligencji, druku 3d i realizować kreatywne pomysły z wykorzystaniem cyfrowych zasobów. Jej inicjatywy są oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami, do udziału angażując pracowników Orange jako wolontariuszy. www.fundacja.orange.pl

LOFI Robot Sp. z o.o. to firma z branży Ed-Tech powstała w 2015r. w Gdańsku, specjalizująca się w tworzeniu narzędzi edukacyjnych związanych z nauką programowania i kreatywnego wykorzystywania technologii cyfrowych zgodnie z ideą metodologii STEAM (Science, Technology, Engeneering, Art, Math). Głównym produktem LOFI jest edukacyjny system do konstruowania robotów oparty o unikatowy system drewnianych części konstrukcyjnych i elektroniczne technologie Open Source. Te zestawy wykorzystywane są w setkach szkół w Polsce i poza jej granicami.

 

Udostępnij: O sztucznej inteligencji dla nauczycieli. Rusza bezpłatny kurs.

Informacje prasowe

Orange pokazuje światłowód o przepustowości 10 Gb/s

16 listopada 2022

Orange pokazuje światłowód o przepustowości 10 Gb/s

Testy przeprowadzone w siedzibie firmy w Warszawie potwierdziły możliwości Orange Światłowodu Pro 10.0. Przepustowość 10 Gb/s pozwala na podłączenie wielu urządzeń i komfortowego korzystania z domowej sieci bez utraty jakości połączenia. Od 21 listopada br. klienci będą mogli sprawdzić możliwości technologii XGSPON w wybranych salonach w Gdańsku, Łodzi, Krakowie, Poznaniu i Warszawie.

– Dziesięć lat temu wyruszyliśmy w światłowodową podróż. Zaczynaliśmy od testów technologii, a dzisiaj Orange Polska jest największym dostawcą usług światłowodowych w kraju. Dostarczamy łączność internetową najwyższej jakości do miliona klientów indywidualnych, a w zasięgu światłowodu Orange znajduje się blisko 7 milionów gospodarstw domowych. Od początku wierzyliśmy, że doprowadzenie światłowodu bezpośrednio do domu użytkownika ma ogromny potencjał. Zmieniający się świat i coraz większa liczba inteligentnych urządzeń podłączonych do sieci domowej sprawiają, że zapotrzebowanie na szybką i wydajną sieć stale rośnie. Technologia XGSPON o przepustowości 10 Gb/s to odpowiedź na tę potrzebę – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.

Przepustowość, czyli maksimum możliwość technologii XGSPON wynosi 10 Gb/s, natomiast przepływność, czyli szybkość internetu, jaką użytkownik może osiągnąć na swoim urządzeniu to 8 Gb/s. Zaletą tej technologii jest możliwość podłączenia kolejnych urządzeń i komfortowego korzystania z domowej sieci bez utraty jakości połączenia. Dzięki wysokiej przepustowości, po WiFi można podłączyć nawet 256 urządzeń jednocześnie.

–  Łącze o najwyższej przepustowości w parze ze świetnym WiFi to podstawa domowej łączności. Badania rynkowe pokazują, że osoby rozważające zakup światłowodu wybierają usługę od Orange dwa razy chętniej niż propozycję kolejnego konkurenta[1]. Stale pracujemy nad przyspieszeniem naszego światłowodu i w kolejnych miesiącach zaproponujemy Orange Światłowód Pro 10.0 naszym klientom. A już od poniedziałku technologię XGSPON będzie mógł sprawdzić każdy, kto odwiedzi wybrane salony w największych miastach, m.in. w warszawskim Miasteczku Orange, w łódzkiej Manufakturze czy gdańskiej Galerii Bałtyckiej – powiedziała Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego.

Specjalne stanowiska do testowania nowego, superszybkiego światłowodu pojawią się w sześciu miastach:

  • w Gdańsku w Galerii Bałtyckiej,
  • w Łodzi w Manufakturze,
  • w Poznaniu w Galerii Pestka,
  • w Krakowie w Galerii Zakopiańskiej,
  • w Warszawie w Miasteczku Orange oraz w Domu Handlowym Sezam.

Co roku rośnie liczba danych przesyłanych w sieci. Użytkownicy przesyłają i streamują coraz więcej treści wideo, często wybierając jakość 4K zamiast Full HD, pobierają z platform cyfrowych gry, a w domach pojawia się coraz więcej urządzeń do streamingu video, gier online, wirtualnej rzeczywistości czy rozwiązań smart home. Internet o przepustowości 10 Gb/s to doskonałe rozwiązanie dla domów, gdzie kilku użytkowników korzysta równocześnie  z wielu urządzeń. To także świetne rozwiązanie dla małych firm.

Orange Polska ma wieloletnie doświadczenie w dostarczaniu internetu światłowodowego. W zasięgu sieci światłowodowej operatora znajduje się blisko 7 mln gospodarstw domowych, a z sieci korzysta już milion klientów.  Orange dostarcza światłowód w technologii FTTH (Fiber To The Home), czyli do samego mieszkania, która jest najbardziej efektywna i korzystna dla klienta.

 

[1] Badanie PBS na zlecenie Orange Polska, lipiec 2022.

Udostępnij: Orange pokazuje światłowód o przepustowości 10 Gb/s

Informacje prasowe

Rusza ekspercki monitoring praw i podmiotowości dziecka w środowisku cyfrowym

15 listopada 2022

Rusza ekspercki monitoring praw i podmiotowości dziecka w środowisku cyfrowym

Każde dziecko ma prawo do szacunku i poczucia bezpieczeństwa – także w środowisku cyfrowym.  Ważne jest, by wiedzieć, na ile te prawa są respektowane, a co może zagrażać ich realizacji. Fundacja Orange wraz z ekspertkami i ekspertami z dziedziny edukacji i nauk społecznych rozpoczyna monitorowanie poszanowania podmiotowości dziecka w sieci.

20 listopada przypada 33. rocznica przyjęcia Konwencji o prawach dziecka przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Przez te lata świat bardzo się zmienił, także w wyniku dynamicznego rozwoju technologii. Środowisko cyfrowe jest dziś jedną z przestrzeni, w której działają najmłodsi. A nawet jeśli nie są bezpośrednimi użytkownikami technologii, to rozwój cyfrowy ma na nich wpływ w wielu aspektach – tak jak i na całe społeczeństwo.

Prawa dziecka przysługują każdemu bez względu na płeć, pochodzenie, rasę czy wyznanie – także w środowisku cyfrowym, czyli w internecie, w korzystaniu z usług i produktów cyfrowych, z gier, aplikacji, komunikatorów czy mediów społecznościowych. Ich znajomość i przestrzeganie dotyczyć powinno nie tylko młodych internautek i internautów, ale całego społeczeństwa.

Wspólnie z Radą Programową naszej Fundacji podjęliśmy się autorskiej analizy stanu poszanowania podmiotowości i praw dziecka w środowisku cyfrowym. Jest ono dziś integralną częścią dziecięcej codzienności. Data rozpoczęcia naszych prac nie jest przypadkowa, startujemy na chwilę przed Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka, a celem analizy jest też edukowanie na temat tych praw. Ich realizacja leży w najlepiej pojętym interesie społecznym i jest przede wszystkim powinnością dorosłych. – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Opracowanie będzie publikowane co roku (pierwsze w okolicach Dnia Dziecka 2023) i przygotowane na bazie dostępnych materiałów, a także obserwacji i opinii ekspertów i ekspertek, ma mieć charakter popularyzatorski.

Analiza wskaże, co jest ważne, co optymistyczne, a co może niepokoić i szkodzić ochronie najmłodszych w środowisku cyfrowym. Zawarty w niej będzie m.in. opis nowych zjawisk społeczno-cyfrowych, trendów, mikrotrendów, zagrożeń wpływających na realizację praw dziecka w sieci.  – zapowiada Jan Herbst z Rady Programowej Fundacji Orange, socjolog, dyrektor ds. badań w Fundacji Stocznia. Opracowanie zawrze też rekomendacje systemowe dla tworzenia polityk publicznych, usług cyfrowych i edukacyjnych oraz dla organizacji działających na rzecz dzieci.

Zależy nam na edukacyjnym wydźwięku tej inicjatywy. Bo żeby wspierać dzieci w realizacji ich praw w środowisku cyfrowym, warto także wspierać dorosłych – rodziców, opiekunów, edukatorów. Wielokrotnie ich brak uważności na te prawa może wynikać z braku wiedzy, braku znajomości standardów czy świadomości na temat szans i zagrożeń wirtualnego świata. – dodaje dr Anna Buchner, członkini Rady Programowej, socjolożka, antropolożka, współtwórczyni grupy badawczo-projektowej „Ciekawość”.

Jedną z inspiracji dla rozpoczęcia prac nad monitoringiem był Komentarz Ogólny nr 25 w sprawie praw dziecka w środowisku cyfrowym do Konwencji o prawach dziecka Organizacji Narodów Zjednoczonych. Komentarze ogólne (tzw. General comments) opracowuje i publikuje Komitet Praw Dziecka ONZ jako instrukcje dookreślające poszczególne aspekty Konwencji lub przekładające ją na nowe, bieżące wyzwania społeczne, dając rekomendacje dla państw-stron.

„Używanie technologii w sposób wartościowy może pomóc dzieciom w realizacji pełnego zakresu ich praw obywatelskich, kulturalnych, gospodarczych i społecznych. Jednakże brak włączenia cyfrowego może doprowadzić do pogłębienia się istniejących nierówności, a także pojawienia się nowych” – stwierdza dokument. Przytoczono w nim też opinie dzieci, które wskazywały, że środowisko cyfrowe daje im istotne możliwości zabierania głosu w sprawach, które ich dotyczą. „Chcielibyśmy, aby władze państwowe, firmy technologiczne i nauczyciele pomagali nam radzić sobie z nierzetelnymi informacjami w sieci”, „chciałbym wiedzieć, co naprawdę dzieje się z moimi danymi (…). Kto je gromadzi? W jaki sposób są one zbierane?”.

Na potrzeby prac nad analizą, Fundacja Orange przetłumaczyła i opublikowała Komentarz Ogólny nr 25 na swojej stronie www. Całą treść dokumentu, jego syntetyczny skrót oraz wersję dla dzieci można pobrać tutaj.

Rada Programowa Fundacji Orange to osoby o uznanym autorytecie w dziedzinach edukacji, pedagogiki, rozwoju kompetencji cyfrowych, działań lokalnych i wyrównywania szans społecznych, badacze/czki, naukowcy/czynie, trenerzy/rki i nauczyciele/lki.

 

 

Rada Programowa Fundacji Orange to ekspertki i eksperci ds. edukacji, rozwoju kompetencji cyfrowych, działań lokalnych i wyrównywania szans społecznych. Jej rolą jest doradztwo, wsparcie merytoryczne i konsultowanie kierunków programowych, celów, misji i pól rozwoju Fundacji Orange. Członkowie i członkinie swoją funkcję pełnią honorowo, w czasie dwuletniej kadencji.

  • Magdalena Bigaj – medioznawczyni, edukatorka i działaczka społeczna w temacie higieny cyfrowej i wpływu technologii na ludzi. Współautorka badań, publikacji naukowych. Założycielka Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.
  • dr Anna Buchner – socjolożka i antropolożka, realizatorka projektów badawczych i autorka wielu raportów. Współtwórczyni grupy badawczo-projektowej „Ciekawość”.
  • Zyta Czechowska – Nauczyciel Roku 2019. Współautorka książki “Jak nie zgubić dziecka w sieci?”. Dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli specjalni.pl, terapeutka i nauczycielka w szkole specjalnej.
  • Grażyna Gajewska – dr hab. prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Instytutu Pedagogiki, kierownik Zakładu Pedagogiki Opiekuńczej i Rodziny. Autorka publikacji i projektów badawczych – naukowych i metodycznych.
  • Oktawia Gorzeńska – autorka książki „Projekt zmiana – od frustracji do satysfakcji z pracy w szkole – warsztatownik”. Absolwentka Leadership Academy for Poland, założycielka dwóch szkół w Gdyni, liderka zmian w polskim szkolnictwie.
  • Jan Herbst – socjolog, autor książek i artykułów nt. kapitału społecznego, nierówności społecznych i przestrzennych, współautor raportu o wykluczeniu społeczno-cyfrowym. Dyrektor ds. badań w Fundacji “Stocznia”.
  • Anna Mierzyńska – analityczka dezinformacji w sieci oraz funkcjonowania polityki i marketingu sektora publicznego. Specjalistka ds. mediów społecznościowych i komunikacji społecznej, dziennikarka.
  • Joanna Mikusek-Przystajko – pedagożka i nauczycielka etyki w Społecznym Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kudowie-Zdroju, animatorka społeczno-kulturalna, psychoterapeutka uzależnień w trakcie certyfikacji.
  • Jacek Pyżalski – dr hab. prof. na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Specjalista Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Pomysłodawca, kierownik i wykonawca projektów badawczych, w tym prestiżowych projektów międzynarodowych.
  • Łukasz Szczepańczyk – koordynator i trener projektów rozwoju kompetencji społecznych i cyfrowych – głównie dla młodzieży i seniorów, lider Stowarzyszenia Inkubator Kreatywności Społecznej w Stoczku Łukowskim.
  • Kamil Śliwowski – trener kompetencji cyfrowych i kompetencji przyszłości, specjalizuje się w wykorzystaniu technologii w edukacji, prawie autorskim, w Creative Commons i ochronie prywatności, związany z wieloma NGO i autor na otwartezasoby.pl

Fundacja Orange  działa na rzecz nowoczesnej edukacji. Założona w 2005 roku do realizacji celów zgodnych ze strategią społecznej odpowiedzialności Orange Polska. Wspiera dzieci, młodzież, nauczycieli w nabywaniu kompetencji przyszłości. Działa na rzecz grup zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Pomaga kształtować zdrowe nawyki cyfrowe, poznawać podstawy bezpieczeństwa w sieci, programowania, sztucznej inteligencji, druku 3d i realizować kreatywne pomysły z wykorzystaniem cyfrowych zasobów. Jej inicjatywy są oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami, do udziału angażując pracowników Orange jako wolontariuszy. www.fundacja.orange.pl

Udostępnij: Rusza ekspercki monitoring praw i podmiotowości dziecka w środowisku cyfrowym

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej