Informacje prasowe

Orange Polska Dobroczyńcą Roku z najlepszym wolontariatem pracowniczym

01 czerwca 2023
Orange Polska Dobroczyńcą Roku z najlepszym wolontariatem pracowniczym

Na co dzień pracują w Orange w różnych częściach kraju, ale łączy ich to, że działają na rzecz innych. Pracowniczki i pracownicy Orange Polska zostali nagrodzeni za swoją pracę wolontariacką w 2022 roku. Ponad 3 tysiące osób w ubiegłym roku pomagało samodzielnie, z wielkim sercem i empatią, przy wsparciu Fundacji Orange. Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce przyznała Orange Polska tytuł „Dobroczyńca Roku” w kategorii wolontariat pracowniczy. Głównymi odbiorcami działań wolontariackich byli przyjaciele z Ukrainy.

Rok 2022  w wolontariacie Orange upłynął głównie pod znakiem pomocy Ukraińcom. Od pierwszych dni agresji Rosji na Ukrainę pracowniczki i pracownicy Orange Polska zgłaszali się do Fundacji Orange z własnymi pomysłami, jak wspierać potrzebujących. Pomagali indywidualnie – np. w rejestracji darmowych kart SIM na granicach czy dworcach PKP, organizowali też akcje zespołowe i długofalowe projekty m.in pomoc w aklimatyzacji, nauce języka polskiego, w znalezieniu pracy, warsztaty integracyjne. Ich rezultatem są konkretne efekty w postaci ubrań, jedzenia, leków, schronienia czy wsparcia emocjonalnego. Aktywnych było 1248 wolontariuszek i wolontariuszy. Wielka mobilizacja zaowocowała 142 projektami, w których zaangażowanych było tysiące osób, w tym także spoza firmy. W 2022 roku w programie wolontariatu pracowniczego wzięło udział 3030 pracowniczek i pracowników, czyli 34 % wszystkich w Orange Polska.

- Orange Polska od 20 lat wspiera rozwój wolontariatu pracowniczego. Nasza Fundacja zachęca pracowniczki i pracowników do dzielenia się swoją wiedzą, kompetencjami i pozytywną energią z innymi. Wspiera także ich własne pomysły na pomaganie. Nagroda „Dobroczyńca Roku” to wyraz uznania dla wolontariuszy i wolontariuszek za ich wielkie serce. I okazja, by raz jeszcze podziękować im za energię do działania. Jesteśmy z nich bardzo dumni. – powiedział Jacek Kowalski członek zarządu ds. Human Capital.

Nauka bezpiecznego internetu dzieci

Oprócz działań na rzecz osób z Ukrainy wolontariuszki i wolontariusze Fundacji Orange samodzielnie i w grupach uczyli najmłodszych, jak bezpiecznie korzystać z internetu, radzić sobie z hejtem w sieci czy stawiać pierwsze kroki w programowaniu. Wspierali dzieci w przedszkolach, szkołach, szpitalach, domach dziecka, fundacjach i stowarzyszeniach. Działali na rzecz społeczności lokalnych – od prac remontowych, aż po zbiórki rzeczowe.

W sumie w 2022 roku przepracowali ponad 23 tysiące godzin. Realizowali projekty uwzględniające konkretne potrzeby swoich lokalnych społeczności, a w ramach konkursu grantowego Fundacji Orange mogli otrzymać dofinansowanie.  Do swojej dyspozycji mają wsparcie merytoryczne od koordynatora wolontariatu, materiały pomocnicze – np. scenariusze zajęć i dostęp do specjalnej aplikacji, która ułatwia angażowanie się w działania pomocowe i zapraszanie innych osób do swoich akcji.

Konkurs o tytuł "Dobroczyńcy Roku" promuje prospołeczne działania firm. To największy i najdłużej działający tego typu konkurs w Polsce. Niezmiennie od 26 lat organizator konkursu - Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce - nagradza firmy zaangażowane społecznie. Orange Polska jest wielokrotnym laureatem tego konkursu. Nagrodę za wolontariat pracowniczy otrzymał już po raz 3. W ubiegłym roku nagrodzono działania edukacyjne Fundacji Orange na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci realizowane w partnerstwie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.


Informacje prasowe

Czy prawa dziecka są respektowane – także w środowisku informacyjnym i cyfrowym? Raport.

29 maja 2023
Czy prawa dziecka są respektowane – także w środowisku informacyjnym i cyfrowym? Raport.

Jaki jest stan poszanowania praw dziecka w czasach, kiedy rozwój cyfrowy tak mocno oddziałuje na młodych i na całe społeczeństwo? Fundacja Orange opublikowała raport pt. „Dojrzeć do praw”. Prezentuje w nim opinie eksperckie, listę zjawisk do pilnej interwencji i wyniki badań z dziećmi i młodzieżą, które ukazują kwestie aktywności cyfrowych z ich perspektywy. Główne wnioski wskazują, że rozwiązaniem wielu problemów z przedrostkiem „cyber” jest wzmacnianie kompetencji w obszarze emocjonalnym i społecznym.

Dzieci i młodzież to prawie 20% społeczeństwa w Polsce. Mają swoje prawa, także w środowisku informacyjnym i cyfrowym, które jest naturalną przestrzenią ich aktywności. Czy w świecie pełnym „nowych” zjawisk prawa te są szanowane i traktowane z należytą powagą? Fundacja Orange we współpracy z ponad czterdziestoma ekspertami i ekspertkami, podjęła się analizy tematu.

- Z praw dziecka wynikają obowiązki dorosłych. To my, dorośli, powinniśmy z pełną odpowiedzialnością dążyć do ich respektowania, także w środowisku cyfrowym. To my powinniśmy – jak sugeruje tytuł raportu – „dojrzeć do praw”, które przysługują tej najbardziej bezbronnej grupie społecznej. Zbliżający się Dzień Dziecka to dobry moment na refleksję w tym temacie. – powiedział dr Konrad Ciesiołkiewicz, Prezes Fundacji Orange, na premierze raportu 29 maja w Warszawie.

Prawa dzieci w cyfrowym świecie

42 ekspertek i ekspertów, którzy brali udział w przygotowaniu raportu, oceniło stan realizacji praw i podmioto­wości dziecka w Polsce w dobie społeczeństwa informacyjnego jako zły (zbiorczo: 2,6 punktu na dziesięciopunktowej skali analizy[1]). Osoby te zwracają uwagę na brak poszanowania podmiotowości dzieci, niewystarczającą ochronę ich danych i wizerunków, na problem ekspozycji na niebezpieczne treści i reklamy. Wskazują na zbyt wolne tempo wdrażania przepisów regulujących te kwestie.

Mówią o utrudnionym dostępie do usług cyfrowych dla dzieci ze środowisk mniej zasobnych czy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazują niejednolite standardy korzystania z telefonów w szkołach. Zauważają nadużywanie i szkodliwe wzorce korzystania z technologii. Jedyny obszar, który ocenili na poziomie średnim, dotyczy realizacji prawa do udziału w kulturze.

Najbardziej alarmujące wyniki obejmują problemy związane z mową nienawiści (0,6/10 pkt). Cyberprzemoc rówieśnicza to zjawisko występujące w Polsce dwa razy częściej niż przeciętnie w 19 innych badanych krajach[2]. Wyniki badań jakościowych z dziećmi i młodzieżą zrealizowanych pod kierownictwem dr Anny Buchner i Katarzyny Fereniec-Błońskiej z ośrodka „Ciekawość”[3] na potrzeby raportu „Dojrzeć do praw” również zwracają uwagę, że młodzi inaczej niż dorośli postrzegają bezpieczeństwo w internecie. Głównym zagrożeniem są dla nich nie tyle kwestie ochrony danych, co ich rówieśnicy. Screeny wiadomości, filmy i zdjęcia robione z ukrycia to dla nich źródło lęku, że w razie ich publikacji będą narażeni na kpiny, hejt, cyberprzemoc. Obawiają się też wykluczenia z grupy, jeśli nie będą na bieżąco z korespondencją i „nowinkami” z sieci. Z tego względu czują przymus bycia ciągle online, również w nocy. Dorośli często nie są dla nich wsparciem. Widząc problem, wprowadzają zakazy, nakazy i limity. Sami też niezbyt konsekwentnie przestrzegają higieny cyfrowej, a dzieci muszą często rywalizować z te­lefonem o ich uwagę.

Źródła problemów i rekomendacje

Eksperci i ekspertki wypowiadające się w raporcie źródeł wielu problemów upatrują w braku koordynacji działań systemowych, w nienadążaniu za tempem rozwoju usług cyfrowych, a także  w deficycie uwagi kierowanej na potrzeby młodych ludzi. Część wskazuje na brak udziału dzieci w decyzjach o sprawach, które ich dotyczą. Możliwość konsultowania przez nich tego typu regulacji oceniono na 1pkt/10. Tymczasem podmiotowe traktowanie dzieci jest kluczowe dla właściwego reagowania i unikania negatywnych konse­kwencji zjawisk powodowanych także rozwojem usług cyfrowych, takich jak alienacja, polaryzacja, osłabienie więzi czy kryzys zaufania społecznego.

Grono eksperckie formułuje szereg zaleceń, a rozwiązań wielu „cyber”-problemów upatruje poza przestrzenią cyfrową, a w pracy na rzecz wzmacniania kompetencji społecznych i emocjonalnych. Wśród nich pilna wydaje się edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych oraz kształtowanie świadomości na temat praw dziecka. Jej elementem powinien być zarówno rozwój kompetencji cyfrowych (w tym higieny cyfrowej), ale też wzmocnienie systemu wsparcia, m.in. psychologicznego. Niezbędne jest przeciwdziałanie cyberprzemocy oraz ochrona przed patologiami, którą zapewnić powinni szczególnie twórcy usług cyfrowych.

Badane nastolatki także formułują rekomendacje: to m.in. rozmowa, wspólne z dorosłymi wypracowanie zasad ekranowych czy w ogóle wspólne doświadczanie cyfrowego świata.

O raporcie

Raport z monitoringu praw i podmiotowości dziecka w Polsce  w dobie społeczeństwa informacyjnego będzie wydawany co dwa lata, we współpracy z Radą Programową Fundacji Orange. To źródło refleksji dla Fundacji w projektowaniu jej działań, ale kierowany jest także do środowisk i instytucji pracujących na rzecz dzieci w Polsce.

- Oprócz listy palących problemów, pomysłów na ich rozwiązanie, raport pokazuje też kontrowersje i luki w wiedzy, które warto uzupełnić. Po to, aby lepiej rozumieć i skuteczniej działać na rzecz praw dziecka i zagrożeń dla nich- wynikających z rosnącej ekspozycji na treści i usługi cyfrowe – mówi Jan Herbst, socjolog, ekspert i dyrektor ds.badań Fundacji Stocznia, członek Rady Programowej Fundacji Orange i współautor raportu „Dojrzeć do praw”.

Ramę merytoryczną opracowania stanowią zalecenia Komitetu Praw Dziecka ONZ z Komentarza ogólnego nr 25 do Konwencji o Prawach Dziecka.  Edycja 1 (2023) jest pierwszą, pilotażową. Raport jest do pobrania na stronie Fundacji Orange:  www.fundacja.orange.pl/prawadziecka/raport

 

1Analiza w oparciu o Indeks Podmiotowości i Praw Dziecka, który obejmuje cztery wymiary oceny sytuacji dzieci (zgodnie z zaleceniami Komentarza ogólnego nr 25 z 2021 roku „w sprawie praw dziecka w środowisku cyfrowym” do Konwencji o Prawach Dziecka), ale także 15 podwymiarów i 73 wskaźniki szczegółowe. Każde z pytań kwestionariusza przez uczestniczki i uczestników panelu eksperckiego (tzw. sędziów kompetentnych) oceniane na podobnej skali, a rezultaty tych ocen przekształcono do punktacji w skali od 0 do 10 (gdzie 10 oznacza najlepszą możliwą sytuację pod danym względem), uśredniono i potraktowano jako zbiorowy werdykt dotyczący realizacji praw dzieci. Odpowiedzi gromadzono w dniach 18 – 28.04.2023. Badanie objęło 42 osoby: środo­wisko pozarządowe (44 proc.), naukowe (41 proc.), biznes (12 proc.), profesjonalistów zajmujących się wsparciem dzieci (np. psychoterapią, pe­dagogiką, edukacją – 12 proc.), media i dostawców usług cyfrowych (7 proc.), administrację rządowa/ samorządową (5 proc.).

2 Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., … & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. London: The London School of Econo­mics and Political Science. DOI: http://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo?.

3 Badanie jakościowe - eksploracja:- celowo dobrana próba młodych osób w wieku 11-17 lat, - z młodszymi dziećmi (11- 12 lat) FGI w czterech lokalizacjach: w dużym mieście w województwie mazowieckim, małej miejscowości w województwie mazowieckim, dużym mieście w województwie łódzkim i wsi w województwie kujawsko-pomorskim. - ze starszymi dziećmi (13-17 lat) IDI (11 chłopców i 10 dziewczyn), z różnych poziomów edukacji, skali miejsca zamieszkania i regionu Polski.


Kontakt dla mediów:

Magda Mierzwińska, Fundacja Orange

email: magda.mierzwinska@orange.com

tel. 512 356 297


Fundacja Orange  działa na rzecz nowoczesnej edukacji. Założona w 2005 roku do realizacji celów zgodnych ze strategią społecznej odpowiedzialności Orange Polska. Wspiera dzieci, młodzież, nauczyciel_ki w nabywaniu kompetencji przyszłości. Działa na rzecz grup zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Pomaga kształtować zdrowe nawyki cyfrowe, poznawać podstawy bezpieczeństwa w sieci, programowania, sztucznej inteligencji, druku 3d i realizować kreatywne pomysły z wykorzystaniem cyfrowych zasobów. Jej inicjatywy są oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspert_kami, do udziału angażując pracowników_czki Orange jako wolontariuszy. www.fundacja.orange.pl

Rada Programowa Fundacji Orange to osoby o uznanym autorytecie w dziedzinach edukacji, pedagogiki, rozwoju kompetencji cyfrowych, działań lokalnych i wyrównywania szans społecznych, badacze_ki, naukowcy_czynie, trenerzy_rki i nauczyciele_lki.


Informacje prasowe

Zmiany w kierownictwie Orange Polska od 1 września

23 maja 2023
Zmiany w kierownictwie Orange Polska od 1 września

1 września 2023 r. Julien Ducarroz, po zaakceptowaniu przez tamtejszą Radę Dyrektorów, obejmie stanowisko prezesa Orange Romania. Z początkiem września prezeską Orange Polska zostanie Liudmila Climoc.

- W ciągu siedmiu lat jej prezesury, Liudmila i jej zespół w Rumunii zrealizowali wiele innowacyjnych projektów, takich jak uruchomienie usług 5G, wykazując się kreatywnością, entuzjazmem i niesłabnącą energią. Co ważniejsze, Ludmila przeprowadziła transformację Orange Romania z operatora komórkowego w operatora konwergentnego. Jest przywódczynią o wysokich kompetencjach i jestem przekonana, że jest w stanie zapewnić zrównoważony wzrost i kontynuować misję Juliena w Polsce – powiedziała Mari-Noëlle Jégo-Laveissière, wiceprezeska Grupy Orange odpowiedzialna za Europę (poza Francją). - Dzięki swojej pasji i umiejętnościom Julien dokonał ważnej zmiany w Orange Polska. Opracował strategię na niespokojne czasy i osiągnął wyniki finansowe i komercyjne znacznie powyżej oczekiwań, co pozwoliło firmie na rozwój i umocnienie pozycji rynkowej pomimo płynących z otoczenia przeciwności. Dziękuję Julienowi za prowadzenie zespołu Orange Polska z dobrą energią przez trudny czas pandemii i poważnych zawirowań w geopolityce i w otoczeniu makroekonomicznym, wynikających z wojny w Ukrainie. Jestem przekonana, że równie skutecznie poradzi sobie z wyzwaniami w Bukareszcie – dodała.

Orange Polska będzie trzecim krajem Grupy Orange, w którym Liudmila Climoc obejmie stanowisko prezeski zarządu. Climoc posiada 25 lat doświadczenia w telekomunikacji. W 2008 r. została prezeską Orange Moldova, a od 2016 kieruje Orange Romania. W trakcie jej kadencji Orange Romania przeszedł kompleksową transformację ze spółki działającej wyłącznie na rynku telefonii komórkowej w operatora w pełni konwergentnego, która rozpoczęła się w 2016 roku wraz z uruchomieniem pierwszych usług pakietowych dla klientów indywidualnych i była kontynuowana wraz z rozwojem zasięgu światłowodów. W 2021 roku firma przyspieszyła realizację strategii konwergentnej, nabywając większościowy pakiet akcji Orange Romania Communications (poprzednio Telekom Romania Communications). Dziś oferuje usługi konwergentne i zintegrowane rozwiązania cyfrowe zarówno klientom indywidualnym, jak i lokalnym firmom.

Koncentrując się na innowacjach, Liudmila Climoc i jej zespół zapewnili klientom rumuńskiego Orange dostęp do najnowszych technologii i usług oraz umożliwili rozwój złożonego lokalnego ekosystemu 5G od Orange. Rumunia jest pierwszym krajem w Grupie Orange, który uruchomił 5G. Operator otworzył dwa laboratoria 5G w głównych miastach, które działają jako centra innowacji dla społeczności badawczej i startupowej, a rozwiązania Orange ICT przyczyniają się do rozwoju dużych projektów i do transformacji cyfrowej firm w Rumunii. Pod kierownictwem Climoc cyfrowa linia biznesowa Orange Romania została skonsolidowana, m.in. dzięki wprowadzeniu w 100% cyfrowej oferty YOXO, popularnej wśród klientów. Dzięki skupieniu się na doświadczeniach klientów i najwyższej jakości łączności, Orange Romania jest obecnie siecią nr 1 z najszybszą stacjonarną i mobilną siecią 5G, umacniając swoją wiodącą pozycję na rynku.

- Po trzech latach spędzonych w Polsce z powodów osobistych wracam do Rumunii. Znam Liudmilę bardzo dobrze i jestem przekonany, że wraz z zespołem Orange Polska poprowadzi firmę na ścieżce dalszego zrównoważonego rozwoju – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.

Julien Ducarroz jest prezesem Orange Polska S.A. od 1 września 2020 roku. Pod jego kierownictwem firma ogłosiła i wdrożyła strategię .Grow. Wykorzystując siłę core businessu, innowacyjny rozwój cyfrowy i transformację wewnętrzną z silnym naciskiem na odpowiedzialność klimatyczną, strategia już na półmetku zaowocowała przyspieszeniem wzrostu sprzedaży i zysków firmy oraz wzmocnieniem pozycji rynkowej operatora. Podczas jego kadencji Orange Polska zrealizował swój flagowy projekt infrastrukturalny – sprzedaż 50% akcji w hurtowym operatorze światłowodowym Światłowód Inwestycje - który zapewnił dalszą ekspansję zasięgu światłowodowego, wzmocnił bilans spółki i przyczynił się do walki z wykluczeniem cyfrowym w Polsce. Operator uruchomił pierwsze w Polsce sieci kampusowe 5G u klientów, tworząc mocne fundamenty pod dalszy rozwój sieci piątej generacji. W ciągu ostatnich 3 lat Orange Polska stał się wiodącym dostawcą Smart City w Polsce i ugruntował swoją pozycję na rynku hurtowym. Orange Flex stał się pierwszą na polskim rynku zeroemisyjną usługą telekomunikacyjną, a firma zrealizowała swoje ambicje klimatyczne co najmniej 65% OZE w miksie energetycznym na 2 lata przed założonym terminem.

- W trakcie swojej kadencji Julien z nawiązką zrealizował plan, który przedstawił obejmując stery w Orange Polska. Przestawił firmę na nowe tory, wprowadzając bardziej zwinny i elastyczny model pracy, niezbędny w dzisiejszych realiach. A przede wszystkim - jest inspirującym liderem, na którego pomysłach możemy dalej budować – powiedział Maciej Witucki, Przewodniczący Rady Nadzorczej Orange Polska.

 

Kontakt dla mediów:

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska

biuro.prasowe@orange.com

Twitter: @RzecznikOrange

www.biuroprasowe-sbx.sig-cloud.corpnet.pl

Scroll to Top