Informacje prasowe

Orange Polska ma własne rozwiązanie metawersalne do prezentacji zaawansowanych rozwiązań dla biznesu

07 maja 2024
Orange Polska ma własne rozwiązanie metawersalne do prezentacji zaawansowanych rozwiązań dla biznesu

Orange Business Metaverse to środowisko metawersalne, w którym Orange Polska będzie prezentować klientom biznesowym usługi: Smart City i sieci kampusowe 5G. Wirtualna i interaktywna przestrzeń pozwala w angażujący sposób pokazać działanie zaawansowanych technologicznie rozwiązań - w dowolnym miejscu z użyciem gogli VR. Operator planuje także dostarczać rozwiązania i projekty metawersalne dla firm wspólnie z BlueSoft i Integrated Solutions – spółkami z Grupy Orange

- Z punktu widzenia rynku biznesowego metaverse to silnie rozwijający się trend. Jako Grupa Orange Polska jesteśmy od lat zaufanym partnerem przedsiębiorstw, firm, instytucji i miast w Polsce w ich cyfrowej transformacji oraz jednym z liderów rynku ICT. Metaverse wpisuje się w ciągłe doskonalenie doświadczeń klientów biznesowych i dlatego jest dla nas jednym z kluczowych elementów do realizacji tego celu – mówi Bożena Leśniewska, wiceprezeska Orange Polska ds. Rynku Biznesowego. – Dziś zaczynamy korzystać z rozwiązania metawersalnego stworzonego do prezentowania własnych zaawansowanych rozwiązań dla biznesu. Jesteśmy także gotowi, by wykorzystać tę technologię i rozwijać kompetencje w ramach spółek Grupy Orange Polska, aby projektować i budować tego typu rozwiązania dla innych firm, korporacji i szeroko rozumianego Przemysłu 4.0 – dodaje Bożena Leśniewska.

Technologia metaverse umożliwia m.in. realizację wirtualnych spotkań, prezentacji i szkoleń w bardziej angażującej i interakcyjnej formie niż tradycyjne metody, budować cyfrowe bliźniaki (ang. digital twins) przestrzeni co wprost przekłada się na poprawę efektywności i optymalizację kluczowych procesów biznesowych. Metaverse może pomóc firmom docierać do klientów i partnerów z całego świata. Dzięki temu firmy mogą osiągać większy zasięg i skalowalność swoich działań biznesowych. Metaverse może w końcu stać się kolejnym etapem ewolucji internetu i zmienić sposób, w jaki ludzie korzystają z sieci. Zamiast pasywnego przeglądania treści, użytkownicy mogą aktywnie uczestniczyć w wirtualnych środowiskach. To również daje firmom nowe możliwości.

W raporcie McKinsey & Company „Value Creation in the Metaverse” z 2022 r. telekomunikacja została wymieniona wśród branż, które wyniosą największe korzyści z metaverse, a według firmy Meta, wartość samego tylko polskiego rynku metaverse będzie w 2035 roku wynosić 10 miliardów dolarów.

Orange Polska zamierza także wykorzystać technologię metaverse do nawiązywania partnerstw i współpracy z innymi firmami, takimi jak dostawcy treści oraz rozwiązań i zastosowań metawersowych, czy producenci sprzętu VR. Właśnie w oparciu o takie specjalistyczne partnerstwo z Connected Realities - firmą technologiczną specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań VR/AR i metaverse - powstało rozwiązanie Orange Business Metaverse. Aby umówić się na spotkanie w przestrzeni metawersalnej Orange Polska, wystarczy wypełnić formularz na dedykowanej stronie: www.orange.pl/duze-firmy/orange-business-metaverse


Informacje prasowe

Raport CERT Orange Polska za rok 2023: trzykrotnie więcej fałszywych stron wyłudzających dane

25 kwietnia 2024
Raport CERT Orange Polska za rok 2023: trzykrotnie więcej fałszywych stron wyłudzających dane

Rekordową liczbę, bo ponad 360 tysięcy fałszywych stron internetowych, zablokował w ubiegłym roku CERT Orange Polska. To niemal trzykrotnie więcej niż rok wcześniej. W linki prowadzące do stron stworzonych przez oszustów kliknęło około 5,5 mln internautów. Dzięki blokadzie CyberTarczy uniknęli jednak utraty danych czy oszczędności.

– Minęło dziesięć lat odkąd opublikowaliśmy nasz pierwszy Raport CERT Orange Polska, by dzielić się wiedzą naszych ekspertów z internautami. Widzimy, jak bardzo zmienił się krajobraz zagrożeń w tym czasie. 10 lat temu najpowszechniejszym zagrożeniem były niechciane wiadomości, spam. Dziś mamy do czynienia z wyrafinowanymi atakami socjotechnicznymi, fałszywymi stronami internetowymi tworzonymi na masową skalę, co roku padają kolejne rekordy siły ataków DDoS, pojawia się nowe złośliwe oprogramowanie wykradające dane z naszych urządzeń. Przez lata doskonaliliśmy nasze kompetencje i narzędzia, dzięki czemu coraz skuteczniej blokujemy zagrożenia. Ale cieszy nas również fakt, że po latach wzrostów w końcu wyhamowała liczba osób, które kliknęły w niebezpieczne linki. To znaczy, że świadomość wśród internautów jest coraz większa, edukacja przynosi efekty – mówi Piotr Jaworski, członek zarządu ds. Sieci i Technologii Orange Polska.

Jak wynika z najnowszego raportu CERT Orange Polska, niechlubnym liderem na liście najpowszechniejszych zagrożeń pozostaje phishing ( 44%), na kolejnych miejscach utrzymują się ataki DDoS ( 18%) oraz złośliwe oprogramowanie (15%). Choć lista TOP3 nie zmieniła się znacząco na przestrzeni ostatnich kilku lat, zmienia się charakter tych zagrożeń.

Phishing – fałszywe inwestycje i oszustwa na kupującego

W 2023 trzykrotnie wzrosła nie tylko łączna liczba blokad CyberTarczy, ale też liczba blokad typu „wildcard”, które na większą skalę pojawiły się w 2022 roku, a które dotyczą dużej liczby subdomen, tworzonych masowo na bazie jednej fałszywej domeny. W 2022 roku CyberTarcza  wykonała 13 tysięcy takich blokad, a w 2023 aż 38 tysięcy.

W 2023 roku internauci najczęściej klikali w fałszywe linki zachęcające do inwestycji, z kolei pod względem liczby blokowanych stron na pierwszym miejscu znalazły się wszelkiego rodzaju strony z płatnościami, w tym popularne oszustwo „na kupującego”.

Ataki DDoS – wielowektorowe i rekordowo silne

Rekord 2023 roku pod względem natężenia ataku DDoS padł w styczniu, kiedy odnotowano atak o sile niemal 544 Gb/s. Wg danych CERT Orange Polska, nadal utrzymuje się trend mocnych, ale krótkich ataków: podobnie jak w 2022 roku, zdecydowana większość z nich trwała poniżej 10 minut. Jednak w 2023 roku obserwowano także ataki złożone, wielowektorowe oraz długie. To tzw. Web DDoS Tsunami, które potrafią trwać wiele godzin lub nawet dni podczas wielokrotnych fal ataków czy ataki aplikacyjne na usługę DNS tzw. DNS Water Torture, które osiągały między 50 a 300 tys. zapytań na sekundę.

Złośliwe oprogramowanie wykradające dane

W instalowaniu złośliwego oprogramowania na urządzeniach ofiar dużą rolę odgrywa socjotechnika, zmanipulowanie użytkownika w taki sposób, by sam pobrał i uruchomił podsuwany przez przestępców plik. Do tego celu przestępcy używają phishingu, czy tzw. malvertisment -  reklamy, w których umieszczane są linki prowadzące do złośliwych stron.

Jeśli chodzi o rodzaje złośliwego oprogramowania, to najistotniejszy przyrost w roku 2023 dotyczył oprogramowania szpiegowskiego (spyware), wykradającego różne wrażliwe dane z urządzeń swoich ofiar, by następnie wprowadzić je na rynek cyberprzestępców. W porównaniu do roku poprzedniego odnotowano wzrost o blisko 40%. Tu swoją wiodącą rolę zaznaczył Agent Tesla, który był dominujący w mejlach phishingowych do polskich internautów.

–Rok 2023 to mocny sygnał od strony zaawansowanych zagrożeń typu DDoS, podatności, oprogramowania szpiegującego, wycieków danych powiązanych ze stealerami, a także wyrafinowanego phishingu. Rozwój i poziom zaawansowania części zagrożeń mogą powodować, że będą one coraz trudniejsze do wykrycia i zablokowania. Tym bardziej cieszy fakt, że nasza skuteczność w tym zakresie stale rośnie. Dzięki automatyzacji powstrzymujemy działanie kolejnych rodzin złośliwego oprogramowania dotykającego polskich internautów, a także złośliwych reklam w mediach społecznościowych – powiedział Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska

Cyberodporność wspiera ciągłość biznesu

Bezpieczeństwo stanowi coraz większe wyzwanie także dla firm i instytucji. Coraz ważniejsze staje się regularne badanie firmowych zabezpieczeń nie tylko w formie audytów, które zweryfikują kluczowe procesy i procedury, ale też

poprzez testowanie bezpieczeństwa z wykorzystaniem m.in. skanerów podatności. Istotne są także działania, które obejmują threat hunting -  wykrywanie zagrożeń we wczesnym stadium czy regularne testy penetracyjne infrastruktury i aplikacji. Te aktywności ujawniają słabe punkty, doskonalą obronę i zapewniają, że systemy, a zwłaszcza dojrzałość i świadomość bezpieczeństwa w organizacji rozwija się równolegle ze zmiennym krajobrazem zagrożeń.

– Wspieramy naszych klientów w budowaniu cyberodporności organizacji. Kładziemy nacisk nie tylko na stosowanie nowych technologii, ale też na edukację, jak coraz lepiej chronić firmy przed cyberatakami. Do tego wykorzystujemy m.in. testy socjotechniczne oraz nasze Centrum Doświadczeń Cyberbezpieczeństwa, w którym na bazie  fikcyjnego ataku na firmę mogą  zobaczyć jak zagrożenia wpływają na pracę firmy i uczą się jak im przeciwdziałać – mówi Piotr Markowicz, dyrektor Strategii i Rozwoju ICT w Orange Polska.

Raport CERT Orange Polska za rok 2023 jest dostępny tu 

Warto na bieżąco śledzić aktualności i ostrzeżenia na stronach CERT Orange Polska, na Twitterze @CERT_OPL, a także w każdy czwartek na blogu Orange.  Wiadomości z linkami, które wzbudzają nasz niepokój -  SMS-y lub wiadomości z  komunikatorów, czy podejrzane reklamy w mediach społecznościowych, warto przesłać na numer 508 700 900.  Pozwoli to na skuteczniejszą ochronę wielu osób przed oszustwem. Wysłanie wiadomości na 508 700 900 jest darmowe dla klientów usług mobilnych Orange Polska.


Informacje prasowe

Wyniki Orange Polska za 1 kwartał: dobry początek roku. Cele całoroczne podtrzymane

23 kwietnia 2024
Wyniki Orange Polska za 1 kwartał: dobry początek roku. Cele całoroczne podtrzymane

Orange Polska osiągnął w 1 kwartale solidne wyniki zarówno pod względem finansowym jak i komercyjnym. Kluczowe usługi telekomunikacyjne w dobrym tempie zyskują nowych klientów, budując wartość. Rentowność operacyjna EBITDAaL wzrosła w porównaniu z 1 kwartałem ubiegłego roku o niemal 5%. Przychody firmy za 1 kwartał były o 1,8% niższe rok do roku, natomiast przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych wzrosły o ponad 4%.

- Za nami dobry początek roku. Dzięki inwestycjom w rozwój i jakość naszej sieci, klienci zyskali dostęp do najnowocześniejszych technologii. Usługi 5G, pozwalające korzystać z mobilnego internetu o prędkości nawet ponad 1 Gb/s, uruchomiliśmy już na ok. 1400 stacjach bazowych, w ponad 160 miastach i miejscowościach. Zaoferowaliśmy też ultraszybki światłowód o prędkości do 8 Gb/s, odpowiadający na potrzeby najbardziej wymagających użytkowników. Co dziesiąty klient Orange Światłowodu korzysta już z opcji prędkości do1 Gb/s. Podpisaliśmy także umowy na realizację inwestycji ze wsparciem środków UE, by wesprzeć budowę nowoczesnej infrastruktury na terenach, gdzie brakuje dostępu do szybkiego internetu – mówi Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska. - Jesteśmy zadowoleni z tempa, w jakim rozwijają się kluczowe usługi. Klienci coraz częściej korzystają z cyfrowych narzędzi, takich jak aplikacja Mój Orange czy zakupy w kanałach cyfrowych – w minionym kwartale stanowiły one już 23% wszystkich aktów sprzedażowych. To wygodne rozwiązania dla klientów, które wspierają jednocześnie efektywność naszego biznesu. Jesteśmy na dobrej drodze, by osiągnąć całoroczne cele – dodaje Liudmila Climoc.

Kluczowe usługi zyskują nowych klientów, rośnie wartość

W pierwszym kwartale br. przybyło 45 tys. użytkowników Orange Światłowodu, a łączna ich liczba wzrosła rok do roku o ponad 14%. Z usługi korzysta już 1,4 mln klientów. W zasięgu znajduje się 8,2 mln domów i mieszkań w całym kraju. Tylko w pierwszych trzech miesiącach roku zasięg zwiększył się o ponad 230 tys. gospodarstw domowych.

W usługach mobilnych w pierwszym kwartale br. przybyło 48 tys. użytkowników abonamentowych usług głosowych, a ich łączna liczba wzrosła o 3% rok do roku. Z rozwiązań konwergentnych korzysta już 1,7 mln klientów, co oznacza wzrost niemal o 5% rok do roku. Tylko w pierwszym kwartale przybyło 18 tys. użytkowników pakietów łączących usługi stacjonarne i mobilne.

Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii „więcej za więcej” we wszystkich kluczowych ofertach rośnie wartość (ARPO).

Kluczowe wyniki finansowe za 1 kwartał, cele całoroczne podtrzymane

Orange Polska osiągnął bardzo dobre wyniki z kluczowych usług telekomunikacyjnych – przychody wzrosły o ponad 4% rok do roku. Dzięki popytowi na urządzenia 5G, o 3% rok do roku wzrosły przychody ze sprzedaży sprzętu. Z drugiej strony, w usługach IT/IS widoczne było cykliczne spowolnienie, związane z ogólną sytuacją na rynku IT, a także niższym popytem ze strony sektora publicznego. Niższe były także przychody z odsprzedaży energii, spowodowane spadkiem cen energii na rynku. To wszystko przełożyło się na łączne przychody firmy: niższe o 1,8% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Rentowność operacyjna EBITDAaL wzrosła o prawie 5%. Na ten wynik wpłynęły bardzo dobre wyniki w głównych usługach telekomunikacyjnych, niższa presja ze strony kosztów energii oraz korzyści z naszych inicjatyw efektywnościowych.

Firma podtrzymuje całoroczne cele i jest na dobrej drodze do realizacji wszystkich ambicji strategii .Grow.

Pełny raport z wynikami Orange Polska za 1 kwartał 2024 znajduje się na www.orange-ir.pl

Scroll to Top