Narzędzie do profilowania grup klientów, system elektronicznych etykiet cenowych, zastosowanie Internetu Rzeczy w licznikach prądu, platforma szkoleniowa oparta na wirtualnej rzeczywistości – to tylko niektóre z projektów, nad którymi w najbliższym czasie Orange Polska będzie pracował z 9 start-upami wyłonionymi w ramach Orange Fab, we współpracy z zewnętrznymi akceleratorami Space3ac i Accelup oraz programem Poland Prize.
„Współpraca z młodymi, ambitnymi startupami, tworzącymi dojrzałe rynkowo rozwiązania jest dla Orange ważna. Dlatego otwieramy się na inne profesjonalne akceleratory korzystające ze środków unijnych. Space3ac i Accelup pozwalają nam głębiej sondować rynek, dotrzeć do większej liczby start-upów a tym samym znaleźć najbardziej wartościowe rozwiązania. Program Poland Prize daje możliwość dotarcia także do projektów zagranicznych. Dzięki temu możemy się bardziej skupić na kwestiach merytorycznych i jak najlepszym dopasowaniu nowych rozwiązań do potrzeb biznesowych Orange” – powiedziała Bożena Leśniewska wiceprezes ds. rynku biznesowego Orange Polska.
Do rozwijania i testowania projektów, które mają szansę na wdrożenie w ramach komercyjnej współpracy, zostały zaproszone następujące start-upy:
1. Placeme – narzędzie do definiowania grup potencjalnych konsumentów usług m.in. pod kątem zainteresowań i glokalizacji;
2. NMT – system elektronicznych etykiet cenowych;
3. Escoral – system ekranów informacyjnych e-ink umożliwiający personalizowanie przekazu;
4. Vizum Lab – system nadzoru sprzętu i pracowników;
5. Fabe – system bezpieczeństwa obszarów przemysłowych do wczesnego wykrywania i zapobiegania awariom oraz wypadkom;
6. PySense – moduły IoT do liczników elektrycznych, przesyłające zebrane dane na platformę chmurową;
7. Tricks – platforma Tutorial Online wspierająca wydajność pracowników;
8. VR Learning – platforma szkoleniowa oparta o technologię VR.
9. SentiSquare – rozwiązanie do analityki, klasyfikacji i dystrybucji tekstu, m.in. maili.
W ramach programów akceleracyjnych Space3ac i Accelup, w których Orange Polska jest odbiorcą technologii, start-upy mogą otrzymać do 200 tys. zł na wdrożenie swoich rozwiązań. Program Poland Prize nakierowany jest na wyszukiwanie innowacyjnych rozwiązań z zagranicy.
Start-upy oprócz mocnego zastrzyku finansowego na przeprowadzenie pilotażu u odbiorcy technologii, otrzymują szerokie wsparcie mentoringowe - nie tylko od Orange ale też dodatkowe płatne wsparcie rozwojowe z innych źródeł. Mają dostęp do infrastruktury Orange oraz możliwość integracji m.in. z innowacyjnymi platformami Live Objects i Flexible Engine. Zyskują ponadto przestrzeń co-workingową na spotkania z ekspertami lub przyszłymi klientami.
Orange Fab jest międzynarodowym programem dla start-upów stworzonym przez Orange. W Polsce wystartował w 2014 r., jako jeden z pierwszych akceleratorów na polskim rynku. Poza Polską obecny jest m.in. we Francji, Izraelu, Japonii, Hiszpanii, Senegalu, Kamerunie, Belgii i Luksemburgu, Jordanii oraz USA. W ramach programu start-upy mogą stać się partnerem biznesowym Orange, biorą udział w ważnych wydarzeniach branżowych i zyskują pomoc w wejściu na rynki w krajach, w których działa Grupa Orange.
Orange Fab planuje wzmocnić wymiar międzynarodowy programu. Start-upy otrzymują możliwość uczestniczenia w wydarzeniach zagranicznych. W najbliższym czasie planowany jest wyjazd na Demo Days jednego z chińskich akceleratorów, co da młodym firmom możliwość zaprezentowania się na tamtym rynku.
Od początku programu kilkadziesiąt projektów przeszło już lub jest w fazie testów, część z nich została wdrożona komercyjnie. Są to m.in. chatbot do komunikacji z klientem przez Messenger, system miejskiego inteligentnego oświetlenia, czy inteligentne meble miejskie (ławki solarne, kosze na śmieci, wiaty przystankowe).
Więcej informacji na stronie https://orangefab.pl/