Orange Polska osiągnął dobre wyniki finansowe, pomimo niesprzyjającej sytuacji makroekonomicznej, zwłaszcza bardzo dużego wzrostu cen energii. Przychody firmy w 1 kwartale były wyższe o 0,4% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, a rentowność operacyjna EBITDAaL wzrosła o niemal 2% rok do roku. To efekt zarówno dobrych wyników ze wszystkich kluczowych usług, w tym Orange Światłowodu czy rozwiązań ICT dla biznesu, a także obniżania kosztów działalności firmy.
- Miniony kwartał przyniósł nowe wyzwania. Wojna w Ukrainie i związana z nią fala uchodźców pokazała, jak ważna jest bezpieczna i niezawodna łączność. W czasie kryzysu operatorzy stanęli na wysokości zadania, sprawnie dostosowując istniejące zasoby do nowych potrzeb. Wspieramy naszych gości i rozumiemy, że mimo nadziei na szybkie zakończenie konfliktu, potrzeba tu długofalowego zaangażowania – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.
Orange Polska podjął w ostatnich miesiącach wiele działań wspierających osoby poszukujące schronienia w obliczu wojny w Ukrainie. Operator wzmocnił pojemność sieci na terenach przygranicznych i udostępnił darmowe WiFi w punktach recepcyjnych. W pierwszych dniach wojny obniżył o 80% ceny połączeń na Ukrainę, by ułatwić osobom mieszkającym w Polsce kontakt z bliskimi, udostępnił też ukraińskim użytkownikom darmowe pakiety minut i internetu. Przygotował startery z bezpłatnymi usługami dla osób przybywających z Ukrainy do Polski – aktywowano ich już około 400 tysięcy. W budynkach należących do Orange, zaadaptowanych na potrzeby przyjęcia uchodźców, od czasu wybuchu wojny znalazło schronienie prawie 600 osób.
Z pomocą ruszyli także pracownicy – 1000 wolontariuszy z Orange zaangażowało się w ponad 130 projektów pomocowych. Fundacja Orange przygotowała granty dla pracowników goszczących w swoich domach uchodźców. Przy wsparciu Fundacji Orange ruszyła także szkoła online dla dzieci z Ukrainy.
Blisko milion klientów Orange Światłowodu, więcej użytkowników Orange Love i usług mobilnych
W pierwszych trzech miesiącach roku wzrosła liczba klientów wszystkich kluczowych usług telekomunikacyjnych oferowanych przez operatora. Z Orange Światłowodu korzysta już niemal milion klientów indywidualnych, w pierwszych trzech miesiącach przybyły ich 54 tysiące. Dodatkowo blisko 60 tysięcy klientów korzystało na koniec marca z usług światłowodowych innych operatorów oferowanych na łączach Orange. Zasięg usług światłowodowego internetu od Orange obejmował na koniec marca już 6,2 mln domów i mieszkań w całym kraju, a tylko w pierwszych trzech miesiącach zwiększył się o 219 tysięcy gospodarstw domowych.
Przybyły także 82 tysiące użytkowników mobilnych abonamentowych głosowych usług oraz 11 tysięcy klientów Orange Love, konwergentnych pakietów usług dla całej rodziny.
Większa liczba klientów przekłada się także na wartość, głównie za sprawą rosnącej liczby użytkowników najszybszych opcji światłowodu, usług telewizyjnych, a także konsekwentnego podejścia „więcej za więcej” w tworzeniu ofert.
Rozwijając swój biznes operator stara się ograniczać negatywny wpływ na środowisko. Nowa inicjatywa pod nazwą RE skupia w sobie działania w duchu gospodarki obiegu zamkniętego, wydłużające cykl życia urządzeń takich jak smartfony, rutery czy dekodery telewizyjne. Orange Polska zachęca klientów do odpowiedzialnego rozstawania się z nieużywanymi telefonami (recykling), oferuje korzystne warunki naprawy (regeneracja), a także prowadzi odnowę używanych urządzeń (renowacja), by ponownie wprowadzić je do obiegu.
Dynamika przychodów i EBITDAaL zgodna z oczekiwaniami, całoroczne cele podtrzymane
Przychody Orange Polska wzrosły w 1 kwartale o 0,4% rok do roku i jest to dynamika zgodna z oczekiwaniami. Przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych, czyli konwergencji, usług mobilnych i usług internetowych, kontynuowały bardzo silne, 7% tempo wzrostu. Pierwszy kwartał to także świetne wyniki w usługach ICT dla biznesu – przychody wzrosły o 22% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Natomiast niekorzystny wpływ na przychody firmy miały regulowane obniżki stawek zakańczania połączeń (MTR, FTR), które obniżyły przychody hurtowe o 120 milionów złotych rok do roku.
Rentowność operacyjna EBITDAaL wzrosła o 1,8% rok do roku, co w obliczu bezprecedensowych podwyżek cen energii jest bardzo dobrym wynikiem. Te niesprzyjające okoliczności firma zdołała zniwelować dzięki przychodom z kluczowych linii biznesowych, a także dalszemu ograniczaniu kosztów.
Firma podtrzymuje całoroczne cele, będzie obserwować rozwój sytuacji makroekonomicznej i podejmować działania przeciwdziałające jej niekorzystnemu wpływowi na biznes.
Pełny raport z wynikami Orange Polska za 1 kwartał 2022 znajduje się na www.orange-ir.pl