Informacje prasowe

Polacy polubili pracę zdalną

21 czerwca 2021

Polacy polubili pracę zdalną

Pandemia ukształtowała nowe zwyczaje społeczne i przyspieszyła zmiany m.in związane z trybem pracy w domu. Aż 73% Polaków, których lockdown zmusił do pozostania w domu akceptuje pracę zdalną. Jednocześnie 37% badanych  ocenia, że w trakcie pracy online miała więcej obowiązków zawodowych niż wcześniej. Podczas lockdownu zdecydowanie wzrosła konsumpcja mediów – filmów, czy portali społecznościowych. To wybrane wnioski z raportu przygotowanego na zamówienie nju mobile z raportu o zmianach związanym z pracą, nauką zdalną i spędzaniem wolnego czasu w czasie trwania lockdownu.

Z badania pt. „Polacy w pracy zdalnej. Jak żyliśmy podczas lockdownu” wynika, że zdecydowana większość badanych osób (73%) akceptuje nowy tryb pracy – czyli online. W domowym biurze wielu z nas pracuje więcej, a przynajmniej takie mamy poczucie. Tak swoją aktywność zawodową ocenia 37% respondentów. Praca zdalna z dziećmi w porównaniu do samodzielnej pracy w domu stanowił większe wyzwanie.

Wśród osób pracujących dłużej, osoby z dziećmi deklarują, że pracowały dłużej średnio o 2,5 godz. dziennie, a te bez dzieci o około 2 godz. dziennie. Połowa badanych uważa, że dzięki pracy zdalnej w domu mimo wszystko więcej czasu spędzała z rodziną. Większość respondentów nie tęskniła za pracą w biurze i zaakceptowała nowy styl wykonywania obowiązków.

Z usług nju mobile korzysta już ponad milion klientów. Największą grupę stanowią osoby aktywne zawodowo, mieszkające w większych miastach czyli te, które w czasie pandemii w większości musiały przystosować się do trybu pracy zdalnej. Raport pokazał nam jak bardzo lockdown i praca zdalna wpłynęły na naszą codzienność oraz jakie zmiany zaszły w naszym stylu pracy. Niewykluczone, że część z tych zmian zostanie z nami na dłużej. Mamy więc nadzieję lepiej poznać i zrozumieć nowe zachowania i potrzeby potencjalnych użytkowników nju – powiedziała Agata Jaworska, Dyrektor Marketingu nju mobile.

Więcej obowiązków domowych i multimedialnej rozrywki

Gotowanie i zajmowanie się domem zabierało więcej czasu niż przed pandemią. Tak twierdzi 52% respondentów z grupy badanych pracujących w domu z uczącymi się zdalnie dziećmi oraz 40 proc osób bez dzieci. Domowe biuro i zdalna nauka znacznie przemodelowały codzienną rutynę. Lockdown spowodował, że więcej czasu poświęciliśmy również domowej rozrywce. Ponad 50% w grupie pracujących z dziećmi i ponad 40% pracujących bez dzieci deklaruje, że oglądało więcej filmów i seriali oraz czytało więcej wiadomości w internecie.

Brakowało nam kontaktów z innymi ludźmi

Połowa z nas znacznie ograniczyła spacery i wyjścia z domu oraz posiłki w restauracji – i tego też, jak wynika z badania, brakowało nam najbardziej. Społeczny dystans drastycznie zmniejszył relacje towarzyskie wśród Polaków. Trzy czwarte respondentów deklaruje, że podczas lockdownu mniej spotykało się ze znajomymi.

Jesteśmy bardzo wspólnotowymi istotami, dlatego w lockdownie brak kontaktów z innymi sprawiał, że gorzej nam się funkcjonowało, spadało poczucie szczęścia, a rosło poczucie zagrożenia. Jeśli nadal będziemy pracować, bądź uczyć się zdalnie, to zadbajmy przynajmniej o włączenie kamerek. Spojrzenie choć przez ekran ale twarzą w twarz, powoduje że rośnie nam oksytocyna i dopamina, czyli hormony, które mają wpływ na naszą wspólnotowości i chęć przynależności do większego grona – dr Julita Czernecka, socjolog, Uniwersytet Łódzki

Szybsze łącza i dodatkowe pakiety internetu mobilnego

Praca zdalna i czas wolny spędzany przed ekranem komputera, telefonu i tabletu sprawiły, że Polacy potrzebowali szybszego łącza internetu stacjonarnego i większego pakietu danych mobilnych. Osoby pracujące zdalnie z dziećmi miały większe zapotrzebowanie na internet – zdalna praca i szkoła powodowały duże obciążenia łącza internetowego w domu. 24% osób pracujących zdalnie z dziećmi zwiększyło pakiet danych w swoim internecie mobilnym. Tak zrobiło też 13% osób bez dzieci. Z kolei 18% pracujących w domach z dziećmi zwiększyło szybkość łącza internetu stacjonarnego. W przypadku pracujących bez dzieci było to 14%.

Pełny raport dostępny jest pod adresem .

Mediateka

Udostępnij: Polacy polubili pracę zdalną

Informacje prasowe

Pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021

16 czerwca 2021

Pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021

62% nauczycieli twierdzi, że pandemia i wymuszona nią edukacja zdalna negatywnie wpłynęły na postrzeganie ich statusu przez społeczeństwo. Brak wsparcia w rozwiązywaniu trudności wychowawczych to jeden z czynników najbardziej przeszkadzających im w pracy. Mimo wyzwań i wielości ról, które pełnią w szkolnej społeczności, 78% nauczycieli i nauczycielek deklaruje poczucie satysfakcji z pracy. To wyniki najnowszych badań Fundacji Orange.

Nauczyciel to zawód często oceniany. Ale czy doceniany? Fundacja Orange zbadała, co myślą o nauczycielach rodzice, uczniowie, a także oni sami o swojej pracy. Wyniki dostępne są w publikacji  „Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021”.

Ponieważ zajmujemy się edukacją cyfrową i na co dzień pracujemy ze szkołami z całej Polski, to chcieliśmy wnieść w debatę publiczną kompleksowe spojrzenie na grupę zawodową nauczycieli i sprawdzić, w jakiej są kondycji. Szczególnie widząc, jak duże spoczywają na nich oczekiwania w ostatnim czasie, a jednocześnie jak szybko musieli zaadaptować się do wymagań edukacji zdalnej – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Nie tylko uczą, czyli wiele oczekiwań wobec nauczycieli

Jak pokazują wyniki, nauczyciele pełnią wiele ról, w tym te – związane z przekazywaniem wiedzy, byciem liderem, kształtowaniem postaw, wychwytywaniem talentów i problemów uczniów, a także wspieraniem rodziców w ich rozwiązywaniu.

63% rodziców i 55% uczniów jest zadowolonych z poziomu nauczania w szkole, ale to budowanie relacji z uczniami i zapewnienie im bezpiecznych warunków do nauki stawiane jest jako kluczowe.

Uczniowie, którzy czują się dobrze na lekcji, którzy lubią swoich nauczycieli i ufają, że ci przekażą im wiedzę w sposób zrozumiały i dobrze przygotują ich do egzaminów, dużo lepiej i szybciej się uczą – wyjaśnia dr Anna Buchner, socjolożka i badaczka społeczna – jedna z autorek raportu.

Rodzice liczą, że wychowawcy zauważą ewentualne problemy dzieci, ich nastroje czy zachowania – nie tylko w pandemii. 44% uczniów szanuje nauczycieli za ich wsparcie w trudnych sytuacjach. Oczekują od nich czasu i przestrzeni na zwyczajną rozmowę. Relacje z uczniami są także ważne dla samych nauczycieli. W badaniu podkreślają, że  to jeden z najważniejszych aspektów ich pracy. Doceniają też, że specyfika zawodu chroni ich przed nudą i monotonią, ponieważ każdy dzień przynosi nowe radości, ale i wyzwania, na które trzeba reagować.

Wyzwań „czar”

Tymczasem to właśnie pełnienie roli wychowawczej przysparza nauczycielom trudności. Wskazują na brak narzędzi i dostępu do specjalistów – tylko połowa ma możliwość konsultacji z psychologami. 38% deklaruje chęć rozwoju umiejętności psychologicznych oraz związanych z rozwiązywaniem konfliktów (35%).

Stresujące jest przede wszystkim to, że mimo, że 68% nauczycieli deklaruje poczucie wspólnoty ze środowiskiem nauczycielskim, często czują się samotni. Problemy w moderowaniu dużej grupy: trudności w utrzymaniu uwagi uczniów, kłopoty z zaspokojeniem potrzeb wszystkich podopiecznych oraz z rozwiązywaniem trudnych sytuacji, szczególnie tych związanych z przemocą czy agresją – wszystko to wywołuje silne emocje, z którymi nauczyciele często muszą radzić sobie sami, bo  praktyka dzielenia się swoimi problemami z kolegami i koleżankami czy wspólnego wypracowywania rozwiązań nie jest w szkołach powszechna – tłumaczy dr Anna Buchner.

Nauczyciele wskazują też na szereg innych wyzwań, w tym biurokrację (70%), zdalną naukę (60%), zbyt liczne klasy (58%) i niski prestiż zawodu (52%).

Prestiż, satysfakcja a przyszłość edukacji 

41% rodziców oraz 59% uczniów uważa, że nauczyciele zarabiają za mało. Nauczyciele wskazują, że oprócz zarobków negatywny wpływ na postrzeganie ich zawodu ma pandemia COVID-19. Mimo tego, swój zawód oceniają jako stosunkowo prestiżowy, a 78% badanych czuje satysfakcję z wykonywanej pracy. Wśród zalet wymieniają to, że widzą efekty pracy, a szczególnie cieszą ich postępy uczniów.

Jednocześnie tylko 20% nauczycieli czuje się docenionymi i tylko 15% z nich chciałoby, by ich dziecko kontynuowało rodzinną tradycję. Można to tłumaczyć w ten sposób, że pomimo poczucia satysfakcji z pracy chcieliby jednak lepszej przyszłości dla swoich dzieci. Wszystkie badane grupy zgłosiły obawę, że poważny kryzys polegający na braku dobrych nauczycieli dopiero nas czeka.

__________

Pełen raport „Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021” – dostępny jest na stronie raport.fundacja.orange.pl. Można na niej obejrzeć także transmisję z premiery tej publikacji i towarzyszącej jej debaty  z udziałem ekspertów i ekspertek.

 

Kontakt dla mediów

Magda Mierzwińska, Fundacja Orange
e-mail: magda.mierzwinska@orange.com, tel. +48 512 356 297

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com
Twitter: @RzecznikOrange blog: www.blog.orange.pl

www.blog.orange.pl

———-

*Badanie zrealizowano na zlecenie Fundacji Orange przez agencję badawczą Kantar w okresie marzec–kwiecień 2021 roku. Składało się z dwóch części: 1.Badanie ilościowe przeprowadzone w grupach: nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych, rodzice dzieci uczęszczających do szkół podstawowych i ponadpodstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych, techniką wywiadów online (CAWI) na łącznej próbie 1446 osób (nauczycieli N-404, rodziców N-625,
uczniów N-417). Dobór do badania miał charakter celowy: w ramach każdej grupy próba kontrolowana była ze względu na wybrane parametry (m.in. typ szkoły oraz płeć respondenta), których źródłem były dane GUS. Zastosowany sposób doboru daje wysoką reprezentatywność wyników dla badanych grup docelowych. 2. Badanie jakościowe zostało przeprowadzone metodą pogłębionych wywiadów indywidualnych (IDI) z nauczycielami szkół podstawowych i ponadpodstawowych, rodzicami dzieci uczęszczających do szkół podstawowych i ponadpodstawowych, uczniami szkół ponadpodstawowych oraz dyrektorami szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Badani zróżnicowani byli pod względem miejsca zamieszkania.

Fundacja Orange jest organizacją pożytku publicznego. Od 2005 roku dba o rozwój dzieci i młodzieży w cyfrowym świecie. Z fundacją uczą się zasad bezpiecznego internetu, podstaw programowania, robotyki i druku 3d. To kompetencje, które zapewnią im lepszy start w przyszłość. Fundacja szkoli także nauczycieli (jest m.in. liderem projektu Lekcja: Enter, realizowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa) i opracowuje materiały poradnikowe dla rodziców. Jej inicjatywy oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspertami. https://fundacja.orange.pl/

———————————————————-

Mediateka

Udostępnij: Pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021

Informacje prasowe

Orange Polska podpisał umowę o dostępie do sieci światłowodowej TAURONA

14 czerwca 2021

Orange Polska podpisał umowę o dostępie do sieci światłowodowej TAURONA

Dzięki tej współpracy, Orange Polska planuje zyskać dostęp do sieci obejmującej ponad 200 tys. gospodarstw domowych w Polsce Południowej, w województwach dolnośląskim, śląskim i małopolskim. Łącza dla ponad 100 tys. gospodarstw domowych wybuduje TAURON Obsługa Klienta w ramach trzeciego konkursu Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC3). Drugie tyle operator hurtowy podłączy na zasadach komercyjnych, w ramach tzw. dogęszczania sieci. Sieć dostępowa budowana jest w 90% z wykorzystaniem podbudowy słupowej linii energetycznych.

Dzięki współpracy obu firm mieszkańcy woj. dolnośląskiego, śląskiego, małopolskiego będą mogli korzystać z superszybkiego Internetu. Kolejne gotowe zasięgi na sieci telekomunikacyjnej TAURONA będą udostępniane do sprzedaży w następnych miesiącach – mówi Leszek Chwalik, wiceprezes Zarządu TAURON Obsługa Klienta Sp. z o.o.

To kolejny przykład współpracy, dzięki której Orange Polska zwiększa dostępność swoich usług światłowodowych bez niepotrzebnego dublowania infrastruktury. Obecnie w zasięgu Orange Światłowodu znajduje się ponad 5 mln gospodarstw domowych w całej Polsce, z czego około 20% właśnie na sieciach udostępnionych w ramach współpracy z innymi operatorami – mówi Tomasz Kowal, dyrektor Rozwoju Współpracy Regionalnej Orange Polska

Pierwsi klienci Orange Polska będą mogli skorzystać z usług na nowo udostępnionych sieciach jeszcze w czerwcu. Większość gospodarstw domowych objętych zasięgiem to budynki jednorodzinne. Superszybki światłowodowy internet dotrze do mieszkańców m.in. w gminach: Bochnia (Wiejska), Brzesko, Driwna, Łapanów, Trzciana, Żegocina w województwie małopolskim.

 

Udostępnij: Orange Polska podpisał umowę o dostępie do sieci światłowodowej TAURONA

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej