Informacje prasowe

Raport CERT Orange Polska za rok 2023: trzykrotnie więcej fałszywych stron wyłudzających dane

25 kwietnia 2024
Raport CERT Orange Polska za rok 2023: trzykrotnie więcej fałszywych stron wyłudzających dane

Rekordową liczbę, bo ponad 360 tysięcy fałszywych stron internetowych, zablokował w ubiegłym roku CERT Orange Polska. To niemal trzykrotnie więcej niż rok wcześniej. W linki prowadzące do stron stworzonych przez oszustów kliknęło około 5,5 mln internautów. Dzięki blokadzie CyberTarczy uniknęli jednak utraty danych czy oszczędności.

– Minęło dziesięć lat odkąd opublikowaliśmy nasz pierwszy Raport CERT Orange Polska, by dzielić się wiedzą naszych ekspertów z internautami. Widzimy, jak bardzo zmienił się krajobraz zagrożeń w tym czasie. 10 lat temu najpowszechniejszym zagrożeniem były niechciane wiadomości, spam. Dziś mamy do czynienia z wyrafinowanymi atakami socjotechnicznymi, fałszywymi stronami internetowymi tworzonymi na masową skalę, co roku padają kolejne rekordy siły ataków DDoS, pojawia się nowe złośliwe oprogramowanie wykradające dane z naszych urządzeń. Przez lata doskonaliliśmy nasze kompetencje i narzędzia, dzięki czemu coraz skuteczniej blokujemy zagrożenia. Ale cieszy nas również fakt, że po latach wzrostów w końcu wyhamowała liczba osób, które kliknęły w niebezpieczne linki. To znaczy, że świadomość wśród internautów jest coraz większa, edukacja przynosi efekty – mówi Piotr Jaworski, członek zarządu ds. Sieci i Technologii Orange Polska.

Jak wynika z najnowszego raportu CERT Orange Polska, niechlubnym liderem na liście najpowszechniejszych zagrożeń pozostaje phishing ( 44%), na kolejnych miejscach utrzymują się ataki DDoS ( 18%) oraz złośliwe oprogramowanie (15%). Choć lista TOP3 nie zmieniła się znacząco na przestrzeni ostatnich kilku lat, zmienia się charakter tych zagrożeń.

Phishing – fałszywe inwestycje i oszustwa na kupującego

W 2023 trzykrotnie wzrosła nie tylko łączna liczba blokad CyberTarczy, ale też liczba blokad typu „wildcard”, które na większą skalę pojawiły się w 2022 roku, a które dotyczą dużej liczby subdomen, tworzonych masowo na bazie jednej fałszywej domeny. W 2022 roku CyberTarcza  wykonała 13 tysięcy takich blokad, a w 2023 aż 38 tysięcy.

W 2023 roku internauci najczęściej klikali w fałszywe linki zachęcające do inwestycji, z kolei pod względem liczby blokowanych stron na pierwszym miejscu znalazły się wszelkiego rodzaju strony z płatnościami, w tym popularne oszustwo „na kupującego”.

Ataki DDoS – wielowektorowe i rekordowo silne

Rekord 2023 roku pod względem natężenia ataku DDoS padł w styczniu, kiedy odnotowano atak o sile niemal 544 Gb/s. Wg danych CERT Orange Polska, nadal utrzymuje się trend mocnych, ale krótkich ataków: podobnie jak w 2022 roku, zdecydowana większość z nich trwała poniżej 10 minut. Jednak w 2023 roku obserwowano także ataki złożone, wielowektorowe oraz długie. To tzw. Web DDoS Tsunami, które potrafią trwać wiele godzin lub nawet dni podczas wielokrotnych fal ataków czy ataki aplikacyjne na usługę DNS tzw. DNS Water Torture, które osiągały między 50 a 300 tys. zapytań na sekundę.

Złośliwe oprogramowanie wykradające dane

W instalowaniu złośliwego oprogramowania na urządzeniach ofiar dużą rolę odgrywa socjotechnika, zmanipulowanie użytkownika w taki sposób, by sam pobrał i uruchomił podsuwany przez przestępców plik. Do tego celu przestępcy używają phishingu, czy tzw. malvertisment -  reklamy, w których umieszczane są linki prowadzące do złośliwych stron.

Jeśli chodzi o rodzaje złośliwego oprogramowania, to najistotniejszy przyrost w roku 2023 dotyczył oprogramowania szpiegowskiego (spyware), wykradającego różne wrażliwe dane z urządzeń swoich ofiar, by następnie wprowadzić je na rynek cyberprzestępców. W porównaniu do roku poprzedniego odnotowano wzrost o blisko 40%. Tu swoją wiodącą rolę zaznaczył Agent Tesla, który był dominujący w mejlach phishingowych do polskich internautów.

–Rok 2023 to mocny sygnał od strony zaawansowanych zagrożeń typu DDoS, podatności, oprogramowania szpiegującego, wycieków danych powiązanych ze stealerami, a także wyrafinowanego phishingu. Rozwój i poziom zaawansowania części zagrożeń mogą powodować, że będą one coraz trudniejsze do wykrycia i zablokowania. Tym bardziej cieszy fakt, że nasza skuteczność w tym zakresie stale rośnie. Dzięki automatyzacji powstrzymujemy działanie kolejnych rodzin złośliwego oprogramowania dotykającego polskich internautów, a także złośliwych reklam w mediach społecznościowych – powiedział Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska

Cyberodporność wspiera ciągłość biznesu

Bezpieczeństwo stanowi coraz większe wyzwanie także dla firm i instytucji. Coraz ważniejsze staje się regularne badanie firmowych zabezpieczeń nie tylko w formie audytów, które zweryfikują kluczowe procesy i procedury, ale też

poprzez testowanie bezpieczeństwa z wykorzystaniem m.in. skanerów podatności. Istotne są także działania, które obejmują threat hunting -  wykrywanie zagrożeń we wczesnym stadium czy regularne testy penetracyjne infrastruktury i aplikacji. Te aktywności ujawniają słabe punkty, doskonalą obronę i zapewniają, że systemy, a zwłaszcza dojrzałość i świadomość bezpieczeństwa w organizacji rozwija się równolegle ze zmiennym krajobrazem zagrożeń.

– Wspieramy naszych klientów w budowaniu cyberodporności organizacji. Kładziemy nacisk nie tylko na stosowanie nowych technologii, ale też na edukację, jak coraz lepiej chronić firmy przed cyberatakami. Do tego wykorzystujemy m.in. testy socjotechniczne oraz nasze Centrum Doświadczeń Cyberbezpieczeństwa, w którym na bazie  fikcyjnego ataku na firmę mogą  zobaczyć jak zagrożenia wpływają na pracę firmy i uczą się jak im przeciwdziałać – mówi Piotr Markowicz, dyrektor Strategii i Rozwoju ICT w Orange Polska.

Raport CERT Orange Polska za rok 2023 jest dostępny tu 

Warto na bieżąco śledzić aktualności i ostrzeżenia na stronach CERT Orange Polska, na Twitterze @CERT_OPL, a także w każdy czwartek na blogu Orange.  Wiadomości z linkami, które wzbudzają nasz niepokój -  SMS-y lub wiadomości z  komunikatorów, czy podejrzane reklamy w mediach społecznościowych, warto przesłać na numer 508 700 900.  Pozwoli to na skuteczniejszą ochronę wielu osób przed oszustwem. Wysłanie wiadomości na 508 700 900 jest darmowe dla klientów usług mobilnych Orange Polska.


Informacje prasowe

Wyniki Orange Polska za 1 kwartał: dobry początek roku. Cele całoroczne podtrzymane

23 kwietnia 2024
Wyniki Orange Polska za 1 kwartał: dobry początek roku. Cele całoroczne podtrzymane

Orange Polska osiągnął w 1 kwartale solidne wyniki zarówno pod względem finansowym jak i komercyjnym. Kluczowe usługi telekomunikacyjne w dobrym tempie zyskują nowych klientów, budując wartość. Rentowność operacyjna EBITDAaL wzrosła w porównaniu z 1 kwartałem ubiegłego roku o niemal 5%. Przychody firmy za 1 kwartał były o 1,8% niższe rok do roku, natomiast przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych wzrosły o ponad 4%.

- Za nami dobry początek roku. Dzięki inwestycjom w rozwój i jakość naszej sieci, klienci zyskali dostęp do najnowocześniejszych technologii. Usługi 5G, pozwalające korzystać z mobilnego internetu o prędkości nawet ponad 1 Gb/s, uruchomiliśmy już na ok. 1400 stacjach bazowych, w ponad 160 miastach i miejscowościach. Zaoferowaliśmy też ultraszybki światłowód o prędkości do 8 Gb/s, odpowiadający na potrzeby najbardziej wymagających użytkowników. Co dziesiąty klient Orange Światłowodu korzysta już z opcji prędkości do1 Gb/s. Podpisaliśmy także umowy na realizację inwestycji ze wsparciem środków UE, by wesprzeć budowę nowoczesnej infrastruktury na terenach, gdzie brakuje dostępu do szybkiego internetu – mówi Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska. - Jesteśmy zadowoleni z tempa, w jakim rozwijają się kluczowe usługi. Klienci coraz częściej korzystają z cyfrowych narzędzi, takich jak aplikacja Mój Orange czy zakupy w kanałach cyfrowych – w minionym kwartale stanowiły one już 23% wszystkich aktów sprzedażowych. To wygodne rozwiązania dla klientów, które wspierają jednocześnie efektywność naszego biznesu. Jesteśmy na dobrej drodze, by osiągnąć całoroczne cele – dodaje Liudmila Climoc.

Kluczowe usługi zyskują nowych klientów, rośnie wartość

W pierwszym kwartale br. przybyło 45 tys. użytkowników Orange Światłowodu, a łączna ich liczba wzrosła rok do roku o ponad 14%. Z usługi korzysta już 1,4 mln klientów. W zasięgu znajduje się 8,2 mln domów i mieszkań w całym kraju. Tylko w pierwszych trzech miesiącach roku zasięg zwiększył się o ponad 230 tys. gospodarstw domowych.

W usługach mobilnych w pierwszym kwartale br. przybyło 48 tys. użytkowników abonamentowych usług głosowych, a ich łączna liczba wzrosła o 3% rok do roku. Z rozwiązań konwergentnych korzysta już 1,7 mln klientów, co oznacza wzrost niemal o 5% rok do roku. Tylko w pierwszym kwartale przybyło 18 tys. użytkowników pakietów łączących usługi stacjonarne i mobilne.

Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii „więcej za więcej” we wszystkich kluczowych ofertach rośnie wartość (ARPO).

Kluczowe wyniki finansowe za 1 kwartał, cele całoroczne podtrzymane

Orange Polska osiągnął bardzo dobre wyniki z kluczowych usług telekomunikacyjnych – przychody wzrosły o ponad 4% rok do roku. Dzięki popytowi na urządzenia 5G, o 3% rok do roku wzrosły przychody ze sprzedaży sprzętu. Z drugiej strony, w usługach IT/IS widoczne było cykliczne spowolnienie, związane z ogólną sytuacją na rynku IT, a także niższym popytem ze strony sektora publicznego. Niższe były także przychody z odsprzedaży energii, spowodowane spadkiem cen energii na rynku. To wszystko przełożyło się na łączne przychody firmy: niższe o 1,8% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Rentowność operacyjna EBITDAaL wzrosła o prawie 5%. Na ten wynik wpłynęły bardzo dobre wyniki w głównych usługach telekomunikacyjnych, niższa presja ze strony kosztów energii oraz korzyści z naszych inicjatyw efektywnościowych.

Firma podtrzymuje całoroczne cele i jest na dobrej drodze do realizacji wszystkich ambicji strategii .Grow.

Pełny raport z wynikami Orange Polska za 1 kwartał 2024 znajduje się na www.orange-ir.pl


Informacje prasowe

Zielony Tydzień w Orange: operator zachęca do odpowiedzialnego korzystania z technologii

22 kwietnia 2024
Zielony Tydzień w Orange: operator zachęca do odpowiedzialnego korzystania z technologii

Od poniedziałku, 22 kwietnia, Orange Polska zaprasza klientów do swoich salonów na Zielony Tydzień. W ten sposób operator, z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi, chce zachęcić do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z urządzeń – z myślą o klimacie i środowisku. Orange przygotował promocje na odkup nieużywanych już przez klientów telefonów, tańsze smartfony z odnowy oraz rabaty dla tych, którzy zdecydują się na zakup Czystej Energii od Orange. To element działań operatora na rzecz klimatu, na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej netto.

– Orange Polska od 3 lat realizuje strategię #OrangeGoesGreen, by ograniczyć wpływ swojej działalności na klimat. Na koniec 2023 roku ograniczyliśmy emisje CO2 z własnej działalności o blisko 80% względem 2015 roku, a energia odnawialna stanowiła już 74% zużycia energii elektrycznej firmy. Zrealizowaliśmy już dwa średniookresowe cele klimatyczne na dwa lata przed założonym terminem. Wyzwaniem natomiast pozostają emisje gazów cieplarnianych pochodzące z całego łańcucha wartości, czyli produkcji urządzeń, logistyki oraz użytkowania urządzeń przez naszych klientów. Dlatego w ramach Programu Re zachęcamy klientów do odpowiedzialnego korzystania z urządzeń – napraw, recyklingu czy korzystania z odnowionego sprzętu. Również w ramach rozpoczynającego się Zielonego Tygodnia możemy razem zrobić coś dobrego na rzecz środowiska, ponieważ często z pozoru drobne działania mogą mieć duże znaczenie – mówi Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska.

Odpowiedzialne rozstanie ze starym smartfonem – to się opłaca

Warto przejrzeć szuflady i pozbyć się starych nieużywanych już telefonów. W Zielonym Tygodniu, od 22 do 28 kwietnia, w każdym salonie Orange Polska można skorzystać z oferty wyceny i odkupu takich urządzeń. Można zyskać od 20 zł za oddanie niedziałającego już telefonu oraz 50 zł za telefon nieuszkodzony, który się włączy. W obu przypadkach konieczne jest odczytanie nr IMEI. Ważne, by taki telefon nie miał rozbitego ekranu i obudowy oraz był kompletny (np. posiadał baterię). W salonach Orange odkupujemy także sprawne, używane, wartościowe telefony. Takie urządzenia zostaną  profesjonalnie wycenione. Za odkupione sprzęty klient otrzyma bony, za które można nabyć akcesoria, obniżyć cenę nowego lub odnowionego telefonu.

W Zielonym Tygodniu można w obniżonej cenie zakupić wybrane odnowione smartfony (które klienci zwrócili w okresie 14 dni od zakupu) lub outletowe m.in. iPhone 11 128GB Recommerce klasa A+, iPhone XR 64GB Cadaoz klasa A+, Samsung Galaxy A14 64GB outlet, Samsung Galaxy S21+ 128GB Recommerce klasa A, Samsung Galaxy S23 Ultra 5G 512GB outlet i Xiaomi Redmi 12C 3/64GB outlet. Szczegóły oferty można znaleźć tu. Telefony odnowione i outletowe są objęte 24 miesięczną gwarancją lub rękojmią.

Przedłuż życie swojego smartfona

Każdy smartfon warto zaopatrzyć w akcesoria, pomagające przedłużyć jego sprawne i bezproblemowe funkcjonowanie. W ofercie Orange dostępne są m.in. ochronne szybki na ekran czy obudowy wykonane z materiałów z recyklingu lub biodegradowalnych, a także energooszczędne ładowarki. Warto pamiętać, że wymiana wyświetlacza kosztuje nawet dziesięć razy więcej niż folia czy szkło. W ofercie Orange klienci znajdą akcesoria z mniejszym wpływem na klimat. Niektóre z nich w Zielonym Tygodniu będą dostępne w obniżonych cenach.

Chcąc wydłużyć życie smartfona, przydatna może być usługa Ochrona Smartfona. Wariant Premium obejmuje jedną naprawę rocznie bez limitu kwotowego i pozwala kompleksowo naprawić uszkodzenia mechaniczne oraz usunąć skutki zalania wodą. Miesięcznie Ochrona Smartfona kosztuje od 17 zł.

Czysta Energia od Orange

Dla osób szukających nowego sprzedawcy energii, Orange Energia proponuje ofertę Czysta Energia od Orange, gdzie 100% energii pochodzi z odnawialnych źródeł energii. W Pakiecie 150 zł, dostępnym w ramach oferty, można zyskać 150 zł rabatu na odnowiony smartfon lub akcesoria. Szczegóły na stronie: www.orangeenergia.pl.

Nasz cel: neutralność klimatyczna netto do 2040 roku

Orange Polska zamierza do 2030 roku osiągnąć redukcję emisji w całym łańcuchu wartości o 45% względem roku 2020, a docelowo neutralność klimatyczną netto do 2040 roku. Od kilku lat prowadzi w związku z tym wiele działań.

W ramach programu odnowy sprzętu sieciowego, operator we własnym zakresie odnawia modemy i dekodery, a po profesjonalnym odświeżeniu ponownie wprowadza je na rynek. Dziś co drugie urządzenie tego typu, wydawane użytkownikom Orange, przeszło taki proces odnowy. W latach 2021- 2023 firma odnowiła ok. 1,5 miliona urządzeń klienckich, takich jak telefony, modemy czy dekodery. Orange Polska zachęca swoich klientów do odpowiedzialnego rozstawania się ze smartfonami, dłuższego korzystania z tych, które mają oraz dawania telefonom „drugiego życia” w ramach Programu Re. Z kolei optymalizacja trybów energooszczędnych w urządzeniach, z których korzystają klienci usług stacjonarnych, umożliwia  zaoszczędzenie nawet 5 GWh w skali roku.

Więcej na temat działań Orange Polska na rzecz klimatu i środowiska znajduje się na:  www.razemdlaplanety.pl i www.programre.pl.

Zapraszamy do Zielonych salonów Orange: w Warszawie - Al. Jerozolimskie 160, Miasteczko Orange, ul. Marszałkowska 126/134 – Sezam,  Wołoska 12 - Westfield Mokotów oraz w Krakowie - ul, Kamieńskiego 11 - CH Bonarka.

 

Scroll to Top