Informacje prasowe

Ruszył Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny dla osób zaangażowanych w edukację

4 października 2023

Ruszył Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny dla osób zaangażowanych w edukację

Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny to przestrzeń darmowego dostępu i wymiany najnowszej wiedzy, inspiracji, wyników badań związanych z edukacją. To przestrzeń dla nauczycieli, nauczycielek, studentów i studentek kierunków społecznych i wszystkich tych, którzy chcą rozwijać się w duchu empatycznej edukacji. Inicjatorem projektu jest prof. Roman Leppert, pedagog, twórca Akademickiego Zacisza, partnerem – Fundacja Orange. Pierwsze materiały  i spotkania online już są dostępne.

Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny (WUP) to inicjatywa edukacyjna, która służy podnoszeniu wiedzy z zakresu pedagogiki oraz najnowszych praktyk edukacyjnych. W ramach projektu będą dostępne darmowe materiały, inspiracje, przegląd najnowszych badań. Wszystkie treści pogrupowane będą w trzy główne działy: myśl pedagogiczna, badania edukacyjne, praktyki edukacyjne. Towarzyszą im polecane lektury oraz twórczość pedagożek i pedagogów. Zasób materiałów będzie systematycznie rozbudowywany o nowe treści. Wszystko dostępne jest za darmo na portalu www.wup.edu.pl

Kluczowym elementem WUP są środowe spotkania Akademickiego Zacisza online (dostępne na Facebooku i YouTubie), podczas których prof. Roman Leppert prowadzi rozmowy z cenionymi pedagogami, pedagożkami, autorami i autorkami książek, osobami pracującymi w obszarze edukacji. To także czas wymiany doświadczeń, inspiracji i refleksji w społeczności zainteresowanej współtworzeniem pedagogicznej i edukacyjnej rzeczywistości w Polsce, którą do tej pory zgromadziło Zacisze.

Inicjatorem i twórcą Wirtualnego Uniwersytetu Pedagogicznego jest prof. dr hab. Roman Leppert – pedagog na co dzień związany z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik studiów doktoranckich w zakresie pedagogiki, redaktor naczelny „Przeglądu Pedagogicznego”, członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.

Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny został pomyślany jako wirtualna przestrzeń, w której możliwe będzie (współ)tworzenie wiedzy pedagogicznej w sposób adekwatny do potrzeb społeczeństwa sieci, czyli takiego, w którym coraz większa część naszego funkcjonowania ma miejsce w rzeczywistości cyfrowej. Charakterystyczna dla tego sposobu funkcjonowania jest partycypacja, uruchamiany projekt ma ją umożliwić w sposób większy od tego, który dotychczas zapewniało Akademickie Zacisze – mówi twórca projektu, prof. Roman Leppert

Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny będzie dla użytkowników i użytkowniczek przestrzenią do nieformalnego samokształcenia – bez ocen, indeksów, zaliczeń i kolokwiów. Daje dowolność wyboru tematów i materiałów według własnych preferencji i potrzeb, w dowolnym czasie.

Partnerem projektu jest Fundacja Orange, która od początku swojego istnienia działa w obszarze edukacji, a w prowadzonych inicjatywach współpracuje z tysiącami nauczycielek i nauczycieli w Polsce.

„Mocno wierzę, że celem edukacji jest kształtowanie życzliwej postawy wobec ludzi i świata. Świata, w którym uczymy się wspólnie oraz wzajemnie od siebie. Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny, to kwintesencja takiego sposobu działania.  Powstaje z myślą o przyszłości pedagogiki i edukacji, jedocześnie sięgając do ich ważnych korzeni. Serdecznie zapraszam do udziału w tej inicjatywie” – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Działania Wirtualnego Uniwersytetu Pedagogicznego wspierać będzie rada ekspercka, w skład której wchodzą osoby o uznanym autorytecie w dziedzinie edukacji i pedagogiki. Na specjalnym spotkaniu Akademickiego Zacisza zaprezentowały założenia projektu https://www.facebook.com/events/850919810005537/?ref=newsfeed

  • Dr Lidia Bielinis – adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego,
  • Monika Eilmes – liderka obszaru projektów unijnych reprezentująca Fundację Orange,
  • Dr hab. Michał Klichowski – profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
  • Dr Marek Michalak – prowadzący Instytut Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, rzecznik praw dziecka w latach 2008-2018,
  • Dr hab. Piotr Zamojski – profesor na Wydziale Nauk Społecznych Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

 

Udostępnij: Ruszył Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny dla osób zaangażowanych w edukację

Informacje prasowe

Fundacja Orange w poszanowaniu prawa do wizerunków dzieci

3 października 2023

Fundacja Orange w poszanowaniu prawa do wizerunków dzieci

Fundacja Orange postanowiła w swojej komunikacji nie publikować wizerunków dzieci. Decyzja jest wyrazem poszanowania jednego z ważnych praw dziecka w środowisku cyfrowym – prawa do świadomego zarządzania swoim wizerunkiem. Jej celem jest także zwrócenie uwagi opinii publicznej na narastający problem bezrefleksyjnego i nadmiernego zamieszczania w sieci wizerunków dzieci, bez uwzględniania ich granic i zdania w tej sprawie.

Fundacja Orange od początku swojego powstania w 2005 roku zajmuje się edukacją i wsparciem rozwoju dzieci, także w kontekście bezpieczeństwa w internecie i higieny cyfrowej. W ostatnim czasie wraz z gronem ekspertek i ekspertów podejmuje temat poszanowania praw dziecka w środowisku cyfrowym i informacyjnym. Decyzja o stopniowym zaprzestaniu publikowania wizerunków – twarzy dzieci, jest wynikiem analiz, refleksji oraz wewnętrznych konsultacji zespołu Fundacji.

Dla nas to ważny aspekt podmiotowego traktowania dzieci w przestrzeni cyfrowej i nie tylko. To wyraz respektowania ich granic. Zadaliśmy sobie pytanie, czy możliwe jest w pełni świadome wyrażenie zgody przez dziecko na publikację swojego wizerunku w sieci. Czy zarówno ono jak i jego rodzic zna plusy, minusy i wszystkie możliwe konsekwencje takiej decyzji? Czy zgoda została udzielona z uwzględnieniem zdania dziecka? Mamy nadzieję, że w dużej części tak, ale zbyt wiele wątpliwości pozostaje i widzimy konieczność edukowania w tym zakresie.– mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

fundacja Orange

W swojej polityce ochrony dzieci Fundacja zwraca uwagę na aspekty związane z ochroną ich wizerunku. Jest sygnatariuszem Karty Praw Dziecka w Biznesie, która mobilizuje organizacje, instytucje i przedsiębiorstwa do działań na rzecz ochrony praw dziecka. W maju 2023 roku wraz z gronem ponad 40 ekspertów i ekspertek wydała raport z monitoringu praw i podmiotowości dziecka w Polsce w dobie społeczeństwa informacyjnego „Dojrzeć do praw”. Znajdują się w nim wyniki badań jakościowych z dziećmi i młodzieżą. Prawo do prywatności jawi się jako jedna z cenniejszych wartości dla młodych.

Poprzez rezygnację z publikowania wizerunków dzieci Fundacja Orange chce m.in. podnosić świadomość społeczną na temat konieczności poszanowania praw i godności dziecka – także w środowisku cyfrowym. Jest ona swoistym apelem o włączanie młodych ludzi w decyzje w kwestiach, które ich dotyczą i o empatię wobec ich potrzeb, przeżyć i emocji.

My zdecydowaliśmy się na taki kierunek, ale każda organizacja czy każdy dorosły może znaleźć swój sposób na szerzenie wiedzy, edukację i wzbudzanie refleksji na ten temat. Jest to dziś bardzo potrzebne. Szczególnie, że statystyki związane z poczuciem braku zrozumienia, samotności i kryzysów psychicznych wśród młodych biją na alarm. – dodaje Konrad Ciesiołkiewicz.

– Jako społeczeństwa jesteśmy jeszcze w procesie poszerzania pojęć z zakresu etyki o przestrzeń cyfrową. Jeszcze dojrzewa w nas coś, co nazywam cyfrowym sumieniem, czyli indywidualną i zbiorową wrażliwością na to, co robimy w internecie i technologiach. To proces, bo te szybko się rozwijają, zaskakując wciąż tym, na jak wiele dziedzin naszego życia mogą mieć wpływ. Dlatego choć dziś pewne działania nie wszystkim mogą wydawać się konieczne, jak choćby rezygnacja z publikowania wizerunku dzieci, jestem przekonana, że w przyszłości będą standardem. Musimy tylko dojść do etapu, w którym w społeczeństwie wiedza o wpływie technologii na nasze życie będzie tak powszechna jak świadomość wpływu tego, co jemy, na nasze zdrowie – mówi Magdalena Bigaj, członkini Rady Programowej Fundacji Orange, prezeska i założycielka Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.

Takie podejście stworzyło w Fundacji Orange pole do poszukiwania innych koncepcji w tworzeniu komunikacji wizualnej. Przy wsparciu komunikacji marketingowej Orange Polska i agencji Leo Burnett oraz Graffitti przygotowana została emocjonująca sesja zdjęciowa, obrazująca ważne aspekty życia młodych, wartościowych relacji, znaczenia higieny cyfrowej, która nie pokazuje jednak twarzy dzieci. Zdjęcia wykonywała Ewa Przedpelska, fotografka.

Udostępnij: Fundacja Orange w poszanowaniu prawa do wizerunków dzieci

Informacje prasowe

Podsumowanie inwestycji Orange Polska w ramach POPC: ponad 400 tys. domów i 3 tys. szkół w zasięgu światłowodu.

26 września 2023

Podsumowanie inwestycji Orange Polska w ramach POPC:  ponad 400 tys. domów i 3 tys. szkół w zasięgu światłowodu.

Bilans ostatnich lat inwestycji Orange Polska realizowanych z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej to ponad 25 tys. kilometrów światłowodów, 3 tys. szkół oraz 400 tys. gospodarstw domowych objętych zasięgiem sieci światłowodowej. Otwarta dla wszystkich operatorów szybka sieć światłowodowa, wybudowana przez Orange w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC), dotarła do przeszło 4,2 tys. miejscowości. Warto nadmienić, że łącza budowane w ramach POPC to tylko część działań inwestycyjnych operatora  – od 2015 Orange wydał na budowę światłowodów z własnych środków ponad 4 mld zł, docierając do milionów domów i mieszkań w całym kraju. 

–W ramach POPC  zakończyliśmy  działania we wszystkich z 18 obszarów inwestycyjnych, gdzie budowaliśmy sieć  światłowodową w największym jak dotąd, drugim konkursie na rozbudowę nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej. Prace w zakresie projektów z ostatniego, czwartego konkursu jeszcze trwają. Ich zakończenie ma nastąpić przed końcem 2023 roku – mówi Piotr Jaworski, Członek Zarządu ds. Sieci i Technologii Orange Polska. – Prócz inwestycji realizowanych w ramach POPC od wielu lat inwestujemy miliardy złotych z własnych środków w rozwój nowoczesnej infrastruktury. Jesteśmy wiarygodnym i długoterminowym inwestorem w czasach, kiedy wiele firm prywatnych ogranicza wydatki na rozwój  – dodaje Piotr Jaworski.

Orange jest największym telekomunikacyjnym inwestorem w Polsce. Od 2015 roku na inwestycje przeznaczył łącznie ponad 16 mld zł. W latach 2021-2025, wydatki na inwestycje w światłowody – własne i spółki Światłowód Inwestycje, której jest współudziałowcem – wyniosą ok. 4,6 mld zł.

Orange wybudował lub buduje sieć w ramach POPC w województwach: mazowieckim, zachodniopomorskim, pomorskim, lubuskim, małopolskim, dolnośląskim i śląskim. Łączna długość wybudowanej przez operatora sieci światłowodowej to aż 25 164,21 km – wystarczyłoby, żeby 7 razy okrążyć Polskę. Równolegle z inwestycjami z dofinansowaniem POPC w wielu miejscowościach Orange realizował także inwestycje finansowane w 100% ze środków własnych. W efekcie są miejsca, gdzie sieć światłowodowa Orange obejmuje zasięgiem niemal wszystkie adresy. Rekordzistką pod tym względem jest jedna z najdłuższych wsi w Polsce – małopolska Ochotnica Górna z wynikiem 97% zasięgu sieci.

Inwestycje w ramach POPC powstają na terenach tzw. „białych plam”, czyli w miejscach słabiej zaludnionych, gdzie szanse na doprowadzenie superszybkiego łącza z przyczyn biznesowych są mniejsze. Wyrównują tym samym szanse mieszkańców głównie wsi i małych miasteczek do edukacji, zdalnej pracy, prowadzenia biznesu w sieci, czy załatwiania codziennych spraw online. Jak pokazują badania, brak Internetu to jeden z istotniejszych czynników wykluczenia społeczno – cyfrowego. Powstająca w ramach POPC sieć jest dostępna dla wszystkich operatorów, którzy chcą świadczyć klientom usługi detaliczne.

Mimo ogromnej skali zrealizowanych już projektów, w Polsce nadal istnieją miejsca, gdzie brakuje odpowiedniej jakości dostępu do sieci. Potrzeby inwestycyjne w skali kraju są wciąż duże. Orange Polska jest zdeterminowany do dalszych inwestycji i liczy na to, że kolejne programy operacyjne pozwolą wyrównać szanse Polaków na dostęp do internetu i zbudować zasięg na obszarach tzw. białych plam, gdzie realizacja sieci światłowodowej jest szczególnie trudna. Prócz finansowania dla inwestorów ważne jest także sprzyjające inwestycjom otoczenie regulacyjne. Istotną kwestią jest również organizacja całego procesu, w tym dostępność i jakość kadr wykonawczych.

Udostępnij: Podsumowanie inwestycji Orange Polska w ramach POPC:  ponad 400 tys. domów i 3 tys. szkół w zasięgu światłowodu.

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej