Informacje prasowe

Sieć Orange w 2020 roku: rekordowe transfery, inwestycje i 5G

04 marca 2021
Sieć Orange w 2020 roku: rekordowe transfery, inwestycje i 5G

O połowę więcej niż przed rokiem, bo ponad 5 mld gigabajtów przesłali w 2020 roku użytkownicy sieci Orange Polska.

 - Ubiegły rok minął pod znakiem ogromnego zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne, spowodowanego pandemią i wynikającymi z niej zmianami m.in. upowszechnieniem się zdalnej nauki i pracy. Przesył danych w sieci Orange Polska zwiększył się rok do roku aż o połowę, dochodząc w 2020 r. do 5 mld gigabajtów. Nigdy wcześniej nie mieliśmy takiego ruchu. Dzięki inwestycjom, pracy inżynierów i ekip technicznych, nasza sieć poradziła sobie z tym wyzwaniem - mówi Piotr Jaworski, członek zarządu Orange Polska odpowiedzialny za sieć i technologie.

Lockdown, zdalna praca i nauka przyczyniły się do znaczącego wzrostu ruchu w sieci stacjonarnej. Skokowy wzrost nastąpił w marcu, wraz z początkiem obostrzeń, następnie ruch ustabilizował się na nowym, wyższym poziomie. W miesiącach wakacyjnych statystyki te nieco się obniżyły, co jest naturalnym zjawiskiem sezonowym, obserwowanym co roku. Natomiast kolejny wzrost był widoczny począwszy od września, ze skokiem po ogłoszeniu zdalnej edukacji. Łącznie, klienci przesłali w 2020 r. o połowę więcej, a użytkownicy światłowodu dwukrotnie więcej danych niż w 2019 r.

Jeśli chodzi o przesył danych w sieci mobilnej, po skoku w marcu ruch ustabilizował się na poziomie ok. 15% wyższym, niż przed pandemią. Następnie, podobnie jak w przypadku sieci stacjonarnej, obserwowalny był kolejny wzrost począwszy od rozpoczęcia roku szkolnego aż do końca roku kalendarzowego. Jeśli chodzi o generacje mobilnego internetu, widać dominacje LTE – za jej pomocą przesłano ponad 94% wszystkich danych, jakie przepłynęły przez sieć mobilną Orange.

Zarówno w przypadku sieci mobilnej, jak i stacjonarnej, „najgorętszym” miesiącem był grudzień. Okres okołoświąteczny to tradycyjnie czas zwiększonego ruchu w sieci telekomunikacyjnej, warto więc zestawić dane rok do roku: w porównaniu z grudniem 2019 roku, w grudniu 2020 użytkownik internetu światłowodowego przesłał średnio aż o 52% więcej danych, a użytkownik korzystający z LTE aż o 60% więcej. Rok do roku ruch w sieci mobilnej w całym 2020 był większy o ok. 46% niż w całym 2019.

Z kolei ruch głosowy w sieci mobilnej był w 2020 r. wyższy o ponad 14% niż w poprzednim roku. Zwiększyło się też wykorzystanie sieci LTE do rozmów – niemal co trzecia minuta rozmów była realizowana za pomocą VoLTE.

- Jak na dłoni widać też, że pandemia zmieniła to, jak i kiedy korzystamy z internetu. W ubiegłym roku powstał nowy wzorzec ruchu w sieciach, zorientowany bardziej na korzystanie z sieci w godzinach roboczych – podczas zdalnej pracy i lekcji online. Pracując i ucząc się w domu wysyłamy więcej, na znaczeniu nabrała więc prędkość wysyłania danych do sieci. Tu doskonale sprawdza się światłowód, w którym oferujemy klientom nawet do 300 Mb/s prędkości wysyłania danych. Cieszy nas także, że jakość sieci mobilnej Orange potwierdzają pomiary samych użytkowników. Według RFBenchmark, czyli rankingu opartego na setkach tysięcy pomiarów użytkowników komórek, sieć Orange była najszybsza w 2020 roku zarówno jeśli chodzi o prędkość pobierania, jak i przesyłania danych – dodaje Piotr Jaworski.

Od połowy marca 2020 r., w robocze dni tygodnia ruch w sieci Orange przypomina typowy, weekendowy model sprzed pandemii: znacznie rośnie już od rana, w ciągu dnia utrzymuje się na stałym poziomie, a wieczorem notuje kolejny, mniejszy już wzrost. W godzinach „roboczych”, czyli w czasie zdalnych lekcji i pracy na odległość, ruch „do sieci”  przekraczał download. W pozostałych godzinach oba kierunki ruchu miały zbliżony profil.

Cztery lata sieci ze strategią Orange.One

W zasięgu LTE od Orange Polska jest dziś 99,88% ludności kraju. Aby polepszać pojemność sieci, i przez to doświadczenie użytkowników, standardem stała się agregacja pasma. Dziś blisko 10 tys. stacji z agregacją zapewnia dostęp do jeszcze szybszego internetu w komórkach 85% populacji Polski. Niemal połowa, bo ponad 4 tys. obiektów, obsługuje wszystkie 4 częstotliwości LTE, dając największe możliwości.

W czerwcu 2020 operator zakończył po trzech latach projekt refarmingu w pasmach 2100 oraz 1800 MHz. W ramach tego przedsięwzięcia modernizowane zostały wybrane stacje, dzięki czemu możemy więcej miejsca przeznaczyć na ruch w technologii LTE. W rezultacie LTE w paśmie 2100 MHz zostało uruchomione na 9 256 stacjach, a pojemność tej sieci wzrosła nawet o 50%.

Inwestycje umożliwiły uruchomienie w połowie ubiegłego roku #hello5G, czyli 5G w paśmie 2100MHz, dynamicznie współdzielonym pomiędzy 4G i 5G. Dziś ponad 1600 stacji zapewnia klientom Orange dostęp do #hello5G, obejmując zasięgiem przeszło 6 mln Polaków. Jednocześnie, operator kontynuował próby techniczne korzystając z zasobów docelowych pasm przewidzianych dla 5G w Europie, czyli 3,6 GHz oraz 26 GHz, udostępnionych do celów testowych przez UKE. W trakcie trwających od jesieni 2019 roku testów w pasmie 3,6 GHz, do których zaproszeni zostali m.in. mieszkańcy Warszawy i Lublina, przesłano ponad 22 TB danych i osiągnięto transfer przekraczający 1 Gb/s. Z kolei próby w paśmie milimetrowym, 26 GHz, realizowane w Zakopanem, zaowocowały przekroczeniem 3 Gb/s.

Ostatnie lata w sieci stacjonarnej upłynęły pod znakiem światłowodu. Orange systematycznie poszerzał zasięg swoich usług superszybkiego internetu, obejmując nim ok. 800 tys. nowych gospodarstw domowych rocznie. Orange buduje własne łącza, a tam, gdzie jest to uzasadnione biznesowo, współpracuje z innymi operatorami, dzierżawiąc od nich łącza oraz ograniczając dublowanie infrastruktury. Dzięki takiej współpracy ze światłowodowego internetu od Orange może korzystać już milion gospodarstw domowych. Łącznie, dostęp do Orange Światłowodu ma ponad 5 mln domów, mieszkań i biur, w 154 miastach. To oznacza, że w zasięgu tej usługi jest już 35% wszystkich polskich gospodarstw domowych.

Światłowody to nie tylko przyłącza prowadzone bezpośrednio do domów klientów, ale też telekomunikacyjne „zaplecze”. Dzisiaj ponad 225 tys. km światłowodów zapewnia klientom Orange pewny dostęp do ich usług. Długość łącz pracujących dla klientów Orange Światłowodu od 2017 roku wzrosła ponad trzykrotnie. Światłowody wspierają również sieć mobilną. Obecnie blisko 60% stacji bazowych Orange korzysta z łącza światłowodowego.

W latach 2017-2020 Orange Polska zainwestował w sieć mobilną ponad 1,1 mld zł. Na rozbudowę sieci światłowodowej firma przeznaczyła w tym czasie niemal 2,8 mld zł.

Mediateka


Informacje prasowe

Co czwarta mała i średnia firma w Polsce obawia się zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu przez pracowników

23 lutego 2021
Co czwarta mała i średnia firma w Polsce obawia się zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu przez pracowników

Co czwarta mała i średnia firma zdaje sobie sprawę, że niezabezpieczony dostęp do sieci internet jest jednym z największych zagrożeń dla bezpieczeństwa danych firmowych. Obawiają się przede wszystkim zawirusowania komputerów oraz phishingu wyłudzającego dane - wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Orange Polska. Cyberprzestępcy wykorzystują czas pandemii i pracy zdalnej, co potwierdza CERT Orange Polska, notujący blisko dwukrotnie więcej ataków phishingowych niż przed pandemią.

Oszuści podszywają się pod firmy kurierskie, platformy sprzedaży, dostęp do szczepionek czy możliwość skorzystania z rewolucyjnego sposobu zarabiania pieniędzy bez wychodzenia z domu.

- Phishing to powszechna i nieustająco rosnąca plaga. W minionym roku takich incydentów wykryliśmy w sieci Orange Polska dwa razy więcej niż w roku 2019. Oszuści wykorzystują już nie tylko SMS-y, czy maile, coraz częstszy jest  tzw. vishing, czyli połączenia telefoniczne, w których oszuści podszywają się np. pod przedstawicieli instytucji, które darzymy zaufaniem, by wyłudzić dane i uzyskać zdalny dostęp do komputera ofiary. Ataki na firmy bardzo często zaczynają się od pojedynczych pracowników, za pomocą odpowiednio spreparowanej wiadomości – mówi Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska

Oprogramowanie antywirusowe, które jest bardzo często jedynym zabezpieczeniem przed zagrożeniami z internetu, ma ograniczone możliwości ochrony przed najnowszymi metodami ataków.

Atak phishingowy na firmę – jak to się dzieje?

Nieumyślne kliknięcie w link zawarty w wiadomości phishingowej, czy otworzenie spreparowanego załącznika, na pierwszy rzut oka nie wydaje się groźne. Jednak bez odpowiedniej ochrony komputera czy smartfona służbowego i bez świadomości użytkownika rozpoczyna się proces przejmowania kontroli nad urządzeniem, a tym samym nad danymi zawartymi nie tylko na nim, ale często także w całej firmie.

Phishing jest nośnikiem dla kilku rodzajów zagrożeń. Jednym z nich jest skierowanie użytkownika na spreparowaną stronę internetową, która będąc łudząco podobna, na przykład do portalu z płatnościami, wyłudza dane kart kredytowych. W innych przypadkach podszywając się pod bankowość elektroniczną czy portal służbowy wykrada wpisane przez pracownika dane logowania. Jeszcze inne nastawione są na wyłudzanie danych logowania do poczty elektronicznej, czy portali społecznościowych. W wielu sytuacjach w tle instalowane jest również złośliwe oprogramowanie przejmujące kontrolę nad komputerem/telefonem, które nie tylko wykrada z nich dane, ale wykorzystując uprawnienia użytkownika w sieci firmowej próbuje dostać się do innych baz danych, aplikacji i systemów.

Otworzenie spreparowanego pliku załączonego do wiadomości może skutkować również kradzieżą danych oraz przejęciem kontroli nad zarażonym urządzeniem i w konsekwencji danych firmowych. Podobnie niebezpieczne są aplikacje na telefon z nieznanych źródeł (szczególnie np. te otrzymywane jako załącznik do wiadomości pocztowej czy bezpośrednio z witryn internetowych).

Jak chronić firmę przed zagrożeniami w sieci?

Blisko co trzecia ankietowana firma uważa, że w czasie pandemii pojawiło się więcej zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu przez pracowników. 17% badanych stwierdziło, że doświadczyło cyberataku w ciągu ostatniego roku.

- Warto wziąć pod uwagę fakt, że niewielkie firmy często nie wiedzą o ataku, dopóki nie doświadczą jego skutków. Nasze doświadczenie  pokazuje, że dużo firm tej wielkości nie ma wystarczającej wiedzy i narzędzi, aby skutecznie wykrywać i przeciwdziałać zagrożeniom – mówi Krzysztof Białek, dyrektor Marketingu i Rozwoju Produktów Cyberbezpieczeństwa

Chcąc ochronić dane firmowe należy zacząć od edukacji pracowników i podniesienia ich świadomości o zagrożeniach czyhających na nich internecie. Na stronie CERT Orange Polska – www.cert.orange.pl - można znaleźć wiele przydatnych informacji i filmów opisujących w przystępny sposób przed czym i w jaki sposób należy się chronić.

- Orange Polska wspiera przedsiębiorców kompleksowymi rozwiązaniami – podstawą są usługi sprawdzające wiedzę pracowników na temat zagrożeń, wspomagane testami socjotechnicznymi (kontrolowany phishing). Udostępniamy również narzędzia chroniące dane w smartfonach (poczta elektroniczna, SMS-y, dokumenty, zdjęcia), takie jak usługa MDM - już za kilka złotych miesięcznie za chronione urządzenie. Zapewniamy także kompleksową ochronę sieci wewnętrznej przed atakami z zewnątrz, dzięki usłudze „Zarządzany UTM”. Tu  niezależnie od dostawcy internetu, dostarczamy w modelu abonamentowym bardzo skuteczne urządzenie, będące zaawansowanym firewallem. Ponadto dla klientów sieci Orange Polska  świadczymy usługę „Orange Network Security”, która zapewnia podobny poziom zabezpieczeń ochrony przed atakami z zewnątrz, bez konieczności instalacji urządzenia po stronie klienta. Umożliwia ona także bezpieczny, szyfrowany dostęp do zasobów firmowych dla osób pracujących zdalnie. Wraz z powszechnym przejściem na pracą zdalną, ogromnym zainteresowaniem cieszy się natomiast oprogramowanie pozwalające pracodawcom sprawdzić jakie czynności pracownicy wykonują na urządzeniach służbowych - z jakich aplikacji korzystają w godzinach pracy i jak długo – mówi Krzysztof Białek.

Źródło danych: Badanie zrealizowane w grudniu 2020 przez firmę Kantar Polska na zlecenie Orange Polska, metodą wywiadów online (CAWI) wśród grupy 400 polskich przedsiębiorców na rynku SME (firmy zatrudniające 10-49 pracowników) i SOHO (firmy zatrudniające 1-9 osób)

***

Orange Polska wraz z Integrated Solutions oferują małym i średnim firmom szereg usług zwiększających poziom cyberbezpieczeństwa takich jak: firewalle i urządzenia UTM zabezpieczające styk firmy z internetem, MDM (Mobile Device Management) zarządzający bezpieczeństwem smartfonów, oprogramowanie antywirusowe, usługi CyberWatch i CyberTarcza, blokujące połączenia ze stronami phishingowymi i serwerami zarządzanymi przez atakujących, czy ochronę poczty w usłudze Email Protection.  Rozwiązania dla dużych firm można znaleźć na https://www.orange.pl/duze-firmy/cyberbezpieczenstwo Zapraszamy firmy do kontaktu na adres: cybsecurity@orange.com

W Orange Polska działa ponadto specjalistyczna jednostka CERT Orange Polska. Od ponad 20 lat dba o bezpieczeństwo sieci Orange i jej użytkowników,  nieustannie doskonaląc mechanizmy wykrywania i niwelowania zagrożeń. Dostępna w sieci Orange Polska CyberTarcza, otrzymała międzynarodową nagrodę na Broadband World Forum 2020, jako najlepsze operatorskie rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa sieci.

Mediateka


Informacje prasowe

Wyniki Orange Polska za 2020 rok: zrealizowane zapowiedzi, rekordowy światłowód

17 lutego 2021
Wyniki Orange Polska za 2020 rok: zrealizowane zapowiedzi, rekordowy światłowód

Pomimo spowolnienia wywołanego pandemią i trudniejszych warunków prowadzenia działalności, Orange Polska zrealizował założenia przyjęte na 2020 rok. Duże zapotrzebowanie na światłowód przełożyło się w 4 kwartale na rekordowe 63 tys. nowych klientów. Rośnie także liczba użytkowników  usług konwergentnych i mobilnych. Firma trzeci rok z rzędu poprawiła wskaźnik rentowności operacyjnej EBITDAaL – tym razem wzrósł o blisko 3%.

 - Ubiegły rok był dla nas wszystkich trudny. Pandemia koronawirusa i towarzyszące jej obostrzenia przyniosły wyzwania, których się nie spodziewaliśmy. Dzięki solidnym fundamentom naszego biznesu, wypracowanym w ostatnich latach m.in. w ramach strategii Orange.One, mogliśmy zapewnić tak kluczową w tym czasie łączność, ciągłość naszych usług, wspierać klientów i partnerów społecznych, zadbać o naszych pracowników – mówi Julien Ducarroz, prezes Orange Polska. – Podsumowując realizację strategii na lata 2017-2020 mamy być z czego dumni: przełamaliśmy wieloletnie negatywne trendy. To mocna podstawa do dalszego rozwoju w kolejnych latach. W pierwszej połowie tego roku zaprezentujemy nowy plan strategiczny – dodaje.

 Dobre wyniki we wszystkich kluczowych usługach, kolejny rekordowy kwartał dla światłowodu

W minionym roku przybyło 114 tys. użytkowników pakietów konwergentnych Orange. Na koniec grudnia 2020 r. było ich o ponad 8% więcej niż rok wcześniej. Dzięki Orange Love klienci zyskują możliwość korzystania z wielu usług stacjonarnych i mobilnych w jednym pakiecie dla całej rodziny, w korzystnej cenie. Firma zyskuje bardziej lojalnych klientów i możliwość dosprzedawania kolejnych usług, np. telewizyjnych. Zwiększa się także udział użytkowników światłowodu wśród posiadaczy pakietów. To wszystko pozytywnie wpływa na ARPO (przychód na jednego klienta) z konwergencji: w 2020 roku wynosiło już 105,7 zł i wzrosło o ponad 3% rok do roku. Tylko w 4 kwartale przybyło 42 tysiące klientów Orange Love, a ARPO wyniosło 107,1 zł, czyli 4,2% więcej rok do roku.

Z Orange Światłowodu korzysta 725 tys. klientów - o 39% więcej niż na koniec roku 2019. Ostatni kwartał minionego roku był rekordowy dla światłowodowego internetu – w tym czasie przybyło 63 tysiące nowych klientów tej usługi. W całym roku Orange Światłowód zyskał 205 tysięcy nowych użytkowników. Wzrosła też liczba wszystkich użytkowników stacjonarnego internetu od Orange – przybyło ich 95 tysięcy, co oznacza 3,6% wzrost rok do roku. Dzięki rosnącemu udziałowi klientów światłowodu, wzrosło też ARPO z usług internetowych (o 4,7%, podczas gdy w 2019 roku notowano spadek o 1,8%).

Z mobilnych usług Orange korzysta już 15,8 mln klientów. Jeśli chodzi o mobilne abonamentowe usługi głosowe, w ciągu roku przybyło 347 tysięcy klientów, co oznacza najwyższy wzrost od 2 lat. W samym 4 kwartale ten typ usług wybrało 110 tysięcy nowych klientów.

 Kluczowe wyniki finansowe: rosną przychody i EBITDAaL

Przychody Orange Polska w 2020 roku wzrosły o prawie 1% rok do roku. Pozytywnie na ten wynik wpłynęły przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych, które wzrosły o 2,9%, czyli dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Bardzo dobre wyniki przyniosły także usługi IT i integratorskie – po przejściowym spowolnieniu w 3 kwartale, spowodowanym pandemią, popyt na tego typu rozwiązania wrócił pod koniec roku. Przychody z tych usług wzrosły w 2020 roku aż o 24%.

Spowodowane pandemią obostrzenia, czasowe zamykanie sklepów oraz ograniczenie popytu ze strony klientów wpłynęło na wyniki sprzedaży urządzeń. Były one o 13% niższe niż przed rokiem. Powszechne ograniczenia w przemieszczaniu się spowodowały spadek przychodów z roamingu.

Wskaźnik rentowności operacyjnej EBITDAaL rośnie trzeci rok z rzędu i w 2020 roku był

o niemal 3% wyższy niż w 2019. To efekt dobrych wyników w kluczowych usługach, ale też dalszego obniżania kosztów oraz dodatkowych działań ograniczających wpływ pandemii na biznes. Firma przewiduje, że w 2021 roku osiągnie niski, jednocyfrowy wzrost EBITDAaL oraz przychodów.

 Sukces strategii Orange.One

Orange Polska osiągnął wszystkie cele i ambicje przedstawione w strategii Orange.One, obejmującej lata 2017-2020. Wyznaczone w niej kierunki rozwoju firmy przyniosły efekty. Operator zdołał odwrócić negatywne trendy i powrócić na ścieżkę wzrostu: rentowność operacyjna EBITDAaL rośnie trzeci rok z rzędu, a przychody poprawiają się od dwóch lat. To zasługa m.in. podejścia opartego na budowaniu wartości w działaniach komercyjnych (więcej za więcej), a także bardzo dużego ograniczania kosztów działalności.

Realizacja strategii nie byłaby możliwa bez ogromnych inwestycji w sieć światłowodową, która jest bazą dla nowoczesnych usług konwergentnych. Zgodnie z zapowiedzią, Orange Światłowód dotarł na koniec 2020 r. do 5 mln gospodarstw domowych. Udział klientów światłowodu wśród wszystkich klientów stacjonarnego internetu od Orange potroił się w ciągu trzech lat i wynosi już 27%.  Znacząco wzrosła w tym czasie także liczba klientów usług konwergentnych i mobilnych. Strategia oparta na budowaniu wartości oraz rosnąca liczba klientów światłowodowego internetu przełożyła się na poprawę trendu ARPO.

Na koniec 2020 roku Orange był numerem 1 jeśli chodzi o satysfakcję klientów. Najwyższy w historii wskaźnik NPS (Net Promoter Score) to efekt wysiłku włożonego w poprawę doświadczeń klientów z firmą – począwszy od jakości sieci, poprzez usługi, aż po obsługę.

Przed firmą kolejne wyzwania – odpowiedź na nie znajdzie się w nowej strategii, która zostanie przedstawiona w drugim kwartale tego roku.

Pełny raport z wynikami Orange Polska za 4 kwartał oraz cały rok 2020 jest dostępny na stronie www.orange-ir.pl

Scroll to Top