Informacje prasowe

Spór z TP i DPTG zakończony ugodą

12 stycznia 2012
Spór z TP i DPTG zakończony ugodą

TP i przedstawiciele duńskiej spółki Danish Polish Telecommunications Group, GN Store Nord A/S i GN Cable System A/S, akcjonariuszy  DPTG, zawarli dziś ugodę w efekcie której spór między polskim operatorem a DPTG zostaje definitywnie zakończony.

W ramach ugody, TP zapłaci stronie duńskiej 550 mln euro. W zamian DPTG wycofa swoje roszczenia, które po kilkukrotnym zwiększaniu urosły do kwoty 720 mln euro. Składają się na nie kwota zasądzona już przez Trybunał Arbitrażowy w Wiedniu w sierpniu 2010 roku oraz dalsze roszczenia zgłoszone przez DPTG.

- Wybraliśmy rozwiązanie trudne, ale finalnie najlepsze dla TP i akcjonariuszy – powiedział Maciej Witucki, prezes Grupy TP. – Ugoda kończy spór, który jest dłuższy niż historia Telekomunikacji Polskiej i pozwala nam skoncentrować się na właściwym biznesie – dodał Maciej Witucki.

Ugoda w znacznej mierze zawarta została w oparciu o rezerwę zawiązaną przez TP na poczet sporu. W latach 2006 i 2010 łącznie przeznaczył na ten cel równowartość 2,4 mld zł, które zostały już uwzględnione w wynikach za poszczególne okresy. W efekcie tego, ugoda jedynie w minimalnym stopniu wpływa na bieżącą sytuację finansową spółki.

Ogłoszone dziś porozumienie definitywnie kończy spór między stronami, którego źródłem była podpisana w 1991 roku przez poprzednika prawnego TP – przedsiębiorstwo państwowe Polska Poczta, Telegraf i Telefon, umowa z duńską spółką DPTG. Jej przedmiotem była wspólna budowa światłowodu NSL o długości 1500 km łączącego północ z południem Polski. Sporne okazało się postanowienie dotyczące przekazywania 14,8 procent zysku z inwestycji stronie duńskiej przez 15 lat. Wskutek rozbieżności w wyliczeniach, sprawa w 2001 roku trafiła do Trybunału Arbitrażowego w Wiedniu, który po 10 latach wydał częściowy wyrok w tej sprawie, przyznając DPTG prawie 400 mln euro. Duńska spółka jednocześnie złożyła do arbitrażu roszczenia na kolejne ponad 320 mln euro. 3 grudnia 2010 roku TP złożyła w sądzie handlowym w Austrii pozew o anulowanie decyzji arbitrów, który został oddalony 9 listopada 2011 roku.

Spory rozstrzygane w drodze arbitrażu międzynarodowego w zamyśle mają zapewniać stronom szybką procedurę bez konieczności udziału sądów powszechnych, jak i rozsądny wyrok. W praktyce sytuacja taka rzadko ma miejsce, o czym boleśnie przekonały się już kilkakrotnie polskie firmy. Rozwiązanie przyjęte przez TP, wcześniej sprawdziło się między innymi w najgłośniejszych sprawach dotyczących arbitrażu - PZU i Elektrimu. Podobnie jak w przypadku TP, zarzewiem konfliktu w tych sprawach były podpisane wiele lat temu niekorzystne dla polskich firm umowy. Także analogicznie - po długich postępowaniach w arbitrażu (w przypadku TP było to 10 lat, a w przypadku Elektrimu miały miejsce aż trzy arbitraże – w Wiedniu, Londynie i Genewie) jedynym akceptowalnym przez strony rozwiązaniem stawała się ugoda. Spory przenosiły się z sądu do sądu, strony wzajemnie się oskarżały i atakowały, aby finalnie usiąść do stołu i porozumieć się. Ugoda po wieloletnich patowych sytuacjach będących efektem decyzji trybunału arbitrażowego, to wręcz wpisany w historię polskich firm scenariusz.

Ugodą rozwiązano sprawy PZU (Skarb Państwa zapłacił Eureko prawie 4,8 mld zł odszkodowania), a także PTC (Vivendi otrzymało w sumie 1,25 mld euro od Elektrimu i Deutsche Telekom). Były to dla tych firm korzystne wydarzenia. PZU w końcu doczekało się debiutu na giełdzie, a zamknięcie konfliktu wokół PTC zaowocowało przejęciem kontroli nad operatorem przez Deutsche Telekom i rebrandingiem na T-Mobile. Dla obu firm zakończenie sporów ugodą, zamiast dalszego przeciągania i walki w sądach, okazało się korzystnym pod względem finansowym rozwiązaniem.


Informacje prasowe

TP i Orange: rozwiązania IP na potrzeby UEFA EURO 2012™ gotowe

10 stycznia 2012
TP i Orange: rozwiązania IP na potrzeby UEFA EURO 2012™ gotowe

TP i Orange zakończyły pomyślnie pierwszy etap testów infrastruktury i usług, które będą świadczyć w trakcie Mistrzostw m.in. na stadionach w Polsce i w Międzynarodowym Centrum Nadawczym. To jeden z najważniejszych etapów przygotowań partnerów technologicznych UEFA EURO 2012™ do obsługi turnieju.

- Piłkarskie Mistrzostwa Europy UEFA EURO 2012™ to dla kibiców wielkie sportowe święto, a dla nas szansa by pokazać najwyższą jakość naszych usług i wsparcia technologicznego. Jesteśmy w stanie spełnić wszystkie wymagania UEFA, czego dowodzi pozytywnie zakończony pierwszy etap testów. Współtworzymy rozwiązanie, które zapewni kibicom niezwykłe wrażenia, a dziennikarzom, komentatorom i organizatorom turnieju najlepsze warunki pracy – powiedział Maciej Witucki, prezes Grupy TP.

Laboratorium, w którym prowadzone są testy najnowocześniejszych systemów, aplikacji i infrastruktury technologicznej, powstawało od początku września 2011 r. w Centrum Przetwarzania Danych w Warszawie, należącym do Grupy TP. Testy mają za zadanie weryfikację działania całej infrastruktury IP w warunkach najbliższych rzeczywistym. Sprawdzono systemy, które zostaną zainstalowane na stadionach w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku oraz w Międzynarodowym Centrum Nadawczym (IBC). W laboratorium umieszczono i skonfigurowano całość sprzętu sieciowego oraz część urządzeń takich jak komputery, telewizory czy monitory. Następnie testowane jest działanie wszelkich objętych kontraktem usług, w tym transmisji danych i dostępu do Internetu, z których korzystać będzie UEFA, a za jej pośrednictwem także dziennikarze i komentatorzy. Testom poddawane są  też procedury awaryjne, kanały komunikacji (zarówno pomiędzy ekipami lokalnymi, jak i centrum zarządzania turniejem - IT Command Center), a także połączenia z Ukrainą. Laboratorium to również miejsce szkoleń technicznych i operacyjnych dla inżynierów obsługujących mistrzostwa.

Kolejnym kluczowym etapem przygotowań technologicznych do EURO 2012 będzie zakończenie wdrożenia rozwiązania opartego o sieć transportową nowej generacji ROADM, która zapewni najwyższą jakość i niezawodność transmisji sygnału audio i wideo. Sieć przewiduje dwie całkowicie niezależne drogi transmisji do każdego stadionu w Polsce, centrum nadawczego oraz do granicy z Ukrainą. Będzie ona w maksymalnym stopniu zabezpieczona na wypadek ewentualnych uszkodzeń.

W ramach partnerstwa technologicznego TP i Orange tworzą na potrzeby EURO 2012 kompleksowe rozwiązanie teleinformatyczne, zapewniając łączność pomiędzy ponad 20 lokalizacjami w Polsce (miastami gospodarzami, stadionami, hotelami obsługującymi przedstawicieli UEFA, ) oraz pomiędzy Polską i Ukrainą. Dzięki usługom TP i Orange możliwa będzie transmisja ze wszystkich kamer telewizyjnych na polskich stadionach do oficjalnych nadawców – partnerów UEFA w Międzynarodowym Centrum Nadawczym UEFA – IBC. Stąd sygnały będą transmitowane na cały świat. Za obsługę technologiczną oraz wsparcie dla użytkowników będzie podczas Mistrzostw odpowiadał ponad 1000-osobowy zespół specjalistów.

TP i Orange gwarantują nieprzerwaną (99,999%) sprawność transmisji danych w dzień meczu.  Dopuszczalny czas przerwy w transmisji liczony jest w sekundach. Wydarzenie rangi międzynarodowej, angażujące tysiące osób przy organizacji, setki tysięcy kibiców na trybunach i miliony przed telewizorami, wymaga najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych i bezwzględnej jakości.

Orange jest także globalnym sponsorem UEFA EURO 2012™  - to pierwszy projekt sponsoringowy realizowany na tak dużą skalę – obejmuje 11 krajów Europy, w których obecna jest marka Orange.

 

* * * * *

 

W ramach partnerstwa technologicznego, na potrzeby UEFA EURO 2012™ Orange i TP dostarczą m.in:

  • Ponad 6000 dostępów do Internetu i sieci korporacyjnych,
  • Ok. 1000 telefonów IP
  • Ok. 1300 linii ISDN
  • Prawie 600 linii analogowych
  • Ok. 1600 kart SIM oraz telefonów
  • Ok. 100 modemów bezprzewodowego dostępu
  • Ok. 300 bezprzewodowych punktów dostępowych
  • Ponad 1000 laptopów
  • Prawie 1000 telewizorów Sharp
  • Prawie 1300 monitorów komentatorskich Sharp
  • Ok. 800 telefonów (ISDN oraz analogowych)
  • Ok. 130 monitorów LCD
  • oraz  drobny sprzęt (aparaty fotograficzne, pamięci USB, laminatory, etc.)
  • transmisję sygnału wideo
  • łączność pomiędzy Ukraińską granicą a IBC
  • łączność pomiędzy stadionami w Polsce i IBC


Informacje prasowe

Ponad 1,2 mln zł dla WOŚP od klientów Grupy TP i z licytacji złotych kart

09 stycznia 2012
Ponad 1,2 mln zł dla WOŚP od klientów Grupy TP i z licytacji złotych kart

Blisko 850 tys. zł ofiarowali w tym roku klienci TP i Orange za pośrednictwem specjalnych charytatywnych numerów Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy. Oprócz tego prawie 424 tys. zł udało się pozyskać z licytacji specjalnych złotych kart telefonicznych. Nadal trwają aukcje podwójnego biletu na finał UEFA EURO2012 oraz maskotek Serca i Rozumu.

Podczas XX finału Orkiestry, na specjalną linię charytatywną TP zadzwoniło 3940 osób, co przyniosło WOŚP 19 660 tys zł. Z kolei klienci ORANGE wysłali smsy na łączną kwotę 817 850 tys.zł. Całość tej kwoty TP i Orange przekażą na konto WOŚP.

Już po raz 14 licytowano złote karty telefoniczne, przygotowywane przez TP specjalnie na tę okazję. Z licytacji kart uzyskano łącznie 423 365,00 zł. Karta z numerem 1 w tym roku została sprzedana za 65 tys. złotych.

Scroll to Top