Informacje prasowe

Światłowód od Orange dla ponad 4,5 tysiąca szkół

23 marca 2017
Światłowód od Orange dla ponad 4,5 tysiąca szkół

W trzy lata Orange Polska podłączy ponad 4,5 tys. szkół do sieci światłowodowej, umożliwiając im korzystanie z internetu o prędkości, co najmniej 100 Mb/s. Dziś operator podpisał w tej sprawie porozumienie z Ministerstwem Cyfryzacji. Orange wesprze w ten sposób tworzenie Ogólnopolskiej  Sieci Edukacyjnej, która ma połączyć wszystkie szkoły w Polsce. Inwestycja zostanie zrealizowana w całości ze środków własnych Orange Polska. Skorzystają z niej szkoły we wszystkich województwach.

- Wydajna, nowoczesna infrastruktura w połączeniu z edukacją cyfrową dzieci to najlepsza inwestycja w przyszłość. W Polsce Orange realizuje bardzo ambitny plan inwestycji światłowodowych, a także kompleksowe programy edukacyjne, dzięki którym najmłodsi internauci uczą się korzystać z sieci mądrze, twórczo i bezpiecznie. Na takim strategicznym inwestowaniu w przyszłość opiera się także idea Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, przygotowywanej przez Ministerstwo Cyfryzacji. Jestem dumny, że Orange wesprze to przedsięwzięcie - powiedział Stephane Richard, prezes Grupy Orange podczas uroczystego podpisania porozumienia.

Dzisiaj mamy przyjemność razem z Orange Polska podpisać porozumienie na podłączenie 4 500 szkół do bardzo szybkiego internetu. To olbrzymia część z 5 800 szkół, które łącznie podłączą operatorzy z własnych środków, bez wsparcia państwowego. Dziękuję Orange Polska za podjęcie tego wysiłku, który w konsekwencji umożliwi cywilizacyjny rozwój kraju – powiedziała Anna Streżyńska, Minister cyfryzacji.

Zgodnie z założeniami Ministerstwa Cyfryzacji, Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE) ma w roku szkolnym 2018/2019 połączyć około 30,5 tys. szkół w całym kraju w jedną, spójną sieć. Szkoły zyskają dostęp do multimedialnych treści edukacyjnych, będą mogły wprowadzić nowe formy kształcenia. Przedsięwzięcie ma pomóc wyrównać szanse edukacyjne uczniów w całym kraju, zwłaszcza zamieszkujących mniejsze miejscowości i wsie.

Orange Polska realizuje obecnie największy w historii firmy plan inwestycji światłowodowych. Do końca 2018 roku w zasięgu Orange światłowodu ma znaleźć się co czwarte gospodarstwo domowe w kraju. Inwestycje są realizowane zarówno w dużych miastach jak i mniejszych miejscowościach. Dodatkowo, od ponad 10 lat, za pośrednictwem Fundacji Orange firma prowadzi ogólnopolskie programy edukacyjne, których celem jest rozwój kompetencji cyfrowych. W 77 małych miejscowościach utworzyła multimedialne Pracownie Orange, które w wielu miejscach stały się najważniejszymi centrami lokalnej aktywności. Dostęp do nich ma 600 tys. osób.

Najnowsze programy Fundacji Orange: MegaMisja i #Superkoderzy są skierowane do dzieci szkolnych i uczą kompetencji przyszłości, takich jak podstawy programowania, edycja grafik, tworzenie materiałów wideo, ale też współpracy, krytycznego podejścia do treści znalezionych w sieci oraz dbania o bezpieczeństwo. Przykłady tego, jak w atrakcyjnej formie można uczyć się podstaw programowania czy zasad bezpieczeństwa w internecie, prezentowali dziś w Ministerstwie Cyfryzacji uczestnicy #SuperKoderów wspólnie z przedstawicielami Fundacji Akademia Młodego Hakera i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Razem z Fundacją Widzialni, Orange przedstawił też rozwiązania w zakresie  dostępności technologii dla osób z niepełnosprawnościami.

Projekt #SuperKoderzy otrzymał prestiżową nagrodę EuropeanDigital Skills 2016, przyznawaną przez Komisję Europejską. Do nowej edycji #SuperKoderów i Mega Misji zaprosimy niebawem kolejne 8000 uczniów z 400 szkół, obecnie w programach tych uczestniczy blisko 9000 dzieci.

Pobierz infografikę (49 KB, format jpg)

Wojciech Jabczyński,

Rzecznik Orange Polska

e-mail: biuro.prasowe@orange.com


Informacje prasowe

Bezpieczeństwo sieci w 2016 – raport CERT Orange Polska

14 marca 2017
Bezpieczeństwo sieci w 2016 – raport CERT Orange Polska

W ubiegłym roku kilkakrotnie wzrosła liczba ataków wymuszających zapłacenie okupu oraz liczba zainfekowanych urządzeń mobilnych. Przestępcy częściej wykorzystują dane, które zostawiamy w mediach społecznościowych. Nową drogą działań oszustów staje się Internet Rzeczy. Te i wiele innych wniosków, a także komentarze ekspertów i praktyczne wskazówki na temat bezpieczeństwa w sieci zawiera opublikowany właśnie najnowszy raport CERT Orange Polska (PDF, 5 MB).

Specjaliści z CERT czuwając nad bezpieczeństwem internautów przeanalizowali w ubiegłym roku miliardy zdarzeń w sieci Orange Polska. Uchronili sieć i klientów przed skutkami ponad 17 tys. faktycznych ataków różnego rodzaju. W 2016 roku dzięki CyberTarczy, aż ćwierć miliona klientów otrzymało informację o zagrożeniu swoich komputerów i sposobie jego usunięcia.

- Nowoczesne zapobieganie zagrożeniom to więcej niż wykrywanie incydentów i usuwanie ich skutków. Ogromne znaczenie ma edukacja i świadomość internautów, ponieważ świadomy użytkownik może sam uniknąć wielu zagrożeń. Coraz silniejszym narzędziem w rękach przestępców staje się socjotechnika. Czasy, gdy nam instalowano wirusy są już przeszłością. Dziś najczęściej robimy to nieświadomie sami. - powiedział Piotr Jaworski, dyrektor wykonawczy ds. sieci w Orange Polska. - Od 20 lat rozwijamy kompetencje zespołu czuwającego nad bezpieczeństwem internautów. W ubiegłym roku CERT Orange Polska, jako jedyny w Polsce, uzyskał najwyższy poziom akredytacji w międzynarodowej inicjatywie Trusted Introducer. Z drugiej strony, cały czas informujemy i edukujemy internautów. Temu służy także najnowszy raport CERT Orange Polska. Sieć Orange Polska obejmuje ponad 40% polskiego internetu, jestem przekonany, że nasze działania – zarówno technologiczne jak i prewencyjne oraz edukacyjne - mają realny wpływ na poziom cyberbezpieczeństwa w naszym kraju – dodał.

Trendy 2016 według CERT Orange Polska

W ubiegłym roku analitycy CERT Orange Polska mieli dziennie do czynienia z blisko 50 incydentami bezpieczeństwa. Najczęściej (ok. 40%) rozpowszechniano obraźliwe i nielegalne treści, natomiast niemal 20% to próby włamań, blisko 17% ataki typu DDoS, a prawie 7% ataki za pomocą złośliwego oprogramowania.

Jak wskazują autorzy raportu, na pierwszy rzut oka można odnieść wrażenie, że niektóre zjawiska - jak np. złośliwe oprogramowanie - są niedoszacowane. Warto jednak pamiętać, że najliczniejsza kategoria - „złośliwe i nielegalne treści”, zawiera w sobie przypadki spamu, a ten jest od dłuższego czasu głównym nośnikiem złośliwego oprogramowania.

Niemal dwukrotny wzrost nasilenia kampanii phishingowych i spamowych odnotowano w kwietniu 2016. Był on związany z rozpoczęciem wypłat świadczeń z programu 500+.

Eksperci zauważyli także ponad dwukrotnie większą (wzrost o 238,40%) w porównaniu z rokiem poprzednim liczbę ataków typu ransomware, czyli ataków których celem jest wymuszenie okupu. Prawie trzykrotnie (wzrost o 290%) wzrosła liczba ataków złośliwego oprogramowania na urządzenia mobilne i były to głównie ataki na urządzenia z systemem Android. To m.in. efekt upowszechnienia płatności za pomocą smartfonów, czy rosnącej liczby znanych podatności na nieaktualizowane wersje Androida, z których wciąż korzysta część użytkowników.

Bardzo ważną przestrzenią z punktu widzenia przestępców stają się media społecznościowe.

Z jednej strony to coraz powszechniejsza metoda na szerzenie złośliwego oprogramowania (fałszywe linki, „dziwne” wiadomości od znajomych na Messengerze), a z drugiej strony źródło danych, które sami na różnych portalach zostawiamy (m.in. te związane z naszą aktywnością zawodową, które mogą służyć przestępcom do ataku ukierunkowanego na naszego pracodawcę).

Kolejnym trendem jest wykorzystanie rozwoju Internetu Rzeczy – choć boom na urządzenia podłączone do internetu wzrasta, świadomość ich zabezpieczeń jest wciąż niewielka. Ilustracją tego zjawiska jest największy w historii atak DDoS (prawie 1 terabit na sekundę), który miał miejsce w 2016r na świecie. Wykorzystano do niego głównie zainfekowane wcześniej kamery internetowe i rejestratory obrazu. Taki atak mógłby zablokować w jednym czasie dostęp do bankowości elektronicznej przeszło tysiąca dużych banków.

Co nas czeka w 2017?

Zdaniem autorów raportu, w najbliższym czasie nie można liczyć na spadek liczby kampanii malware’owych, ransomware’owych oraz phishing’owych. Mimo prowadzonych na szeroką skalę - również przez Orange Polska - działań edukacyjnych, wielu internautów wciąż daje się oszukać i otwiera podejrzanie wyglądające załączniki, czy klika w linki w mailach, podszywających się pod znane marki.

Można się także spodziewać wzrostu udziału ataków z wykorzystaniem Internetu Rzeczy i urządzeń mobilnych, a także dalszego wykorzystania mediów społecznościowych do oszustw. Zdaniem ekspertów wiele wskazuje na to, że rok 2017 okaże się rokiem phishingu przygotowywanego pod konkretne grupy zawodowe, co może wpłynąć na jego większą skuteczność.

Niepokojącym zjawiskiem jest wzrost liczby serwisów, które chcącym przeprowadzić atak udostępniają odpłatnie gotowe oprogramowanie typu ransomware czy możliwość skorzystania z botnetu (sieci zainfekowanych wcześniej komputerów).

Edukacja i profilaktyka

Orange Polska od lat prowadzi działania edukacyjne, których celem jest zwiększanie świadomości internautów na temat bezpiecznego poruszania się w sieci. Poprzez programy Fundacji Orange staramy się wszczepić najmłodszym internautom, a także ich rodzicom i nauczycielom zasady mądrego,  bezpiecznego i kreatywnego korzystania z sieci. W ramach programu Bezpiecznie Tu i Tam, realizowanego we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, powstał m.in. serwis internetowy www.sieciaki.pl, serwis dla przedszkolaków necio.pl czy platforma Digital Youth skierowana do młodzieży. Opracowano scenariusze zajęć edukacyjnych oraz komplet materiałów edukacyjnych, z których korzystają nauczyciele w całym kraju. Dla rodziców przygotowaliśmy bezpłatny internetowy kurs Bezpiecznie Tu i Tam (skorzystało z niego 53 500 unikalnych użytkowników)  oraz poradniki „Bezpieczne media” i „Bezpiecznie Tu i Tam”. W konkursie na temat bezpieczeństwa w sieci zorganizowanym przez Fundację Orange wzięło udział 405 szkół podstawowych i 109 tys. uczniów. Wolontariusze Orange prowadzą w szkołach zajęcia związane z bezpieczeństwem dzieci w sieci. Do tej pory przeszkolili ponad 42 tys. uczniów. Edukacja na temat bezpieczeństwa w sieci jest też ważnym elementem programu MegaMisja, w którym uczestniczy obecnie 6 750 dzieci z 350 świetlic szkolnych.

Uzupełnieniem programów edukacyjnych są usługi Orange – z myślą o bezpieczeństwie dzieci przygotowano aplikację Chroń Dzieci w Sieci oraz Bezpieczny Starter. Ważnym narzędziem jest wspomniana już Cybertarcza - bezpłatne narzędzie dla użytkowników Neostrady. CyberTarcza, dla której 2016 był pierwszym pełnym rokiem działania, wyedukowała i pomogła pozbyć się poważnych zagrożeń niemal 250 tys. użytkowników Neostrady, a przeszło 100 tysięcy klientów miesięcznie jest ochranianych przed nieświadomym dostępem do serwerów atakujących. Ochrona dotyczy przede wszystkim prewencji przed infekcją złośliwym oprogramowaniem, które nie jest jeszcze wykrywane przez antywirusy. Dzięki prowadzonym przez CERT Orange Polska analizom złośliwego oprogramowania, a także analizom sprzętu i aplikacji pod kątem podatności na zainfekowanie, możliwe jest prowadzenie działań wyprzedzających. CyberTarcza pozwala na usunięcie zagrożenia, które potencjalnie mogłoby rozwinąć się na szeroką skalę i stworzyć zagrożenie dla wielu uczestników sieci. Efektem jest realny wzrost bezpieczeństwa.

CERT Orange Polska - 20 lat na rzecz bezpieczeństwa internautów

Zespół CERT (Computer Emergency Response Team) Orange Polska pracuje w trybie 24/7/365. Jego zadaniem jest monitorowanie bezpieczeństwa użytkowników sieci, reagowanie na incydenty bezpieczeństwa, a także - we współpracy z zespołem analityków i ekspertów - rozwój narzędzi wykrywania i minimalizacji zagrożeń oraz informowanie o zagrożeniach. Prawo do używania zastrzeżonej nazwy CERT® uzyskał już w 2006 roku i obecnie posługuje się nią jako jedyny krajowy operator telekomunikacyjny.

CERT Orange Polska współpracuje na szczeblu operacyjnym z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami skupiającymi jednostki o podobnym profilu działalności. Niedawno uzyskał   najwyższy poziom akredytacji w Trusted Introducer (TI). To inicjatywa działająca przy największej w Europie organizacji zrzeszającej zespoły reagowania na zagrożenia w sieci, TERENA TF-CSIRT. CERT Orange Polska jest  jedynym zespołem z naszego kraju o najwyższym, certyfikowanym stopniu akredytacji.

Wojciech Jabczyński,

rzecznik Orange Polska

e-mail: biuro.prasowe@orange.com

Mediateka


Informacje prasowe

Startupy, które zrobią biznes z Orange. Znamy finalistów 4. edycji Orange Fab

10 marca 2017
Startupy, które zrobią biznes z Orange. Znamy finalistów 4. edycji Orange Fab

9 startupów - twórców rozwiązań z dziedziny IoT, energetyki, nauki języków i obsługi klienta - zostało zakwalifikowanych do finałowego etapu akceleracji w ramach 4. edycji programu Orange Fab. Orange Polska zamierza podjąć z nimi współpracę. 4 z nich mogą liczyć na dofinansowanie o łącznej wartości 70 tys. zł.  

Finaliści we współpracy z ekspertami i pod okiem mentorów stworzą wspólną ofertę z Orange Polska. Otrzymają też wiedzę praktyczną z takich dziedzin jak user experience, design thinking, agile czy relacje inwestorskie.

Duże firmy, aby skutecznie konkurować na rynku, muszą być innowacyjne - a nowatorskie, niekonwencjonalne pomysły często powstają właśnie w małych firmach. Dla nas współpraca z nimi to jest zastrzyk nowej energii, świeże spojrzenie i pomysły na wykorzystanie technologii. Natomiast dla startupów to dobra lekcja dojrzałego biznesu. - powiedział Piotr Muszyński, wiceprezes Orange Polska ds. strategii i transformacji.

Do finału dotarły następujące projekty:

TakeTask – platforma i aplikacja do zlecania zadań w terenie (np. audyt, tajemniczy klient). Take Task Sp. z o.o.

Applica - oparta o sztuczną inteligencję automatyzacja procesów biznesowych wymagających semantycznej analizy tekstu, takich jak obsługa klienta za pośrednictwem kanałów tekstowych, reklama programatyczna online itp. Startup Applica Sp. z.o.o

Wandlee - algorytmy sztucznej inteligencji, wspierające automatyzację różnych obszarów marketingu, obsługi klienta czy sprzedaży. Startup Wandlee Sp. z o.o.

Tutlo – platforma i aplikacja do nauki języka obcego z native speakerem. Startup Tutlo Sp. w organizacji.

Dotsens Car Assistant -  system lokalizacji pojazdów pozbawiony opłat za transfer oraz wiele aplikacji www i mobilnych dostępnych dla użytkowników bez opłat. Startup Dotsens Sp. z o.o.

Lerta – system prosumencki, wykorzystujący technologię rozbicia zużycia energii na pojedyncze urządzenia,  oparty na pojedynczym punkcie pomiarowym, czyli inteligentnym liczniku. Startup Husar Labs Sp. z o.o.

Treesat.io - platforma operatora Internetu Rzeczy, będąca połączeniem rynku usług i Internetu Rzeczy. Startup Investcom Szymon Fiederowicz.

QuantoS Connect IoT - warstwa mediacyjno-software’owa znajdująca się pomiędzy urządzeniami IoT a platformą zarządzającą, która będzie zlokalizowana w Orange. Startup 8Q.

Tos - system do przesyłania faktur VAT (FV) w modelu B2B, eliminujący konieczność wydruku faktur. Startup Tosend sp. z o.o.

Orange Fab, akcelerator startupów stworzony przez Orange,  jest już znaną marką. W ciągu 3 lat funkcjonowania polskiej edycji programu wzięło w nim udział 550 spośród firm głównie z Polski i Europy Środkowo -Wschodniej. Dotychczas akcelerację przeszło 13 startupów, a 8 podpisało umowy komercyjne:  OORT, Hollo, InPay, Baked Games, CallPage. Orange Polska przeprowadził także testy rozwiązań Deskdoo, Sher.ly oraz  iWisher.

Poza Polską w Orange Fab uczestniczą Izrael, Japonia, Korea Płd., Tajwan, Hiszpania, Francja, Senegal i USA. Jest skierowany do innowacyjnych firm, z którymi operator wspólnie rozwija dojrzałe technologicznie usługi. Udział w programie umożliwia dofinansowanie, rozwój produktu, warsztaty i szkolenia, wsparcie mentorów, a także dostęp do sieci dystrybucji i dotarcie do klientów Orange.

Orange Fab działa także w formule non stop . Od początku 2016 r. startupy mogą zgłaszać projekty przez cały rok. Program stale się rozwija. Obecnie buduje sieć kontaktów w Europie Środkowej i Wschodniej. Współpracuje też z dużymi firmami.

Więcej o Orange Fab

Kontakt dla mediów:

Wojciech Jabczyński

Rzecznik Orange Polska

Mediateka

Scroll to Top