Informacje prasowe

W 26 miejscowościach powstaną multimedialne Pracownie Orange

13 sierpnia 2015

W 26 miejscowościach powstaną multimedialne Pracownie Orange

Internauci wybrali miejscowości, w których powstaną nowoczesne Pracownie Orange. Wszystkie otrzymają sprzęt, internet i pomoc Fundacji Orange w prowadzeniu świetlic tak, aby stały się miejscem spotkań i rozwoju cyfrowych kompetencji mieszkańców.

W 26 małych miejscowościach zostaną założone nowe multimedialne świetlice od Fundacji Orange. Finalnego wyboru lokalizacji dokonali internauci w plebiscycie, który przez trzy tygodnie toczył się w sieci i prezentował 50 kandydatur wskazanych przez komisję spośród 1018 wniosków. Łącznie oddano w nim ponad 4 mln głosów.

Lokale w zwycięskich miastach i wsiach zostaną wyremontowane, umeblowane i wyposażone w komputery z bezpłatnym internetem, drukarki, skanery, konsole do gier i telewizory LCD. Fundacja Orange wspierać będzie ich opiekunów w prowadzeniu profesjonalnej świetlicy dla lokalnej społeczności.

Życzę laureatom, aby ich Pracownie były punktem spotkań, wydarzeń i projektów, które pomogą mieszkańcom rozwijać cyfrowe kompetencje na równi z mieszkańcami dużych ośrodków. Podróżując po całym kraju, widzę, jak ważne jest, aby dawać ludziom pozytywny bodziec do zmiany – dla małych miast są nim Pracownie Orange – mówi Daria Widawska, aktorka, honorowa ambasadorka inicjatywy.

Program jest odpowiedzią na statystyki pokazujące, że jedna trzecia Polaków w ogóle nie korzysta z internetu[1]– głównie z powodu braku motywacji i rozpoznania jego możliwości.   W pierwszej edycji w 2012 roku powstało 50 Pracowni, w których mieszkańcy organizują kursy, warsztaty, wystawy, dzieci odrabiają lekcje, uczą się programowania, animacji, cyfrowej obróbki zdjęć, a seniorzy ćwiczą obsługę komputera. Większość użytkowników przyznaje, że dzięki świetlicy zwiększają swoje umiejętności związane z nowymi technologiami.

– Pracownie Orange są przykładem na to, że technologie mogą wzmacniać więzi społeczne. Wśród użytkowników świetlic obserwujemy nie tylko wzrost ich cyfrowych kompetencji, ale także integracji i liczby oddolnych inicjatyw. I dlatego kontynuujemy nasze wsparcie. – powiedział Konrad Ciesiołkiewicz, p.o. Prezesa Fundacji Orange.

– Ludzie sami umawiają się na dyżury w Pracowni, biorą odpowiedzialność za wspólne miejsce, dzielą się zadaniami przy organizacji wydarzeń, a w naszej świetlicy odżyło kultywowanie lokalnej tradycji – dodaje Joanna Seliga, Liderka Pracowni Orange w Tarnowskiej Woli.

W ramach drugiej edycji programu powstaną świetlice we wszystkich 16 województwach – po dwie w dziesięciu województwach i po jednej w sześciu. Trzy miejscowości znalazły się na liście rezerwowej. Opiekunowie nowopowstałych Pracowni wezmą udział w szkoleniach wzmacniających kompetencje liderskie i organizacyjne. W motywowaniu do działania pomoże także system grywalizacji, angażując ich do dzielenia się pomysłami, do podejmowania wyzwań, za które zyskają punkty i nagrody dla całej pracowni, i do porównywania się w rankingu z innymi miejscowościami.

Nowe świetlice powstają w ramach jubileuszu 10-lecia Fundacji Orange. Od 2005 roku organizacja realizuje autorskie programy społeczne – nauczyła ponad 30 tys. dzieci zasad bezpiecznego internetu, wspierała powstanie narzędzi ochrony on-line i prowadzenie edukacji cyfrowej dla 25 tys. dzieci i młodzieży, pomogła 3500 bibliotek publicznych, 10 000 szkół, 1000 szpitali i ponad 900 organizacjom w Polsce, angażując w swoje działania 3000 wolontariuszy rocznie.

 

Dodatkowych informacji udzielą:

Antonina Bojanowska, koordynator ds. komunikacji, Fundacja Orange

e-mail: antonina.bojanowska@orange.com, tel.: (+48) 22 527 40 24, kom: (+48) 509 84 86 82

 

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska

e-mail: wojciech.jabczynski@orange.com, tel.: (+48) 502 121 859

 

Partnerzy programu Pracownie Orange: ASUS, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Ę, Fundacja Szkoła Liderów, Laboratorium EE, Fundacja Highlight/Inaczej i Fundacja Dobra Sieć.

Program Pracownie Orange odbywa się pod honorowym patronatem Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

 

Fundacja Orange prowadzi autorskie programy i wspiera wartościowe działania innych organizacji na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci i młodzieży. Poprzez twórcze inicjatywy zachęca młodych do zdobywania wiedzy, udziału w kulturze, budowania społeczności przy wykorzystaniu Internetu i nowych technologii. We wszystkie jej inicjatywy angażują się wolontariusze Orange. Fundacja została stworzona przez Orange Polska S.A.

www.fundacja.orange.pl; www.facebook.com/FundacjaOrange

 


[1]Por. D. Batorski, Polacy wobec technologii cyfrowych – uwarunkowania dostępności i sposobów korzystania, w: Diagnoza Społeczna 2013 Warunki i Jakość Życia Polaków – Raport

 

Udostępnij: W 26 miejscowościach powstaną multimedialne Pracownie Orange

Informacje prasowe

Rusza internetowe głosowanie na Pracownie Orange

20 lipca 2015

Rusza internetowe głosowanie na Pracownie Orange

Pięćdziesiąt miejscowości z całej Polski ma szansę na wygranie multimedialnej świetlicy, otwartej dla mieszkańców. Wszystko w rękach internatów, bo to właśnie oni w plebiscycie online zdecydują, gdzie powstanie 26 nowych, w pełni wyposażonych Pracowni Orange. Głosy można oddawać do 10 sierpnia na www.pracownieorange.pl 

 

Jedna trzecia Polaków w ogóle nie korzysta z internetu, wynika z Diagnozy Społecznej. Powodem jest brak motywacji oraz nieznajomość korzyści, jakie dają technologie, na przykład szybkiego dostępu do informacji, czy możliwości kontaktu z innymi ludźmi. Aby nowe technologie stały się sojusznikiem rozwoju niewielkich społeczności, Fundacja Orange zakłada i pomaga prowadzić otwarte dla wszystkich, multimedialne świetlice w miejscowościach o populacji do 40 tysięcy osób. Mieszkańcy zyskują nie tylko miejsce spotkań i realizacji pasji wyposażone w nowoczesny sprzęt IT, ale także wsparcie i system szkoleń nakierowany na wzmacnianie kompetencji cyfrowych użytkowników Pracowni.

 

Finaliści II edycji konkursu Pracownie Orange zostali wyłonieni spośród 1018 wniosków, w których oddolne grupy inicjatywne przedstawiły swoje pomysły na działania lokalne. Komisja wybrała 50 najciekawszych zgłoszeń, ale o ostatecznej lokalizacji Pracowni Orange w obrębie 16 województw zadecydują internauci. W drodze plebiscytu zostanie wybranych 26 lokalizacji dla Pracowni – po 2 w województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, opolskim, podlaskim, śląskim oraz wielkopolskim oraz po 1 pracowni w: lubuskim, podkarpackim, pomorskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim.

 

W małych społecznościach kryje się wielka energia do wspólnych działań, a nowe technologie pomagają ją uwolnić. Internetowy plebiscyt Pracowni Orange to prezentacja tego potencjału oraz nasze zaproszenie dla wszystkich internautów, aby pomogli nam w tym trudnym wyborze 26 miejscowości, którym sprezentujemy nowoczesne miejsca spotkań – powiedział Konrad Ciesiołkiewicz, p.o. Prezesa Fundacji Orange oraz odpowiadający za komunikację i CSR w Orange Polska.Głosujący mogą też wziąć udział w konkursie na stworzenie najciekawszego hasła o ulubionej miejscowości i wygrać tablet oraz inne niespodzianki.

 

Każda z 26 nowych Pracowni Orange otrzyma komputery z bezpłatnym dostępem do internetu, drukarki ze skanerami, konsole do gier oraz telewizory LCD. Pomieszczenia przeznaczone na świetlicę zostaną wyremontowane i umeblowane. Lokalni koordynatorzy Pracowni wezmą udział w profesjonalnych szkoleniach, webinariach, indywidualnych tutoringach, aby wspólnie z mieszkańcami współtworzyć miejsce, które jak najlepiej odpowie na potrzeby lokalne. Pomoże w tym także system grywalizacji społecznej, którego celem jest motywowanie mieszkańców do działania na rzecz swojej okolicy.

 

W Pracowniach będą realizowane inicjatywy, których pomysłodawcami są grupy inicjatywne. Wśród nich np. nauka programowania dla dzieci, muzyczne warsztaty międzypokoleniowe, wspólne tworzenie gier planszowych, kursy językowe, warsztaty fotograficzne, zajęcia związane z regionalnymi tradycjami i wiele innych. Inicjatywy są skierowane do różnych grup odbiorców: dzieci i młodzieży, osób niepełnosprawnych, młodych matek, seniorów – każdy mieszkaniec znajdzie coś dla siebie.

W plebiscycie Fundacji Orange biorą udział lokalne inicjatywy z całej Polski; po 5 z województw: małopolskiego (Łękawica, Polanka Wielka, Pcim, Tuchów, Myślenice), mazowieckiego (Laski, Lipiny, Chodkowo, Huszlew, Radzymin), podlaskiego (Krypno Kościelne, Folwarki Małe, Dubiny, Dołubowo, Sokółka); po 4 z województw: lubelskiego (Podlaski, Szczekarków, Stoczek Łukowski,

Ryki), łódzkiego (Węgrzynowice, Dębniak, Brzeziny, Golesze Duże); po 3 z województw: dolnośląskiego (Czeszów, Sokołowsko, Przedmoście) kujawsko-pomorskiego (Skąpe, Waganiec, Cyprianka), opolskiego (Brzeg, Głuchołazy, Kotórz Wielki), śląskiego (Czeladź, Lgota Mokrzesz, Chechło), wielkopolskiego (Koło, Jarocin, Krajenka); po 2 województw: lubuskiego (Nietków, Bojadła), podkarpackiego (Łukawiec, Strzyżów), pomorskiego (Kołczygłowy, Lulemino), świętokrzyskiego (Przededworze, Raków), warmińsko-mazurskiego (Stawiguda, Wierzbica)  i zachodniopomorskiego (Drzonowo, Kamień Pomorski).

 

Nowe Pracowni to prezent od Fundacji Orange z okazji 10-lecia działalności. Przez ten czas  Fundacja przeznaczyła ponad 150 milionów złotych na inicjatywy społeczne, w tym na realizację autorskich programów edukacyjnych i wsparcie dla ponad 900 organizacji, 3500 bibliotek publicznych, 10 000 szkół i 1000 szpitali w Polsce.

 

Program Pracownie Orange odbywa się pod honorowym patronatem Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

 

Dodatkowych informacji udzielą:

 

Antonina Bojanowska, koordynator ds. komunikacji, Fundacja Orange

e-mail:antonina.bojanowska@orange.com

tel.:(+48) 509 84 86 82

 

Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska

e-mail:wojciech.jabczynski@orange.com

tel.:(+48) 22 527 19 37

 

 

Fundacja Orange prowadzi autorskie programy i wspiera wartościowe działania innych organizacji na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci i młodzieży. Poprzez twórcze inicjatywy zachęca młodych do zdobywania wiedzy, udziału w kulturze, budowania społeczności przy wykorzystaniu Internetu i nowych technologii. We wszystkie jej inicjatywy angażują się wolontariusze Orange. Fundacja została stworzona w 2005 roku przez Orange Polska S.A.

www.fundacja.orange.pl; www.facebook.com/FundacjaOrange

 

Partnerzy programu Pracownie Orange:

ASUS, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Ę, Stowarzyszenie Szkoła Liderów, Laboratorium EE, Fundacja Highlight/Inaczej i Fundacja Dobra Sieć.

Udostępnij: Rusza internetowe głosowanie na Pracownie Orange

Informacje prasowe

Orange Insights: bliska współpraca biznesu z IT zwiększa efektywność

7 lipca 2015

Orange Insights: bliska współpraca biznesu z IT zwiększa efektywność

W zdecydowanej większości dużych firm i korporacji działających w Polsce panuje przekonanie, że działy IT powinny blisko współpracować z biznesem, bo  taka współpraca pozwala na zwiększenie jego efektywności; –  połowa szefów IT w badanych firmach raportuje bezpośrednio do prezesa, a pozostali do dyrektora finansowego; co czwarty z nich pełni również funkcję w zarządzie firmy – oto najważniejsze wnioski raportu dotyczącego outsourcingu IT przygotowanego w ramach cyklu Orange Insights.

W piątym raporcie z cyklu Orange Insights, zrealizowanym przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska, zbadano postawy i zależności między osobami decyzyjnymi w podejściu do tematu informatyzacji i jej roli w biznesie w dużych firmach, zatrudniających ponad 250 pracowników, działających w Polsce.

Najważniejsze wnioski

Wyniki raportu Orange Insights pokazują, że zdecydowana większość (86 proc.) dużych firm i korporacji twierdzi, że dział IT powinien blisko współpracować z biznesem, co w efekcie pozwala na zwiększenie jego efektywności (84 proc.).

W raporcie zbadano również podejście prezesów oraz dyrektorów IT do informatyzacji. Zarówno prezesi, jak i szefowie IT są zgodni co do faktu, że informatyzacja pozwala poprawić efektywność ich  biznesu (81 proc., 87 proc.). Obie grupy podobnie wysoko (odpowiednio 85 proc. i 81 proc.) oceniają wpływ informatyzacji na budowanie przewagi konkurencyjnej.

Decyzyjność

Połowa szefów IT w badanych firmach raportuje bezpośrednio do prezesa, natomiast co piąty (21 proc.) do dyrektora finansowego. Co czwarty z nich (26 proc.) pełni również funkcję w zarządzie. Tymczasem, za inicjowanie pomysłów związanych z wdrażaniem systemów informatycznych najczęściej odpowiedzialny jest zarząd (54 proc.), dopiero za nim dział IT (50 proc.).

Często głównymi osobami decyzyjnymi w temacie informatyzacji są prezesi firm lub kolektywnie cały zarząd. Jednak osoby posiadające w tej dziedzinie teoretycznie największą wiedzę, czyli dyrektorzy IT wciąż nie mają tutaj decydującego zdania. Oczywiście, dyrektorzy IT w niektórych firmach należą do zarządu, jednak często nie mają oni dostępu do konkretnych wiadomości oraz wiedzy co do możliwości finansowych firmy i jej budżetu. Dlatego coraz częściej zauważamy rosnącą aktywność i rolę dyrektorów finansowych w procesie decyzyjnym odnośnie informatyzacji biznesu. Posiadają oni precyzyjną wiedzę o potrzebach i możliwościach firmy, korzystają często z rozwiązań IT, a co najważniejsze, mają bezpośredni kontakt zarówno z prezesami jak i dyrektorami IT. Potrafią zatem zrozumieć argumenty każdej ze stron i odpowiednio je wyważyć dla dobra firmy – powiedział Dariusz Jędrzejczyk dyrektor Segmentu Klientów Kluczowych i Korporacyjnych Orange Polska.

Różne podejścia do roli IT w biznesie

Raport Orange Insights skupia się głównie na analizowaniu postaw prezesów oraz dyrektorów IT. W efekcie pozwoliło to wskazać najważniejsze różnice, ale i też punkty wspólne w postrzeganiu roli informatyzacji w biznesie. Wyniki raportu pokazują, że prezesi skupiają się przede wszystkim na kosztach i idącymi za tym wymiernymi korzyściami dla konkretnych obszarów w firmach jak finanse, czy marketing. Natomiast dyrektorom IT bardziej zależy na wdrażaniu stabilnych, integrujących rozwiązań, które przełożą się na określone działanie całego systemu. Jednak większa część obu badanych grup zgodnie twierdzi, że IT nie jest drogim rozwiązaniem.

Konkurencyjność

Zdaniem prezesów, którzy wzięli udział w badaniu, jakość produktów, doświadczona kadra i model biznesowy to trzy najważniejsze obszary budowania przewagi konkurencyjnej (odpowiednio 52, 51 i 45 proc.). Szefowie IT również są przekonani, że najważniejsza jest jakość (42 proc.), ale na drugim miejscu wymieniają efektywność operacyjną (35 proc.).

Obszary biznesu

Obydwie grupy różnie oceniają efektywność informatyzacji poszczególnych obszarów biznesu. Prezesi częściej niż szefowie IT twierdzą, że ich organizacje dobrze radzą sobie z informatyzacją w finansach (79 proc.) i marketingu (63 proc.). Natomiast szefowie IT wyżej niż prezesi oceniają efektywność informatyzacji w zarządzaniu operacyjnym (77 proc.), produkcji (60 proc.), HR (63 proc.) oraz w zakresie rozwoju oferty produktowej (64 proc.).

Trendy

Jako główny trend w informatyzacji przedsiębiorstw, prezesi najczęściej wskazują wdrażanie systemów ERP (31 proc.). Natomiast szefowie IT częściej wymieniają rozwój systemów integrujących sprzedaż, produkcję i logistykę (27 proc.).

Z kolei szefowie IT częściej niż prezesi twierdzą, że dział informatyki powinien ściśle współpracować z biznesem (odpowiednio 91 i 78 proc.).

Finansowanie

Jako najważniejszy sposób finansowania, szefowie IT wskazują własne środki (91 proc.), prezesi mniej zgadzają się z tym stwierdzeniem (76 proc.), częściej podkreślając, że ważne są również środki unijne (24 proc.).

Outsourcing usług

Prezesi, częściej niż dyrektorzy IT  twierdzą, że outsourcing wpływa na poprawę efektywności biznesu (adekwatnie 58 proc. i 45 proc.). Dodatkowo częściej uważają, że wzrosła rola outsourcingu w informatyzacji przedsiębiorstw (68 proc. do 56 proc.).

Główna zaleta outsourcingu dla prezesów to optymalizacja kosztów (57 proc.). Dla szefów IT ważniejsze zalety to dostęp do specjalistów (68 proc.), wiedzy (63 proc.) i możliwości szybszego przeprowadzenia wdrożeń (63 proc.).

Najważniejszym problemem w informatyzacji polskich firm jest konflikt interesów. Prezesi firm ze względu na funkcję zarządzania przedsiębiorstwem muszą przede wszystkim zwracać uwagę na cele, które biznes musi osiągnąć oraz na środki finansowe jakie może na to przeznaczyć. Podobnie jest z dyrektorami finansowymi. Z kolei dyrektorzy IT ze względu na swoją specjalizację i merytoryczną wiedzę w temacie informatyzacji skupiają się na konkretnych, jednostkowych problemach, które nie są koniecznie priorytetowe dla firmy, ale które na pewno poprawiłyby jej funkcjonowanie. Dlatego warto usprawniać wewnętrzny dialog informatyczny między wszystkimi grupami decyzyjnymi w firmie. Przełoży się to na lepsze wykorzystanie IT w biznesie, a w efekcie na lepszą sytuację przedsiębiorstwa – podsumował Dariusz Jędrzejczyk.

Na temat badania

Orange Insights to cykl raportów przygotowanych na podstawie badań jakościowych oraz ilościowych przeprowadzonych przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska wśród działających w Polsce przedsiębiorców. Badanie zrealizowane zostało metodą CATI / CAWI – składało się łącznie z 310 ankiet. W celu uzyskania reprezentatywności danych wyniki zostały przeważone według struktury branż uwzględniającej podział działalności gospodarczych realizowanych przez podmioty gospodarcze – tj. Polskiej Klasyfikacji Działalności. Wywiady były przeprowadzone z osobami decyzyjnymi w korporacjach, zatrudniających ponad 250 pracowników, w zakresie inwestycji w sprzęt, oprogramowanie i technologie teleinformatyczne  (prezesi, właściciele) oraz dyrektorami IT. W badaniu wzięło udział 68 prezesów i 142 dyrektorów i kierowników IT.

Grafika do pobrania tutaj

 

Wojciech Jabczyński, Rzecznik Orange Polska
email: biuro.prasowe@orange.com

Udostępnij: Orange Insights: bliska współpraca biznesu z IT zwiększa efektywność

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej