Informacje prasowe

Wyniki Orange Polska za 1 kwartał: dobry początek roku pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego

25 kwietnia 2023

Wyniki Orange Polska za 1 kwartał: dobry początek roku pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego

Orange Polska wypracował w pierwszym kwartale bardzo dobre wyniki finansowe – przychody wzrosły o ponad 7%, a rentowność operacyjna EBITDAaL o 5,5% rok do roku. W stabilnym tempie rośnie liczba klientów oraz wartość, jaką budują kluczowe usługi: konwergentne pakiety, światłowód i abonamentowe usługi mobilne.

Za nami bardzo udany początek roku, zwłaszcza w wymiarze finansowym. Dobrze radzimy sobie z niełatwą sytuacją makroekonomiczną, skutecznie ograniczamy wpływ inflacji na biznes. Nasze kluczowe usługi rozwijają się stabilnie, przybywa ich użytkowników pomimo dużej konkurencji na rynku. Jesteśmy gotowi by walczyć o klientów najlepszymi ofertami – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska. – Przed nami kolejne, istotne dla przyszłości działania: jeszcze w tym roku rozpoczniemy stopniowe wyłączanie technologii 3G. Dzięki temu zrobimy więcej miejsca w naszej sieci dla nowocześniejszych technologii oferujących wyższą jakość usług. Zrealizowaliśmy z wyprzedzeniem nasze cele dotyczące emisji własnych, pierwotnie zakładane na 2025 rok. Ważne są teraz wyzwania związane z emisjami w całym łańcuchu wartości: pracujemy nad parametrami energetycznymi urządzeń stacjonarnych udostępnianych klientom, zachęcamy ich też do przekazywania nam używanych telefonów czy do korzystania z odnowionych urządzeń – dodaje.

Liczba klientów kluczowych usług Orange i wartość rosną w stabilnym tempie

W pierwszych trzech miesiącach roku przybyło 47 tysięcy klientów Orange Światłowodu, a łącznie na koniec marca korzystało z niego 1,22 mln użytkowników. To o ponad 20% więcej  niż rok wcześniej. W zasięgu usług światłowodowych od Orange jest niemal 7,3 mln gospodarstw domowych w kraju.

Stabilnie rośnie liczba klientów konwergentnych pakietów usług dla domu. W 1 kwartale przybyło 14 tysięcy użytkowników Orange Love, a łączna ich liczba zwiększyła się o 5% rok do roku.

Liczba klientów abonamentowych mobilnych usług głosowych wzrosła o 3% roku-do-roku, w pierwszym kwartale przybyło ich 40 tysięcy. Porównując wyniki z 1 kwartałem 2022 warto zwrócić uwagę, że duży wzrost odnotowany rok temu częściowo spowodowany był popytem na usługi ze strony obywateli Ukrainy uciekających do Polski przed wojną.

We wszystkich usługach stabilnie rośnie wartość – czyli ARPO ( średni przychód na jednego klienta), co jest efektem podejścia „więcej za więcej”, a także m.in. rosnącej liczby klientów światłowodu.

Bardzo dobre wyniki finansowe – solidna baza do osiągnięcia całorocznych celów

Pierwszy kwartał był bardzo udany pod względem finansowym. Na łączny wzrost przychodów firmy ( ponad 7% rok do roku) pozytywnie wpłynęły: przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych ( wzrost o 6% rok do roku), przychody z usług ICT dla biznesu (+12% rok do roku), przychody z usług hurtowych (odliczając tradycyjne obszary, wzrost sięgnął 15%), a także wyjątkowo duży wzrost przychodów ze sprzedaży urządzeń – aż o 40% rok do roku. Wynika to głównie z popytu klientów na  smartfony. Operator oferuje możliwość ich zakupu na raty 0%, a pod koniec 2022 udostępnił możliwość rozłożenia płatności nawet na 36 miesięcy. W marcu tego roku wprowadził kolejne, korzystne dla klientów zmiany w systemie ratalnym.

Wzrost EBITDAaL ma zdrowe fundamenty – został wypracowany w całości dzięki solidnemu wzrostowi przychodów z głównych linii biznesowych. Zgodnie z przewidywaniami, inflacja spowodowała wzrost kosztów, niemniej firma częściowo zdołała je skompensować, m.in. poprzez niższe koszty utrzymania nieruchomości. Pierwszy kwartał był bardzo udany jeśli chodzi o sprzedaż nieużywanych przez firmę nieruchomości, a przychody z ich sprzedaży, wraz z rosnącą EBITDAaL, mocno przyczyniły się do osiągniecia ponad dwukrotnie wyższego zysku netto w porównaniu z 1 kwartałem 2022.

Otoczenie makroekonomiczne w kolejnej części roku pozostanie wymagające, firma spodziewa się dalszego wpływu inflacji na biznes. Jednak bardzo dobre wyniki finansowe z pierwszych miesięcy roku stanowią solidny fundament dla osiągniecia całorocznych celów.

Pełny raport z wynikami Orange Polska za 1 kwartał 2023 znajduje się na www.orange-ir.pl

Udostępnij: Wyniki Orange Polska za 1 kwartał: dobry początek roku pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego

Informacje prasowe

Nju mobile ma już 10 lat. Zgarnijcie urodzinowe gigabajty

25 kwietnia 2023

Nju mobile ma już 10 lat. Zgarnijcie urodzinowe gigabajty

Jak ten czas leci. Właśnie mija 10 lat od kiedy na rynku pojawiła się marka nju. Z tej okazji klienci mogą odebrać darmowe 10 GB. Nju mobile zapowiada także nowości: rozszerzenie oferty subskrypcyjnej o możliwość zakupu numerów dodatkowych.

Marka nju była pierwszą tak atrakcyjną cenowo, rewolucyjną ofertą na abonament i na kartę. W kolejnych latach oferta była rozwijana. Od 2015 roku klienci mogli dokupić numer dodatkowy za 9 zł. W tym samym roku na rynek weszła ceniona przez klientów usługa „im dłużej, tym lepiej”, która mnoży GB za staż w nju (2x więcej GB po pół roku, 2,5x więcej po roku i aż 3 razy więcej po 2 latach). Rok później pojawił się internet mobilny – dziś to od 60 do180 GB za 29 zł miesięcznie oraz opcja „nie korzystasz nie płacisz”. W 2021 roku wprowadzona została możliwość zakupu trzeciego numeru w nju mobile za 19 zł. Z kolei ubiegły rok zaowocował wieloma ofertami:

  • 5G w ofertach za 29 zł, 39 zł i numerach dodatkowych
  • nju w ofercie subskrypcyjnej (plan nju komórkowy za 29 zł)
  • internet światłowodowy od 39,99 zł/mies.

W 2023 r., we wrześniu nju mobile planuje rozszerzenie oferty subskrypcyjnej o możliwość zakupu numerów dodatkowych.

Urodzinowy prezent dla klientów nju mobile

Z nju mobile korzysta ponad 1 mln klientów. Z okazji urodzin każda z tych osób może odebrać darmowe 10 GB. Aby skorzystać z prezentu wystarczy wysłać bezpłatnego SMS-a pod numer 80955 o treści URODZINY (nju na abonament i nju na kartę). Klienci planu nju komórkowy (subskrypcja) otrzymają swoje GB automatycznie.

Aż 92% zadowolonych klientów

W badaniu klientów, którzy kupili ofertę nju mobile – przeprowadzonym w listopadzie 2022r. na zlecenie Orange Polska przez agencję badawczą PBS – aż 92% z nich twierdzi, że jest zadowolonych z oferty nju mobile. Swoim znajomym lub rodzinie poleciłoby ją aż 90% badanych.

Nju mobile jest doceniane również za świetną obsługę klientów. Marka otrzymała Gwiazdę Jakości Obsługi aż 7 razy. Ostatnią w tym roku.

Najpopularniejszą ofertą nju mobile jest 19 zł na głowę w parze lub trio. W ofercie w  parze za 19 zł klienci otrzymują  nielimitowane połączenia, SMS-y i MMS-y oraz 20 GB do wspólnego korzystania. Pakiet 20 GB już po pół roku zwiększa się do 40 GB, po roku do 50 GB, a po 2 latach do 60 GB.

Mediateka

Udostępnij: Nju mobile ma już 10 lat. Zgarnijcie urodzinowe gigabajty

Informacje prasowe

CERT Orange Polska: fałszywe inwestycje najpowszechniejszym oszustwem minionego roku

20 kwietnia 2023

CERT Orange Polska: fałszywe inwestycje najpowszechniejszym oszustwem minionego roku

Ponad 130 tysięcy zablokowanych fałszywych stron wyłudzających dane i przeszło 5 milionów ochronionych internautów – to bilans ubiegłego roku według danych CERT Orange Polska. Oszustwa z wykorzystaniem socjotechniki wciąż stanowią największą część cyberzagrożeń. W ubiegłym roku najpowszechniejszym sposobem wyłudzania danych i pieniędzy były fałszywe oferty inwestycji.

Tegoroczny Raport CERT Orange Polska potwierdza trend widoczny od kilku lat: głównym zagrożeniem w sieci są ataki oparte na manipulacji i socjotechnice. Świadomość internautów – powstrzymanie się od bezwiednego klikania w linki w wiadomościach, sensacyjne newsy, reklamy obiecujące niebotyczne zarobki – pozostaje kluczowa. Równie ważne jest jednak reagowanie, zgłaszanie podejrzanych stron czy wiadomości. Szybka blokada może ochronić wielu internautów – mówi Piotr Jaworski, członek zarządu Orange Polska ds. Sieci i Technologii. – Nieustannie szukamy nowych sposobów walki z zagrożeniami. Od trzech lat naszą CyberTarczę wspierają mechanizmy uczenia maszynowego i algorytmy sztucznej inteligencji. Widzimy, że są one potężnym narzędziem w walce z cyberzagrożeniami. Obecnie blokujemy dzięki nim ponad dziesięciokrotnie więcej fałszywych stron niż przed ich wdrożeniem – dodaje.

Phishing, ataki DDoS i złośliwe oprogramowanie w czołówce zagrożeń

Według danych Raportu CERT Orange Polska za rok 2022, oszustwa polegające na wyłudzaniu danych, czyli głównie phishing, podobnie jak w ubiegłym roku, stanowiły ponad 40% wszystkich z jakimi mierzył się zespół operatora dbający o bezpieczeństwo internautów. Wśród nich najwięcej było ofert szybkiego zarobku ogromnych kwot poprzez różnego rodzaju inwestycje, m.in. w akcje znanych firm czy giełdy kryptowalut – oczywiście fałszywe. Wyłudzaniu danych służyły także sensacyjne fake newsy, a pieniędzy – fałszywe sklepy i popularne również rok wcześniej tzw. oszustwo na kupującego.

Prócz phishingu, spory udział w cyberzagrożeniach notowały ataki DDoS (20%) oraz złośliwe oprogramowanie (16%). W minionym roku ataki DDoS miały średnio nieco mniejszą siłę niż rok wcześniej (2,5 Gbps w 2022 vs. niemal 3 Gbps w roku 2021), jednak na przestrzeni ostatnich lat widać trend wzrostowy. W ubiegłym roku częstsze były ataki bardziej wyrafinowane, dopasowane do atakowanego celu. W minionym roku nie odnotowano ataku DDoS, którego maksymalna siła przewyższyłaby rekord z 2021 roku (476 Gb/s). Jednak już na początku stycznia 2023 – w sieci Orange Polska odparto atak o sile wyższej o niemal 100 Gb/s  – aż 543,9 Gb/s.

Socjotechnika kluczowym elementem wielu cyberzagrożeń

W najnowszym raporcie pokazano także podział zagrożeń według metodologii bazującej na rodzaju działań i technik stosowanych przez atakujących by zrealizować cel[1]. W ten sposób skategoryzowano oszustwa zgłaszane przez internautów do CERT Orange Polska. Najpowszechniejsze z nich to: hakowanie (73%), które obejmuje m.in. przełamywania haseł, ataki DDoS, ale też użycie skradzionych danych logowania; złośliwe oprogramowanie (65%), czyli działania z wykorzystaniem oprogramowania przejmującego kontrolę nad urządzeniem, wykradającego dane czy szpiegującego; oraz socjotechnika (niemal 60%), czyli manipulacja, podszycie się. Co ważne, na poszczególne ataki składa się zazwyczaj kilka działań: np. mail phishingowy (socjotechnika) nakłaniający do uruchomienia załącznika, który ściągnie złośliwe oprogramowanie na nasz komputer, czy atak z wykorzystaniem podatności w urządzeniu IoT (hakowanie), zainstalowanie złośliwego oprogramowania i atakowanie tym przejętym urządzeniem innych.

Sztuczna inteligencja pomaga w szybkim blokowaniu zagrożeń

W sieci Orange Polska od 8 lat działa CyberTarcza, która coraz skuteczniej wykrywa i blokuje zagrożenia takie jak ataki phishingowe czy złośliwe oprogramowanie. – W ubiegłym roku, dzięki sztucznej inteligencji, CyberTarcza skutecznie radziła sobie z tworzonymi przez oszustów na masową skalę fałszywymi stronami na bazie jednej domeny, setkami subdomen. W 2022 roku zablokowaliśmy 130 tysięcy fałszywych domen. Aż 13 tysięcy stanowiły  blokady typu wildcard, polegające na blokowaniu dużej liczby subdomen zaledwie jednym wpisem w CyberTarczy. Ochroniliśmy ponad 5 milionów osób, które w ub. roku kliknęły w link prowadzący do fałszywej strony. Dzięki blokadzie CyberTarczy, nie wpisały na niej swoich danych, a w efekcie nie straciły pieniędzy – wyjaśnia Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska.   

Bezpieczna firma – najlepiej zacząć od profilaktyki

Bezpieczeństwo jest wyzwaniem również dla firm – niezależnie od branży i skali działalności. Ataki oparte na socjotechnice dotykają także biznes. Tymczasem szacujemy, że zaledwie kilka procent firm dba o szkolenie swoich pracowników w tym zakresie. Wyzwaniem jest także infrastruktura przemysłowa oraz infrastruktura krytyczna, czyli taka, która obejmuje swoim działaniem dużą liczbę mieszkańców. Audyty bezpieczeństwa pozwalają poznać stan infrastruktury, odkryć potencjalne słabe punkty. W Orange Polska działa Laboratorium OT, dzięki któremu przedsiębiorstwa mogą w bezpieczny sposób ocenić podatność ich firmowej infrastruktury na ataki, sprawdzić, jakie elementy stanowią najsłabsze ogniwa, w jaki sposób zamieniać urządzenia na inne, by poprawić bezpieczeństwo organizacji. – Stawiamy też na bezpieczeństwo związane z rozwiązaniami internetu rzeczy i sieci 5G. Wraz z rozwojem nowych technologii, coraz większa uwaga firm powinna być skierowana na kompleksowe podejście do bezpieczeństwa oprogramowania– dotyczy to zarówno wytwarzania bezpiecznego kodu i aplikacji, ale też odpowiedniego podejścia i zabezpieczenia procesów jego produkcji – w modelu „security by design” – mówi Piotr Markowicz, dyrektor Strategii i Rozwoju ICT.

Trendy w cyberprzestrzeni wg CERT Orange Polska

Jak wynika z Raportu CERT Orange Polska, wojna w cyberprzestrzeni towarzysząca działaniom zbrojnym w Ukrainie przejawiała się zalewem dezinformacji, a także tym, że żądanie okupu przestało być nieodłącznym elementem ataków wykradających dane. Ich celem w wielu przypadkach stała się kompromitacja lub trwałe uszkodzenie atakowanego celu, a nie finanse.

Zjawiska, które zdaniem ekspertów CERT Orange Polska będą się rozwijać w przyszłości to m.in. dalsze doskonalenie sztucznej inteligencji w wymiarze głosu, wykorzystywane do phishingu oraz spoofingu, czy wzrost skali ataków na infrastrukturę 5G i urządzenia IoT. CERT Orange Polska przewiduje, że sztuczna inteligencja oprócz pozytywnych aspektów dla cywilizacji stanowić będzie też zagrożenie dla bezpieczeństwa. Kolejny możliwy trend to coraz większy udział losowych, nieprzewidywalnych domen w socjotechnicznych atakach na użytkowników. Eksperci obserwują również więcej aktywności w dziedzinie edukacji i chęci przeprowadzania szkoleń zarówno wśród użytkowników indywidualnych, ale także firm.

Bądź bezpieczny i reaguj

Warto śledzić aktualności i ostrzeżenia na stronach CERT Orange Polska, na Twitterze @CERT_OPL, a także w każdy czwartek na blogu Orange.  Ważne jest także reagowanie – jeśli otrzymamy wiadomość z linkiem – SMS-em lub na komunikatorze, która zawiera link i wzbudza nasz niepokój czy choćby niepewność lub zauważymy podejrzaną reklamę w mediach społecznościowych, warto przesłać je SMS-em na numer 508 700 900.  Pozwoli to na skuteczniejszą ochronę wielu osób przed oszustwem. Wysłanie wiadomości na 508 700 900 jest darmowe dla klientów usług mobilnych Orange Polska.

Raport do pobrania tu: https://cert.orange.pl/raporty-cert

1 Model VERIS, Vocabulary for Event Recording and incident Sharing; http://veriscommunity.net/


Kontakt dla mediów:

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska
biuro.prasowe@orange.com
Twitter: @RzecznikOrange
Nasz blog: www.biuroprasowe.orange.pl

Mediateka

Udostępnij: CERT Orange Polska: fałszywe inwestycje najpowszechniejszym oszustwem minionego roku

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej