Młodzi o prywatności w internecie – nowe badanie Fundacji Orange

27 maja 2025
Młodzi o prywatności w internecie – nowe badanie Fundacji Orange

Korzystanie z internetu jest „wtopione” w codzienność młodzieży. Nie jest to narzędzie, a przestrzeń, w której realizują różne potrzeby. Często balansują między ochroną swojej prywatności, lękiem przed hejtem, a chęcią bycia lubianym i popularnym. To wyniki badań jakościowych, które są częścią raportu „Dojrzeć do praw”. Pełne opracowanie z monitoringu praw dziecka w środowisku cyfrowym Fundacja Orange opublikuje jesienią.

Co o internecie mówią osoby w wieku 12-17? O tym w badaniu jakościowym[1], które  realizowane jest na potrzeby drugiego raportu „Dojrzeć do praw”. Pokaże on stan poszanowania praw i podmiotowości dziecka w środowisku cyfrowym. Oprócz badań z młodzieżą, znajdą się w nim opinie ekspertów
i ekspertek, dając tym samym obraz najbardziej palących wyzwań. Jednym z nich jest kwestia prywatności w internecie.

Korzystanie z sieci jest „przezroczyste”

Chociaż badani mówią, że internet nie jest dla nich bezpiecznym miejscem i czują się zmęczeni nadmiarem bodźców, to trudno jest im się „odłączyć”. To tu realizują swoje potrzeby, uczą się, bawią, odpoczywają, rozwijają pasje i budują relacje. Rozmowy na komunikatorach, oglądanie filmików, szukanie informacji w sieci jest „wtopione” w ich codzienność i odbywa się niejako „przy okazji”. Internet nie jest tylko narzędziem, ale przestrzenią, w której prowadzą część swojego życia.

Między lękami a lajkami

Młodzi jasno mówią o tym, że sieć jest pełna zagrożeń, także dla ich prywatności i wizerunku. Jedni potrzebują zatem pozostać anonimowi, inni selekcjonują, co na ich temat może się ukazać online. Ważna jest dla nich potrzeba bycia popularnymi i lubianymi. Łączy ich jednak poczucie lęku przed hejtem i negatywnymi komentarzami. Boją się, że zdjęcie lub film z ich udziałem mogą być wykorzystane wbrew ich woli, a nawet zmodyfikowane w oparciu o sztuczną inteligencję.

Zazwyczaj radzą sobie z tym, na poziomie koleżeńskim - pytając się  o zgodę na publikację zdjęć. Nadal jednak pozostają w napięciu, co zadzieje się z wrzuconą treścią. Zaznaczają, że w kwestii publikowania ich wizerunków rzadko są pytani o zgodę przez dorosłych. Często odczuwają dyskomfort związany
z byciem fotografowanym w szkole i przymus, żeby być na zdjęciach.

Ślady w sieci

Młodzi badaniwiedzą, że nie należy podawać swoich danych czy klikać w linki od nieznanych i podejrzanych nadawców. Niektórzy starają się zachować anonimowość poprzez pseudonimy i awatary. Dość ograniczona jest jednak ich świadomość, jakie informacje zostawiają na swój temat: historię przeglądania, lokalizację, preferencje czy ślady aktywności w mediach społecznościowych od polubień i komentarzy po cookies i metadane zdjęć.

- Badania jakościowe pozwalają lepiej poznać wyzwania cyfrowego świata młodzieży. Temat prywatności i ochrony wizerunku, który podejmujemy w raporcie „Dojrzeć do praw” jest też odpowiedzią na opinie dzieci i młodzieży zebrane podczas badań w pierwszej edycji. Oprócz perspektywy młodych, przedstawimy w nim też opinie ekspertów i ekspertek, którzy ocenią stan poszanowania praw i podmiotowości dzieci w środowisku cyfrowym – mówi Małgorzata Kowalewska, Członkini Zarządu ds. Programowych Fundacji Orange.

Prawa młodych w internecie pod lupą

Monitoring praw i podmiotowości dziecka w środowisku cyfrowym to stała inicjatywa Fundacji Orange i jej Rady Programowej. Pierwszy raport ukazał się w roku 2023, a premiera drugiego zaplanowana jest na listopad 2025 i zbiegnie się z obchodami 20-lecia organizacji. Na raport składają się oceny szerokiego grona eksperckiego (dobranego metodą kuli śniegowej), wyniki badań jakościowych z młodzieżą i analiza prawna. Ramą merytoryczną opracowania jest Komentarz ogólny nr 25 do Konwencji o Prawach Dziecka ONZ.

20 lat na rzecz dzieci i edukacji

W 2025 roku mija 20 lat działania Fundacji Orange. W tym czasie w jej projektach edukacyjnych wzięło udział łącznie prawie 650 tys. dzieci, a ponad 93 tys. nauczycieli skorzystało ze wsparcia w rozwoju kompetencji cyfrowych niezbędnych w pracy z młodzieżą. Od roku 2025 kolejnych 11 tys. weźmie udział w szkoleniach o AI. Fundacja utworzyła 124 multimedialne świetlice w małych miastach i wsiach, które tylko w 2024 roku dostępne były dla 112 tys. osób. Jest partnerem wielu działań i kampanii na rzecz bezpieczeństwa i higieny cyfrowej. Wydaje raporty i publikacje, poradniki i gotowe scenariusze zajęć edukacyjnych. Więcej na www.fundacja.orange.pl

Kontakt dla mediów

Magda Mierzwińska, Fundacja Orange
e-mail:magda.mierzwinska@orange.com
tel. +48 512 356 297


[1] Badanie jakościowe „Cyfrowa tożsamość młodych” zostało zrealizowane w lutym 2025 roku przez pracownię badawczą Empowermind (zespół: Anna Buchner, Katarzyna Fereniec-Błońska, Maria Wierzbicka-Tarkowska). Indywidualne wywiady pogłębione przeprowadzono łącznie z 27 osobami (13 chłopców i 14 dziewczyn) w wieku od 12 do 17 lat. Badanie skonsultowano pod kątem metodologicznym i etycznym z dr Aleksandrą Zalewską-Królak – współkoordynatorką sieci badawczej Sociology of Children and Childhood Europejskiego Stowarzyszenia Socjologicznego (ESA) oraz przewodniczącą Sekcji Socjologii Dzieci i Dzieciństwa Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (PTS).


Gigabajty przechodzą bez końca

26 maja 2025
Gigabajty przechodzą bez końca
-

Ruszyła nowa kampania reklamowa Orange na kartę. Tym razem opowiada o przechodzących na kolejne miesiące niewykorzystanych gigabajtach. Koncept kreatywny powstał we współpracy z agencją GPD.

Pomysł reklamy był taki, aby pokazać, że w Orange na kartę, to co dostajesz już u Ciebie zostaje. Niewykorzystane gigabajty, które nie znikają, a przechodzą na kolejny miesiąc. I kolejny. I kolejny. Tak bez końca. Dodatkowo pierwszy miesiąc usługi Bez limitu masz za 0 zł, a do tego 9600 GB przez rok. Zobaczcie sami, że opłaca się przejść do Orange na kartę:

Kto za tym stoi

Kreację wspólnie z Orange Polska wypracowała agencja GPD. To jej pierwsza kampania dla Orange na kartę. Ta sama agencja zajęła się również produkcją i udźwiękowieniem. Spot wyreżyserował Adrian Chudek. Media zaplanował i kupił dom mediowy Value Media. Kampanie zobaczycie w telewizji (TVP, TVN i Polsat), w digitalu oraz mediach społecznościowych. 

Ekipa Orange zawsze na planie

Tradycyjnie na planie zdjęciowym nie zabrakło Ekipy Orange. Tym razem udali się tam Anita i Bartek, żeby pokazać Wam jak wygląda taki dzień od kuchni. Jak zobaczycie jest dużo osób, zamieszania, ale też ogrom energii, a przede wszystkim ciężkiej pracy od bladego świtu do późnych godzin nocnych. A to wszystko, żeby przedstawić Wam ofertę w 30 sekundach. Zapraszam na plan w imieniu Ekipy Orange i życzę dobrej zabawy! 


Promocje tygodnia: smartfony i zestawy idealne na prezent

24 maja 2025
Promocje tygodnia: smartfony i zestawy idealne na prezent

Maj i czerwiec to czas wielu świąt – Dnia matki, dziecka, ojca, a także okres komunii, dlatego mamy dla Was liczne inspiracje prezentowe. W tym tygodniu wprowadziliśmy zniżki na telefony i zestawy, które sprawdzą się na te okazje i tak po prostu. Zobaczcie, co przygotowaliśmy.

Motorola moto g55 special edition 5G, przy zakupie Planu L przez nowych klientów - w ramach promocji pierwszych 12 rat za 0 zł, od dziś jest jeszcze tańsza. Po upływie bezpłatnego roku, zmniejsza się rata (jak i całkowity koszt) z 35 zł do 30 zł miesięcznie. Telefon przy tej ofercie kosztuje teraz jedynie 720 zł. Cena została także uatrakcyjniona z Planami S i M oraz pakietami Mini, Mini FWA, Standard i Extra, zarówno dla użytkowników nowych, jak i przedłużających umowy. Obniżki sięgają nawet 252 zł. Potaniały również zestawy zawierające ten model moto.

Polecamy także nowy zestaw: motorola razr 60 5G z motorolą moto g35 5G za 1 zł - dostępny zarówno dla nowych klientów i tych przedłużających umowy. Te dwa smartfony razem – dla siebie i kogoś bliskiego - można nabyć już od 3368 zł. Przypominam, że mamy wyłączność na polskim rynku na sprzedaż razr 60, a jest to nowoczesny składak w cenie, jakiej jeszcze nie było.

W ofercie niedawno zawitały także najnowsze modele oraz zestawy premierowego Samsung Galaxy S25 Edge 5G: ze słuchawkami Galaxy Buds3 Pro oraz pakiet Samsung Galaxy S25 Edge 5G ze smartwatchem Galaxy Watch Ultra eSIM. Kupując te sprzęty w duecie można zaoszczędzić nawet 200 zł. Promocją został objęty także Samsung Galaxy A16 5G 4/128 GB. W ciągu najbliższych dwóch tygodniach kupicie go o 100 zł taniej. W tym okresie obowiązuje też okazyjna cena na flagowy Samsung Galaxy S25 Ultra 5G 12/512 GB – można zaoszczędzić 484 zł. Ci, który wybiorą Samsung Galaxy S25 5G 12/128 GB, zachowają w kieszeni 500 zł.

Elektronika i gratka dla przenoszących numer

Wprowadziliśmy także obniżkę na tablet HUAWEI Matepad 11,5S z klawiaturą i rysikiem w pudełku. Dostaniecie go ze zniżką 312 zł przy zakupie wszystkich ofert abonamentowych. Taniej także sprzedajemy, cieszący się dużym zainteresowaniem, nowy zegarek HUAWEI Watch Fit 4.

A jeśli nie tylko sprzęty chcecie kupić w Orange, ale w ogóle planujecie dołączyć do naszej sieci to od teraz nowi klienci, którzy zamówią abonament komórkowy online, zyskają: nawet 7 mies. abonamentu za 0 zł przy przeniesieniu numeru lub nawet 4 mies. za 0 zł przy zakupie nowego numeru. Oferta tylko do 27.05.2025 r.

Więcej informacji o urządzeniach znajdziecie w naszym sklepie online, a po kolejne inspiracje upominkowe odsyłam do prezentownika.

Scroll to Top
Komunikat dotyczący plików cookies

Ta witryna używa plików cookies (małych plików tekstowych, przechowywanych na Twoim urządzeniu). Są one stosowane dla zapewnienia prawidłowego działania strony oraz do zbierania informacji o Twoich preferencjach i nawykach użytkowania witryny.

Pliki cookies niezbędne do działania strony używamy do zapewnienia podstawowych funkcji, takich jak logowanie oraz zapewnienie bezpieczeństwa witrynie. Ich wykorzystanie nie wymaga Twojej zgody.

Pliki cookies funkcyjne. Pozwalają nam zbierać informacje na temat zalogowanych sesji oraz przechowywać dane wpisane przez Ciebie w formularzach znajdujących się na stronie takich jak: czas trwania zalogowanej sesji , nazwę użytkownika.

Pozostałe kategorie wykorzystywania plików cookies, które wymagają Twojej zgody na używanie

Pliki cookies statystyczne/analityczne. Pozwalają nam zbierać anonimowe informacje o ruchu na stronie (liczba odwiedzin, źródło ruchu i czas spędzony na witrynie). Te dane pomagają nam zrozumieć, jak nasi użytkownicy korzystają z witryny i poprawiają jej działanie.