Młodzi o prywatności w internecie – nowe badanie Fundacji Orange

27 maja 2025
Młodzi o prywatności w internecie – nowe badanie Fundacji Orange

Korzystanie z internetu jest „wtopione” w codzienność młodzieży. Nie jest to narzędzie, a przestrzeń, w której realizują różne potrzeby. Często balansują między ochroną swojej prywatności, lękiem przed hejtem, a chęcią bycia lubianym i popularnym. To wyniki badań jakościowych, które są częścią raportu „Dojrzeć do praw”. Pełne opracowanie z monitoringu praw dziecka w środowisku cyfrowym Fundacja Orange opublikuje jesienią.

Co o internecie mówią osoby w wieku 12-17? O tym w badaniu jakościowym[1], które  realizowane jest na potrzeby drugiego raportu „Dojrzeć do praw”. Pokaże on stan poszanowania praw i podmiotowości dziecka w środowisku cyfrowym. Oprócz badań z młodzieżą, znajdą się w nim opinie ekspertów
i ekspertek, dając tym samym obraz najbardziej palących wyzwań. Jednym z nich jest kwestia prywatności w internecie.

Korzystanie z sieci jest „przezroczyste”

Chociaż badani mówią, że internet nie jest dla nich bezpiecznym miejscem i czują się zmęczeni nadmiarem bodźców, to trudno jest im się „odłączyć”. To tu realizują swoje potrzeby, uczą się, bawią, odpoczywają, rozwijają pasje i budują relacje. Rozmowy na komunikatorach, oglądanie filmików, szukanie informacji w sieci jest „wtopione” w ich codzienność i odbywa się niejako „przy okazji”. Internet nie jest tylko narzędziem, ale przestrzenią, w której prowadzą część swojego życia.

Między lękami a lajkami

Młodzi jasno mówią o tym, że sieć jest pełna zagrożeń, także dla ich prywatności i wizerunku. Jedni potrzebują zatem pozostać anonimowi, inni selekcjonują, co na ich temat może się ukazać online. Ważna jest dla nich potrzeba bycia popularnymi i lubianymi. Łączy ich jednak poczucie lęku przed hejtem i negatywnymi komentarzami. Boją się, że zdjęcie lub film z ich udziałem mogą być wykorzystane wbrew ich woli, a nawet zmodyfikowane w oparciu o sztuczną inteligencję.

Zazwyczaj radzą sobie z tym, na poziomie koleżeńskim - pytając się  o zgodę na publikację zdjęć. Nadal jednak pozostają w napięciu, co zadzieje się z wrzuconą treścią. Zaznaczają, że w kwestii publikowania ich wizerunków rzadko są pytani o zgodę przez dorosłych. Często odczuwają dyskomfort związany
z byciem fotografowanym w szkole i przymus, żeby być na zdjęciach.

Ślady w sieci

Młodzi badaniwiedzą, że nie należy podawać swoich danych czy klikać w linki od nieznanych i podejrzanych nadawców. Niektórzy starają się zachować anonimowość poprzez pseudonimy i awatary. Dość ograniczona jest jednak ich świadomość, jakie informacje zostawiają na swój temat: historię przeglądania, lokalizację, preferencje czy ślady aktywności w mediach społecznościowych od polubień i komentarzy po cookies i metadane zdjęć.

- Badania jakościowe pozwalają lepiej poznać wyzwania cyfrowego świata młodzieży. Temat prywatności i ochrony wizerunku, który podejmujemy w raporcie „Dojrzeć do praw” jest też odpowiedzią na opinie dzieci i młodzieży zebrane podczas badań w pierwszej edycji. Oprócz perspektywy młodych, przedstawimy w nim też opinie ekspertów i ekspertek, którzy ocenią stan poszanowania praw i podmiotowości dzieci w środowisku cyfrowym – mówi Małgorzata Kowalewska, Członkini Zarządu ds. Programowych Fundacji Orange.

Prawa młodych w internecie pod lupą

Monitoring praw i podmiotowości dziecka w środowisku cyfrowym to stała inicjatywa Fundacji Orange i jej Rady Programowej. Pierwszy raport ukazał się w roku 2023, a premiera drugiego zaplanowana jest na listopad 2025 i zbiegnie się z obchodami 20-lecia organizacji. Na raport składają się oceny szerokiego grona eksperckiego (dobranego metodą kuli śniegowej), wyniki badań jakościowych z młodzieżą i analiza prawna. Ramą merytoryczną opracowania jest Komentarz ogólny nr 25 do Konwencji o Prawach Dziecka ONZ.

20 lat na rzecz dzieci i edukacji

W 2025 roku mija 20 lat działania Fundacji Orange. W tym czasie w jej projektach edukacyjnych wzięło udział łącznie prawie 650 tys. dzieci, a ponad 93 tys. nauczycieli skorzystało ze wsparcia w rozwoju kompetencji cyfrowych niezbędnych w pracy z młodzieżą. Od roku 2025 kolejnych 11 tys. weźmie udział w szkoleniach o AI. Fundacja utworzyła 124 multimedialne świetlice w małych miastach i wsiach, które tylko w 2024 roku dostępne były dla 112 tys. osób. Jest partnerem wielu działań i kampanii na rzecz bezpieczeństwa i higieny cyfrowej. Wydaje raporty i publikacje, poradniki i gotowe scenariusze zajęć edukacyjnych. Więcej na www.fundacja.orange.pl

Kontakt dla mediów

Magda Mierzwińska, Fundacja Orange
e-mail:magda.mierzwinska@orange.com
tel. +48 512 356 297


[1] Badanie jakościowe „Cyfrowa tożsamość młodych” zostało zrealizowane w lutym 2025 roku przez pracownię badawczą Empowermind (zespół: Anna Buchner, Katarzyna Fereniec-Błońska, Maria Wierzbicka-Tarkowska). Indywidualne wywiady pogłębione przeprowadzono łącznie z 27 osobami (13 chłopców i 14 dziewczyn) w wieku od 12 do 17 lat. Badanie skonsultowano pod kątem metodologicznym i etycznym z dr Aleksandrą Zalewską-Królak – współkoordynatorką sieci badawczej Sociology of Children and Childhood Europejskiego Stowarzyszenia Socjologicznego (ESA) oraz przewodniczącą Sekcji Socjologii Dzieci i Dzieciństwa Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (PTS).


Gigabajty przechodzą bez końca

26 maja 2025
Gigabajty przechodzą bez końca
-

Ruszyła nowa kampania reklamowa Orange na kartę. Tym razem opowiada o przechodzących na kolejne miesiące niewykorzystanych gigabajtach. Koncept kreatywny powstał we współpracy z agencją GPD.

Pomysł reklamy był taki, aby pokazać, że w Orange na kartę, to co dostajesz już u Ciebie zostaje. Niewykorzystane gigabajty, które nie znikają, a przechodzą na kolejny miesiąc. I kolejny. I kolejny. Tak bez końca. Dodatkowo pierwszy miesiąc usługi Bez limitu masz za 0 zł, a do tego 9600 GB przez rok. Zobaczcie sami, że opłaca się przejść do Orange na kartę:

Kto za tym stoi

Kreację wspólnie z Orange Polska wypracowała agencja GPD. To jej pierwsza kampania dla Orange na kartę. Ta sama agencja zajęła się również produkcją i udźwiękowieniem. Spot wyreżyserował Adrian Chudek. Media zaplanował i kupił dom mediowy Value Media. Kampanie zobaczycie w telewizji (TVP, TVN i Polsat), w digitalu oraz mediach społecznościowych. 

Ekipa Orange zawsze na planie

Tradycyjnie na planie zdjęciowym nie zabrakło Ekipy Orange. Tym razem udali się tam Anita i Bartek, żeby pokazać Wam jak wygląda taki dzień od kuchni. Jak zobaczycie jest dużo osób, zamieszania, ale też ogrom energii, a przede wszystkim ciężkiej pracy od bladego świtu do późnych godzin nocnych. A to wszystko, żeby przedstawić Wam ofertę w 30 sekundach. Zapraszam na plan w imieniu Ekipy Orange i życzę dobrej zabawy! 


Promocje tygodnia: smartfony i zestawy idealne na prezent

24 maja 2025
Promocje tygodnia: smartfony i zestawy idealne na prezent

Maj i czerwiec to czas wielu świąt – Dnia matki, dziecka, ojca, a także okres komunii, dlatego mamy dla Was liczne inspiracje prezentowe. W tym tygodniu wprowadziliśmy zniżki na telefony i zestawy, które sprawdzą się na te okazje i tak po prostu. Zobaczcie, co przygotowaliśmy.

Motorola moto g55 special edition 5G, przy zakupie Planu L przez nowych klientów - w ramach promocji pierwszych 12 rat za 0 zł, od dziś jest jeszcze tańsza. Po upływie bezpłatnego roku, zmniejsza się rata (jak i całkowity koszt) z 35 zł do 30 zł miesięcznie. Telefon przy tej ofercie kosztuje teraz jedynie 720 zł. Cena została także uatrakcyjniona z Planami S i M oraz pakietami Mini, Mini FWA, Standard i Extra, zarówno dla użytkowników nowych, jak i przedłużających umowy. Obniżki sięgają nawet 252 zł. Potaniały również zestawy zawierające ten model moto.

Polecamy także nowy zestaw: motorola razr 60 5G z motorolą moto g35 5G za 1 zł - dostępny zarówno dla nowych klientów i tych przedłużających umowy. Te dwa smartfony razem – dla siebie i kogoś bliskiego - można nabyć już od 3368 zł. Przypominam, że mamy wyłączność na polskim rynku na sprzedaż razr 60, a jest to nowoczesny składak w cenie, jakiej jeszcze nie było.

W ofercie niedawno zawitały także najnowsze modele oraz zestawy premierowego Samsung Galaxy S25 Edge 5G: ze słuchawkami Galaxy Buds3 Pro oraz pakiet Samsung Galaxy S25 Edge 5G ze smartwatchem Galaxy Watch Ultra eSIM. Kupując te sprzęty w duecie można zaoszczędzić nawet 200 zł. Promocją został objęty także Samsung Galaxy A16 5G 4/128 GB. W ciągu najbliższych dwóch tygodniach kupicie go o 100 zł taniej. W tym okresie obowiązuje też okazyjna cena na flagowy Samsung Galaxy S25 Ultra 5G 12/512 GB – można zaoszczędzić 484 zł. Ci, który wybiorą Samsung Galaxy S25 5G 12/128 GB, zachowają w kieszeni 500 zł.

Elektronika i gratka dla przenoszących numer

Wprowadziliśmy także obniżkę na tablet HUAWEI Matepad 11,5S z klawiaturą i rysikiem w pudełku. Dostaniecie go ze zniżką 312 zł przy zakupie wszystkich ofert abonamentowych. Taniej także sprzedajemy, cieszący się dużym zainteresowaniem, nowy zegarek HUAWEI Watch Fit 4.

A jeśli nie tylko sprzęty chcecie kupić w Orange, ale w ogóle planujecie dołączyć do naszej sieci to od teraz nowi klienci, którzy zamówią abonament komórkowy online, zyskają: nawet 7 mies. abonamentu za 0 zł przy przeniesieniu numeru lub nawet 4 mies. za 0 zł przy zakupie nowego numeru. Oferta tylko do 27.05.2025 r.

Więcej informacji o urządzeniach znajdziecie w naszym sklepie online, a po kolejne inspiracje upominkowe odsyłam do prezentownika.

Scroll to Top