
Młodzi ludzie rozmawiają przez komunikatory, używają mediów społecznościowych, szukają informacji i grają online. Smartfony z dostępem do internetu towarzyszą im przez cały czas. Używane w sposób niewłaściwy mogą jednak być groźne.
Wielu rodziców zadaje sobie pytanie, czy ich pociecha korzysta z internetu w sposób zdrowy i nie jest od niego uzależnione. I słusznie. Z urządzeń mobilnych korzysta już co trzecie dziecko w wieku 0-2 lata i co drugie w wieku 3-4 lata, średnio ponad godzinę dziennie. Zbyt wczesny i niekontrolowany dostęp do ekranów może zaburzać rozwój i sprzyjać uzależnieniu od smartfonów. Wśród nastolatków średni czas spędzany przed ekranem w dzień powszedni to aż 5 godzin i 36 minut. Ponad 15% nastolatków spędza przed ekranem ponad... 8 godzin dziennie.
Kiedy pojawia się uzależnienie
O nadużywaniu ekranów mówimy, gdy dziecko spędza zbyt dużo czasu przed ekranem, kosztem innych aktywności. Zaniedbuje obowiązki, ogranicza bezpośrednie kontakty z rówieśnikami i rodziną, ma trudności z koncentracją, problemy ze snem i wybuchy złości, gdy dostęp do ekranu jest ograniczany. Uzależnienie od ekranów zaburza relacje, rodzi konflikty, nieporozumienia i problemy z emocjami.
Jak zapobiegać uzależnieniu od ekranów?
- Ustalcie jasne, wspólne zasady - limity czasowe, strefy bez ekranu, ograniczcie dostępność urządzeń w pokoju dziecka.
- Bądźcie wzorem do naśladowania – dbajcie o własną higienę cyfrową.
- Rozmawiajcie - regularna rozmowa o tym dlaczego ograniczenia są ważne, dzielenie się odczuciami i przemyśleniami dotyczącymi internetu, pytanie dziecka, co robi online, co je ciekawi, w co gra.
- Zaproponujcie atrakcyjne alternatywy- warto pomóc dziecku znaleźć pasję poza siecią.
- W przypadku młodszych dzieci korzystajcie z narzędzi kontroli rodzicielskiej.
- Pokażcie jak można korzystać z sieci w sposób inspirujący i kreatywny.
Polecam posłuchać z dzieckiem - „Sieciaki. Misja Bezpieczny Internet”. Więcej informacji znajdziecie też na stronie Fundacji Orange.
Cyberprzemoc i hejt
Dziś przemoc rówieśnicza jest mocno obecna w środowisku cyfrowym. Według badania „Nastolatki 3.0” (NASK, 2023): 38,9% młodych ludzi doświadczyło wyzywania w internecie, 24,3% - ośmieszania, 22,2% - poniżania.
Do przemocy najczęściej dochodzi na czatach klasowych, na komunikatorach, w mediach społecznościowych, grach online, w komentarzach i prywatnych wiadomościach. Najczęstszymi jej formami są: wyzywanie, obrażanie, ośmieszanie, wykluczanie z grup i rozmów, ignorowanie, publikowanie lub rozsyłanie kompromitujących materiałów, podszywanie się pod inną osobę, groźby, szantaż, nękanie i udostępnianie prywatnych treści bez zgody.
Jak zapobiegać cyberprzemocy?
- Rozmawiajcie z dziećmi o relacjach, nie tylko o technologii
- Modelujcie empatię i reagowanie - rozmawiajcie o emocjach i nazywajcie je razem z dzieckiem – to buduje świadomość i ułatwia radzenie sobie z trudnymi sytuacjami
- Wzmacniajcie odporność psychiczną i poczucie wartości - doceniajcie nie tylko za osiągnięcia, ale za wysiłek, postawę, reakcję na trudną sytuację, uczcie dziecko, że nie musi być lubiane przez wszystkich, ale ma prawo czuć się bezpieczne.
Co robić, gdy Wasze dziecko jest sprawcą przemocy? Dzieci czasem piszą krzywdzące komentarze „dla śmiechu” - nie ze złej woli, ale z braku refleksji i empatii. Warto rozmawiać z dzieckiem i uczyć odpowiedzialności za słowa - „Jak myślisz, jak czuła się ta osoba, gdy to przeczytała?”, „Czy chciałbyś, żeby ktoś tak napisał o Tobie?”. Nie usprawiedliwiajcie - jeśli Wasze dziecko kogoś skrzywdziło, pomóżcie mu zrozumieć konsekwencje i naprawić błąd.
Co zrobić gdy Wasze dziecko jest świadkiem przemocy? Mówcie, że reagowanie ma sens - nawet jeśli jest trudne. Pokażcie konkretne strategie: „Możesz napisać do osoby, którą wyśmiano”, „Możesz zgłosić to dorosłemu”, „Możesz wyjść z grupy, która kogoś poniża”.
Co zrobić gdy Wasze dziecko jest ofiarą przemocy? Zaniepokoić mogą m.in. wycofanie, unikanie rówieśników lub szkoły, gwałtowne zmiany w korzystaniu z internetu lub telefonu, ukrywanie aktywności online, zmienianie haseł i usuwanie aplikacji.
Reagować trzeba jak najszybciej. Dopytujcie, sprawdzajcie, a gdy dziecko mówi - wysłuchajcie uważnie, zabezpieczcie dowody (zrzuty ekranu, nicki, daty, treść wiadomości, linki), współpracujcie ze szkołą - ona obowiązek reagowania, zgodnie z przepisami i przyjętymi standardami ochrony dzieci. Jeśli zajdzie potrzeba zgłoście sprawę do administratora serwisu, lub - w sytuacjach poważnych - na policję.
Zachęcam by posłuchać z dzieckiem „Sieciaki. Jest nas więcej”. Więcej informacji na stronie Fundacji Orange.
