Bezpieczeństwo

Dzień Bezpiecznego Internetu już 16. raz!

7 lutego 2019

Dzień Bezpiecznego Internetu już 16. raz!

Dzień Bezpiecznego Internetu to inicjatywa, która na stałe zadomowiła się nie tylko w polskiej, ale i europejskiej rzeczywistości. W tym roku, tradycyjnie w pierwszy wtorek lutego, już 16. raz podsumowujemy działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie.

Podsumowująca DBI konferencja to z roku na rok coraz większe przedsięwzięcie. Tym razem odbyła się w stołecznym Teatrze Palladium, gdzie zgromadziła przeszło 700 osób! Dla wielu pracowników oświaty, osób z instytucji pozarządowych, generalnie ludzi, zajmujących się pracą z dziećmi przy wykorzystaniu internetu, to jedna z lepszych okazji na poznanie najnowszych trendów, posłuchania o ciekawych pomysłach, czy wreszcie złapanie inspiracji, co sami mogą robić lepiej.

Czego słucha Twoje dziecko?

Nie napiszę oczywiście o wszystkim, co usłyszałem podczas przeszło 4-godzinnego spotkania, bo przecież nie w tym rzecz. Tegoroczne podsumowanie DBI jak dla mnie wpisuje się w trend, o którym piszę już od pewnego czasu, mianowicie zmiany podejścia do udziału internetu w nauce. Miałem wrażenie, że wielu z obecnych oczy otworzyła Beata Biel, dla której jej „konik”, fake news, wydawał się być tylko przyczynkiem do czegoś zupełnie innego.

„Wiecie, czego nasze dzieci najchętniej słuchają? Ja wiem, widziałam badania” – cóż, ja mam 10- i 13-letniego syna i z „Top 5” znałem tylko jedną ksywę/nazwisko. Jak chcemy pomóc naszym dzieciom, by nie wpadły w kłopoty, skoro nie wiemy, z czego korzystają? Nie musimy być fanami Snapchata, czy Tic-Toca, ale nie odrzucajmy ich a priori, „bo to głupie”! To jest środowisko naszych dzieci. Jeśli chcemy żyć z nimi, a nie obok nich, warto mieć to na uwadze. Nie tylko w Dzień Bezpiecznego Internetu.

Nie bądźmy demagogami

Agnieszka Bilska, nauczycielka z Gliwic, w trakcie swojej prezentacji „Dzieci Rewolucji 2.0” zadała pytanie, na które nagle prawie cała sala zamilkła:

„Dlaczego mamy karać dzieci za używanie telefonu w szkole?”

Kurczę… Faktycznie, dlaczego? To kolejny dowód na to, jak często to, co związane z siecią, traktujemy z założenia jako zło. A przecież można szukać informacji w sieci. Można się kontaktować z klasą przez grupę na Messengerze, pracować nad klasowym projektem zdalnie. Dlaczego nie wysłać pracy domowej nauczycielowi mailem? Czy musimy rezygnować z dobrodziejstw technologii, dlatego, że karzą nam wyjść z przetartych szlaków, które od dawna znamy? A poza tym spójrzmy na siebie, ile czasu spędzamy, patrząc się w ekrany naszych telefonów, nawet w pracy!? Nie widzicie w tym demagogii?

Blended online

Tym bardziej, że – co udowodnił jak zawsze promieniujący charyzmą na całą salę prof. Jacek Pyżalski z UAM – nie ma czegoś takiego, jak bycie „ciągle online”. To, o czym mówił profesor określiłem sobie mianem „blended online”. Przykład – przygotowujemy obiad, aktywność jak najbardziej offline. Nagle słyszymy dźwięk telefonu. Przyszła wiadomość na komunikatorze, czytamy, odpisujemy – i wracamy do obiadu. Jesteśmy ciągle online? No nie, nie jesteśmy. Przestańmy więc traktować internet niczym złego smoka. Nie jest czynnikiem, sprawcą, czy środkiem. Jest po prostu jednym z obszarów realizacji naszej aktywności. Takim jak basen, boisko, szkoła, czy zakład pracy.

Czasami potrzebny jest Dzień Bezpiecznego Internetu by zdać sobie sprawę z czegoś, co mogłoby wydawać się oczywiste. Przez 16 lat, od czasu, gdy pierwszy raz systemowo zainteresowaliśmy się bezpieczeństwem dzieci, sporo się zmieniło. Przesadzam? A jeśli Wam powiem, że to wtedy, notabene 1 kwietnia, Google ogłosiło powstanie Gmaila? Pojawiła się 1. wersja przeglądarki Firefox, powstało Vimeo, a Intel sprzedał swoją część, odpowiedzialną za produkcję laptopów, chińskiej firmie Lenovo. Przecież to więcej, niż epoka – dlatego warto zmienić też nasze podejście do tego, jak sieci używają nasze dzieci. Postępu nie powstrzymamy.

I wiecie co? I dobrze 🙂

Udostępnij: Dzień Bezpiecznego Internetu już 16. raz!

Bezpieczeństwo

Sieć <> szacunek, czyli syzyfowa praca?

8 lutego 2018

Sieć <> szacunek, czyli syzyfowa praca?

Taka trochę smutna refleksja mnie naszła po corocznej konferencji z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu. Hasło tegorocznych obchodów to „Tworzymy kulturę szacunku w sieci”. Szacunek dobra rzecz, a hasło z natury słuszne – wiadomo przecież, że czego Jaś się nie nauczy, i tak dalej. I choć z jednej strony po konferencji nasunęło mi się pytanie: „Czy jesteśmy w stanie cokolwiek zmienić”, w kontrze do niego staje drugie – czy nie warto przynajmniej próbować?

Poznajcie Psotnika

NASK i Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (od zawsze wspierana przez Fundację Orange) już od 2005 roku jako Polskie Centrum Programu Safer Internet dbają o bezpieczeństwo w sieci (z naciskiem na jej najmłodszych użytkowników). Coroczna konferencja to już standardowo przedstawienie aktywności i akcji z mijającego roku oraz wykład i debata na główny temat konferencji. Gdy więc posłuchaliśmy podsumowania aktywności Akademii NASK, trwożących danych z Dyżurnetu (13962 zgłoszenia w 2017 roku, w tym 2459 dotyczących seksualnego wykorzystywania dzieci), kampanii Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę i o – last, but not least – naszej fundacyjnej Megamisji z Psotnikiem, przyszła pora na… odrobinę hejtu.

2,5 procenta atramentu i tak zabrudzi wodę

Szczerze mówiąc, gdy dowiedziałem sie, że o hejcie opowie naukowiec, nie wlało to w moje serce wiele optymizmu. Na szczęście szybko okazało się, że profesor Alinie Naruszewicz-Duchlińskiej z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego absolutnie nie brak charyzmy (że o merytoryce nie wspomnę) i od jej prezentacji ciężko się było oderwać. Wnioski? Mimo wszystko smutne. Szacunek dla drugiej osoby to w sieci rzadko spotykane dobro. Choć bowiem z badań profesor Naruszewicz-Duchlińskiej wyniknęło, że przesycone nienawiścią komentarze w internecie stanowią 2,5% treści w sieci, nie sposób nie przyznać jej racji, że 2,5 procenta atramentu wystarczy, by nieodwracalnie zanieczyścić basen pełen czystej wody…

Reagujmy

Co z tym zrobić i czy w ogóle warto? Oczywiście, że warto – pytanie jest retoryczne, to tak samo, jakby pytać, czy warto uczyć dzieci kulturalnego zachowania. Uczestnicy kończącej konferencję debaty niemalże jednym głosem powtarzali, że to my, rodzice, nie nauczyliśmy naszych dzieci panowania nad emocjami. Gdy dołożymy do tego fakt, iż wiele osób ciągle uważa, że w sieci są anonimowe – efekt widzimy w internetowych serwisach. Obowiązkowo trzeba ciągłe, nieprzerwanie, od jak najmłodszych lat edukować. Najpierw siebie, żebyśmy w ogóle wiedzieli, o co w tych wszystkich serwisach chodzi. Odwracanie oczu i zasłanianie się tym, że „dzieci znają to lepiej od nas” na pewno nie zaradzi problemowi. Przeprowadzana online wśród uczestników konferencji ankieta wykazała, iż 63 procent młodzieży spotkało się ostatnim roku z hejtem wymierzonym w siebie lub przyjaciół (wśród dorosłych była to zaledwie 1/3), za to zaledwie ok. 25-30% ankietowanych przyznało, iż zgłosiło łamiące regulamin komentarzy do administracji serwisu!

Warto to robić, choćby dlatego, że zło rozprzestrzenia się nie dlatego, że są źli ludzie, ale dlatego, że dobrzy milczą i nie reagują.

Reagujmy. Od czegoś trzeba zacząć.

Udostępnij: Sieć <> szacunek, czyli syzyfowa praca?

Odpowiedzialny biznes

Dzień Bezpiecznego Internetu

6 lutego 2018

Dzień Bezpiecznego Internetu

Dziś Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI), który w tym roku obchodzimy pod hasłem „tworzymy kulturę szacunku w sieci”. Organizatorzy zwracają uwagę na problem braku poszanowania innych osób, ich prywatności czy odmiennych poglądów w internecie.

Kultura obrażania w sieci

Kultura obrażania w internecie to jedna z form cyberprzemocy. Z badań przeprowadzonych przez Fundację  Dajemy Dzieciom Siłę  – w ramach projektu EU NET ADB  (2013) – wynika, że 40% młodych ludzi w wieku 14- 17 lat spotkało się w internecie z przejawami mowy nienawiści w formie obraźliwych komentarzy czy dyskusji na forach. W grupie wiekowej 16- 17 lat odsetek ten wynosił 45%.
Badania SW RESEARCH (2015) pokazują, że ponad połowa  badanych internautów w wieku 16-64 lat (53,4%) przynajmniej raz spotkała się z hejtem w sieci. Co czwarta badana osoba padła ofiarą hejtera, a 11,3% sama nim była. Natomiast w badaniu dotyczącym mowy nienawiści przeprowadzonym przez Centrum Badań nad Uprzedzeniami UW na zlecenie Fundacji im. S. Batorego (2014) respondenci deklarowali, że 70% z nich zetknęło się w internecie z rasistowskimi wypowiedziami o osobach ciemnoskórych, a 77%  z homofobiczną mową nienawiści.

Obrażanie jest nierozerwalnie związane z internetem

Z badania dotyczącego mowy nienawiści w internecie (2014), wynika, że młodzi ludzie nie znają tego terminu i nie wiedzą dokładnie, co on oznacza. Nie wyróżniają oni mowy nienawiści z innych form obrażania w internecie. Bardziej naturalnym dla nich pojęciem jest „hejt” i obrażanie skierowane do konkretnych osób, niekoniecznie związane z dyskryminacją mniejszości. Tego typu doświadczenia to dla nich codzienność – zdaniem młodych ludzi obrażanie jest nierozerwalnie związane z internetem.

Hejt jest naturalny

O hejt pytano też młodych internautów (12-18 lat) w ramach projektu „Internet bez nienawiści” realizowanego w programie „Obywatele dla Demokracji” (2014). Badani hejt uważali za termin zupełnie naturalny, co było widoczne zwłaszcza wśród gimnazjalistów. Termin hejt definiowali jako „anonimowe obrażanie” np. negatywne komentarze pod zdjęciami, zwłaszcza na Facebooku, które często doprowadzają do usunięcia zdjęcia. Dzieci wspominały również o przerabianiu zdjęć i wrzucaniu ich na strony np. pornograficzne oraz o przesyłaniu nieprzyjemnych zdjęć czy wulgarnych filmów. Zwracały też uwagę na przeklinanie w internecie oraz na kłótnie znajomych na portalach społecznościowych oraz na tzw. hate page, czyli strony, na których gromadzą się osoby i wypowiadają przeciwko innej osobie. Takie profile można znaleźć na Facebooku i są one zakładane  zwłaszcza przeciwko sławnym osobom, ale co niepokoi, także przeciwko rówieśnikom.

Obrażamy mimo poczucia mniejszej anonimowości

Jak widać zjawisko hejtu w interencie narasta, choć, jak, wynika z raportu „Internetowa kultura obrażania” zdajemy sobie sprawę, że nie jesteśmy już tak anonimowi – spadek z 54% w 2011 do 26% w 2016r. To jednak w internecie częściej niż gdzie indziej pojawiają się wypowiedzi przekraczające granicę kultury- 81 % (wzrost o 7% od 2011).

Jest więc nad czym pracować, aby tworzyć kulturę szacunku w sieci, tym bardziej że dzieci spędzają w internecie coraz więcej czasu.

Jeśli chcecie włączyć się w tegoroczne obchody Dnia Bezpiecznego Internetu i przygotować jakąś inicjatywę dotyczącą tegorocznego tematu przewodniego – kultury szacunku w sieci – zapraszamy do zgłoszeń. Szczegóły znajdziecie na stronie www.saferinternet.pl. Fundacja Orange jest partnerem tego wydarzenia.

Plakat DBI z napisem "Bierzemy Udział w Dniu Bezpiecznego Internetu"

(materiał na podstawie: K. Garwol, „Hejt w internecie –analiza zjawiska” Edukacja –Technika –Informatyka” nr 4/18/2016, Raportów z badań „Internetowa kultura nienawiści”, „Internet bez nienawiści”, „Mowa nienawiści w Polsce”).

Udostępnij: Dzień Bezpiecznego Internetu

Informacje prasowe

Fundacja Orange partnerem głównym Dnia Bezpiecznego Internetu

9 lutego 2016

Fundacja Orange partnerem głównym Dnia Bezpiecznego Internetu

„Lepszy internet zależy od Ciebie” – pod takim hasłem 9 lutego odbywają się obchody Dnia Bezpiecznego Internetu 2016 w Polsce. Fundacja Orange jest partnerem głównym wydarzenia. Specjalnie dla rodziców i opiekunów przygotowała bezpłatny kurs internetowy, w którym dowiedzą się, jak dbać o bezpieczeństwo najmłodszych w sieci.

Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu (DBI) organizowane są w Polsce od 2004 roku, aby tworzyć okazję do dyskusji o bezpieczeństwie w internecie i promować idee wykorzystania zasobów sieci do rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży. Tego dnia w wielu krajach porusza się tematykę aktualnych zagrożeń, które spotkać mogą młodych użytkowników online. Inicjatorem wydarzenia jest Komisja Europejska. Hasłem „Lepszy internet zależy od Ciebie” organizatorzy chcą podkreślić, że każdy internauta poprzez swoje zachowania wpływa na to, czy internet jest pozytywną i bezpieczną przestrzenią.

W ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu 2016 w Warszawie organizowana jest konferencja dla nauczycieli, edukatorów i środowisk związanych z rozwojem cyfrowych kompetencji. Aby idea DBI rozprzestrzeniała się w całym kraju, co roku ogłaszany jest  konkurs na najlepszą inicjatywę lokalną promującą odpowiedzialne korzystanie z internetu. Są to lekcje, zabawy, happeningi, które w ciekawy sposób mają nauczyć dzieci i młodzież ważnych zasad bezpieczeństwa. Odbywać się mogą w szkołach, przedszkolach, bibliotekach i innych placówkach. Dla wszystkich inicjatorów lokalnych akcji przygotowane zostały pakiety edukacyjne, z których można korzystać, a najlepsze projekty zostaną wyróżnione nagrodami od organizatorów i partnerów DBI.

Partnerem głównym obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu w Polsce jest Fundacja Orange, która już od 10 lat działa na rzecz ochrony dzieci w internecie.
Cieszy nas tegoroczne hasło „Lepszy internet zależy od Ciebie”, bo pokazuje, że każdy z nas może się przyczynić do tego, czy będzie przyjaznym miejscem. Wpływ na to mają także rodzice i opiekunowie. Ci nie zawsze wiedzą, jak przygotować dzieci do mądrego i bezpiecznego korzystania z sieci i trudno im czasami „nadążyć” za cyfrowymi aktywnościami młodych. Ale Dzień Bezpiecznego Internetu to dobra okazja, aby poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie. – mówi Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange.

Dla rodziców dzieci w różnym wieku Fundacja przygotowała platformę e-learnigową „Bezpiecznie Tu i Tam”, dostępną bezpłatnie pod adresem: http://www.fundacja.orange.pl/kurs. Dzięki niej rodzic pozna rodzaje zagrożeń, na które może natknąć się młody internauta, sposoby zabezpieczeń, a także porady i wskazówki o tym, jak zapobiegać ryzykom i jak nauczyć dziecko bezpiecznych i kulturalnych zachowań w sieci. Całość podana jest w formie interaktywnych treści, filmów, animacji i krótkich quizów, które pomogą zapamiętać najważniejsze informacje. Użytkownicy mogą też zadać pytanie ekspertom. Kurs trwa około 1,5 godziny, ale każdy z 5 modułów można przejść osobno w dogodnym czasie.

E-learning powstał w ramach społecznej misji Fundacji Orange, która do tej pory nauczyła 38 tys. dzieci zasad bezpiecznego internetu na warsztatach w szkołach i innych placówkach, wsparła przygotowanie narzędzi i zabezpieczeń przed nieodpowiednimi treściami dla najmłodszych i brała udział w wielu kampaniach na rzecz przeciwdziałania cyberzagrożeniom. Została założona w 2005 roku i jest jedyną fundacją korporacyjną wśród telekomów w Polsce.

Organizatorem Dnia Bezpiecznego Internetu w Polsce jest Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa oraz Fundacja Dzieci Niczyje. Fundacja Orange jest partnerem głównym. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska oraz Rzecznik Praw Dziecka – Marek Michalak.

Więcej informacji nt. Dnia Bezpiecznego Internetu dostępnych jest na stronach internetowych: www.dbi.pl, najmłodsi znajdą informacje nt. wydarzenia na stronie: www.sieciaki.pl, a dla kurs internetowy dla rodziców i opiekunów dostępny jest na stronie www.fundacja.orange.pl/kurs

***

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku. W Polsce pierwszą edycję DBI Polskie Centrum Programu Safer Internet (NASK i FDN) zorganizowało w roku 2005. Jego podstawowym celem jest inicjowanie oraz propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.

***

Dodatkowych informacji udzielą:

Antonina Bojanowska, koordynatorka komunikacji, Fundacja Orange
e-mail:  antonina.bojanowska@orange.com
tel.: (+48) 22 527 40 24  kom: (+48) 509 84 86 82

Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska
e-mail:  wojciech.jabczynski@orange.com
https://twitter.com/RzecznikOrange 
Nasz blog:  www.blog.orange.pl

Udostępnij: Fundacja Orange partnerem głównym Dnia Bezpiecznego Internetu

Bezpieczeństwo

Dzieci też tworzą Internet

16 lutego 2015

Dzieci też tworzą Internet

Podczas Dnia Bezpiecznego Internetu mówiliśmy nie tylko o zagrożeniach, jakie mogą spotkać dzieci w Internecie, nie tylko o tym, jak sobie z nimi radzić, ale także o tym, jak młodzi ludzie mogą poczuć się pewniej w sieci. Jednym z rozwiązań, jakie proponujemy, jest zachęcenie najmłodszych internautów do samodzielnego tworzenia cyfrowego świata.

Dlatego już po raz drugi zorganizowaliśmy w Miasteczku Orange warsztaty dla Superkoderów. Tym razem odwiedził nas 50 dzieci z Pracowni Orange w Otłoczynie, Ostrowie Lubelskim, Radzyniu Podlaskim i Dubiczach Cerkiewnych, aby pod okiem trenerów z Akademii Młodego Hakera uczyć się programowania w języku Scratch. A do bezpiecznego korzystania z Internetu i jego współtworzenia zachęcała je blogerka Marysia Górecka, która na swoim blogu mamygadzety.pl pomaga rodzicom odnaleźć się także w świecie pełnym nowych przedmiotów i technologii.

Jak im poszło – zobaczcie sami. Wspólnie z młodymi uczestnikami warsztatów przygotowaliśmy dla Was filmową relację z tego wydarzenia:

 

Udostępnij: Dzieci też tworzą Internet

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej