
Temat niby dla koneserów telekomunikacji, lecz z jakiegoś powodu, zawsze gdy piszemy na blogu o VoLTE/WiFi Calling pierwszy komentarz brzmiał: „No dobrze, ale nie macie jeszcze kodeka EVS”. Odpowiedź od teraz będzie już brzmiała: „mamy”. Uruchomiliśmy go kilka dni temu.
Czym jest EVS?
Kodek EVS (Enhanced Voice Services) znany też jako HD+. Dzięki niemu w trakcie rozmowy słychać zarówno bardzo niskie jak i bardzo wysokie dźwięki, a błędy i szumy są w większym stopniu wychwytywane i korygowane, niż to ma miejsce we wcześniejszych technologiach. Wieść niesie, że to obecnie najlepszy kodek mowy wspierany przez sieci komórkowe.
Żeby móc skorzystać z niego smartfon musi korzystać z VoLTE lub WiFi Calling od Orange, a oba biorące udział w rozmowie smartfony muszą wspierać EVS.
Najnowsza lista urządzeń które wspierają VoLTE i WiFi Calling w Orange.
Jakie smartfony obsługują kodek?
Pierwszymi smartfonami, które wspierają kodek są:
- Samsung S10e,
- Samsung S10,
- Samsung S10+.
Zarówno egzemplarze kupione w Orange jak i te kupione na wolnym rynku, a także:
- Sony Xperia XZ2,
- Sony Xperia XZ3,
- Sony Xperia 1,
- Sony Xperia 5,
kupionymi w Orange Polska.
Planujemy poszerzać listę urządzeń wspierających usługę o kolejnych producentów i modele.
Odpowiadając na drugie z pytań, które zawsze padają przy okazji tematu VoLTE/WiFi Calling: pracujemy nad ponownym uruchomieniem obu usług na smartfonach Xiaomi. Zostały one wyłączone, gdyż nie działały stabilnie i nie były odpowiednio skonfigurowane. Teraz razem z producentem pracujemy by stworzyć je na nowo. To zajmuje czas.