Odpowiedzialny biznes

Latarnik

10 października 2012

Latarnik

Pewnie słyszeliście o Latarnikach, którzy w ramach programu Polityka Równych Szans realizowanego przez Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” i Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, uczą osoby z generacji 50+ jak korzystać z internetu? Jednym z Latarników, jest wierny czytelnik naszego bloga – Krzysiek Karwowski z Grajewa (latarnik.grajewo@onet.eu)

– Skąd nazwa ,,Latarnik Polski Cyfrowej”?

Kluczem jest tu istota funkcjonowania latarni morskich. Tak, jak latarnie oświetlały drogi błądzącym statkom morskim, tak obecnie latarnicy wskazują drogę osobom wykluczonym ze świata cyfrowego.

 Dlaczego zostałeś Latarnikiem?

Moim zdaniem walka z wykluczeniem cyfrowym to nie kwestia dostępu do technologii, ale zmiana świadomości – przekonania innych, że ta technologia może dać nam coś dobrego. Jednak, aby zmienić świadomość człowieka, potrzeba drugiego człowieka – sama technologia nic nie da, kowadło jest bezużyteczne bez utalentowanego kowala. Postanowiłem zostać takim kowalem, to znaczy – latarnikiem;), a pracy przed nami dużo – szacuje się, że nawet 10 mln z 13 mln Polaków pokolenia 50+ nigdy nie miało styczności z komputerem i internetem.

– A jak zostaje się Latarnikiem?

Zgłosiłem się do projektu przez stronę internetową www.latarnik.mwi.pl. Na początku stycznia br. w Białymstoku odbyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Cyfryzacji i Administracji oraz stowarzyszenia ,,Miasta w Internecie” z osobami chcącymi wziąć udział w tym projekcie. Potem było  kilkudniowe szkolenie.

– I każdy może nim być?

– Założenie jest takie, aby w każdej gminie w Polsce był Latarnik bądź Latarniczka. Ta osoba musi znać realia swojej gminy, wiedzieć jakie są lokalne problemy oraz umieć dotrzeć do beneficjentów projektu. Aby zostać Latarnikiem nie trzeba mieć wykształcenia informatycznego. Najważniejsza jest znajomość zasad aktywnego korzystania ze zdobyczy internetu i umiejętność przekazania tej wiedzy słuchaczom. Wiek nie jest ważny, płeć, zawód także są nieistotne. Ważniejsza jest umiejętność dotarcia do pokolenia 50+ i nawiązania ze słuchaczami dobrego kontaktu.

– A jak wygląda szkolenie dla generacji 50+?

Z jednej strony osoby starsze są nieufne wobec nowych rzeczy, szczególnie tych technologicznych. Ale z drugiej strony  chcą nauczyć się czegoś nowego tak, aby pokazać swoim wnukom, przyjaciołom, że też potrafią ….. Uczenie osób starszych nie może odbywać się w sposób książkowy i schematyczny. Trzeba tu sporej wyobraźni i indywidualnego podejścia..

Szkolenie jest darmowe i trwa 18 miesięcy. Uczymy praktycznie, a do szkoleń wykorzystujemy sprzęt zgromadzony w lokalnych szkołach, domach kultury oraz świetlicach. To słuchacze wskazują, czego oczekują od tych szkoleń. Dlatego każda grupa szkoleniowa jest inna, wyjątkowa. Istotny jest również czas szkolenia – on także jest dostosowany do oczekiwań słuchaczy. Takie podejście, gdzie program i formę szkoleniowy tworzymy wspólnie z naszymi słuchaczami jest niezwykle kreatywne i może zdecydować o powodzeniu programu Latarników. To wyróżnia nas spośród innych projektów szkoleniowych na rynku.

– Kiedy pierwsze spotkanie?

Zaproponowałem współpracę dyrektorowi Zespołu Szkół Miejskich nr 1 w Grajewie i spotkałem się z pozytywnym przyjęciem. Pierwsze zajęcia zaczynam już w  listopadzie w sali informatycznej szkoły.

c7f0fa5aa996dec2bf6e148d9450c30696f

Krzyśkowi życzymy powodzenia i trzymamy kciuki za pierwsze lekcje. Liczymy, że opowie nam, jak było, a  potem może porozmawiamy z jego słuchaczami?- przez internet oczywiście 😉

Udostępnij: Latarnik

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej