Innowacje

Walczymy z fake newsami |”Przyszłość jest dziś” #14

20 stycznia 2020

Walczymy z fake newsami |”Przyszłość jest dziś” #14

Kłamstwo jest stare jak świat. Jednak w czasach globalnego internetu fałszywa informacja potrafi w ciągu paru godzin okrążyć świat i wywołać nieprzewidziane skutki. W ciągu minionego pół roku hasztag #fakenews został użyty w sieci ponad 4 miliony razy i wywołał reakcję 10,5 miliona czytelników.

Chyba każdy z nas zetknął się z fake newsem. Nieprawdziwa informacja o śmierci Adama Słodowego obiegła media w lipcu ubiegłego roku, by następnego dnia zostać sprostowana przez jego rodzinę.  W mediach często pojawiają się także nieprawdziwe informacje o wypadkach celebrytów – ofiarami takiego fake newsa byli m.in. aktor Maciej Musiał i piosenkarka Doda.

Na czym zależy twórcom fake newsów? Jak nie dać się nabrać? Zobaczcie mój materiał video.

Jeśli nie chcecie ulec manipulacji, pamiętajcie, że najważniejsze jest krytyczne myślenie i zasada ograniczonego zaufania do źródeł. Następnym razem, gdy natraficie na sensacyjną wiadomość, sprawdźcie, czy piszą o niej inne media i poszukajcie jej źródeł. Więcej zaleceń pozwalających rozpoznać fake newsa znajdziecie na stronie:

Razem w sieci

Warto także nauczyć najmłodszych, jak rozpoznawać fałszywe treści. Gotowe scenariusze zajęć w ramach programu MegaMisja znajdziecie na stronie Fundacji Orange:

Jak rozróżniać informacje prawdziwe od fałszywych

Jestem ciekawa, z jakimi fake newsami ostatnio się zetknęliście?

Udostępnij: Walczymy z fake newsami |”Przyszłość jest dziś” #14

Reklama

Mamy wielką moc. Mamy wielką odpowiedzialność.

14 października 2019

Mamy wielką moc. Mamy wielką odpowiedzialność.

No właśnie, pamiętajcie o tym, że razem mamy i moc i odpowiedzialność. I wcale nie w kontekście dzisiejszego wyniku wyborów to piszę, a w kontekście technologii. Niesamowicie zmieniły nasze życie, choćby w aspekcie rozwoju czy komunikacji. Dały nam ogromne możliwości. Ale nie ma co ukrywać, że również one mają swoje ciemne strony. Takie, jak choćby nadużywanie czasu spędzanego przed ekranem czy kontakt z nieodpowiednimi treściami. Dlatego tak ważne, żeby technologii używać świadomie i tego samego uczyć nasze dzieci. Ja tylko przypomnę, że jako Orange od wielu lat dbamy o bezpieczeństwo internautów i mądrą edukację cyfrową. Pamiętajcie – we wszystkim wskazany jest umiar i równowaga.

Właśnie o tym jest nasza nowa globalna kampania, która pojawi się w 27 krajach, gdzie działa Orange. Spot wyreżyserowała Katia Lewkowicz, a producentem jest Publicis Conseil. Nad przygotowaniem polskiej adaptacji czuwała agencja Leo Burnett oraz dom produkcyjny Orka i studio dźwiękowe Lunapark. Za media w tej kampanii odpowiada dom mediowy Initiative Media.  Dodam tylko od siebie, że w czasach gorączki zakupów, ciśnięcia sprzedaży i wyników czasem warto się zatrzymać i spojrzeć na te tematy z refleksją. Bo przecież wszystko jest dla ludzi. Trzeba tylko wiedzieć jak i po co. I pamiętajcie, że prawdziwe życie jest tu i teraz. Zostawiam Was z tym (przynajmniej dla mnie) wzruszającym obrazem.

Udostępnij: Mamy wielką moc. Mamy wielką odpowiedzialność.

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej