Odpowiedzialny biznes

#BurzaMózgów dla nauczycieli

30 listopada 2022

#BurzaMózgów dla nauczycieli

Już 500 nauczycielek i nauczycieli zgłosiło się do projektu #BurzaMózgów. Będą w nim odkrywać, jak i gdzie działa sztuczna inteligencja, jakie niesie szanse i zagrożenia. To dawka wiedzy, refleksji i podstawa do krytycznego spojrzenia na nowoczesne zjawiska. A także do ważnych rozmów z młodzieżą. Zgłoszenia do kursu przyjmujemy do 18 grudnia. Zapraszam z całego serca!

To nie przypadek, że…

To nie przypadek, że serwisy streamingowe trafnie podpowiadają treści, które mogą nam się spodobać. To nie przypadek, że nawigacja sugeruje nam szybszą trasę. To nie przypadek, że od social mediów tak trudno nam się oderwać. Nie raz możemy mieć wrażenie, że w internecie widzimy głównie ludzi, którzy mają podobne (lub całkowicie przeciwne) poglądy do nas samych.

Jak to się dzieje? Sztuczna inteligencja to nie robot z przyszłości, a zjawisko, które towarzyszy nam każdego dnia. Choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Analizuje dane, uczy się, wyciąga wnioski i doskonali, tworzy algorytm i zarządza jego zmianą – bez udziału człowieka. Coraz szersze jest jej zastosowanie w medycynie, ekonomii czy edukacji. Sztuczna inteligencja to nie tylko zjawisko technologiczne, ale i społeczne czy etyczne.

Nauczyciel a sztuczna inteligencja

I to właśnie dlatego warto lepiej jej się przyjrzeć. Zastanowić się, jaki ma na nas wpływ, jakie niesie możliwości, ale i zagrożenia. W świecie pełnym technologii wiedza o nowoczesnych zjawiskach i umiejętność krytycznego myślenia – to cenna rzecz.  Nasza Fundacja, wspólnie z Lofi Robot, postanowiła wesprzeć w tym nauczycielki i nauczycieli.

To oni są centrum świata edukacji. Im większa ich wiedza, kompetencje, świadomość, ale także ich poczucie zrozumienia cyfrowych zjawisk, tym pewniej się czują i tym lepszą relację mogą tworzyć z młodymi ludźmi, którzy przecież w świecie cyfrowym się już urodzili.

– Ważne, abyśmy mogli wejść w dialog z uczniami, którzy mają do czynienia z technologią już w coraz młodszych klasach. Niejednokrotnie to właśnie oni zaskakują nas swoją wiedzą, a w relacji z technologiami często nie mają żadnych barier. Zadaniem nauczycieli jest więc nie tylko edukacja dzieci i młodzieży, ale też ciągłe poszerzanie własnej wiedzy – mówi Ewa Lisiowska, nauczycielka z warszawskiej podstawówki.

O AI bez skomplikowanych definicji

Kurs Fundacji Orange i Lofi Robot pokazuje zastosowania i tłumaczy mechanizmy AI. Zagadnienia prezentuje od bardziej społecznej, etycznej niż technologicznej strony. Mogą realizować go nauczycielki i nauczyciele szkół podstawowych wszystkich przedmiotów (nie tylko informatyki!), szczególnie ci, którzy rozmowy o bezpieczeństwie w internecie i higienie cyfrowej wplatają w swoje zajęcia.

„Burza mózgów” to jedna z popularnych form nauczania, która aktywizuje nas i zachęca do wzajemnej dyskusji. I właśnie to jest motywem przewodnim naszego programu e-learningowego. Tu ludzki mózg spotyka się z „mózgiem elektronicznym” – tłumaczy Maciej Wojnicki, projektant, konstruktor oraz programista z LOFI Robot, autor kursu.

E-learning ma przystępną formułę, zagadnienia prezentujemy w krótkich filmach, w 7 blokach tematycznych. Można realizować je w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Osoby, które przejdą cykl szkoleniowy, otrzymają zaświadczenie Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl.

Mogą też wykorzystać gotowe scenariusze zajęć i pomysły na ćwiczenia, aby rozmawiać z uczniami o sztucznej inteligencji.

Zapisy do pierwszej edycji #BurzyMózgów trwają do 18 grudnia, a zajęcia ruszą już w styczniu 2023. Aby się zgłosić, wystarczy założyć konto na: www.burzamozgow.com

Od serca

Praca przy tym projekcie jest dla mnie czystą przyjemnością i mam poczucie, że wspólnie z Lofi robimy ważną, potrzebną rzecz, podejmując tak aktualny i istotny temat jak AI. Bardzo, bardzo serdecznie zapraszam wszystkich nauczycieli i nauczycielki do udziału. Zależy nam, żebyście mogli się rozwijać, dbali o swoje kompetencje, poszerzali wiedzę. Chcemy Was w tym wspierać, bo wiemy jak ważny, trudny, a jednocześnie piękny jest to zawód. Staraliśmy się zrobić to z sercem, z myślą o Was i Waszych relacjach z uczniami, dla których środowisko cyfrowe jest środowiskiem naturalnym. W imieniu Fundacji Orange dziękuję Lofi Robot za współpracę i za to, że przyświeca Wam edukacyjna misja! Dziękujemy też Tomaszowi Rożkowi i Zycie Czechowskiej za piękne wsparcie projektu.

Udostępnij: #BurzaMózgów dla nauczycieli

Odpowiedzialny biznes

Konkurs dla nauczycieli

31 sierpnia 2022

Konkurs dla nauczycieli

Znacie dobrych nauczycieli? Takich, którzy w swojej pracy uwzględniają, że młodzi ludzie uczą się dziś inaczej? Którzy mimo wielu trudów w tym zawodzie ciągle się rozwijają? Do 9 września zgłoście ich do konkursu Fundacji Orange „Nauczyciel Jutr@ 2022”. Rok temu laureatką została Joanna Mikusek-Przystajko. Czym ujęła Jury i czym na co dzień ujmuje swoich uczniów?

Nauczyciel – ważna praca

Na chwilę przed startem nowego roku szkolnego w oświacie znów gorąco. Trwają debaty o wynagrodzeniach, statusie i innych wyzwaniach w zawodzie nauczycieli. Ich rola jest jedną z kluczowych, które wpływają na młodych ludzi i na to, jaka będzie ich przyszłość.

Młodzież żyje dziś w świecie aplikacji, social mediów, gier i kontaktów online. Informacje ma na wyciągnięcie ręki i szybkie przeskrolowanie. Nauczyciel nie jest już tylko źródłem wiedzy. Staje się przewodnikiem w gąszczu informacji, źródłem wsparcia w ich weryfikacji, partnerem we wspólnym odkrywaniu świata – także przy pomocy tych cyfrowych narzędzi. Młodzi potrzebują dziś atmosfery współpracy, a nie hierarchii. Tym bardziej, że od strony obsługi cyfrowych nowinek często po prostu więcej potrafią. Gdyby połączyć tę umiejętność z tym, co wie i potrafi pedagog, szkoła mogłaby być po prostu fajniejsza i bardziej inspirująca.

Osobę, która mimo wielu wyzwań w tym zawodzie, tak właśnie rozumie swoją rolę i współpracę z młodzieżą, chcemy uhonorować tytułem Nauczyciel Jutr@ 2022. Laureat lub laureatka nie musi być geekiem technologii, ale mieć odwagę uczyć inaczej, rozwijać się i w edukacji uwzględniać aktualne potrzeby młodych ludzi, a także uczyć się od nich i zapraszać do współtworzenia zajęć. Tak, aby były bardziej angażujące, ciekawsze, dawały dzieciom poczucie sprawstwa i wzbudzały w nich zainteresowanie światem.

Nauczyciel Jutr@ już dziś

Joanna Mikusek-Przystajko, nauczycielka etyki i pedagożka w Społecznym Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kudowie Zdroju, jest laureatką pierwszej edycji konkursu Nauczyciel Jutr@, który Fundacja Orange zainicjowała w 2021 roku razem z Głosem Nauczycielskim. Jest jedną z tych nauczycielek, które starają się prowadzić zajęcia z myślą o tym, czego potrzebuje dzisiejsza młodzież i że otoczona jest cyfrowymi nowinkami, dającymi świetne możliwości, ale i niosącymi wiele ryzyk.

Na lekcjach etyki Asia wykorzystuje roboty i inne cyfrowe pomoce. Odwagi w tym kierunku dodał jej okres edukacji zdalnej, kiedy poczuła, że musi rozwijać swoje kompetencje, żeby „nie stracić” swoich uczniów i mimo kontaktów przez internet nadal budować z nimi wartościowe relacje. Jest też otwarta na to, żeby uczyć się nowych rzeczy – także od nich (!), co ujęło nas najbardziej.

Technologia stała się mostem, który połączył mnie z młodymi ludźmi” – mówi. – „A ja lubię być z dziećmi i młodzieżą na co dzień, po prostu z nimi być. Uskrzydla mnie ich rozwój, zmiany jakie w nich zachodzą, nasze rozmowy i to, że dopuszczają mnie do swojego życia”.Takie podejście przyniosło jej tytuł Nauczycielki Jutr@ 2021.

Nagroda dla nauczyciela

Tytuł Nauczycielki Jutr@ 2021 utwierdził mnie w przekonaniu, że to, co robię, ma sens, ale też wyznaczył dalszą drogę, którą chcę podążać. Nie dość, że poczułam się ogromnie wyróżniona, to także doceniona” – mówi Joanna Mikusek-Przystajko, a jest bardzo skromną i skupioną na pracy osobą.
Asia wkrótce wyjedzie na wizytę studyjną do Finlandii – kraju, który słynie z jednego z najlepszych systemów edukacji na świecie. Taka jest nagroda w konkursie. „Chciałabym zrozumieć, a jeszcze bardziej doświadczyć, na czym polega fenomen tamtejszej edukacji. Nastawiam się na sporą dawkę inspiracji, które będę próbowała wykorzystać w swojej pracy” – mówi.

Zgłoszenia do konkursu

Szukamy nauczycielek i nauczycieli, którzy – tak jak Asia – mają odwagę uczyć inaczej. Trwa druga edycja konkursu Nauczyciel Jutr@, do której mogą się zgłaszać nauczyciele i nauczycielki, mogą też zgłosić ich dyrektorzy, uczniowie lub rodzice uczniów. Chcesz kogoś wyróżnić? Masz jeszcze czas do 9 września. Szczegóły i formularz dostępne są na stronie konkursu https://nauczycieljutra.pl

Jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego, wieloletniego rektora Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, zgłosi 10 osób nominowanych i spośród nich wybierze laureata lub laureatkę.

Fundacja Orange prowadzi konkurs razem z Głosem Nauczycielskim. Inicjatywa towarzyszy wieloletniej już tradycji przyznawania przez Głos prestiżowego tytułu Nauczyciel Roku. W Fundacji Orange na co dzień współpracujemy z tysiącami nauczycielek i nauczycieli w Polsce. Widzimy, jak ważny i trudny bywa ich zawód. Szczególnie w czasie edukacji zdalnej mieli pod górkę. Konkurs Nauczyciel Jutr@ pokazuje sylwetki tych, którzy nieustannie się rozwijają, nie tkwią w utartych schematach, ale są na bieżąco z tym, czym żyje młodzież. Starają się być blisko młodych, rozumieć ich świat, a edukację kształtować tak, aby odpowiadała ich potrzebom i sposobom uczenia się. To osoby, które mogą być inspiracją dla innych ku temu, aby edukacja była bardziej przyjazna i dostosowana do swoich czasów.

Udostępnij: Konkurs dla nauczycieli

Informacje prasowe

Nauczyciel Jutr@ – rusza druga edycja konkursu towarzyszącego wyborom Nauczyciela Roku

18 maja 2022

Nauczyciel Jutr@ – rusza druga edycja konkursu towarzyszącego wyborom Nauczyciela Roku

Startuje Konkurs Nauczyciel Jutr@. Fundacja Orange i Głos Nauczycielski uhonorują nauczycielkę lub nauczyciela, który będąc świadomym wyzwań edukacji XXI wieku, rozwija swoje kompetencje, także te cyfrowe, jest otwarty na potrzeby uczniów i korzysta z ich wiedzy i doświadczenia. Konkurs towarzyszy inicjatywie Nauczyciel Roku organizowanej od 20 lat przez Głos Nauczycielski. Zgłoszenia do obu przedsięwzięć przyjmowane są do 9 września 2022.

Tytuł Nauczycielki Jutr@ w 2021 roku otrzymała Joanna Mikusek–Przystajko, nauczycielka etyki w Społecznym Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Kudowie-Zdroju. Pedagożka zyskała uznanie jury Konkursu, bo jako etyczka i humanistka postanowiła podążać za potrzebami swoich uczniów i zaczęła odważnie rozwijać swoje kompetencje cyfrowe. Dzięki temu, realizowała ciekawsze zajęcia dla młodych – a  właściwie wspólnie z nimi, na przykład programując na lekcjach etyki roboty, które poruszały się od wybranej wartości do drugiej.

– Dla Nauczyciela Jutr@ kompetencje cyfrowe to nie tyle znajomość aplikacji i programów, ile przede wszystkim sposób na to, by być bliżej uczniów i lepiej rozumieć ich świat. To ktoś, kto  ma odwagę uczyć inaczej, a jego wychowankowie mają przestrzeń, by pytać: „dlaczego, po co i jak” – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

– Cieszę się, że możemy kontynuować wspólny Konkurs jakim jest Nauczyciel Jutr@. To ważne, żeby nauczycielki i nauczyciele otwierali się na to co nowe, a jednocześnie nie tracili z oczu tego co najważniejsze, czyli relacji z uczniami – dodaje Jakub Rzekanowski, redaktor naczelny Głosu Nauczycielskiego.

Do 9 września można zgłaszać kandydatów do nowej edycji. Nauczyciel Jutr@ to tytuł, którym zostanie uhonorowana osoba otwarta na nowoczesne podejście do edukacji, która stawia potrzeby swoich uczniów i uczennic w centrum uwagi, podąża za ich zainteresowaniami, a współpracę z nimi opiera na partnerskiej relacji. Nie musi być obeznana z nowinkami technologicznymi, ale ma odwagę stawiać pierwsze kroki w innym, mniej tradycyjnym podejściu do uczniów.

W swojej pracy wyróżnia się m.in.:

  • otwartą postawą na prowadzenie zajęć w wykorzystaniem nowoczesnych, angażujących metod, zgodnych z potrzebami młodych ludzi wychowywanych w świecie cyfrowym;
  • dążeniem do podnoszenia swoich kompetencji, w tym kompetencji cyfrowych;
  • i wykorzystaniem przy tym nowych technologii lub e-zasobów edukacyjnych, aby prowadzić ciekawsze lekcje dla uczniów i uczennic.

Do Konkursu zgłosić mogą się czynni zawodowo nauczyciele i nauczycielki ze szkół podstawowych, ponadpodstawowych, oraz placówek oświatowych. Tak jak w Konkursie Nauczyciel Roku kandydatów mogą zgłaszać także inni nauczyciele, dyrekcja szkół lub placówek oświatowych, rodzice uczniów czy sami uczniowie. Formularz zgłoszeniowy i regulamin Konkursu dostępny jest na stronie https://glos.pl/nauczycieljutra   

Jury Konkursu pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego, wiceprzewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk wybierze 10 nominowanych i spośród nich laureata lub laureatkę. Nagrodą główną jest wizyta studyjna w szkołach w Finlandii, której system edukacji uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie. Finał Konkursów Nauczyciel Jutr@ i Nauczyciel Roku zaplanowany jest na 11 października 2022 roku w Warszawie.

Fundacja Orange zajmuje się cyfrową edukacją dzieci i młodzieży, wspiera także nauczycieli i nauczycielki w zdobywaniu nowoczesnych kompetencji. Jest m.in. liderem projektu Lekcja:Enter, w ramach którego już ponad 48 tysięcy nauczycieli skorzystało z darmowych szkoleń, ucząc się prowadzić nowoczesne, angażujące lekcje przy wykorzystaniu cyfrowych narzędzi. W maju 2022 Fundacja otrzymała wyróżnienie w konkursie im. Janusza Korczaka dla instytucji wcielających w życie korczakowskie idee.

Kontakt dla mediów
Magda Mierzwińska, Fundacja Orange
e-mail: magda.mierzwinska@orange.com
tel. +48 512 356 297

Udostępnij: Nauczyciel Jutr@ – rusza druga edycja konkursu towarzyszącego wyborom Nauczyciela Roku

Odpowiedzialny biznes

Darmowe szkolenia dla nauczycieli. Z myślą o edukacji przyszłości

2 listopada 2020

Darmowe szkolenia dla nauczycieli. Z myślą o edukacji przyszłości

Edukacja wyrozumiała, skoncentrowana na celu i otwarta na innowacje. Taka jej wizja wybrzmiała na konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutra”, którą zorganizowała Fundacja Orange. Lekcje zdalne czy w murach szkoły – warto, żeby nauczycielki i nauczyciele podnosili cyfrowe kompetencje. Trwają zapisy na darmowe szkolenia „Lekcji:Enter” w całej Polsce.

Ten rok zapamiętamy jako przełomowy w wielu dziedzinach. W polskiej oświacie to skok na głęboką wodę nauczania zdalnego. Zatonie? Nauczy się pływać w świecie pełnym technologii? Czy może dotrze do bezpiecznego brzegu?

Temat poruszali eksperci na konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutro”. Jej echo niesie się w środowisku edukacji, bo padło na niej wiele ważnych słów. Nie mogliście w niej uczestniczyć? W internecie nic nie ginie 😉 – nagranie dostępne jest na https://jutrowszkole.pl/

Z badań zdalnenauczanie.org zaprezentowanych na tym wydarzeniu wynika, że nauczyciele wyżej oceniają swoje cyfrowe kompetencje niż na początku nauki online. Jednocześnie wskazują na potrzebę doszkalania się. To może być pierwszy krok do myślenia o przyszłości edukacji i kompetencjach kadry szkolnej – nie tylko na czasy lekcji online, ale w ogóle.

Kiedyś się bałem i nie robiłem. Teraz się boję i robię.

(*- Tak mawia Pan Belfer Nauczyciel z Internetów o używaniu nowych technologii w edukacji 🙂 ). Wsparcie w nadganianiu technologii stanowić może projekt „Lekcja:Enter”, którego celem jest przeszkolenie 75 tys. nauczycieli w Polsce z wykorzystywania cyfrowych narzędzi i e-zasobów w prowadzeniu zajęć z uczniami. Powstał on jeszcze w 2019 roku, szkolenia są darmowe, toczą się w różnych regionach i online. To solidna dawka wiedzy potrzebnej nauczycielom i nauczycielkom w szkole, która chce odpowiadać na potrzeby młodych ludzi wychowanych w erze cyfrowej.

Jeśli więc jesteś nauczycielem/nauczycielką i:

  • chcesz czuć się swobodniej z technologiami, uczyć się nowych rzeczy, poznać możliwości na prowadzenie nowoczesnych lekcji;
  • nie chcesz „wykładać”, ale angażować młodych w zajęcia, bo wiesz już, że nabywają dziś wiedzę po prostu inaczej niż my kiedyś;
  • myślisz o tym, żeby zacząć stosować na lekcji quizy, webquesty, poznać portale, aplikacje edukacyjne, społeczności nauczycielskie online. Może chcesz zwiedzać z uczniami Luwr online, organizować wirtualne spotkania z mieszkańcami Wenezueli, a nawet tworzyć e-materiały do nauczania według własnych pomysłów;
  • dodatkowo – przydałaby ci się dawka wiedzy o tym, jak prowadzić lekcje w trybie hybrydowym i zdalnym…

To koniecznie zapisz się na szkolenia! Tutaj jest lista placówek, które realizują warsztaty i ich dane kontaktowe. Każda z nich otrzymała grant i pełne merytoryczne przygotowanie do prowadzenia szkoleń. I nie martw się, jeśli myślisz, że ledwo obsługujesz smartfon. Trenerzy „Lekcji:Enter” są przygotowani do pracy od podstaw. To może być pierwszy ważny krok do tworzenia szkoły przyszłości, która nie boi się technologii, ale czerpie z niej to, co najlepsze.

Projekt „Lekcja:Enter” realizuje ze środków unijnych nasza Fundacja Orange oraz Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytut Spraw Publicznych. To największy projekt edukacji cyfrowej dla szkół w Polsce.

Zobacz konferencję i przeczytaj artykuły

Potrzeba ciut więcej zachęty i inspiracji? Polecam retransmisję konferencji „Jutro w szkole. Szkoła jutra.”, którą obejrzeć możecie w dowolnej chwili na https://jutrowszkole.pl/ lub na profilu Fundacji Orange na Facebooku.

Dodatkowo, przy okazji konferencji, wydaliśmy publikację pod tym samym tytułem, która składa się z krótkich artykułów napisanych przez ważne postaci świata edukacji w Polsce. Swoimi refleksjami o jej przyszłości, a także praktycznymi poradami na uważne wdrażanie technologii do nauczania podzielili się m.in. dr hab. prof. UWAM Jacek Pyżalski, Magdalena Kaszulanis, ze Związku Nauczycielstwa Polskiego, dr Tomasz Tokarz, Agnieszka Jankowiak- Maik znana jako „Babka od histy”, Dawid Łasiński „P@n Belfer – nauczyciel z internetów” i Konrad Ciesiołkiewicz z naszej Fundacji. Wszystkie artykuły dostępne są na stronie.

Choć warto kompetencje rozwijać po prostu dla siebie, nie dla nagród, to uroczyście ogłaszamy, że najbardziej innowacyjnych nauczycieli, którzy mądrze wykorzystują technologie w nauczaniu lub w sposób imponujący rozwinęli swoje cyfrowe kompetencje wyróżnimy wspólnie z Głosem Nauczycielskim w ramach kolejnej edycji konkursu „Nauczyciel Roku”.

Udostępnij: Darmowe szkolenia dla nauczycieli. Z myślą o edukacji przyszłości

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej