Odpowiedzialny biznes

Uwierz w siebie

26 października 2021

Uwierz w siebie

Wiele uwagi i uważności w Orange poświęcamy kwestiom szeroko rozumianej różnorodności. Jednym z jej aspektów jest płeć – z którą wiąże się wiele stereotypów i mitów. Wiemy przecież, że mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus. Ale czy na pewno? Czy płeć determinuje to, jak patrzymy na świat i samych siebie? Ma wpływ na to, jak oceniamy siebie albo naszą rolę społeczną?

Odpowiedź na te pytania jest ważna także w kontekście biznesu, programów motywacyjnych, planowania ścieżek kariery czy udogodnień dla rodziców w pracy. Dlatego przyłączyliśmy się do projektu „Uwierz w siebie. Polska 2021” i wzięliśmy udział w badaniu, które przynajmniej częściowo próbuje odpowiedzieć na te pytania.

 O badaniu

Firma badawcza NEUROHM, wspólnie z naukowcami i liderami opinii wzięła pod lupę 12 zagadnień dotyczących naszego poczucia skuteczności, odporności na krytykę oraz atrakcyjności. Badacze skorzystali z inteligentnej technologii iCode™. Za pomocą mierzących czas reakcji, autorskich algorytmów, łączących neuronaukę, psychologię i sztuczną inteligencję. Chodziło o to, aby zbadać nie tylko to co deklarujemy, ale również co tak naprawdę myślimy. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie Polaków oraz osobach pracujących w dużych korporacjach.

W badaniu wzięło udział siedem międzynarodowych korporacji. Oprócz Orange Polska– także Pfizer Polska, PepsiCo Poland, Millennium Bank SA, SAP Polska, Bank BPH SA, Lotte Wedel Sp. z o.o. Ich wyniki zostały porównane do reprezentatywnej próby Polaków.

Wyniki

Rzeczywiście – Raport Uwierz w siebie. Polska 2021” pokazuje, że nie to co deklarujemy a to, co myślimy to czasami dwie rożne rzeczy.

      Kobiety wierzą w siebie bardziej niż nam się wydaje!

Wyniki badań częściowo potwierdzają powszechny pogląd, że kobiety są z siebie mniej zadowolone niż mężczyźni. Mają niższe niż mężczyźni poczucie skuteczności oraz są mniej odporne na krytykę. Jedyny obszar, w którym wypadają lepiej od mężczyzn, to poczucie własnej atrakcyjności. Jednak wiele  z tych negatywnych opinii kobiety wyrażają jedynie na poziomie deklaracji. Choć nawet co druga kobieta deklaruje negatywne myślenie o sobie (56%),  tylko co czwarta jest rzeczywiście o tym przekonana (26%). Czyżbyśmy mieli do czynienia z fałszywą skromnością?

      Kobieta może być szefem? – tak tylko mówimy!

Badacze NEUROHM zapytali też Polaków czy kobiety mogą być szefami. Aż 82% ankietowanych kobiet i mężczyzn zadeklarowało, że „tak”. Jednak dużo w tym politycznej poprawności. Z tym poglądem faktycznie utożsamia się jedynie 27% badanych! Dotyczy to w równym stopniu mężczyzn, jak i kobiet. Co ciekawe, na pogląd ten nie miał wpływu ani status zawodowy, ani zarobki, ani zajmowana pozycja. Przekonanie o kompetencjach kobiet na kierowniczych stanowiskach wzrasta natomiast wraz z wiekiem i wykształceniem ankietowanych. Dodatkowo mocno przekonani są o tym mężczyźni, którzy posiadają dzieci oraz… pracownicy korporacji. Co druga osoba pracująca w dużej firmie szczerze wierzy w kompetencje kobiet jako kierowniczek.

     Posiadanie dzieci

To, co ma szczególny wpływ na poczucie własnej wartości jest posiadanie dzieci. Ale dotyczy to przede wszystkim mężczyzn. Ojcowie są mniej podatni na krytykę, mają większe poczucie skuteczności, a dodatkowo czują się bardziej atrakcyjni! I jest to efekt niezależny od wieku! Podobnej intensywnej zależności nie zaobserwowano u mam.

Głównym wyznacznikiem poczucia własnej wartości kobiet jest wiek (im większe doświadczenie, tym większa pewność siebie). Krytycznym momentem jest jednak dla nich powrót do pracy z urlopu macierzyńskiego. Już po około 6 miesiącach od wznowienia pracy zawodowej, wśród matek wyraźnie wzrasta podatność na krytykę i samokrytykę. Co więcej, zmienia się postrzeganie nie tylko siebie, ale kobiet w ogóle. Matki zaczynają mniej wierzyć w kompetencje kobiet na kierowniczych stanowiskach.

Pełna treść raportu dostępna jest na stronie www.uwierzwsiebie.com.pl. Ten raport to dobry punkt wyjścia, aby pracować dalej nad różnorodnością – także w naszej firmie.

usmiechnięta dziewczyna w kapeluszu

 

Udostępnij: Uwierz w siebie

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej