
Właśnie weszły w życie przepisy, które wprowadzają na polski rynek unijną dyrektywę zwaną Europejskim Aktem o Dostępności. Co się zmieni? Od teraz biznes powinien wprowadzać na rynek produkty i oferować usługi spełniające wymagania dostępności. W Orange nie czekaliśmy na zmianę prawa i od wielu lat troszczymy się zarówno o seniorów jak i o osoby z niepełnosprawnościami.
Uważamy, że w przypadku firm telekomunikacyjnych, dostępność do naszych usług jest nie tylko kwestią prawną, ale także wyrazem szczególnej empatii. Internet daje możliwość kontaktu z innymi osobami, załatwienia spraw urzędowych, edukacji, pracy i korzystania z usług medycznych. Bez niego, dla wielu osób z niepełnosprawnościami, wykonywanie tych czynności byłoby trudne lub wręcz niemożliwe.
Wystarczy chcieć pomóc
Dane z Eurostatu z 2024 roku pokazują, że osoby z niepełnosprawnościami chcą korzystać z nowych technologii. Mają do tego kompetencje i motywację. Ponad 64% osób w wieku 16-74, korzysta z internetu regularnie, co najmniej raz w tygodniu. Prawie 36% korzysta z mediów społecznościowych. Prawie 45% osób wyszukuje informacje o produktach i usługach, a ponad 40% szuka informacji dot. zdrowia. Prawie 34% osób z niepełnosprawnościami korzysta z bankowości internetowej. W przypadku tej grupy osób, największą przeszkodą nie jest dostęp do infrastruktury, kompetencje, koszty tylko dopasowanie urządzeń i treści do ich potrzeb, co Polski Akt o Dostępności ma zmienić.

Co robimy dla dostępności
Od lat w naszej strategii biznesowej jest wpisany rozwój społeczny i cyfrowy, który zakłada dostęp do internetu dla osób z małych miejscowości, seniorów i osób z niepełnosprawnościami. Chodzi tu nie tylko o dostęp fizyczny, ale także o edukację jak dobrze i bezpiecznie z niego korzystać. Co konkretnie robimy dla dostępności?
Dostępne salony - część naszych salonów przystosowaliśmy do potrzeb seniorów i osób z niepełnosprawnościami. Takie placówki znalazły się w każdym mieście na prawach powiatu, w którym mamy salony Orange. Oznaczone są przy wejściu specjalnymi symbolami. Co się kryje za dostępnym salonem? To m.in. brak barier architektonicznych, specjalnie przeszkoleni konsultanci i możliwość skorzystania bezpłatnie z tłumacza migowego.
Dostępne dokumenty - na życzenie udostępniamy wzory umów, faktury, cenniki, regulaminy itd. w formatach tekstowych na nośniku elektronicznym, na papierze w alfabecie Braille’a oraz pocztą elektroniczną w 30 dni od daty zamówienia. Można je składać za pośrednictwem naszej strony www.orange.pl, profilu Orange na Facebooku i poprzez infolinie.
Dostępne telefony - edukujemy klientów jak wykorzystać funkcje w telefonach do ich potrzeb. Chodzi np. o czytnik ekranu, powiększanie rozmiaru czcionki i obrazu, syntetyzatory mowy, sterowanie aparatem słuchowym, wysoki kontrast.
Dostępne rozmowy - zapewniamy możliwość przesyłania tekstu podczas rozmowy telefonicznej (tekst w czasie rzeczywistym) i rozmowy video. Ta opcja działa, gdy rozmawiamy z osobą, która ma numer w Orange lub w innej sieci komórkowej w Polsce obsługujący technologię 4G. Aby skorzystać z tej funkcjonalności, trzeba mieć telefon, który daje tę opcję i włączyć ją w ustawieniach telefonu.
Dostępna telewizja i internet - z usług dla domu, takich jak dostęp do internetu czy telewizja, można korzystać za pomocą modemów, dekoderów i wzmacniaczy Wi-Fi, które wypożyczamy. Nowe urządzenia, które będą wprowadzane po 28 czerwca 2025 r., będą spełniały wymagania dostępności wynikające z ustawy Polski Akt o Dostępności. Nadawcy mogą przekazywać nam razem z kanałem telewizyjnym audiodeskrypcję, napisy dla niesłyszących i inne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Można z nich skorzystać poprzez nasz dekoder i poprzez naszą aplikację telewizyjną.
Dostępny festiwal - Orange Warsaw Festival to najlepiej przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami festiwal muzyczny w Polsce. Co roku, razem z organizatorem, dbamy o to, by każdy mógł korzystać z tego muzycznego wydarzenia. Ułatwiamy to m.in. poprzez bilety N, które uprawniają do wejścia na festiwal z osobą wspierającą, punkt obsługi priorytetowej, transport, ponad 2400 m2 utwardzonej nawierzchni, najazdy i podwyższenia czy audiodeskrypcja koncertów. Na miejscu działają też wolontariusze Fundacji Orange, którzy są wsparciem dla festiwalowiczów z niepełnosprawnościami.
Więcej informacji o dostępnych produktach i usługach w naszej ofercie znajdziecie na specjalnie stronie Orange bez barier. Tu możecie też zgłosić nam, jeśli nasze produkty czy usługi nie spełniają wymogów dostępności, które wynikają z przepisów.
Razem możemy więcej
Orange jest jednym z założycieli Business Accessibility Forum (BAF). To platforma zrzeszająca organizacje chcące zwiększać dostępność towarów i usług dla wszystkich użytkowników Internetu. Misją BAF jest stworzenie miejsca dedykowanego polskiemu biznesowi, do wzajemnego uczenia się dostępności, tak aby lepiej realizować przesłanie Konwencji ONZ, że dostępność jest prawem człowieka do swobodnego i wolnego od barier dostępu.
Nowa ustawa wdrożyła do polskiego prawa Europejski Akt o Dostępności. To pierwsza horyzontalna i wielosektorowa regulacja unijna w dziedzinie dostępności, która wyznaczyła wspólne dla państw członkowskich UE wymogi dostępności dla najpowszechniejszych produktów i usług wykorzystywanych w życiu codziennym, takich jak komputery, telefony, tablety, bankomaty, terminale płatnicze i samoobsługowe, e-książki, e-handel, usługi bankowości detalicznej i usługi informacji cyfrowej w transporcie pasażerskim. (źródło gov.pl)