Przed nami ostatnia prosta wyłączenia sieci 3G Orange. Miejsce ustępującej technologii zajmie nowocześniejsza sieć LTE, która zapewnia lepszą jakość rozmów w technologii VoLTE oraz wyższe prędkości internetu mobilnego.
W ostatnim kwartale roku wyłączymy sieć 3G na południu Polski w województwach dolnośląskim, śląskim, małopolskim i podkarpackim oraz w Poznaniu i Wrocławiu. W październiku zakończymy ten proces także w Warszawie i Trójmieście. Oznacza to, że zgodnie z zapowiedziami do końca 2025 r. w pełni wygasimy sieć 3G Orange w Polsce. Mapa z harmonogramem dostępna jest na stronie Orange poświęconej wyłączeniu 3G.
Żeby po tej zmianie dalej bezproblemowo korzystać ze wszystkich usług telekomunikacyjnych, telefon i karta SIM muszą współpracować z 4G LTE oraz obsługiwać technologię VoLTE. Jeśli korzystacie z nowszych telefonów i kart SIM prawdopodobnie nic nie musicie robić. Aby jednak upewnić się i sprawdzić swoją gotowość wystarczy wysłać darmowego SMS-a o treści KARTA na numer 80233. W odpowiedzi otrzymacie informację, czy Wasza karta i telefon są zgodne z siecią LTE. Usługa jest dostępna też dla użytkowników nju. Klienci Orange Flex mogą to zweryfikować poprzez czat w aplikacji.
W innym przypadku konieczna jest wymiana telefonu i/lub karty SIM. Kartę SIM można wymienić bezpłatnie w dowolnym salonie Orange. Przy wyborze nowego telefonu warto zwrócić uwagę, czy obsługuje technologię połączeń VoLTE i rozmów wideo ViLTE. Lista rekomendowanych modeli telefonów dostępna jest na stronie Orange.
Odpowiedź:
(anulować)
Znamy najbliższą przyszłość gier wideo
26 sierpnia 2025
Gamescom to największe targi gier w Europie. Co roku do Kolonii przyjeżdżają tysiące graczy, wydawców i streamerów, prezentując premiery i technologiczne nowinki. Przez ostatnie lata witały nas odnowione wersje popularnych gier oraz ich kontynuacje. Brakowało powiewu świeżości. Czy w tym sezonie zawieje lekki wiaterek zmiany? A może przeżyjemy istne tornado jeżeli chodzi o jakość gier komputerowych?
Jak podaje portal IGN na tegorocznym Gamescomie pojawiło się ponad 1500 wystawców związanych z branżą gier wideo, a imprezę mogło odwiedzić nawet pół miliona graczy. To pokazuje, że branża rozwija się w niezwykłym tempie. Graczy przybywa, ale czy będą mieli w co grać? Okazuje się, że tak. Na ceremonii otwarcia przedstawiono kilkadziesiąt produkcji, z czego prawie połowa to zupełnie nowe marki. Przyznam szczerze, że nawet ja zapalony gracz, nie nadążam za nowymi produkcjami.
Nowe są, ale pytanie, czy atrakcyjne? ONL 2025 pokazało wyraźny podział w branży. Wróciły znane marki, jak Call of Duty (Black Ops 7), Resident Evil (Requiem), a także 5. odsłona Europa Universalis, czy Ninja Gaiden 4. Gracze kochają te światy i zawsze chętnie sięgają po kolejne części. Z drugiej strony mamy sporo zupełnie nowych projektów: Project Spectrum, Zero Parades, czy Valor Mortis. Ten ostatni to twór polskiego studia, odpowiedzialnego za serię Ghostrunner. Producent postanowił przenieść gracza do czasów wojen napoleońskich, czyli dość rzadko poruszanego okresu w grach wideo. Mało tego - historia dzieje się w świecie alternatywnym, gdzie bohater mierzy się z hordami zmutowanych potworów. To tylko wierzchołek góry lodowej. Na targach mogliśmy zobaczyć przedsmak przygód znanego i lubianego z komiksów Deadpoola, ale tym razem w wersji na VR, a kolejne duże marki przenoszą się do świata wirtualnego.
Valor Mortis (store.steampowered.com)
Nowe technologie
Bez sprzętu, nie ma gier komputerowych i to był ważny element tegorocznych targów. Pokazano kilka nowych rozwiązań, które mogą znacząco wpłynąć na całą branżę. NVIDIA zaprezentowała demo funkcji „Play Instantly on Discord”, umożliwiające wypróbowanie gier (jak np. Fortnite) bez instalacji. Wszystkie procesy w grze dzieją się na Discordzie, platformie do... komunikacji. Wyobraźcie sobie, że mając jedynie telefon i połączenie z internetem odpalacie najnowszą grę komputerową na komunikatorze.
To nie wszystko. Na Gamescomie 2025 błyszczała nowość od ASUS-a - konsola handheld stworzona we współpracy z Microsoftem. Ten producent, którego gamingowe smartfony znajdziesz w sklepie Orange, wysoko postawił poprzeczkę. Konsola przenośna wyposażona została w potężny procesor AMD Ryzen AI Z2 Extreme z wbudowanym NPU, 24 GB pamięci LPDDR5X-8000, 1 TB dysk NVMe oraz topową 7-calową matrycę IPS, FHD 120 Hz z FreeSync Premium. Od patrzenia na podzespoły może się zakręcić w głowie. Kto by pomyślał, że komputer mocniejszy od mojego sprzętu sprzed niespełna pięciu lat będę mógł trzymać... w dłoniach? Ta konsola to dowód na popularność rynku mobilnego. Jeżeli tak duzi gracze jak Microsoft to widzą - to o czymś to świadczy.
Warto zaznaczyć, że konsola na być oznaczona logiem Xboxa, a więc zagramy na niej w gry z biblioteki Game Passa. Ten możecie wykupić w sklepie Microsoftu poprzez usługę "Płać z Orange". Wystarczy podać swój numer telefonu, zweryfikować zakup, a koszt produktu będzie dodany do Twojego rachunku abonenckiego Orange.
Dokąd zmierza branża
To co się wydarzyło w tym roku na Gamescomie napawa mnie optymizmem. Powrócą znane marki i zaprezentowano zupełnie nowe dzieła. Jeszcze bardziej cieszy mnie fakt rozwoju technologii gry w chmurze. Już niedługo zagramy na najwyższych ustawieniach graficznych w rozdzielczości 5K i w 120 klatkach na sekundę bez potrzeby posiadania potężnego komputera. Wystarczy stabilne i szybkie połączenie z internetem na przykład poprzez Orange Światłowód. Moim zdaniem nadchodzą jeszcze lepsze czasy dla graczy.
Odpowiedź:
(anulować)
Bezpłatne szkolenia o AI dla 11 tysięcy nauczycieli. Ruszyły zapisy.
25 sierpnia 2025
Mimo ogromnej popularności generatywnej sztucznej inteligencji, blisko ¾ badanych nauczycieli i nauczycielek[i] nie stosowała jej w swojej pracy. 19% korzystało jeden lub kilka razy, a 6% robi to regularnie. Wiele osób chce poszerzać wiedzę o tym, jakie możliwości dla edukacji dają narzędzia AI i zgłasza potrzebę rozwoju kompetencji cyfrowych w tym obszarze.
Lekcja:AI start
Trwają zapisy do projektu „Lekcja:AI”. To cykl bezpłatnych szkoleń o sztucznej inteligencji dla nauczycieli i nauczycielek. Dostosowane są do ich potrzeb i specyfiki zawodu – niezależnie od przedmiotu, którego uczą. Do czerwca 2027 udział w nich weźmie co najmniej 11 tys. osób.
- Dla edukacji sztuczna inteligencja niesie zarówno nowe możliwości, jak i wyzwania. A zatem ważne, żeby osoby pracujące z dziećmi wiedziały, w jakich obszarach może im być wsparciem i ułatwieniem. Ale także, żeby poznały ryzyka, które powodować może dynamiczny rozwój AI. To istotne przygotowanie do tych zmian - mówi Anna Kowalik-Mizgalska, prezeska Fundacji Orange.
Na zajęciach będzie teoria i praktyka. Prowadzone będą od podstaw, w przystępny sposób, uwzględniając różne poziomy zaawansowania grup. Fundacja Orange realizuje projekt przy wsparciu środków unijnych, razem z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i No Input Signal sp. z o.o.
Nowe kompetencje w dobie AI
Uczestnicy i uczestniczki „Lekcji:AI” poznają mechanizmy i zastosowania sztucznej inteligencji w życiu codziennym, pracy i edukacji. Rozwiną umiejętności używania rozmaitych narzędzi w praktyce szkolnej – do analizy i wizualizacji danych, tworzenia planów i materiałów edukacyjnych, czy generowania inspiracji na projekty aktywizujące uczniów i uczennice. Zespół trenerski pokaże, jak rozpoznawać zagrożenia i zachować krytyczne podejście do technologii AI oraz uczulać na te aspekty młodzież. Program poruszy też społeczne i etyczne wyzwania wokół zjawiska.
- Kadra pedagogiczna to jedna z ważniejszych grup, która może wpływać na odpowiednie przygotowanie dzieci i młodzieży do życia w dobie technologii AI – podkreśla Jacek Królikowski, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Zapisy na bezpłatne szkolenia
W projekcie mogą uczestniczyć nauczyciele(lki) szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski, w tym branżowych i techników. Zapisy do udziału odbywają się przez stronę https://lekcjaai.pl/
Szkolenia zaplanowano głównie online, pierwsze odbędą się we wrześniu. Grupy podzielone będą wg poziomu wiedzy o AI. Cały cykl obejmie min. 25 godzin lekcyjnych - zależnie od poziomu zaawansowania. Jednym z zadań na tych wyższych będzie opracowanie scenariuszy lekcji z wykorzystaniem AI. Wszystko przy wsparciu sztabu trenerskiego, który będzie także dostępny na konsultacje. Ze względu na bardzo dynamiczny rozwój AI, program szkoleń będzie kilkakrotnie weryfikowany merytorycznie.
#FunduszeUE
Projekt Lekcja:AI dofinansowano ze środków unijnych w ramach programu FERS kwotą 11040819,90 zł (w konkursie Ministerstwa Edukacji Narodowej). Fundacja Orange ma już doświadczenie w inicjatywach na dużą skalę. Od 20 lat działa w obszarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w środowisku cyfrowym. W jej akcjach edukacyjnych wzięło udział prawie 650 tys. dzieci, a w szkoleniach z kompetencji cyfrowych ponad 93 tys. nauczycieli(ek) (m.in. w projekcie „Lekcja:Enter” i dwóch projektach KPO). Od 2022 r. prowadziła także kurs #BurzaMózgów o sztucznej inteligencji. Jej działania są elementem społecznego zaangażowania Orange.
---------------------------------------
[i] Pyżalski, J. (red.). (2025). Generatywna Sztuczna Inteligencja w szkole – przecieranie szlaków. Badanie ilościowe i jakościowe nauczycieli i nauczycielek klas 4–8 szkół podstawowych. NASK – Państwowy Instytut Badawczy. [Badania ilościowe na reprezentatywnej próbie 995 nauczycielek i nauczycieli z całego kraju, jakościowe 20 wywiadów].
Fundacja Orange powstała w 2005 roku. W jej edukacyjnych inicjatywach wzięło udział prawie 650 tys. dzieci, a ponad 93 tys. nauczycieli skorzystało ze wsparcia w rozwoju kompetencji cyfrowych. Fundacja utworzyła 124 multimedialne świetlice w małych miastach i wsiach, z których tylko w 2024 roku skorzystało 112 tys. osób. Jest partnerem wielu działań i kampanii na rzecz bezpieczeństwa i higieny cyfrowej. Wydaje raporty i publikacje, poradniki i gotowe scenariusze zajęć edukacyjnych. www.fundacja.orange.pl.