Sieć

VoLTE od zaplecza, czyli kolejny tekst z cyklu „sieć szkieletowa” (1)

Piotr Domański

18 października 2016

VoLTE od zaplecza, czyli kolejny tekst z cyklu „sieć szkieletowa”
1

W zeszłym tygodniu jako pierwszy operator w Polsce uruchomiliśmy usługę VoLTE, czyli Voice over LTE. To rozwiązanie, które wykorzystując sieć 4G LTE pozwala transmitować głos w wysokiej jakości. Pojawiła się masa pytań jak działa ta technologia, dlaczego wdrożyliśmy to w tych telefonach, a nie innych i kiedy kolejne. Nie dziwię się, w końcu dzięki VoLTE skróceniu ulega czas oczekiwania na połączenie, ze standardowych ośmiu sekund do dwóch. Poprawia  się też komfort samej rozmowy. Korzystając z VoLTE możecie śmiało rozmawiać z dowolnego, choćby najgłośniejszego miejsca. Nowa technologia „wycina” hałasy z otoczenia.  Obecnie z VoLTE mogą skorzystać użytkownicy sieci Orange, którzy posiadają telefon Samsung S7 lub Samsung S7 edge. Nie zamierzamy oczywiście poprzestawać na tych dwóch modelach, choć komercyjne uruchomienie tej usługi nie jest wcale proste. Czytałem komentarze, że to nic trudnego – wystarczy „aktywować VoLTE” w telefonie, który zgodnie ze specyfikacją posiadają taką funkcję i działa.

Niestety muszę Was zmartwić.

Nie działa.

Zanim nasi inżynierowie i specjaliści od sieci wcisnęli magiczny „enter”, musieli się sporo napracować.  Najpierw zbudowali i zintegrowali z istniejącą siecią nowy VoLTe IMS core i serwery połączeń TAS. Kolejnym etapem było przeniesienie logiki wszystkich usług dostępnych w starej sieci na nową sieć core VoLTE i wykonanie niemal tysiąca testów. Wyjaśnienie większej części tych skrótów znajdziecie stronę niżej.
Ponadto, aż dziewięć miesięcy  trwało dostosowanie dwóch obecnych modeli do obsługi VoLTE. Dlaczego tak długo? Ponieważ proces dopasowania oprogramowania konkretnego telefonu do usługi w danej sieci wymaga wprowadzenia konfiguracji kilkuset parametrów. Ich wartość i zależności między nimi zależą od tego, jak każdy z operatorów wyobraża sobie działanie VoLTE w swojej sieci. Choć technologia ta jest standardem, nie jest czymś tak oczywistym jak wysyłanie SMS-ów. Wystarczy powiedzieć, że pierwsze komercyjne wdrożenie tej technologii odbyło się zaledwie dwa lata temu. Konfigurację VoLTE dla każdej z sieci trzeba następnie wdrożyć w telefonach danego producenta. Wbrew pozorom ich oprogramowanie mocno różni się w zależności od tego, kto przyłożył rękę do ich powstania. Z drugiej jednak strony, gdy już wdroży się VoLTE na jednym telefonie, w kolejnych produkowanych pod marką danej firmy jest już łatwiej.

Cześć z Was, po pierwszym wpisie na blogu, pytała też o to, dlaczego wdrażanie VoLTE rozpoczęliśmy od smartfonów Samsung. Przede wszystkim zależało nam, aby z jakości tej technologii mogło skorzystać jak najwięcej osób. Obecnie Samsung jest liderem sprzedaży smartfonów w Polsce, posiada ok. 30 proc. rynku. To także firma, która obok Apple, ma największe doświadczenie w oferowaniu telefonów z VoLTE. Nasz wspólny projekt wystartował w lutym tego roku. Pierwsze tygodnie spędziliśmy na przygotowywaniu naszych wymagań i ustawień sieci, a po otrzymaniu od firmy Samsung oprogramowania przyszedł czas na najważniejszy etap – testy. Przetestowaliśmy system na wszystkie możliwe sposoby, uwzględniając różne modyfikacje. Wszystko po to, aby VoLTE spełniało Wasze oczekiwania. Mówiąc wprost – miało działać lepiej niż połączenia poprzez sieć 2G i 3G. Po wgraniu poprawek, dostosowaniu kluczowej funkcjonalności oprogramowania do usługi Orange, dziś sami możecie sprawdzić efekty naszej wielomiesięcznej pracy. Przyznam szczerze, że takie projekty muszą być niesamowicie interesujące. Trochę żałuję, że nie przysiadłem dłużej nad fizyką i matematyką w ogólniaku.

I jeszcze dwa słowa jak to wszystko działa teraz. Kluczową sprawą są tutaj kodeki. O nich pisałem przy okazji HD Voice, zajrzyjcie do tekstu, jeżeli chcecie wiedzieć więcej. Ale nie zapominajcie – VoLTE to nie HD Voice ;-).

Łączenie połączeń w technologii VOLTE

To schemat łączenia rozmów w technologii VoLTE. Proste i przyjemne jak widać 😉 Tu jest część dla tych naprawdę bardzo ciekawych tego jak działa sieć.

Punkt pierwszy to moment, w którym osoba dzwoniąca (nazwijmy go Antoni, w skrócie „abonent A”) wpisuje numer i wciska „zieloną słuchawkę” dzwoniąc do swojego kolegi Bogusława (w skrócie będziemy o nim mówić „abonent B”) . Sygnał z informacją, mówiącą, że telefon A chce połączyć się z telefonem B biegnie poprzez sieć radiową 4G LTE, by następnie trafić do sieci EPC. To był punkt 2. Pod trójką kryje się moment, w którym sieć EPC zestawia w taki sposób „zasoby”, by telefony A i B mogły ze sobą negocjować warunki połączenia i przekazuje to połączenie do IMSa, czyli IP Multimedia System. Etap 4 – sieć IMS pyta się bazy danych abonentów, czyli HSS (Home Subscriber Server) o to, który TAS ma obsługiwać połączenie. TAS to Telecomunication Application Server, a jego rola jest analogiczna do MSS w sieci 2G/3G. Pisałem o tym w zeszłym roku, więc jeżeli chcecie wiedzieć więcej zajrzyjcie do tego tekstu. Punkt 5 pokazuje moment, w którym IMS wysyła do wskazanego przez HSS TASa połączenie. Następnie TAS odpytuje HSS jakie obaj abonenci mają usługi, a także o to, gdzie znajduje się abonent B. TAS następnie wykonuje usługi, które mają abonenci A i B.

Zbliżamy się do końca…

Punkt 7 to moment, w którym IMS wie już gdzie znajduje się abonent B i wysyła do tej sieci EPC zaproszenie od abonenta A. Teraz sieć EPC musi znaleźć pod którym nadajnikiem znajduje się abonent B i wysyła informację o nadchodzącym połączeniu od abonenta A. Punkt 9 to moment, w którym Abonent  B potwierdza, że jest gotowy odebrać połączenie (klikając w zieloną słuchawkę) i jego telefon wysyła odpowiedź na ofertę „negocjacji” wysłaną na początku przez telefon A. Teraz już naprawdę trzy ostatnie punkty 😉 10 – to odpowiedź abonenta B, która wędruje do abonenta A z „wynegocjowaną” przez ich telefony informacją o tym jak będzie przesyłany dźwięk, a dokładnie rzecz ujmując – który kodek zostanie wybrany. Jednocześnie IMS wysyła informację do urządzenia nazywanego Policy & Charging Rules Function, w skrócie PCRF, o tym jaki kanał w sieci 4G LTE trzeba zestawić, aby rozmowa była świadczona w „wynegocjowanej” jakości. Potem już tylko kosmetyka. PCRF informuje sieć  EPC obsługującą abonenta B o tym jaki „kanał rozmówny” przygotować (punkt 11). Po czym realizuje analogiczne działanie w stosunku do sieci EPC obsługującej abonenta sieci A (12). I w ten sposób odpowiedź wysłana przez telefon B trafia do telefonu A, co oznacza koniec negocjacji i jest potwierdzeniem, że abonent B odebrał rozmowę.

Cały ten proces zajmuje od 2 do 4 sekund. Nawet, jeżeli my jesteśmy w Wałbrzychu, a nasz rozmówca w Suwałkach. Jeżeli chcecie porównać to do sposobu łączenia rozmów w technologii 2G zapraszam do tekstu z zeszłego roku. Różnica w czasie połączenia między VoLTE a zwykłym połączeniem wynika z konieczności przełączenia telefonów z sieci 4G LTE do niższej. Nazywa się to CSFB (circuit switched fallback). To przedłuża połączenie, a na dodatek nieco bardziej obciąża baterię.

Na świecie VoLTE cieszy się coraz większą popularnością, choć operatorzy zdają sobie sprawę, ile wysiłku wymaga implementacja technologii.  W końcu dopracowanie kwestii technicznych to tylko wierzchołek góry lodowej. Niżej kryją się takie zagadnienia, jak choćby porozumienie obu stron co do strategii sprzedaży, realizacji planów biznesowych, zobowiązań wobec innych partnerów lub terminów uruchamiania nowych wersji oprogramowania. Jak widzicie, przez ten czas stoczyliśmy całkiem niezłą i mam wrażenie niezwykle pasjonującą batalię o te dwie sekundy łączenia i czysty dźwięk podczas rozmowy z VoLTE.

Mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogli na blogu poinformować Was o kolejnych urządzeniach, obsługujących usługę w ramach naszej sieci. Najtrudniejsze już za nami. Liczymy na to, że większość pracy, którą wykonaliśmy do tej pory, uda się szybko wdrożyć w innych telefonach. Teraz koncentrujemy się na tym, aby po okresie testowym, ustawienia dla naszej sieci były wdrażane automatycznie w telefonach danego dostawcy z oprogramowaniem generycznym (tzw. telefony open-marketowe). Wówczas wystarczy, że włożycie naszą kartę SIM do takiego telefonu, a VoLTE będzie działać od razu. I jeszcze jedna dobra informacja na koniec. Naszym celem jest, aby ta usługa działała na wszystkich telefonach, w których specyfikacji pojawiają się literki VoLTE, nie tylko tych zakupionych w naszych salonach lub na stronie www.orange.pl.  Cały czas pracujemy także nad zasięgiem 4G LTE, który jak dzisiaj rano podaliśmy obejmuje już 97% Polaków.

Na całe szczęście koleżanki i koledzy, którzy wdrażali VoLTE chcieli podzielić się swoją wiedzą, dlatego ten tekst mógł powstać. Bardzo im za to dziękuję!

Mediateka

Udostępnij: VoLTE od zaplecza, czyli kolejny tekst z cyklu „sieć szkieletowa”
podaj nick
podaj poprawny adres e-mail
komentarz jest wymagany

Komentarze

  • komentarz
    Przem219 20:27 02-05-2017
    Kiedy Neva 80 doczekamy sie telefon Orange
    Odpowiedz

Oferta

Wraca przelew SMS (0)

Piotr Domański

17 października 2016

Wraca przelew SMS
0

Fajne oferty czasem wchodzą tylnymi drzwiami i troszkę niepostrzeżenie. Tak samo było z przelewem SMS, który wrócił do naszej oferty wtedy, gdy my na blogu zajęci byliśmy VoLTE i nowym bonusem za rejestrację prepaid w Orange i nju mobile. Zauważyliście to jako pierwsi, więc pozostaje nam wyłącznie potwierdzić, że po przerwie oferta ta ponownie trafia do Orange.

Bo przecież czasem tak bywa, że najmniej spodziewanym (i odpowiednim) momencie okazuje się, że na koncie prepaid jest tylko hulający wiatr. Dlatego wróciło to znane już Wam rozwiązanie – przelew środków przez SMS. Jeśli jesteście z Orange dłużej niż miesiąc (a dokładnie 31 dni) i przez ten czas doładowaliście swoje konto co najmniej 10 zł, możecie skorzystać z tej możliwości.

Za pomocą prostego SMSa możecie poprosić kogoś o doładowanie Waszego konta. Wystarczy, że wyślecie na numer 316 bezpłatny SMS o treści PRZELEJ, podacie w nim kwotę, o jaką chcielibyście zasilić konto oraz numer osoby, którą prosicie o doładowanie (np. PRZELEJ 5 501100100). Następnie przekazujący środki powinien zatwierdzić przelew pisząc na ten sam numer, w treści umieszczając słowo DOLADUJ, kwotę oraz numer odbiorcy przelewu (np. DOLADUJ 5 501100100).  Jednorazowo możecie przekazać w ten sposób od 1 do 5 zł.

Jeśli chcecie zapewnić komuś regularny dopływ środków na konto prepaid, możecie skorzystać z opcji przelewu cyklicznego (co 7, 14, 21 lub 30 dni).

Szczegóły oferty znajdziecie w regulaminie, który znajduje się już na naszej stronie.

Udostępnij: Wraca przelew SMS
podaj nick
podaj poprawny adres e-mail
komentarz jest wymagany

Oferta

Jesienna promocja telefonów na stronie internetowej (0)

Piotr Domański

17 października 2016

Jesienna promocja telefonów na stronie internetowej
0

Dawno nie pisałem o rabatach cen telefonów, więc mam sporo do nadrobienia. Na całe szczęście trafiła się dobra okazja: ceny 10 urządzeń – 9 telefonów i jednego tabletu, dostępnych na naszej stronie internetowej poszły w dół. Warto się przyjrzeć tej ofercie, bo promocja nie obejmuje kwoty abonamentu, lecz miesięczną opłatę za urządzenie. Zmienia to wbrew pozorom bardzo dużo, szczególnie jeżeli macie u nas inne usługi i łapiecie się na rabat za łączenie usług. Dzięki temu możecie obniżyć zarówno kwotę abonamentu (nawet o połowę), jak i opłatę za telefon.

Jakie urządzenia znajdziecie na liście?

Fanów telefonów z wyższej może zainteresować modułowy LG G5, o którym pisałem już kiedyś na blogu. Telefon jest dostępny przy miesięcznej opłacie 145 zł, za 69 zł na start. Opłata ta zawiera w sobie Smart Plan LTE z telefonem za 74,99 zł, w ramach którego macie 20 GB transferu przez pierwsze trzy miesiące, a przez kolejne 10 GB. I do tego Spotify Premium na dwa lata w cenie abonamentu. W promocyjnej cenie mamy też telefon, który w założeniu jest odchudzoną wersją wspomnianego już G5, czyli LG X CAM. Telefon ma całkiem niezłe parametry, podwójny szerokokątny aparat, a na start zapłacicie za niego 29 zł, przy miesięcznej opłacie wysokości 80 zł, która zawiera już Smart Plan LTE z telefonem za 54,99. Wcześniej kwota na start była o 80 złotych wyższa. W tym samym abonamencie zapłacicie za Sony Xperia XA 99 zl na start, a później 85 zł miesięcznie. W promocji pojawił się także drugi telefon Sony, czyli Xperia E5, którego cena na start przy miesięcznej opłacie wysokości 50 zł spadła ze 149 złotych do 99.

W promocji mamy także dwa telefony HTC – Desire 825 i Desire 626, za pierwszy na start zapłacicie 59 zł, a później miesięcznie 75 zł, łącznie z abonamentem Smart Plan LTE z urządzeniem za 54,99. Drugi możecie wziąć „od ręki”, bo na start nie płacicie nic. Później miesięcznie zapłacicie za niego 50 zł, razem z abonamentem za 34,99, w ramach którego otrzymujecie 4 GB przez pierwsze trzy miesiące, a później 2 GB oraz nielimitowane rozmowy do komórkowych oraz nielimitowane SMS-y.

W promocji mamy także po jednym Samsungu, Lumii i Huaweii, a także tablet Lenovo TAB2 A10. W przypadku pierwszego z nich – Galaxy J5 2016, obniżyliśmy cenę, którą zapłacicie na start – ze 199 zł do 129 zł. Co miesiąc, razem z abonamentem zapłacicie za niego później 80 zł. Kolejny ze smartfonów w promocji  – Microsoft Lumia 650 kosztuje na początek 39 zł, a później zapłacicie za niego miesięcznie 50 zł. Na liście jest także Huawei P8 lite, który w promocji na start kosztuje 19 zł, a później 50 zł miesięcznie.

Wszystkie te ceny dotyczą umowy na dwa lata. Promocja ważna jest do 26 października, a wszystkie informacje na jej temat znajdziecie na stronie internetowej.

Udostępnij: Jesienna promocja telefonów na stronie internetowej
podaj nick
podaj poprawny adres e-mail
komentarz jest wymagany

Oferta

Przekroczyliśmy półmetek rejestracji kart prepaid! (0)

Wojtek Jabczyński

14 października 2016

Przekroczyliśmy półmetek rejestracji kart prepaid!
0

Już ponad połowa klientów prepaid Orange i Nju mobile zarejestrowała swój numer. Uważam, że to niezły wynik. Dziękuję, że szybko zareagowaliście na taką konieczność i korzystaliście z naszej promocji. Teraz chcemy zachęcić drugą połowę klientów, by także zarejestrowali SIM-y. Dlatego wracamy z nową promocją. Wcześniej za rejestrację karty SIM otrzymywaliście 1000 minut, teraz dajemy Wam 1000 zł do wykorzystania na rozmowy, SMS-y, MMS-y do wszystkich sieci i internet. Do tego dokładamy 100 GB transferu danych. Obydwa bonusy są ważne przez 30 dni. Żeby je aktywować wystarczy wysłać SMS o treści BONUS na numer 80028. Z promocji mogą skorzystać zarówno klienci, którzy nie zarejestrowali jeszcze numeru jak i C i, którzy dopiero aktywują starter lub przenoszą numer z innych sieci do Orange na kartę. Przy okazji przypominam, że macie do dyspozycji ponad 12 tys. punktów rejestracji. Są w salonach Orange, placówkach Poczty Polskiej, sklepach Media Ekspert, Media Markt, Saturn, Neonet, Astral, salonikach prasowych RUCH, punktach Inmedio i Relay, Świat Prasy, AB Foto czy stacjach Statoil. Szczegóły znajdziecie na stronie www.zarejestrujnumer.pl A jezeli chcecie dowiedzieć się więcej o rejestracji w nju mobile (gdzie bonusy są takie same) zapraszam na stronę.
a0e195e702cd5374ee5ef4527e95091a189

Udostępnij: Przekroczyliśmy półmetek rejestracji kart prepaid!
podaj nick
podaj poprawny adres e-mail
komentarz jest wymagany

Reklama

Orange Energia (0)

Stella Widomska

13 października 2016

Orange Energia
0

Chcieliśmy Wam pokazać jakie to proste i tanie mieć prąd od Orange. W ten sposób powstał film kręcony w nocy, pełen pięknych ujęć (na moje oko jak z Wesa Andersona) i maszyn. A one wszystkie zostały stworzone naprawdę (nie w postprodukcji). Każda z nich była wykonana tak, aby rzeczywiście dawać prąd. Bardzo to skomplikowane. A po co komplikować, skoro prąd od Orange można mieć w szybki i prosty sposób. Teraz możecie zyskać 200 zł na energię od Orange i mieć gwarancję stałej ceny nawet przez 4 lata. To bardzo proste, a szczegóły znajdziecie tu.

Dodam tylko, że pomysł na materiał urodził się w agencji VML, produkcją materiału zajęło się Graffiti Films, a postprodukcją i udźwiękowieniem Lunapark.

Moje serce skradł oczywiście mops, ale oceńcie sami. 🙂

 

 

Udostępnij: Orange Energia
podaj nick
podaj poprawny adres e-mail
komentarz jest wymagany

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej