Zielony Operator

Eko-język, czyli jak zrozumieć kluczowe pojęcia

Hanna Jaworska-Orthwein Hanna Jaworska-Orthwein
16 kwietnia 2021
Eko-język, czyli jak zrozumieć kluczowe pojęcia

Coraz częściej słyszymy informacje związane z ekologią i ochroną środowiska. Niektóre słowa i pojęcia wydają się znajome, inne brzmią abstrakcyjnie. Do tego dochodzą sformułowania, które rozumieją nieliczni. Aby było Wam łatwiej zrobiłam krótki przewodnik po definicjach, zakresach i procesach, które nas dotyczą i do których często się odnosimy.

Neutralność klimatyczna czy zerowe emisje netto (Net Zero)

Neutralność klimatyczna, zwana też węglową oznacza osiągnięcie zerowych emisji gazów cieplarnianych w danej organizacji, dla danego produktu lub wydarzenia. W zależności od ustalenia konkretnego zakresu neutralności, może być łatwiejsza lub trudniejsza do osiągnięcia. Może też obejmować tylko wybraną część emisji. Jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach.

Szczególnym rodzajem neutralności klimatycznej są zerowe emisje netto. To już bardziej ambitny cel, bo dotyczy całości emisji gazów cieplarnianych. Wpływa na całą organizację, ponieważ oznacza redukcję wszystkich emisji gazów cieplarnianych, zarówno własnych jak i dostawców oraz użytkowników końcowych, czyli klientów. To trudny proces z uwagi na konieczność kontroli całego, skomplikowanego łańcucha wartości.

Podobnie jak cała Grupa Orange, Orange Polska celuje w zerowe emisje netto w 2040 (#NetZero2040). Albo innymi słowy: w pełną neutralność klimatyczną netto w zakresach 1, 2 i 3.

Ślad węglowy, czyli zakres 1, 2 i 3

No dobrze, ale czym są te zakresy? Emisje gazów cieplarnianych nazywane są śladem węglowym organizacji. Obejmują całkowitą sumę emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez firmę. To emisje w całym tzw. łańcuchu wartości, które są związane z wytworzeniem kupowanych przez firmy mediów, surowców, usług (m.in. surowców głównych, materiałów pomocniczych, półproduktów), ich transportem, ale także z użytkowaniem produktów czy usług przedsiębiorstwa przez ich odbiorców.

Gazy cieplarniane brane pod uwagę w obliczeniach to dwutlenek węgla CO2, metan CH4, podtlenek azotu N2O oraz wiele innych gazów cieplarnianych. Obliczenia śladu węglowego już kilkanaście lat temu zostały ustandaryzowane, aby móc zachować spójne ramy przeprowadzania obliczeń. Najbardziej powszechnym standardem liczenia emisji gazów cieplarnianych jest tzw. Protokół GHG, który dzieli emisje na trzy zakresy.

ZAKRES 1 - własne emisje bezpośrednie, czyli pochodzące ze źródeł własnych lub kontrolowanych przez daną organizację, np. spalanie paliw w związku z użyciem kotłów grzewczych czy samochodów służbowych lub emisje z klimatyzacji.

ZAKRES 2 - własne emisje pośrednie, czyli powstające w wyniku zużywania zakupionej energii elektrycznej, cieplnej, pary technologicznej i chłodu. Fizycznie emisje GHG powstają w miejscu wytworzenia tych mediów, dlatego mówi się o nich „pośrednie”, ale traktuje się jako kontrolowane przez przedsiębiorstwo, stąd są „własne”.

ZAKRES 3 – pozostałe emisje pośrednie, czyli innych podmiotów, które można zidentyfikować w łańcuchu wartości danej organizacji, zwane też emisjami w łańcuchu wartości. Najtrudniej jest je śledzić i kontrolować, ale zazwyczaj mają największy udział we wszystkich emisjach danej organizacji. Powstają w wyniku wytworzenia surowców lub półproduktów, zagospodarowania odpadów, transportu surowców oraz produktów, podróży służbowych pracowników czy użytkowania produktów przez końcowych odbiorców.

Firmy muszą identyfikować miejsca o wysokich poziomach emisji w swoim łańcuchu dostaw, oceniać dostawców pod kątem zrównoważonego rozwoju, kontrolować poziom efektywności energetycznej, a także budować relacje z dostawcami i pracownikami, by pomóc obniżać emisje. Szukają też sposobów na wpływanie na zachowania klientów, a także dbają o koniec życia swoich produktów np. poprzez zadbanie o właściwe postępowanie z odpadami.

Monitorujemy, unikamy, redukujemy

Kluczem do osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej netto jest zrozumienie i ograniczenie emisji wytwarzanych przez daną organizację we wszystkich trzech zakresach. Choć unikanie i redukowanie emisji muszą pozostać głównym celem, zawsze pozostaną emisje, których nie da się wyeliminować. Powinny one podlegać neutralizacji tzn. usunięciu z atmosfery.

Dwutlenek węgla można usuwać na różne sposoby, od naturalnych jak np. odtwarzanie wieczystych i bioróżnorodnych lasów, zwiększanie absorpcji dwutlenku węgla przez glebę, po rozwiązania technologiczne - bezpośrednie wychwytywanie i przechowywanie CO2 z powietrza. Na dzisiaj nie ma jednak sprawdzających się na dużą skalę rozwiązań technologicznych.

Neutralizacja to działanie uzupełniające, niejako ostatni krok na drodze do neutralności. Nie jest to podstawowe rozwiązanie ani panaceum na problemy klimatyczne. Ziemia nie ma wystarczającej powierzchni, żeby posadzić lasy mogące pochłonąć całość nadmiarowego dwutlenku węgla, który emituje ludzkość! Nie wspominając o tym, że lasy nie rozwiązują problemu innych gazów cieplarnianych, stale wprowadzanych przez człowieka do atmosfery.

Warto pamiętać, że cele neutralności klimatycznej są formułowane dla odległych lat. To rok 2040, 2050 a czasem - choć to zdecydowanie za późno - 2060. To dlatego, że eliminacja emisji wymaga znaczących wysiłków, głębokich zmian w procesach produkcyjnych czy łańcuchach wartości. Ale nie znaczy, że nie musimy działać już teraz. Wręcz przeciwnie! Dlatego ważne jest wyznaczanie celów pośrednich, które zbliżają dany cel czy organizację do neutralności klimatycznej. W Orange osiągniemy zerowe emisje netto w 2040 roku, ale już na 2025 rok mamy konkretne, ambitne, mierzalne cele redukcyjne.

Firmy mierzą swoje emisje

Firmy zarządzające swoim wpływem na klimat i środowisko monitorują i raportują emisje gazów cieplarnianych. Przedstawiają interesariuszom (regulatorom, nadzorcom, klientom) rzetelne, szczegółowe i obiektywne dane. W raportach niefinansowych znajdziemy wiele informacji na temat minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko. Szczególnym zagadnieniem staje się ujawnianie informacji związanych z oddziaływaniem na klimat, zgodnie z najnowszymi wytycznymi Komisji Europejskiej. To konieczne do zmniejszenia tempa postępującego globalnego ocieplenia, które wpływa także na prowadzenie biznesu.

Komentarze

pablo_ck
pablo_ck 22:50 16-04-2021

Fajny wpis, mi osobiście wyjasnił wiele „zagadnień”. Dzięki 🙂

Odpowiedz

Oferta

Sprzedaj swój stary telefon i zyskaj zniżkę na nowy Samsung lub Xiaomi

Beata Giska Beata Giska
16 kwietnia 2021
Sprzedaj swój stary telefon i zyskaj zniżkę na nowy Samsung lub Xiaomi

Ruszyła kolejna edycja odkupu telefonów, w której pojawia się nowy partner - Xiaomi.

Na czym polega odkup smartfonów w Orange?

Przyjdź do salonu Orange i sprzedaj nam swój niepotrzebny smartfon, a otrzymasz voucher na zakup nowego sprzętu lub akcesoriów. Dodatkowo, każdy klient, który odsprzeda swój smartfon i zakupi jeden z promowanych produktów Samsung lub Xiaomi, otrzyma bon, o przypisanej do danego modelu wartości.

Obecna edycja potrwa do 30 kwietnia lub do wyczerpania puli nagród. Szczegóły promocji dostępne są w regulaminie na stronie: https://www.orange.pl/zobacz/odkuptelefonow .

Jakie bony można otrzymać?

Poniżej urządzenia podlegające promocji i kwoty zniżki:

  • Samsung Galaxy S21 Ultra 5G 256GB – bon 550 zł
  • Samsung Galaxy S21 Ultra 5G 128GB – bon 500 zł
  • Samsung Galaxy S21+ 5G 256GB – bon 450 zł
  • Samsung Galaxy S21+ 5G 128GB – bon 400 zł
  • Samsung Galaxy S21 5G 256GB – bon 350 zł
  • Samsung Galaxy S21 5G 128GB – bon 300 zł
  • Samsung Galaxy S20 FE 5G – bon 150 zł
  • Xiaomi Redmi Note 9 PRO 6/64 GB  – bon 100 zł
  • Xiaomi Redmi Note 9T 5G 4/128 GB – bon 150 zł
  • Xiaomi Mi 10T 5G 6/128 GB – bon 300 zł

Przypomnę, że jeśli posiadany przez Was sprzęt jest zbyt stary, niedziałający lub zużyty to zamiast trzymać go bezużytecznie w szufladzie, warto oddać go do recyklingu  w  dowolnym salonie Orange. W ten prosty sposób dokładamy wspólnie małą cegiełkę w walce o nasze środowisko.

Komentarze


Oferta

Huawei P40 Lite i Xiaomi Redmi Note 10 Pro kupicie taniej

Beata Giska Beata Giska
15 kwietnia 2021
Huawei P40 Lite i Xiaomi Redmi Note 10 Pro kupicie taniej

Tym razem startujemy z promocją na dwa smartfony. Każdy z nich możecie kupić osobno, nie jest to duet. Łączy je to, że oba mają dobrą cenę i będą dostępne taniej przez 7 dni.

Dla kogo oferta tygodnia

Akcja skierowana jest wszystkich użytkowników Orange Love i Planów Mobilnych. Zarówno nowych, jak i tych, którzy przedłużają umowy. Ceny mogą różnić się w zależności od pakietu, jaki posiadacie.  Huawei P40 Lite w wybranych ofertach występuje taniej nawet o 144 zł, a Xiaomi Redmi Note 10 Pro 6/64 GB można dostać za 120 zł mniej. Oferta obowiązuje do 21 kwietnia. Smartfony można też kupić w opcji bez abonamentu. Szczegóły znajdziecie tutaj.

Jaki telefon wybrać

 Huawei P40 Lite to kompaktowy, wygodny i nowoczesny smartfon z opcją Dual SIM (można go używać, jako telefon prywatny i służbowy). Posiada 8-rdzeniowy procesor, pojemną i wytrzymałą baterię, a także wielofunkcyjny aparat o matrycy 48 Mpix z soczewką makro i szerokokątnym obiektywem, co zapewni świetną jakość zdjęć.

Xiaomi Redmi Note 10 Pro oferuje zalety telefonu z wysokiej półki w atrakcyjnej cenie. Sprawdzi się podczas oglądania filmów czy grania w gry. Zachwyci płynnością obrazu, kontrastem kolorów i baterią, która starcza na długo oraz szybko się ładuje. Do tego ma poczwórny aparat z główną matrycą 108 Mpix i wsparciem sztucznej inteligencji.

Wybór należy do Was. Parametry każdego ze smartfonów znajdziecie na naszej stronie internetowej. Za już tydzień kolejna oferta tygodnia :-)

Komentarze

Scroll to Top