Orange Warsaw Festival został uznany za najbardziej dostępne wydarzenie w plebiscycie Lider Dostępności. Organizatorem konkursu jest Fundacja Kultura bez Barier. Plebiscyt ma na celu wyłonienie organizatorów wydarzeń z Warszawy, którzy dbają o to, by najwięcej osób ze szczególnymi potrzebami mogło wziąć w nich udział na równych prawach.
Orange Warsaw Festival, którego organizatorem i promotorem jest Alter Art a sponsorem tytularnym Orange Polska jest dobrą i bezpieczną przestrzenią dla wszystkich fanów muzyki od kilku lat. Dbamy o to z naszymi partnerami – Fundacją Polska bez Barier, Fundacją Katarynka oraz wolontariuszami Fundacji Orange. O tym, jak staliśmy się jednym z najbardziej dostępnych festiwali muzycznych w Polsce rozmawiam z Hanną Jaworską – Orthwein koordynującą kwestie dostępności Orange Warsaw Festival.
Monika Kulik: Dlaczego, jak i kiedy zaczęliśmy pracować nad dostępnością festiwalu?
Hanna Jaworska - Orthwein: W naszej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu od lat jest dostępność cyfrowa. Staramy się, aby każdy mógł skorzystać z cyfrowego świata niezależnie od wielu, sprawności, miejsca zamieszania czy umiejętności. Zależało nam jednak, aby dostępność traktować szerzej i bardziej kompleksowo.
Z jednej strony jest to dostępność dla klientów o specjalnych potrzebach do naszej oferty, usług i placówek. Z drugiej dostępność wydarzeń, które organizujemy, czy sponsorujemy. Naturalnym krokiem było więc zadbanie o dostępność na Orange Warsaw Festival. Ponad dziesięć lat temu poszukaliśmy partnerów społecznych, którzy podpowiedzieli nam czym jest dostępność wydarzeń i jak ją zapewnić, a my przekonaliśmy do tego pomysłu organizatora i przystąpiliśmy wszyscy do pracy.
Co oznacza dostępność wydarzenia? O czym trzeba było pomyśleć?
Wydarzenie dostępne to takie, w którym poprzez zapewnienie odpowiednich warunków może wziąć udział, jak największa liczba osób ze szczególnymi potrzebami. Wprowadziliśmy szereg rozwiązań mających na celu ułatwione poruszanie się po terenie i korzystanie z festiwalowych atrakcji dla fanów z niepełnosprawnościami, także tymi czasowymi.
Praca nad przygotowaniami technicznymi trwa praktycznie cały rok, dostępność jest zawsze ważnym elementem produkcji całego wydarzenia, włączającym partnerów, nawet takich jak serwis ochrony,. Każdego roku towarzyszy nam seria wizji lokalnych, powtarzany też jest audyt architektoniczno-komunikacyjny. Ale w niektórych miejscach np. gastro-strefach nie jesteśmy w stanie zapewnić dostępności i wówczas ważne jest, aby o tym informować.
Jakie zatem oferujemy rozwiązania?
Oj trudno będzie wszystkie wymienić, ale wspomnę o ważniejszych. Zacznę od dedykowanego biletu uprawniającego do wejścia z osobą wspierającą. Ważne jest też położenie utwardzonej powierzchni ułatwiającej poruszanie się po terenie tzw. remopli, zapewnienie lokalnego transportu od wejścia do bram festiwalowych, budowanie najazdów na krawężniki i podwyższenia oraz platform z rampami przy scenach, dzięki którym w komfortowych warunkach można słuchać koncertów.
Instalujemy pętle indukcyjne, przy platformach przy obu scenach oraz w Punkcie Obsługi Priorytetowej (POP). Zapewniamy audiodeskrypcję wszystkich koncertów na głównej scenie i radio festiwalowe, dzięki Fundacji Katarynka.
POP to takie centrum dowodzenia na festiwalu, bo to tu można dowiedzieć się najwięcej praktycznych informacji, wymienić bilet na opaskę, otrzymać pomoc a w gratisie dostać uśmiech. Także tu jest dostępny jest w razie potrzeby tłumacz Polskiego Języka Migowego.
No i bardzo ważny element zapewnienia dostępności to lotne brygady naszych wolontariuszy, którzy oferują wsparcie tym osobom, które dotarły do nas bez opiekunów lub potrzebuję dodatkowego wsparcia. Wolontariusze Fundacji Orange to głównie pracownicy Orange, którzy przeszli specjalne szkolenie pod okiem naszych partnerów społecznych.
Staramy się, aby strona była bardziej dostępna i to jest jedno z wyzwań, które wymagają jeszcze poprawy.
Jak docieramy z informacją o rozwiązaniach?
Komunikacja to bardzo ważny element. Musimy dotrzeć do fanów z precyzyjną informacją, aby świadomie podjęli decyzję o przyjściu na festiwal. Na stronie festiwalu przygotowaliśmy dedykowaną zakładkę z opisem wszystkich udogodnień. Na stronie jest też kontakt, pod którym można się dać nam znak w sprawie szczególnych potrzeb, wówczas my staramy się zadziałać.
W tym roku po raz pierwszy podstawowe informacje o festiwalu zawarliśmy w postaci audio-ulotek oraz przygotowaliśmy teksty o festiwalu łatwe do czytania i rozumienia. Z naszymi rozwiązaniami docieramy również poprzez festiwalowe social media oraz oficjalne komunikaty naszej firmy.
Czy dostępność wymaga ogromnej pracy i współpracy?
Tak, zdecydowanie. To duże przedsięwzięcie, które pomagają nam realizować nasi partnerzy społeczni – na czele z Fundacją Polska bez Barier. To z nimi ustalamy wszystkie koncepcje i budujemy rozwiązania. To także otwartość organizatora Alter Art, który wraz z nami uczył się jak zadbać o dostępność wydarzeń i stara się stosować jej zasady także przy innych wydarzeniach.
Wspólnie od siebie wiele nauczyliśmy się, a najlepszą nagroda są dla nas opinie uczestników festiwalu, którzy czują się zaopiekowani, bezpieczni i do nas wracają. A o to przecież chodzi, aby festiwal był dla wszystkich fanów dobrej muzyki, bez wyjątku.