Odpowiedzialny biznes

Nie tylko zeszyt i długopis

Antonina Bojanowska Antonina Bojanowska
08 lutego 2023
Nie tylko zeszyt i długopis

Rola nauczycieli jest nie do przecenienia. To za ich przykładem i dzięki ich kreatywności uczniowie mogą lubić szkołę i chętnie poszerzać wiedzę o świecie. Aktywizujące metody nauczania oraz umiejętne wykorzystanie cyfrowych możliwości mogą być w tym ogromnym wsparciem. Trwają zapisy na bezpłatne szkolenia w projekcie Lekcja:Enter, które rozwijają cyfrowe kompetencje nauczycielek i nauczycieli.

Projekt „Lekcja:Enter” pokazuje nauczycielom i nauczycielkom, jak mogą w ciekawy sposób prowadzić zajęcia, nie opierając ich tylko na książkach, zeszytach i długopisach, ale urozmaicając je o to, co młodych ludzi dziś naprawdę interesuje - nowe technologie.

Do tej pory w szkoleniach w ramach projektu wzięło udział ponad 61 tysięcy nauczycielek i nauczycieli z niemal 7 tysięcy szkół w całej Polsce. To jedna z największych inicjatyw cyfrowej edukacji w Polsce. Szkolenia skierowane są do nauczycielek i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych, informatyki oraz artystycznych. W ich trakcie pedagodzy zobaczą, że podstawę programową można przekazać uczniom w kreatywny sposób dzięki wykorzystaniu technologii.

Atrakcyjne lekcje - ważne dla obu stron

Nie tylko dzieci nie chcą już korzystać z samych książek i zeszytów do nauki. Chcą, aby szkoła podążała z duchem czasu, włączała do lekcji nowoczesne metody nauczania, w tym ciekawe aplikacje, wirtualne wycieczki, quizy i inne cyfrowe narzędzia edukacyjne. Nauczyciele również chcą korzystać z tego potencjału. Sprawdzian ze słówek nie musi odbywać się na kartce – tylko w aplikacji Kahoot. Dzięki aplikacji możemy podzielić klasę na zespoły, a grupy mogą zdobywać punkty. Dzieci uczą się, bawiąc, a zajęcia stają się dla nich bardziej atrakcyjne.

Dzięki udziałowi w szkoleniach w projekcie Lekcja:Enter nauczycielki i nauczyciele mają szansę poczuć się pewniej w cyfrowym świecie i lepiej zrozumieć rzeczywistość swoich uczniów i uczennic. Podczas lekcji zdalnych, wielu zrobiło już duży krok w rozwoju cyfrowych umiejętności. Warto to kontynuować i prowadzić zajęcia dostosowane do potrzeb młodych ludzi.

Nieodłącznym elementem szkolenia było zwracanie uwagi na metody aktywizujące w pracy z uczniami, bo technologia to tylko narzędzie do realizacji edukacyjnych celów. Zdobyte na szkoleniu umiejętności pozwoliły mi na zaangażowanie dzieci i wyzwolenie ich ogromnej kreatywności. Uczniowie robią np. animacje, filmy i wzbogacają je o różne efekty, przeprowadzają wywiady, tworzą gry i udostępniają je innym – mówi Agnieszka, nauczycielka z Zespołu Szkół w Czernikowie.

Jak może wyglądać lekcja z wykorzystaniem wiedzy zdobytej podczas szkoleń?

https://www.youtube.com/watch?v=AF-TVKiiEQg

Szeroki zakres szkoleń

Szkolenia – poza dostarczeniem nowej wiedzy – pozwalają na uporządkowanie tego, czego uczestnicy i uczestniczki nauczyły się do tej pory. To też dobre miejsce na wymianę doświadczeń. I inspiracja do tego, by zmienić sposób, w jaki dotychczas prowadzili lekcje, na bardziej angażujący młodzież i odpowiadający jej potrzebom. Ponadto zarówno w trakcie, jak i po odbyciu szkolenia, uczestnicy mają dostęp do platformy szkoleniowej, na której znajdują się tysiące materiałów i scenariuszy zajęć. Opinie o nich są dla nas bardzo pozytywne.

Jak wziąć udział?

To ostatni rok realizacji projektu Lekcja:Enter. Warto zgłaszać się jak najszybciej. Udział w szkoleniach jest bezpłatny.

Są one przeznaczone dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych (licea ogólnokształcące, licea profilowane, technika, szkoły branżowe I stopnia). W szkoleniach mogą wziąć udział wszyscy nauczyciele z danej szkoły. Więcej informacji znajduje się na stronie.

Projekt Lekcja:Enter realizuje Fundacja Orange, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytut Spraw Publicznych. Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. (Działanie 3.1 "Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych").


Odpowiedzialny biznes

Na kryzys dzieciństwa bliska relacja z … laptopem

Kasia Barys Kasia Barys
08 lutego 2023
Na kryzys dzieciństwa bliska relacja z … laptopem

Mój syn miał założoną ochronę rodzicielską. Po jakimś czasie zorientowałam się, że ochrona nie działa. Zmieniłam hasło do aplikacji. Pomimo zmiany, ochrona nadal nie działała i syn korzystał z urządzeń bez ograniczeń. Nie pomógł nasz ekspert Michał Rosiak, nie pomógł także konsultant z salonu Orange.

Okazało się, że za pomocą specjalnej aplikacji syn nagrywał ekran, za każdym razem kiedy mąż zmieniał hasło! Nasze dzieci są bystre i znają sposoby, by obejść ograniczenia. A te nie są rozwiązaniem problemu. Jest nim co innego...

Piszę o tym w kontekście wczorajszego Dnia Bezpiecznego Internetu. To dobry moment na zastanowienie się, czy nasze dziecko jest bezpieczne w świecie cyfrowym. Musimy uważać na patotreści, cyberbulling, seksting czy fake newsy. Jutro Michał Rosiak będzie pisał o tym, jak social media wpływają na układ nerwowy młodych ludzi. Ja chciałabym teraz poruszyć inny wątek czyli uzależnień od gier, ekranów i portali społecznych. Wielu z nas, rodziców codziennie mierzy się z tym, że ich dziecko woli spędzać większość czasu w wirtualnym niż realnym świecie.

Kiedy granie to uzależnienie?

Rodzice martwią się o dzieci, które długo siedzą przed komputerem, konsolą czy smartfonem. Ale kiedy mamy do czynienia z uzależnieniem? Psychologowie mówią, że muszą być spełnione cztery poniższe warunki:

  • zmiany muszą być zauważalne przynajmniej w ciągu 6 miesięcy;
  • zmiany mogą wywoływać skutki negatywne np. pogorszenie nauki, ograniczenie relacji społecznych, rezygnację z wcześniejszych zainteresowań;
  • dziecko ma samoświadomość, że nadmiernie używa ekranów a jego zachowanie niesie negatywne skutki lub sprawia tym przykrość innym;
  • zauważalny jest efekt odstawienia tzn. kiedy dziecko ma ograniczany czas na urządzenia to powoduje u niego złość a nawet agresję.

Relacja z rodzicami, nie laptopem

Co zazwyczaj robi rodzic, kiedy orientuje się, że dziecko ma problem? Odcina je całkowicie od ekranów lub zaczyna ograniczać znacząco czas ich używania. Ograniczenie czy zabieranie urządzeń może jedynie pogłębić frustrację a dziecku będzie jeszcze trudniej.  Ze swojego doświadczenia wiem, że zabieranie smartfona nie działa. Pomagała natomiast strategia wspólnie ustalonego, domowego kodeksu używania ekranów kiedy dzieci miały 8-10 lat.

W okresie nastoletnim przestaje to mieć znaczenie. Ale wiem, co może pomóc: rodzicielska analiza potrzeb własnego dziecka. Chodzi o przyjrzenie się temu, jaką potrzebę nastolatka zaspakaja kontakt z wirtualnym światem, czego w nim doświadcza a czego mu brakuje w realnym świecie. Dzięki temu będziemy umieli pomóc i podpowiedzieć dziecku, jak w inny sposób może rozładować swoje emocje i przekierujemy jego uwagę na nowe formy aktywności. Dobrze też pokazać dziecku atrakcyjne alternatywy z realnego świata, choć zdaję sobie sprawę, że my rodzice (zapracowani, zajęci obowiązkami) nie zawsze mamy na to czas. To dlatego nasze dziecko szuka doświadczeń i emocji w grach np na Play Station – bo tak zwyczajnie łatwiej.

Na początek warto porozmawiać i zapytać naszego nastolatka (ze szczerą intencją i bez oceniania), jakie potrzeby według niego „realizują” ekrany. Jeśli to nuda, postarajmy się zaproponować dziecku zajęcia, wycieczki, wyjścia do kina. Jeśli komputer pomaga dziecku uzupełnić braki relacyjne zaprośmy kolegów do domu i zaproponujmy grę na boisku lub wyjście na lodowisko. Najpierw trzeba określić potrzeby a potem szukać rozwiązania i alternatyw.

Zacznijmy od siebie i małych kroków

Spędzajmy wspólnie czas z dzieckiem, z pełnym zaangażowaniem. Oczywiście niecodziennie jesteśmy w stanie poświęcić całe popołudnie, ze względu choćby na obowiązki domowe. Ale jeśli uda nam się świadomie, mile i za obopólną zgodą spędzić razem 30 min każdego dnia, a następnego wydłużyć czas do 45 min to już mamy sukces. Po miesiącu może się okaże, że dziecko woli spędzać przed komputerem mniej czasu. Nie odżegnujmy się także od wspólnego zagrania z dzieckiem w ulubioną grę online. Chodzi o to, żeby dowiedzieć się, co go interesuje i pobyć z nim. I choć wirtualnie to jednak wspólnie… A to jest najważniejsze.

Dobrze także zmienić swoje nawyki, wszak dzieci uczą się obserwując otoczenie a zwłaszcza rodziców. Kiedy kończę pracę zamykam laptop, odkładam wieczorem telefon na półkę, tak by mnie nie rozpraszał. Pytam dzieci jak im minął dzień i planujemy wspólne spędzenie czasu na najbliższe dni.


Oferta

Idealne zestawy na Walentynki

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
07 lutego 2023
Idealne zestawy na Walentynki

Jeśli szukacie pomysłu na walentynkowy prezent mamy kilka podpowiedzi. Pamiętajcie, na takie święto warto się dobrze przygotować. Proponujemy nie tylko zestawy dwóch smartfonów, ale także ciekawe opcje z zegarkami i słuchawkami. Oferta będzie dostępna do 14 lutego br.

Od dziś w atrakcyjnych cenach znajdziecie następujące zestawy:

  • Xiaomi 12T 5G 8/128 GB i Xiaomi Redmi 9A 2/32 GB  - 79 zł x 36 mies. przy zakupie Planu L;
  • OPPO Reno7 5G i OPPO A17 - 78 zł x 36 mies. przy zakupie Planu L
  • iPhone 13 128 GB 5G i AirPods z etui ładującym: 399 zł na start i 136 zł x 36 mies. przy zakupie Planu L
  • iPhone 14 128 GB 5G i AirPods z etui ładującym: 399 zł na start i 156 zł x 36 mies. przy zakupie Planu L
  • Samsung Galaxy Z Flip4 5G 128 GB i Samsung Galaxy Watch5 44 mm eSIM - 161 zł x 36 mies. przy zakupie planu L
  • Samsung Galaxy Z Fold4 5G 256 GB i Samsung Galaxy Watch5 44 mm eSIM - 250 zł x 36 mies. przy zakupie planu L

Jeśli nie chcecie podpisywać umowy, możecie kupić same zestawy. Więcej informacji znajdziecie tutaj.  

Komentarze

Scroll to Top