Wykorzystanie rozwiązań inteligentnych tylko do zarządzania oświetleniem miejskim może zmniejszyć wydatki miasta na ten cel o 60 proc. To tylko jedna z możliwości, jakie dają systemy smart city. Mimo to ponad połowa miast nie planuje wykorzystania tych technologii w ciągu najbliższych 3 lat - wynika z ankiety przeprowadzonej przez Orange Polska.
Operator, który rozwiązania inteligentne wdrożył już w ponad 100 polskich miastach, szczegółowo przepytał o smart city 77 miast, które zgłosiły się do Akademii Lidera Smart City.
- Naszą ankietę kierowaliśmy do małych, średnich i dużych miast, których potrzeby w tym zakresie mogą się różnić. Kluczowa wydaje się świadomość wymiernych oszczędności w budżetach miejskich, jakie płyną z wykorzystania rozwiązań smart. Dla części miast nie jest to oczywiste. Stąd przed dostawcami rozwiązań tego typu, takimi jak my, staje zadanie edukacji w zakresie możliwości i korzyści ze smart city. Natomiast skomplikowane procedury zamówień publicznych w zakresie finansowania inteligentnych rozwiązań w miastach to przestrzeń do pracy dla ustawodawcy – mówi Daria Drabik, ekspertka smart city w Orange Polska - Widzimy jednak światełko w tunelu. Sami mamy na koncie wdrożenia takich rozwiązań już w ponad stu polskich miastach – dodaje.
Rozwiązania inteligentne (z ang. smart) pozwalają miastom na znaczne ograniczenie wydatków i mniejsze zużycie zasobów naturalnych. Według danych World Economic Forum, wprowadzenie inteligentnego systemu do zarządzania siecią wodociągową może pomóc ograniczyć starty wody nawet o 80 litrów na mieszkańca dziennie. Na przykład Barcelona tylko dzięki inteligentnemu zarządzaniu fontannami miejskimi oszczędza ponad 0,5 mln dolarów rocznie. Tymczasem 84 proc. włodarzy polskich miast za największą korzyść z wdrożenia rozwiązań inteligentnych uważa zadowolenie mieszkańców, mniejszy nacisk kładąc na aspekt finansowy. 40 proc. miast nie bada jednak, co o rozwiązaniach inteligentnych wiedzą ich mieszkańcy, a większość z tych, które to robią, wiedzę mieszkańców na ten temat ocenia nisko (46 proc.) lub średnio (52 proc.).
Z ankiety Orange Polska wynika, że ponad 10 proc. miast nie ma strategii rozwoju, a co piąte z tych, które ją opracowały, nie uwzględniło w niej rozwiązań inteligentnych. 4 na 10 miast, nie ma też zespołów, które zajmowałyby się tym tematem, a tam, gdzie one są, dominują zespoły 1-2 osobowe.
Dalszych informacji dla mediów udzielą:
Daria Drabik, Koordynatorka projektu
Anna Przybysz, Icon Strategies
telefon: 609 373 405