Bezpieczeństwo

CyberTarcza – jak to działa?

Michał Rosiak Michał Rosiak
17 marca 2016
CyberTarcza – jak to działa?

Kto z Was zobaczył kiedyś ekran z informacjami od CyberTarczy? Jeśli nie, to nie musicie się martwić - wręcz przeciwnie, bowiem oznacza to, że żadne z zagrożeń, przed którymi chroni CyberTarcza, Was nie dotknęło.

Często spotykam się jednak z pytaniami co to w ogóle jest CyberTarcza, na czym polegają te strony, które się pojawiają, gdzie trzeba wejść, generalnie - służę jako ruchomy FAQ :) Nie martwię się tym, taka moja rola, pomyślałem jednak, że dobrym pomysłem byłoby przygotowanie filmu, który na większość tych pytań odpowie i w razie czego można go przesłać bliskim, do czego Was serdecznie namawiam.

A po obejrzeniu pamiętajcie - https://cert.orange.pl/cybertarcza i dodajemy do ulubionych! Nie zaszkodzi przynajmniej raz w tygodniu kliknąć i sprawdzić, czy przypadkiem nie zaatakowało Was jakieś paskudztwo.

 


Sieć

„Sieć szkieletowa” edycja specjalna – słownik nieco subiektywny

Piotr Domański Piotr Domański
16 marca 2016
„Sieć szkieletowa” edycja specjalna – słownik nieco subiektywny

Tekstów z cyklu „Sieć szkieletowa” przygotowałem już sporo. W tekstach znosiło mnie czasem bardzo daleko, na zupełnie inne tematy, ale nigdy nie protestowaliście ;-) Jak widzicie zebrało mi się na podsumowania. Co prawda nie ma ku temu żadnego powodu – ani liczba artykułów nie jest jakaś przesadnie okrągła, ani data szczególna. Może to ta pogoda, zresztą bardzo charakterystyczna dla przedwiośnia?

W ramach podsumowania, jak wskazuje tytuł przygotowałem słownik. Doszedłem do wniosku, że opisałem bardzo dużo sprzętu i urządzeń, lecz w różnych tekstach, więc trzeba wszystko zebrać w jednym miejscu.

A więc zaczynamy, w kolejności alfabetycznej.

ADSL (ang. Asymmetric Digital Subscriber Line) – asymetryczna cyfrowa linia abonencka, czyli technologia transferu danych wykorzystująca łącze telefoniczne. Do transportu danych wykorzystywana jest w niej inna częstotliwość sygnału, niż ta stosowana do transmisji głosu, dlatego korzystanie z internetu nie blokuje telefonu. Sygnał nadawany z centrali jest w mieszkaniu rozdzielany na dwa – jeden do telefonu, drugi do modemu. Więcej o technologii ADSL przeczytacie w artykule o Neostradzie.

DSLAM (ang. Digital Subscriber Line Access Multiplexer) – agregator łączy DSL znajdujący się w budynku centralowym lub w szafie operatorskiej. Obsługuje on pętle abonenckie w technologiach VDSL i ADSL. Więcej o tym urządzeniu pisałem przy okazji opisywania niuansów działania Neostrady.

eNodeB – Stacja bazowa obsługująca technologię 4G LTE. Do jej zadań należy analiza obciążenia sieci i przemieszczania się osób z niej korzystających oraz kontrola dostępnych zasobów radiowych. Urządzenia te kontaktują się między sobą, a także wymieniają informacje z innymi elementami sieci. Pisałem o nich w tekście dotyczącym 4G LTE. Zaskakujące prawda ;-)

EPC (Evolved Packet Core) – element sieci telekomunikacyjnej kluczowy dla technologii LTE. Składają się na niego trzy urządzenia – MME, SGW i PGW. MME jest odpowiednikiem MSS w sieci głównej. SGW (Serwing Gateway) obsługuje dane wysyłane przez użytkownika końcowego i przekazuje informacje między eNodeB, a PGW. PGW (Packet Data NetworkGateway) pozwala realizować połączenia z innymi sieciami. Więcej na ten temat również w znajdziecie w tekście o 4G LTE.

FTTH (ang. Fiber-to-the-home) – technologia, w której światłowód doprowadzony jest bezpośrednio do mieszkania abonenta, pozwalająca na bardzo szybkie przesyłanie danych. Światłowodom poświęciłem trzy teksty w ramach cyklu, a bezpośrednio technologii FTTH - jeden. W Orange Światłowodzie stosujemy właśnie FTTH.

HD Voice – technologia pozwalająca na przekazywanie głosu w połączeniach mobilnych w skali częstotliwości między 50 a 7000 Hz. Rozwiązanie opiera się na technologii IP, bez której nie można wykorzystać protokołów SIP oraz RTP. Pozwalają one negocjować kodeki na całej ścieżce głosowej, czyli od jednego do drugiego rozmówcy. W HD Voice pasmo dźwięku jest kodowane za pomocą kodeka WideBand- Adaptive MultiRate (WB-AMR). Technologii tej poświęciłem osobny artykuł.

HLR (Home Location Register) – element sieci szkieletowej będący rejestrem abonentów macierzystych danej sieci. Są w nim przechowywane informacje dotyczące klientów sieci macierzystej pozwalające na zestawianie i łączenie połączeń. W HLR są przechowywane informacje dotyczące usług, z których korzysta abonent. To jeden rejestr z rozproszoną architekturą, co oznacza, że zachowuje się jak jedno urządzenie, jednak fizycznie jego elementy są różnych miejscach. W Orange Polska istnieje też zapasowy rejestr, na wypadek awarii głównego. HLR był poświęcony cały tekst na blogu, urządzenie pojawiało się także w artykułach dotyczących łączenia rozmów i rejestracji w sieci.

IP/MPLS Backbone – sieć szkieletowa zbudowana w technologii IP/MPLS. MPLS – (Multiprotocol Label Switching) jest to technika/technologia jaka jest implementowana w routerach sieciowych , w której wyznaczanie trasy i wysyłanie pakietu z miejsca A do miejsca B (routing) została zastąpiona przypisaniem etykiety do pakietu wchodzącego na brzeg sieci IP/MPLS. Następnie przełączanie takiego pakietu następuje na podstawie odczytu nadanej etykiety podczas jego przepływu przez sieć. Znacznie więcej przeczytacie na ten temat w artykule o sieci szkieletowej.

MGW (ang. Multimedia GateWay) – urządzenie pozwalające na przekształcanie sygnałów pomiędzy różnymi metodami kodowania sygnału jak choćby 2G i 3G. Urządzenia te wspólnie z MSS zastąpiły wcześniej stosowane MSC. O MGW pisałem w tekstach dotyczących łączenia rozmów i HD Voice.

MSS (ang. Mobile switching centre server) – to element sieci mobilnej, działający telefonii 2G i 3G, mający bardzo duże (w sumie można napisać „kluczowe”) znaczenie w łączeniu rozmów. MSS zbiera połączenia z szeregu urządzeń nazywanych RNC (Radio Network Controller) i BSC (Base Station Controller), które z kolei komunikują połączenia ze stacji bazowych, potocznie nazywanych antenami. We wcześniej używanej technologii rolę MSS pełniły urządzenia nazywane MSC. O MSS pisałem w tekście dotyczącym łączenia rozmów, pojawiły się także, gdy wspominałem o HD Voice.

OLT (Optical Line Terminal) – urządzenie agregujące sygnał w technologii światłowodowej FTTH przesyłany od i do ONT. Jest umiejscowione w budynku centralowym lub sieci operatorskiej. W urządzeniu znajduje się od kilku do kilkudziesięciu portów, z których każdy wspiera do 64 urządzeń ONT.

ONT (Optical Network Terminal) – przetwornik optyczno-elektryczny stanowiący zakończenie sieci światłowodowej w technologii FTTH. Jest zasilane z gniazdka elektrycznego. Podobnie jak o OLT pisałem o tym urządzeniu w artykule o FTTH.

ROADM (Reconfigurable Optical Add-Drop Multiplexer ) – rozwiązanie bazujące na technologii DWDM, które umożliwia zdalne przełączenie ruchu na poziomie długości fali w multiplekserze optycznym. Bez konieczności fizycznego przełączania włókien. Więcej na ten temat znajdziecie w tekście, który poświęciłem specjalnie temu zagadnieniu.

VDSL (ang. Very High Speed DSL) – technologia Digital Subscriber Line (DSL, cyfrowa linia abonencka), która pozwala na transmisję danych przez dwużyłowy kabel miedziany. Transfer przy jej zastosowaniu może wynieść nawet 200 Mb/s, jednak to raczej wynik laboratoryjny ;-) Więcej o tej technologii znajdziecie w artykule o Neostradzie.

VPMN (ang. Visited Public Mobile Network) – sieć wizytująca, czyli sieć do której nasz telefon rejestruje się, gdy wyjedzie poza zasięg swojej sieci macierzystej, czyli HPMN (ang. Home Public Mobile Network  HPMN). Więcej o VPMN i HPMN przeczytacie w tekście o roamingu.

VLR (ang. Visitor Location Register) – element sieci komórkowej przechowujący informacje dotyczące zarejestrowanych w niej abonentów. Znajdują się w niej informacje dotyczące położenia danego telefonu, pozwalające na lokalizację połączenia. VLR zbiera także część informacji dotyczących usług abonenta, na przykład przekierowań warunkowych czy blokady połączeń wychodzących. Ten element sieci odgrywa istotną rolę w procesie wylogowywani się z sieci i informowania o tym fakcie innych jej elementów. O VLR najwięcej dowiecie się z tekstów dotyczących HLR i rejestracji w sieci. Kilka słów na temat tego urządzenia znajdziecie także w tekście o roamingu.

xWDM (ang. Wavelength Division Multiplexing) - zwielokrotnienie sygnału wysyłanego za pomocą światła laserowego w dziedzinie długości fali.  Zasada zwielokrotnienia polega  na podziale sygnału na  kilka do kilkuset różnych długości fali przesyłanych równocześnie tym samym światłowodem. Każda długość to w praktyce osobny kanał transmisyjny służący do transmisji wydzielonej informacji.  Wyróżnik x wskazuje technologię zwielokrotnienia, która określa ilość wyodrębnionych długości fali. I tak w CWDM (Coarse Wavelength Division Multiplexing) do dyspozycji mamy w wersji podstawowej 16  kanałów transmisyjnych (długości fali) natomiast w DWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing) ich liczba może wynosić 40, 80, lub więcej. Więcej o xWDM znajdziecie w artykule o sieci szkieletowej.

Strasznie długi ten słownik, ale miałem poczucie, że trzeba go przygotować. Oczywiście to nie koniec cyklu, a na kolejny odcinek szykuję materiał, który mam nadzieję, że Wam się spodoba. Będzie mocno historycznie ;-). Jeżeli chcecie bym opisał jeszcze jakieś elementy naszej sieci szkieletowe, czy kwestie związane z telekomunikacją – piszcie. Na ile to możliwe będę odpowiadał. Komentarze czekają, a ja bardzo lubię z Wam tam rozmawiać.


Oferta

Małe informatyczne wsparcie dla Twojej firmy

Piotr Domański Piotr Domański
15 marca 2016
Małe informatyczne wsparcie dla Twojej firmy

Informacje o ofertach dla firm publikujemy na blogu rzadko, ale ta mnie zainteresowała i uznałem, że warto. Przedsiębiorcom oferujemy wsparcie informatyczne w ramach oferty  Internet LTE dla Firm. Jak to działa? Po pierwsze udostępniamy zestaw składający się z porządnego laptopa - obecnie HP 255 G4, modemu lub routera LTE i karty SIM.

Zapewniamy również wsparcie informatyczne w dwóch wariantach. Pierwszy – Standard gwarantuje dostęp do sprzętu, który wcześniej wymieniłem, a także pomoc w przypadku problemów z oprogramowaniem. Pakiet Premium zapewnia sprzęt zastępczy, a także wsparcie informatyka w 2 godziny po zgłoszeniu awarii. Na ewentualną wizytę serwisanta będziecie czekać maksymalnie dobę i to w każdym zakątku kraju. W przypadku awarii sprzętu usterkę usuniemy do 14 dni.

Cała koncepcja opiera się na prostej idei: niech każdy skupi się na tym, na czym zna się najlepiej. Przedsiębiorcy na swoim biznesie, a Orange na IT i dostarczaniu internetu ;-)

Jeżeli chcecie poczytać więcej o usłudze zajrzyjcie na naszą stronę.

P.S. z cyklu „pytania do czytelników” czy chcielibyście tutaj czytać o naszych ofertach dla małych i średnich przedsiębiorstw?

Scroll to Top