Zielony Operator

#OrangeGoesGreen 2022

Hanna Jaworska-Orthwein Hanna Jaworska-Orthwein
30 grudnia 2022
#OrangeGoesGreen 2022

Kupowaliśmy coraz więcej energii z odnawialnych źródeł, redukowaliśmy jej zużycie, promowaliśmy rozwiązania gospodarki o obiegu zamkniętym oraz zachęcaliśmy klientów i pracowników do proekologicznych postaw. Tak minął nam kolejny rok realizacji celów klimatycznych #OrangeGoesGreen.

Ostatni w starym roku mój  eko-piątek chcę poświęcić na podsumowanie naszych działań w 2022 roku. To był bardzo intensywny czas.  

Energia z odnawialnych źródeł

W 2022 już 12% udziału energii w naszym zużyciu prądu pochodziło już z odnawialnych źródeł. Dla porównania 6% było rok wcześniej i 0% dwa lata temu. W przyszłym roku, dzięki  dużemu kontraktowi PPA okresowo będziemy w stanie osiągnąć nawet 90% udziału OZE w naszym zużyciu. Przypomnę, że naszym celem klimatycznym do 2025 roku jest przekroczenie 60% energii pochodzącej ze źródeł  odnawialnych. Mam nadzieję, że uda się to nam zrobić nawet wcześniej niż zakładamy.

Niższe zużycie

Zainstalowaliśmy instalacje fotowoltaiczne na centrach danych, redukowaliśmy ogrzewanie przestrzeni technicznych i obniżaliśmy temperaturę w biurach, żeby zmniejszać zużycie energii przez systemy grzewcze i chłodnicze. Zmienialiśmy strukturę floty na niskoemisyjną.  Oszczędzamy setki ton ekwiwalentu CO2 rocznie, dzięki czemu na koniec roku mamy ponad 30% mniej emisji własnych, w porównaniu do 2015 r.

Optymalizacja zużycia energii była ważnym aspektem działań, ponieważ koncentrujemy się na redukowaniu emisji, a nie ich kompensacji. Angażowaliśmy m.in. naszych pracowników w poszukiwanie pomysłów, aby poprawiać efektywność w działaniach sieci, zarządzaniu nieruchomościami, czy transportem.

Wdrożyliśmy misję Re

W tym roku wystartowaliśmy z programem Re. To europejska inicjatywa Orange intensyfikująca wysiłki na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym w urządzeniach. Przekłada się ona też na redukcję emisji gazów cieplarnianych generowanych przez naszych dostawców i klientów.

Cały rok zachęcaliśmy do dłuższego używania urządzeń, naprawiania ich, wybierania odnowionych modeli, a także odpowiedzialnego pozbywania się niepotrzebnych urządzeń, dając im szansę na drugie życie. Wystartowaliśmy z nową promocją programu odkupu telefonów. Odsprzedając sprawne urządzenie w salonie Orange można otrzymać dodatkowy bon na zakupy w sklepie Żabka.

Edukowaliśmy klientów i pracowników

Uruchomiliśmy stronę razemdlaplanety.pl/energia , która pomaga klientom zaoszczędzić  energię zużywaną na usługi cyfrowe. To prosty przewodnik o zmianach nawyków, które mogą istotnie przekładać się na korzyści dla naszej planety i portfeli.

Wsparliśmy powstanie Klimatycznej Bazy Wiedzy, czyli bezpłatnego dostępu do polskich podsumowań i streszczeń kluczowych międzynarodowych raportów oraz opracowań naukowych na temat klimatu i jego ochrony.

Dbaliśmy o wiedzę pracowników organizując tematyczne webinaria, a nasze „zielone” e-szkolenie zrealizowało prawie 75 proc. pracowników.


Inne

Podsumowujemy mijający rok

Wojtek Jabczyński Wojtek Jabczyński
30 grudnia 2022
Podsumowujemy mijający rok

Niestety 2022 rok upłynął w cieniu wojny w Ukrainie i wszyscy chcemy, aby jak najszybciej się ona skończyła. Tragedia, która dzieje się za naszą wschodnią granicą, była i wciąż jest sprawdzianem naszej społecznej odpowiedzialności i humanizmu. Orange Polska od początku odpowiedział na kryzys humanitarny m.in. udostępniając ośrodki szkoleniowe dla uchodźców i uruchamiając dla nich bezpłatnie usługi. Z wielkim poświęceniem w pomoc zaangażowali się też nasi wolontariusze i wolontariuszki. Jestem dumny, że mogę pracować w takiej firmie i z takimi ludźmi. 

Jeśli chodzi o biznes, to, jak zawsze w Orange Polska, działo się dużo. Taka firma i specyfika rynku. Już w styczniu przekroczyliśmy milion użytkowników światłowodu, a w kolejnych kwartałach szybko ich przybywało. W zasięgu najszybszego internetu stacjonarnego mamy już ok. 7 milionów gospodarstw domowych. Pod koniec roku pokazaliśmy też przyszłość usługi, testując światłowód o przepływności 10 Gb/s.

W grudniu, z ponad dwuletnim poślizgiem, ponownie ruszył proces przydziału docelowych częstotliwości dla sieci 5G. Mamy nadzieję, że tym razem aukcję uda się dociągnąć do końca. Czeka na to polska gospodarka i wielu klientów. Jakie są możliwości sieci, można zobaczyć w Orange 5G Lab, który otworzyliśmy w czerwcu. Technologia 5G stała się też bardziej dostępna dla użytkowników Orange Flex i nju mobile.

W 2022 roku konsekwentnie realizowaliśmy ambitne cele klimatyczne #OrangeGoesGreen. W 2022 roku 12% udziału energii, którą wykorzystywaliśmy, pochodziło już z odnawialnych źródeł. W porównaniu do 2015 r. aż o 33% zredukowaliśmy emisje własne dwutlenku węgla. Wspólnie z klientami promowaliśmy proekologiczne postawy zachęcając do dłuższego używania urządzeń, naprawiania ich, wybierania odnowionych modeli, a także do odpowiedzialnego pozbywania się niepotrzebnych smartfonów, którym można dać drugie życie.

Ostatnie 12 miesięcy było niezwykle intensywne także dla Fundacji Orange, która podjęła mnóstwo działań na rzecz edukacji i wystartowała z dwoma nowymi inicjatywami - Orange Digital Center i programem #BurzaMózgów. W ramach programu Lekcja: Enter udało się też przeszkolić ponad 50 tys. nauczycielek i nauczycieli.

Po covidowej przerwie w czerwcu wrócił Orange Warsaw Festival, a Open``'er Festival powered by Orange odbył się z pełnym rozmachem.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej, na infografice poniżej są aktywne linki. Wystarczy kliknąć.


Bezpieczeństwo

Mandat (nie zawsze) trzeba opłacić!

Michał Rosiak Michał Rosiak
29 grudnia 2022
Mandat (nie zawsze) trzeba opłacić!

Mandat karny. Koszmar wielu kierowców (coś o tym wiem...). Pamiętam, gdy dostałem kiedyś dziwny list, a w środku moje nienajlepsze zdjęcie. Nie wiem, jak Wam, ale u mnie listy z Wydziału Ruchu Drogowego, czy Urzędu Skarbowego, powodują przyspieszone bicie serca. A - tak, zawsze to piszę - przestępcy też o tym wiedzą.

"Dopłać do przesyłki, bo inaczej nie dojdzie!"; "Masz niedopłatę na fakturze za usługi!"; "Kurier nie zastał Cię w domu, dopłać za ponowną wysyłkę!". Pomysłowość oszustów, próbujących okraść nasze bankowe konta przez ostatnie miesiące nie była przesadnie duża. Ciekawe, czy Ciemna Strona Mocy odczuła spadek zysków, gdy internauci przestali łapać się na ich sztuczki? Czyżby dlatego nagle wśród motywów pojawił się mandat?

Wyrównaj niedopłatę

W ostatnich dniach do polskich internautów trafiały wiadomości o rzekomych zaległościach w opłacie za mandat karny. To motyw znany, wykorzystywany już przynajmniej kilkakrotnie, jednak oszuści ostatnio z niego nie korzystali.

SMSy przychodzą z czegoś, co określamy mianem "długich numerów". Czyli po prostu nie z tzw. nadpisów (np. Mandat, Policja, czy Urząd Skarbowy), a ze zwykłych numerów +48xxxxxxxxx.

Jedno, czego jesteśmy pewni, to fakt, że numery, z których phishingi trafiają do nas, nie pochodzą z puli numeracyjnej Orange Polska.

Być może to efekt działań CERT Orange Polska, psujących krew oszustom, nadużywającym naszej marki?

Co się dzieje, gdy klikniemy w link?

Wygląda jak mandat...

Fałszywy mandat

...ale nie dajcie się zwieść. Nie szata zdobi szympansa, jak mawiał Tytus de Zoo. A fakt, że coś wygląda jak mandat, nie znaczy, że nim jest. Co więcej - kto to widział, żeby trzeba było zapłacić zaledwie pięć złotych? Jeśli nie spotkała Was ta wątpliwa przyjemność, to mogę Wam powiedzieć z autopsji ;) - to nawet przed zmianą taryfikatory były znacznie większe pieniądze...

Te 5 złotych to znany socjotechniczny trick. Jeśli mielibyśmy zapłacić kilkaset PLN, pewnie zorientowalibyśmy się, że coś jest nie tak. A tak, zaledwie 5 złotych? Przecież to nie problem, prawda?

Cóż - nieprawda. Pisałem o tym już wielokrotnie, ale akurat w tej kwestii nigdy dość powtarzania. Złodziej przejmie wpisany przez Ciebie login i hasło, po czym błyskawicznie je wykorzysta, "zerując" Twoje konto.

Oszuści walą na ślepo

Za nami okres świąteczny, gdy pewnie co najmniej połowa Polaków przemieszczała się po kraju, znaczna część samochodami. Dam sobie rękę uciąć, że wśród nich znalazła się grupa, których te święta będą kosztować nieco więcej, niż się spodziewali... Takich ludzi łatwiej przekonać, że coś było nie tak z płaceniem mandatu i "trzeba coś jeszcze dopłacić". To trochę na takiej zasadzie jak wysyłanie "faktur z Orange", z oszustami, żyjącymi nadzieją, że przynajmniej część ich maili, czy SMSów, faktycznie trafi do naszych klientów.

Pamiętajcie! Jeśli coś wywołuje Wasze emocje; Gdy ktoś każe Wam zapłacić pieniądze (a paradoksalnie najbardziej wtedy, gdy są to drobne kwoty); Jeśli w jakimś dziwnym miejscu pojawia się logo Waszego banku - wszystko dokładnie czytajcie.

Kiepsko byłoby zakończyć rok taką wpadką...

Scroll to Top