Dzisiaj mamy w Orange „Dzień Etyki i Compliance”. Brzmi poważnie, prawda? W sumie jest to dość poważny temat, mający duży wpływ na działanie Orange.
Słówko „etyka” chyba wszyscy znamy. Etyka na co dzień nie różni się, wbrew pozorom od etyki w biznesie. Czym jest zatem to drugie, obcobrzmiące słówko „compliance”? To zgodność: z prawem, wewnętrznymi regulacjami firmy, kodeksami branżowymi i innymi skodyfikowanymi zasadami. To dwie strony tego samego medalu: compliance mówi o konieczności trzymania się zasad i przepisów, a etyka o tym by w sytuacjach, w których zasady nie są ustalone, zachowywać się po prostu przyzwoicie.
Oczywiście o współzależności miedzy etyką i compliance w dalszym ciągu trwają spory, zarówno między praktykami, jak i teoretykami… ale musiałbym tu zamieścić tekst długości „W poszukiwaniu straconego czasu” by je wszystkie ująć ;-)
Jednak zostawiając na boku rozważania metodologiczne, Orange robi bardzo dużo na tym polu - całą masą uregulowań wewnętrznych oraz zasad ich stosowania, szkoleniami dla pracowników, czy filmami takimi ten poniżej.
Myślicie pewnie, że to pic na wodę i kwiatek do kożucha. Otóż nie. Dla nas to bardzo ważna kwestia z kilku powodów (o czym mógł się przekonać każdy robiąc e-lerning ;-) ). Z jednej strony chcemy ograniczyć ryzyko, z drugiej straty. A to już jest w pełni wymierne. A poza tym, choć to już moja prywatna opinia, dużo lepiej robić interesy z kimś, o kim wiadomo, że trzyma się zasad.
A odpowiadając na pytanie, które może przyjść Wam na myśl: tak wiemy, że mamy jeszcze sporo do zrobienia i tak, chcemy to zrobić.
Jeżeli chcielibyście dowiedzieć się więcej na temat etyki i compliance poniżej znajdziecie małą biblioteczkę.
Etyka i compliance w organizacji. Przegląd zagadnień
Whistleblowing, czyli zapobieganie zagrożeniom
A teraz biegnę zrobić, specjalnie dla Was reportaż z tego wydarzenia, który będzie już niedługo na blogu. Do zobaczenia!