;

Zielony Operator

Dzień Ziemi powinien być codziennie! (1)

Hania Jaworska-Orthwein

30 kwietnia 2021

Dzień Ziemi powinien być codziennie!
1

Choć tegoroczny Dzień Ziemi obchodziliśmy raczej w cyfrowy sposób to cel pozostał ten sam: mobilizacja świata do podjęcia działań dla klimatu i środowiska. W Orange celebrowaliśmy go w szczególny sposób – ogłaszając zobowiązania klimatyczne jako nasz wkład i odpowiedzialność za losy planety.

Po zielonej stronie mocy

„Trzeba myśleć racjonalnie, patrząc w przyszłość. Jeśli nie zrobimy czegoś dziś, jutro będzie nas to kosztowało dużo więcej” – tak widzi konieczność zaangażowania się w działanie na rzecz klimatu Julien Duccaroz, prezes Orange Polska. Cały wywiad z naszym szefem przeczytacie tutaj.

Jakie konkretnie podjęliśmy zobowiązania?

Zredukujemy emisje dwutlenku węgla o 65% (w zakresie 1 i 2, czyli własnych emisji bezpośrednich i pośrednich) oraz zwiększymy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, do co najmniej 60% do roku 2025.

Dlaczego chcemy je osiągnąć ?

Bo większość emisji operatora telekomunikacyjnego pochodzi ze zużycia energii elektrycznej, głównie na potrzeby infrastruktury sieciowej i centrów danych. A w Polsce energia produkowana jest w ok. 80% z paliw kopalnych, w ogromnej większości z węgla. Dlatego musimy działać, żeby zmaksymalizować udział energii ze źródeł odnawialnych w całkowitym zużyciu Orange Polska. Najlepiej kupując ją bezpośrednio od producentów w oparciu o długoterminowe umowy. Dzięki temu wspieramy rozwój energetyki odnawialnej w Polsce i transformację energetyczną naszego kraju. Rok 2025 to pierwszy krok milowy w kierunku neutralności klimatycznej netto, którą Orange chce osiągnąć najpóźniej do 2040 roku.

Inspirujące e-szkolenie o klimacie

Obchody Dnia Ziemi są świetną okazją do promowania ekologicznych postaw i edukacji dotyczącej zmiany klimatu. Budowanie świadomości i zaangażowania naszych pracowników wsparliśmy e-szkoleniem z gościnnym udziałem eksperta Marcina Popkiewicza z naukaoklimacie.pl, który  rozprawił się z klimatycznymi mitami. Szkolenie to  ogromna dawka wiedzy o: globalnej zmianie klimatu, wpływie sektora cyfrowego na klimat, działaniach i planach Orange Polska oraz jak każdy z nas może włączyć się w działania dla planety. Bo o wspólne dobro, jakim jest planeta i jej zasoby naturalne, powinien dbać każdy z osobna i wszyscy razem.

Tańsze i odnowione telefony

Postaraliśmy się również o prezent dla naszych klientów. Z okazji Dnia Ziemi obniżyliśmy ceny wybranych, odnowionych telefonów nawet o 40%, które są dostępne w ofercie z planem taryfowym, jak i bez abonamentu. To głównie smartfony zwrócone przez klientów lub całkowicie nowe, ale mające uszkodzone opakowanie. Dzięki temu dostają szansę na drugie życie. Działamy, aby ofertę poszerzać o nowe źródła. Telefony przechodzą ekspertyzy techniczne i są doprowadzone do stanu „jak nowy”. Trzeba pamiętać, że wyprodukowanie jednego nowego smartfona wymaga zużycia zasobów i energii, co prowadzi do emisji nawet stu kilogramów dwutlenku węgla. To tyle, ile w ciągu roku pochłania kilka dorodnych drzew!

Dowiedz się więcej o celach klimatycznych Orange Polska oraz naszych działaniach dla klimatu i środowiska na https://razemdlaplanety.pl

 

Udostępnij: Dzień Ziemi powinien być codziennie!
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Car. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 21:22 02-05-2021
    Trzymam kciuki, mam nadzieję że za kilka lat Orange będzie miał w sobie sporo zieleni :) ;p
    Odpowiedz

;

Oferta

Klub Flex w nowej odsłonie (1)

Kasia Barys

30 kwietnia 2021

Klub Flex w nowej odsłonie
1

Klub Flex wychodzi z wersji beta, z odświeżonym wyglądem oraz nowymi rabatami i ofertami promocyjnymi od partnerów programu. W Klubie jest już ponad 1/3 wszystkich użytkowników i chętnych przybywa. Do tej pory było aktywnych ponad 100 promocji, a klubowicze wygenerowali aż 90 tys. kodów zniżkowych.

Klub Flex to program z ofertami specjalnymi i zniżkami skrojonymi na miarę potrzeb użytkowników. Rabaty obejmują usługi własne Orange Flex oraz promocje od partnerów.

W nowej odsłonie w maju można skorzystać z Video Passa o 50% taniej i ofert partnerskich:

  • Costa Coffee – 6x 20% rabatu na kawę lub herbatę w Costa Coffee
  • Uber Eats -rabaty 2x 5 zł dla obecnych użytkowników lub 30 zł na pierwsze zamówienie z Uber Eats
  • Douglas20% rabatu do zakupów za min. 199 zł na douglas.pl
  • FREE NOW – 5x 30% rabatu na przejazdy dla obecnych użytkowników lub 2×10 zł dla nowych użytkowników FREE NOW
  • Carpatree – 23% rabatu na wszystko w Carpatree (promocja czasowa do 9 maja)
  • Strefakursów.pl – 50% rabatu na szkolenia w strefakursow.pl
  • Wyborcza. pl – pakiet Premium od Wyborcza.pl przez 2 miesiące za 0 zł

W ofercie Klubu Flex znajdują się też dwie promocje skierowane do firm i osób prowadzących działalność gospodarczą. FastPass by Tpay, oferuje tylko 0,59% prowizji za przyjmowanie płatności od klientów. Druga promocja to dostęp do aplikacji Comarch ERP XT przez 3 miesiące za 0 zł.

Z rabatów i zniżek mogą skorzystać jedynie klienci Orange Flex. Jeśli jeszcze nim nie jesteś, warto przenieść numer właśnie teraz. Trwa promocja 3 miesiące za 1 zł miesięcznie dla nowych klientów. Wystarczy podać w trakcie aktywacji, przed wyborem metody płatności, kod FLEX3.

 

Klub Flex

 

Więcej szczegółów o promocji znajdziecie tu: https://flex.orange.pl/promocje/3m1 oraz w regulaminie dostępnym na stronie Flexa.

 

Udostępnij: Klub Flex w nowej odsłonie
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Tree. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 21:09 02-05-2021
    Kusicie tym flexem ;p Promocje nawet fajne.
    Odpowiedz

;

Bezpieczeństwo

Sztuczna inteligencja w walce z phishingiem (1)

Michał Rosiak

29 kwietnia 2021

Sztuczna inteligencja w walce z phishingiem
1

Wiecie, że gdyby nie sztuczna inteligencja, to nasze liczby sięgające nawet setek tysięcy zatrzymanych prób phishingu byłyby chyba niemożliwe do osiągnięcia? Przy liczbach nowych domen „odbijających” się codziennie od naszych serwerów DNS nasi „cyfrowi pracownicy” są nieocenioną pomocą.

W okularach widać lepiej

Pracuję już w naszym „cybersec” tak długo, że pamiętam początki naszego Security Operations Center. Gdy 11 lat temu (!) uruchomiliśmy monitoring zagrożeń w trybie 24/7/365 nagle okazało się, że czyhających w niej zagrożeń jest wyjątkowo dużo. Oczywiście nie chodzi o to, że przestępcy zaczęli Was atakować w ramach „uczczenia” startu SOC. Po prostu, niczym krótkowidz założywszy okulary, zaczęliśmy nagle dużo więcej widzieć!

„Zaprzęgnięcie” do pracy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego było kolejnym, oczywistym etapem rozwoju. Wiem, zabrzmiało to jak straszna oficjałka 🙂 Ale naprawdę liczba generowanych codziennie witryn/domen phishingowych jest olbrzymia. Tak bardzo, że nawet zatrudnienie wyłącznie do tego stu osób nie pozwoliłoby na „przerobienie” nawet 10 procent ruchu. O jakich liczbach mówimy?

Dziennie na części ruchu serwera DNS, z którego korzysta nasze rozwiązanie, obserwujemy 8-10 mld zdarzeń związanych z DNS, wstępnie agregowanych do 70 mln.

W kolejnym kroku robi się z tego 6 mln unikalnych domen, a ostatecznie 2-3 mln takich, których wcześniej na naszym serwerze nie widzieliśmy. Do tego dochodzi jeszcze blisko 25 mln informacji o nowych certyfikatach dla stron https. To – po korelacji z innymi danymi – też może być istotną informacją. Sami przyznacie, że to poziom niewyobrażalny do analizy przez człowieka.

Ostatecznie na koniec dnia do „ręcznej” weryfikacji trafia ok. 100-150 domen. Czyli między 0,00014 a 0,00021% zagregowanych domen. Bez wsparcia maszynowego – nie do przesiania.

Jak my to robimy?

Tutaj w zasadzie muszę, niczym Naczelnik Mieczysław z „Kilera”, rzec:

„Wiem… Ale nie powiem!”.

Tzn. trochę powiem :), ale szczegóły naszego autorskiego rozwiązania są poufne. Poza tym sam nie jestem wystarczająco mądry, by zrozumieć je na tyle, bym potrafił wytłumaczyć je Wam 🙂 Generalnie nasze sondy obserwujące ruch na jednym z serwerów DNS Orange Polska dokładnie przyglądają się wszystkim wpadającym nań zapytaniom. Czy dana domena pojawia się po raz pierwszy, kiedy została zarejestrowana, gdzie, pod jaki adres IP się odwołuje. Wreszcie – last, but not least – jaką ma nazwę. Zbierając te wszystkie dane sztuczna inteligencja przydziela każdej domenie punktację. Jeśli punkty przekraczają ustalony poziom – domena spada z „sitka” na kolejny etap analizy.

Dodatkowo, gdy strona dotrze już do analizy przez człowieka („przesianymi” witrynami phishingowymi zajmuję się np. ja), finalna decyzja – czy mamy do czynienia z wynikiem prawdziwie, czy fałszywie pozytywnym – wpływa na to, jak algorytmy będą traktować kolejne podobne witryny. Pojęcie uczenia maszynowego nie jest li tylko buzzwordem. Nasze rozwiązanie uczy się i z czasem staje się coraz dokładniejsze.

W sumie, korzystając z AI i innych źródeł, tygodniowo blokujemy 2-2,5 tysiąca domen.

Szybsi – pomaga sztuczna inteligencja

Pewnie macie na końcu języka pytanie: „Czy zdarzają się pomyłki?”. Oczywiście, że tak, nawet Skynet się mylił (oj, skojarzenia to przekleństwo 😉 ). Zdarza się to jednak naprawdę rzadko. To dlatego, że algorytm blokuje tylko witryny, które w sposób absolutnie oczywisty są phishingowe/malware’owe (np. na bazie ich wyglądu). To około połowa zablokowanych stron. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości ostateczną decyzję podejmuje człowiek. Czy to jeden z naszych dzielnych operatorów SOC na I linii, czy też III linia, czyli wyżej podpisany albo któryś z moich kolegów. Co ciekawe, trafiają się oszuści z wyjątkowym tupetem! Potrafią, pisząc z adresu w domenie @protonmail.com, zażądać odblokowania konkretnej strony. Jeden nawet w ciągu kilku dni z tego samego adresu poprosił o zdjęcie blokady z trzech, bezdyskusyjnie phishingowych. Czasami w przypadku dużych wątpliwości uruchamiamy nawet „inteligencję białkową” 🙂 i wtedy dzwonię do firmy, która wydaje się być właścicielem witryny, by potwierdzić, czy to aby na pewno nie ich.

Gdyby jednak nie wsparcie naszego działającego w mgnieniu oka cyfrowego przyjaciela, na pewno nie byłoby tak łatwo. Nie byłoby mowy o zablokowaniu phishingowej witryny kilkanaście minut po jej powstaniu! Albo uniemożliwieniu (dzięki informacji o wystawieniu certyfikatu) wejścia na strony z SMSowych phishingów czasem nawet zanim wiadomość dotrze do pierwszej ofiary. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że nie ma takich ambicji jak filmowy Skynet 😉

Zdjęcie z www.vpnsrus.com na licencji CC BY 2.0

Udostępnij: Sztuczna inteligencja w walce z phishingiem
podaj nick
komentarz jest wymagany
Please prove you are human by selecting the Star. wybierz ikonę
proszę zaznaczyć zgodę

Komentarze

  • komentarz
    pablo_ck 21:11 29-04-2021
    Sztuczna inteligencja w tym aspekcie to prawdziwy skarb dla nas, użytkowników internetu.
    Odpowiedz

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej